Optimera Yamaha R1 03 så billigt och effektivt som möjligt?

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har just köpt mig en Yamaha R1 -03 efter att ha varit utan hoj i ca 10 år sedan jag sålde min R6a. Känner ren och skär lycka varje gång jag vrider på gasen och får känna effekten dra iväg mig. MEN!

Jag skulle gärna haft ännu mer effekt. Är sugen på att sätta dit en turbo men är inte så kunnig på just turbokonvertering och liknade. Så jag vill gärna ha lite tips vad jag kan göra för att få ut ännu mer effekt och vrid. Den är nog rätt original i dagsläget utom slipon.

Obs budgeten är begränsad.

Tack på förhand

Linus
 
Min - 02:a med crosstyre var inga problem att koppla upp på 4:an. Lätt nerdrevad, helsystem och PC3:a. Men det har inte alltid så mycket med effekt att göra, mer teknik och chassigeometri.
Köp en suzuki - 03-06 istället så får du mer bang for the buck?
Suzuki gsxr anses vara en tjej moppe i våra trakter, o 0-240 hänger tillomed acen med gsxr 2016 så våldsamt stor skillnad i resurser är det inte.
 
Bästa förbättringarna med minimala insatser är, enligt mig, lättvikts drivpaket, luftburksmodifiering, tändförskjutare, välsmord kedja, effektavgassystem och sedan en PC3 på det.
Med de hyfsat blliga moddarna fick jag ut 141 RWH på min CBR929:a, som vanligtvis lämnar 120-125 kusar på bakhjulet, trots uppgivna 152 hk i motorn.
 
Suzuki gsxr anses vara en tjej moppe i våra trakter, o 0-240 hänger tillomed acen med gsxr 2016 så våldsamt stor skillnad i resurser är det inte.
Rakt fram spelar väl knappast nån roll vad man sitter på? När vägen /banan svänger så att man får jobba lite så märker man att utvecklingen gått framåt sen acen var ny ,ja acen är gammal o svänger inte av sig själv direkt ;)
:krama provkör lite olika årgångar så märker du fort att det hänt grejer genom åren.
Pajkastning åt min moppe är coolast hjälper knappast nån som vill ha hjälp med en specifik hoj , en r1:a kommer aldrig bli en ace ändå o sen är det väl ointressant om int samma person kör båda hojarna mot klockan vem som är snabbast om det nu spelar nån roll på gata :va
Korvkiosken var lääänge sen man hängde o skröt vem som var snabbast då är det trevligare på bana där man slipper mötande idioter med mobil i handen o noll koll på vägen
 
Låter nästan som att du är 90talist? Inget ont menat. Dem blir oftast rätt lätt kränkta ;)

all lycka till med hojen!
Nädu. Jag är tidigt 80 tal. Blir väl lite trött bara när man söker svar på en fråga och folk inte kan hålla sig till ämnet ? lättkränkt skulle jag inte vilja säga att jag är. Kanske lättretad för tillfället ?
 
en kugg mindre fram,, känns som 10hk + avgassystem o mappning =spjut iröven skillnad
billigast enklast, tut o kör
Tackar. Lutar mot någon sådan modd. Har hunnit testa hojen lite mer nu och hade faktiskt lite högre förväntningar angående hur den skulle gå upp på bakhjul med mera. 1an går den upp själv tvåan går den upp med lättare hjälp trean misstänker jag att man får rycka till ordentligt. Jag hade gärna sett att den stegrade sig bara på vridet på i alla fall de tre första växlarna. Men jag har nog kollat lite många youtube videos ?
 
Bästa förbättringarna med minimala insatser är, enligt mig, lättvikts drivpaket, luftburksmodifiering, tändförskjutare, välsmord kedja, effektavgassystem och sedan en PC3 på det.
Med de hyfsat blliga moddarna fick jag ut 141 RWH på min CBR929:a, som vanligtvis lämnar 120-125 kusar på bakhjulet, trots uppgivna 152 hk i motorn.
Tackar. Lutar åt att fixa effektssytem och en optimering av ECU ??
 
Tackar. Lutar mot någon sådan modd. Har hunnit testa hojen lite mer nu och hade faktiskt lite högre förväntningar angående hur den skulle gå upp på bakhjul med mera. 1an går den upp själv tvåan går den upp med lättare hjälp trean misstänker jag att man får rycka till ordentligt. Jag hade gärna sett att den stegrade sig bara på vridet på i alla fall de tre första växlarna. Men jag har nog kollat lite många youtube videos ?
Det är inte ovanligt att hojar som det åks mycket bakhjul på i YouTubevideos har fått ändrad slutväxel för att göra framhjulet lite lättare.
 
Till TS, vad väger du? Att av dom billigaste sätten att få ett bättre vikt/effekt-förhållande är ju att banta bort onödiga extrakilon på föraren. Ett annat är att bara tanka halvtank.
Jag väger förmodligen för mycket 115 kg så misstänker att de påverkar en del.
 
