Optimera Yamaha R1 03 så billigt och effektivt som möjligt?

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har just köpt mig en Yamaha R1 -03 efter att ha varit utan hoj i ca 10 år sedan jag sålde min R6a. Känner ren och skär lycka varje gång jag vrider på gasen och får känna effekten dra iväg mig. MEN!

Jag skulle gärna haft ännu mer effekt. Är sugen på att sätta dit en turbo men är inte så kunnig på just turbokonvertering och liknade. Så jag vill gärna ha lite tips vad jag kan göra för att få ut ännu mer effekt och vrid. Den är nog rätt original i dagsläget utom slipon.

Obs budgeten är begränsad.

Tack på förhand

Linus
 
Obs budgeten är begränsad.
Räkna kallt med lite drygt 1000 kronor per hästkraft - om du inte kan göra det helt själv - då kostar det bara din tid och materialet.

Först av allt, hur stor är plånboken och skall den vara laglig dvs registreringsbesiktad med turbo? Enkla billiga sättet att få mer hästar är att köpa en hoj med "rätt antal" hästkrafter från början.
 
Räkna kallt med lite drygt 1000 kronor per hästkraft - om du inte kan göra det helt själv - då kostar det bara din tid och materialet.

Först av allt, hur stor är plånboken och skall den vara laglig dvs registreringsbesiktad med turbo? Enkla billiga sättet att få mer hästar är att köpa en hoj med "rätt antal" hästkrafter från början.
Jag skulle kunna göra en hel del själv så länge jag inte behöver ge min in i motorn. Ja du. 10000kr vad skulle man kunna hitta på med det? Absolut skulle man köpt en med mer effekt men mersmaken kom snabbt ? behöver inte vara laglig så länge den antingen går igenom besiktningen eller är någorlunda smidig att återställa
 
T.ex. ett helsystem kostar lite drygt 10,000 och ger ca 8 hästar extra.
hole-jpg.81859
 
Behöver han inte en PC utöver helsystemet för att utvinna de hästarna?
"Lite drygt 1000 kronor per hästkraft"... :näsblod Att det sen alltid finns ett antal "okända" faktorer man inte räknat med får man med på köpet - alldeles gratis. Turbo? Det är väl bara att slänga på? Inte behövs det spenderas mer än en körning för det, bara för att verifiera? Utöver luft+buller är det jäkla kämpigt att hitta "snabba hästar". R1'ans topp är snygg från fabrik och knappt värd att lägga tid på.
 
Jag skulle kunna göra en hel del själv så länge jag inte behöver ge min in i motorn. Ja du. 10000kr vad skulle man kunna hitta på med det? Absolut skulle man köpt en med mer effekt men mersmaken kom snabbt ? behöver inte vara laglig så länge den antingen går igenom besiktningen eller är någorlunda smidig att återställa

10kkr räcker väl som mellanskillnad till en 10 år nyare hoj så får du inte bara fler hk utan även bättre chassi, fjädring, bromsar.
 
Jag skulle kunna göra en hel del själv så länge jag inte behöver ge min in i motorn.
För att få mer effekt så är det ju just motorn du får ge dig på.
Som synes så är det kanske en 5 -10hk att hämta med externa ändringar, avgas, PC, luft in osv där efter så är det portning, ventiler, kolvar, kammar osv osv.
Köp en annan hoj, eller var nöjd med den du har, du kör kanske helt enkelt på fel ställe med den.
På rejält kurviga vägar räcker effekten till, men vill du bara vara snabb rakt fram så får du köpa en Busa.
 
Inte för att vara taskig (eller kunnig för den delen) så tycker jag du skall fråga dig själv om det är rimligt att du lyckas med utgångspunkt i att du gör detta själv.

citat ”inte kört på 10 år, är inte så kunnig, hojen är nog rätt original, budgeten är begränsad”
 
Inte för att vara taskig (eller kunnig för den delen) så tycker jag du skall fråga dig själv om det är rimligt att du lyckas med utgångspunkt i att du gör detta själv.

citat ”inte kört på 10 år, är inte så kunnig, hojen är nog rätt original, budgeten är begränsad”
Nja att jag lyckas är jag övertygad om. Dock har jag inte lust att ge mig på några större projekt. Jag vill ju köra :) därför tänkte smidiga modds. Som att kanske byta avgassystem optimera ECU eller liknande
 
För att få mer effekt så är det ju just motorn du får ge dig på.
Som synes så är det kanske en 5 -10hk att hämta med externa ändringar, avgas, PC, luft in osv där efter så är det portning, ventiler, kolvar, kammar osv osv.
Köp en annan hoj, eller var nöjd med den du har, du kör kanske helt enkelt på fel ställe med den.
På rejält kurviga vägar räcker effekten till, men vill du bara vara snabb rakt fram så får du köpa en Busa.
Tack för svar. Jag är inte ute efter att åka snabbt rakt. Men jag gillar när de drar iväg ordentligt när man gasar upp efter en kurva eller vid omkörning. Toppfarten är inte så viktig
 
Nja att jag lyckas är jag övertygad om. Dock har jag inte lust att ge mig på några större projekt. Jag vill ju köra :) därför tänkte smidiga modds. Som att kanske byta avgassystem optimera ECU eller liknande
Ok, jag utgick ifrån att det var turbo som gällde. Hoppas du kommer fram till något bra som ger lite extra pang. ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top