Optimera Yamaha R1 03 så billigt och effektivt som möjligt?

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har just köpt mig en Yamaha R1 -03 efter att ha varit utan hoj i ca 10 år sedan jag sålde min R6a. Känner ren och skär lycka varje gång jag vrider på gasen och får känna effekten dra iväg mig. MEN!

Jag skulle gärna haft ännu mer effekt. Är sugen på att sätta dit en turbo men är inte så kunnig på just turbokonvertering och liknade. Så jag vill gärna ha lite tips vad jag kan göra för att få ut ännu mer effekt och vrid. Den är nog rätt original i dagsläget utom slipon.

Obs budgeten är begränsad.

Tack på förhand

Linus
 
Tack för svar. Jag är inte ute efter att åka snabbt rakt. Men jag gillar när de drar iväg ordentligt när man gasar upp efter en kurva eller vid omkörning. Toppfarten är inte så viktig

Då kanske du ska investera i ett mindre framdrev, fast för 10 kronor får du nog kolla om din MC-handlare har ett begagnat liggande.
 
Det är inte samma problem som köparen av min gamla R6:a hade?

Köparen ringde efter någon dag efter köpet och sa att den kändes tam och det hände liksom inget när han gasade. Den gick bra, men han trodde den skulle ha mera kraft.
Jag frågar lite hur han kör. Han förklara att han "varvat ur den" några gånger upp till 7-8000 varv....
Jag säger att den vaknar vid 12 000 och rödmarkeringen ligger på 15 000 varv. Vrid mera på rullen så händer det saker.
Han hörde aldrig av sig mera.

Dvs. Om toppfarten inte är problemet så kanske du skall ligga på en annan växel vid utgången till kurvan eller kanske dreva om den någon kugg.
 
Det är inte samma problem som köparen av min gamla R6:a hade?

Köparen ringde efter någon dag efter köpet och sa att den kändes tam och det hände liksom inget när han gasade. Den gick bra, men han trodde den skulle ha mera kraft.
Jag frågar lite hur han kör. Han förklara att han "varvat ur den" några gånger upp till 7-8000 varv....
Jag säger att den vaknar vid 12 000 och rödmarkeringen ligger på 15 000 varv. Vrid mera på rullen så händer det saker.
Han hörde aldrig av sig mera.

Dvs. Om toppfarten inte är problemet så kanske du skall ligga på en annan växel vid utgången till kurvan eller kanske dreva om den någon kugg.
Tack för svar. Nja. Jag använder mig allt av gasen :)
 
Hellre 2-3 kugg upp på bakdrevet än ner på framdrevet för att spara på kedjan lite.
3 upp bak är ca 1 kugg ned fram.
Billigaste sättet att få mer ös ur kurvorna, bortsett från att gå igenom kurvan en växel lägre.
Åker du i hyfsat tajta kurvor på 4,an eller 5,an så blir det ju dåligt ös ut.
2,an och 10krpm ut så bär det garanterat av så du blir nöjd.

Edit: Menar såklar 0,002 -0,003kkugg upp och 0,002k,ans växel.
Edit igen: rättade till alla nollorna.
 
Last edited:
Vad är 10k? 10 stycken "k", menar du 10 Kelvingrader?

Eller har du hittat på en egen förkortning för kronor? 10 kronor räckte väl inte ens till ett snabbgashandtag för 50 år sedan.
nja k = 1000 som i kg kilogram 1 kg = 1000 gram Kelvingrader stavas med stort K :)
 
Tack för svar. Jag är inte ute efter att åka snabbt rakt. Men jag gillar när de drar iväg ordentligt när man gasar upp efter en kurva eller vid omkörning. Toppfarten är inte så viktig
Dreva om , tappar topp men det är enda vettiga trimningen.
Helsystem //luft/mappning/bestyckning + bänkning så är du över budget redan och inte värst många fler ponnys.
turbo behöver du öppna motorn o kompsänka innan du börjar och budget för resten =dyrt
Nu vet ja ju inte hur frisk motorn är men rettan är ju inte trött direkt
 
Såklart, hade lite bråttom där.
Dreva om , tappar topp men det är enda vettiga trimningen.
Helsystem //luft/mappning/bestyckning + bänkning så är du över budget redan och inte värst många fler ponnys.
turbo behöver du öppna motorn o kompsänka innan du börjar och budget för resten =dyrt
Nu vet ja ju inte hur frisk motorn är men rettan är ju inte trött direkt
Tack för ett av de få vettiga svaren. Ok. De jag hade tyckt var lite kul är om den hade rest sig relativt lätt vid gaspådrag på åtminstone de tre första växlarna. Den känns absolut inte trött som den är. Men mycke vill ha mer heter det ju
 
Det är inte samma problem som köparen av min gamla R6:a hade?

Köparen ringde efter någon dag efter köpet och sa att den kändes tam och det hände liksom inget när han gasade. Den gick bra, men han trodde den skulle ha mera kraft.
Jag frågar lite hur han kör. Han förklara att han "varvat ur den" några gånger upp till 7-8000 varv....
Jag säger att den vaknar vid 12 000 och rödmarkeringen ligger på 15 000 varv. Vrid mera på rullen så händer det saker.
Han hörde aldrig av sig mera.

Dvs. Om toppfarten inte är problemet så kanske du skall ligga på en annan växel vid utgången till kurvan eller kanske dreva om den någon kugg.

Jag tror svaret ligger här. Har man inte kört hoj på 10år så låter det väldigt konstigt att man direkt börjar fundera på trimning av en R1a. Det må vara att det är en drygt 20år gammal konstruktion men den är ju verkligen inte slö om man klarar av att gasa och växla.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top