Det är inte ovanligt att hojar som det åks mycket bakhjul på i YouTubevideos har fått ändrad slutväxel för att göra framhjulet lite lättare.

jo de är säkert så. Jag vill ju dock ha toppfart också om man mot förmodan skulle ha lite extra bråttom en dag. Testade faktiskt igår och kom upp i 250. Kanske hade gått en bit till om jag pressat men kändes som de gick rätt segt där
 
jo de är säkert så. Jag vill ju dock ha toppfart också om man mot förmodan skulle ha lite extra bråttom en dag. Testade faktiskt igår och kom upp i 250. Kanske hade gått en bit till om jag pressat men kändes som de gick rätt segt där
Hehe, jo den sista biten till toppfart brukar vara seg att nöta. Men så segt att det känns som en liten bit till om man pressar låter lite lågt.
 
Du har en 18 år gammal R1:a.
Du vill åka på bakhjulet i 150km/t och minst 250km/t rakt fram.
Du har begränsad budget.

Ok, om du vill överleva sommaren så skulle jag lägga pengarna på att se över hojen ordentligt.
Alla lager, hjul, styrning osv.
Alla vätskor.
Alla bromsdelar.
Sprickletning i framfälg, styrhuvud, ram osv. Du är inte den första med den hojen som vill åka på bakhjulet.

Sen, om du har pengar kvar så köper du ett bakdrev med 2-3 kugg mer. Byt inte fram bara för att det kanske är billigare, det sliter mer på kedjan. B t W, du kanske ska kolla kedja, drev, ryckutjämnare mm. Dessa får också stryk när man vill åka på bakhjulet. Det kan vara läge att byta rubbet, gammal kedja och nytt drev brukar inte hålla så länge.
 
Du har en 18 år gammal R1:a.
Du vill åka på bakhjulet i 150km/t och minst 250km/t rakt fram.
Du har begränsad budget.

Ok, om du vill överleva sommaren så skulle jag lägga pengarna på att se över hojen ordentligt.
Alla lager, hjul, styrning osv.
Alla vätskor.
Alla bromsdelar.
Sprickletning i framfälg, styrhuvud, ram osv. Du är inte den första med den hojen som vill åka på bakhjulet.

Sen, om du har pengar kvar så köper du ett bakdrev med 2-3 kugg mer. Byt inte fram bara för att det kanske är billigare, det sliter mer på kedjan. B t W, du kanske ska kolla kedja, drev, ryckutjämnare mm. Dessa får också stryk när man vill åka på bakhjulet. Det kan vara läge att byta rubbet, gammal kedja och nytt drev brukar inte hålla så länge.
Tack för svaret. Haha. Låter ju som jag är en vettvilling. Jag är inte ute efter att busköra jag vill bara ha möjligheten om lusten faller på. Jag är snart 40 så mina buskörardagar är över. Dock uppskattar jag känslan av att veta att man kan :) jag har gjort en rejäl översyn av hojen och nytt drivpaket är beställt ??
 
Dreva om , tappar topp men det är enda vettiga trimningen.
Helsystem //luft/mappning/bestyckning + bänkning så är du över budget redan och inte värst många fler ponnys.
turbo behöver du öppna motorn o kompsänka innan du börjar och budget för resten =dyrt
Nu vet ja ju inte hur frisk motorn är men rettan är ju inte trött direkt

skulle precis ge upp att läsa mera för att slippa allt of topic men så hann jag med att läsa detta...

Ner en kugg fram och upp 2–3 bak, eller kanske ännu mer :)

Hitta ett begagnat eftermarknadssystem för att det är kul.

lämna in hojen på bänkning/mappning.

Räcker inte det byter man hoj!

allt annat gör du för att du skiter pengar, älskar att spendera mer tid i garaget än på vägarna eller har en väldigt stark anknytning till just din hoj.
 
skulle precis ge upp att läsa mera för att slippa allt of topic men så hann jag med att läsa detta...

Ner en kugg fram och upp 2–3 bak, eller kanske ännu mer :)

Hitta ett begagnat eftermarknadssystem för att det är kul.

lämna in hojen på bänkning/mappning.

Räcker inte det byter man hoj!

allt annat gör du för att du skiter pengar, älskar att spendera mer tid i garaget än på vägarna eller har en väldigt stark anknytning till just din hoj.
Tack för ytterligare ett bra svar som höll sig till ämnet ??
 
Power wheelis:ar sliter väl inte särskilt på drivpaketet eller ryckutjämnare, det är väl om man rycker upp hojen eller växlar ner för att den ska lyfta som de delarna tar stryk? Det som slits vid PW:ar är väl möjligen gaffeln vid nedslag då, även om de är mycket snällare än ryck o slit-lyft.
 
Power wheelis:ar sliter väl inte särskilt på drivpaketet eller ryckutjämnare, det är väl om man rycker upp hojen eller växlar ner för att den ska lyfta som de delarna tar stryk? Det som slits vid PW:ar är väl möjligen gaffeln vid nedslag då, även om de är mycket snällare än ryck o slit-lyft.
Snart ska man väl sluta köra öht då det sliter på däcken ?

Jaaa grejer slits! Olika mycket beroende på användning! Men gissa vad... Då byter man de slitna delarna! Skiten ska väl användas till det man tycker är roligt!

Dreva inte ner fram för det sliter på kedjan ? Det dummaste jag hört ? Jobbigt att byta kedja vartannat eller vart tredje år.

Obs: Inte menat mot dig Micke :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top