Optimera Yamaha R1 03 så billigt och effektivt som möjligt?

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har just köpt mig en Yamaha R1 -03 efter att ha varit utan hoj i ca 10 år sedan jag sålde min R6a. Känner ren och skär lycka varje gång jag vrider på gasen och får känna effekten dra iväg mig. MEN!

Jag skulle gärna haft ännu mer effekt. Är sugen på att sätta dit en turbo men är inte så kunnig på just turbokonvertering och liknade. Så jag vill gärna ha lite tips vad jag kan göra för att få ut ännu mer effekt och vrid. Den är nog rätt original i dagsläget utom slipon.

Obs budgeten är begränsad.

Tack på förhand

Linus
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tror svaret ligger här. Har man inte kört hoj på 10år så låter det väldigt konstigt att man direkt börjar fundera på trimning av en R1a. Det må vara att det är en drygt 20år gammal konstruktion men den är ju verkligen inte slö om man klarar av att gasa och växla.
Nej den är absolut inte slö. De är pur glädje varje gång man vrider på handtaget. Men som jag sa i något annat svar. Hade varit kul om de drog i väg så pass att den reste sig på åtminstone några växlar upp. Som de är nu reser den upp på 1an vid pådrag. Men har som sagt inte kört sporthoj på 10 år och då var de en trimmad r6. Så de är ju som dag och natt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för ett av de få vettiga svaren. Ok. De jag hade tyckt var lite kul är om den hade rest sig relativt lätt vid gaspådrag på åtminstone de tre första växlarna. Den känns absolut inte trött som den är. Men mycke vill ha mer heter det ju

Trean? Du vill alltså att den ska poppa upp framhjulet i 150 blås?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för ett av de få vettiga svaren. Ok. De jag hade tyckt var lite kul är om den hade rest sig relativt lätt vid gaspådrag på åtminstone de tre första växlarna. Den känns absolut inte trött som den är. Men mycke vill ha mer heter det ju
Det du vill ha får du billigast genom att dreva om hojen så den blir mer yster. Kostar ett drev och ett par svordomar. Inte mer effekt, men hojen kommer lyfta framhjulet lättare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror nog de flesta fattade vad jag menade från början. Nä jag vill lägga 10000 grabkottar på att uppgradera min hoj. Folk har inget bättre för sig än att trolla dessa dagar ??‍♂

Självklart fattar jag vad du menade med k, men behagar man rätta andra som använder språket mer fullständigt så får man nog räkna med att bli trollad.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Min - 02:a med crosstyre var inga problem att koppla upp på 4:an. Lätt nerdrevad, helsystem och PC3:a. Men det har inte alltid så mycket med effekt att göra, mer teknik och chassigeometri.
Köp en suzuki - 03-06 istället så får du mer bang for the buck?
 
Last edited:

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Min - 02:a med crosstyre var inga problem att koppla upp på 4:an. Lätt nerdrevad, helsystem och PC3:a. Men det har inte alltid så mycket med effekt att göra, mer teknik och chassigeometri.
Köp en suzuki - 03-06 istället så får mer bang for the buck?
Ok. Tackar. Är väl egentligen ute efter att inte behöva koppla upp den. Men de känns som att denna tråden urartade lite. För att få det jag söker allra mest är de nog en turbo som gäller. Får väl plocka dit ett helsystem och någon powercommander. Jag är sjukt nöjd med R1an och är Yamahafrälst. Alla Yamaha Mx hojar är de som hållit högst kvalitet så jag kommer förmodligen aldrig köra annat märke :)
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Nåväl det är väl bara att använda kopplingen lite då så ska nog en körtalang som dig du får upp den på bakhjulet även i 150.
Nä de ska säkert gå bra men vill inte behöva koppla upp den. Skit samma. Som jag skrev i ett annat svar. Denna tråd gick över styr. Jag satsar på ett helsystem. Så får jag köpa en färdig turbohoj senare ??
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Självklart fattar jag vad du menade med k, men behagar man rätta andra som använder språket mer fullständigt så får man nog räkna med att bli trollad.j
Jag missförstod eftersom de inte skulle räcka med 10KKR för att uppgradera 10 år. Helt enkelt det som föranledde min ”rättning” som tack fick jag en avrättning
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tack för ett av de få vettiga svaren. Ok. De jag hade tyckt var lite kul är om den hade rest sig relativt lätt vid gaspådrag på åtminstone de tre första växlarna. Den känns absolut inte trött som den är. Men
Tack för ett av de få vettiga svaren. Ok. De jag hade tyckt var lite kul är om den hade rest sig relativt lätt vid gaspådrag på åtminstone de tre första växlarna. Den känns absolut inte trött som den är. Men mycke vill ha mer heter det ju
Gammelrettan jag hade har jag för mig hjulade på gaspådrag och ryck på första tre o hjulade på ojämnheter vid gaspådrag på fyran var iallafall hysterisk utan styrdämpare fram när man satte ner hjulet på ojämn mark
Byt drev o lägg resten på bensin :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag missförstod eftersom de inte skulle räcka med 10KKR för att uppgradera 10 år. Helt enkelt det som föranledde min ”rättning” som tack fick jag en avrättning
Nu är du på SportHoj, då får man räkna med lite hugg. Särskilt om man går in med hög svansföring själv.
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Gammelrettan jag hade har jag för mig hjulade på gaspådrag och ryck på första tre o hjulade på ojämnheter vid gaspådrag på fyran var iallafall hysterisk utan styrdämpare fram när man satte ner hjulet på ojämn mark
Byt drev o lägg resten på bensin :tummenupp

ok. Ja jag har inte ryckt så mycket. Föredrar när man kan gasa upp på ett jämnt sätt :) ok vi får väl se vad jag hittar på i slutändan ??
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Gammelrettan jag hade har jag för mig hjulade på gaspådrag och ryck på första tre o hjulade på ojämnheter vid gaspådrag på fyran var iallafall hysterisk utan styrdämpare fram när man satte ner hjulet på ojämn mark
Byt drev o lägg resten på bensin :tummenupp
R1-98-01 känns ju mer brutal än 02-03.
Men där snackar vi ju om förgasarhästar.. ?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Jag missförstod eftersom de inte skulle räcka med 10KKR för att uppgradera 10 år. Helt enkelt det som föranledde min ”rättning” som tack fick jag en avrättning
Låter nästan som att du är 90talist? Inget ont menat. Dem blir oftast rätt lätt kränkta ;)

all lycka till med hojen!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dreva om den är ett bra första steg som inte kostar nämnvärt mycket.
De flesta drev är billiga och ännu billigare om du köper via E-bay.

För att räkna ut vad du behöver kan du använda:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top