Open 1000 2026

Ring Knutstorp.
1780341455529.png
1780341503607.png

Det var som att komma till en helt ny bana!

Första träningspassen såg väl i närmaste ut som någon slags fyllkörning när man tappade bort sig i alla dubbelsvängar i början av varvet. Men allt eftersom kom man in i körningen och började hitta rytmen. Tiderna sänkes succesivt efter varje pass och redan på FP4 sätter jag första 6:an! Wohoo! Det går ju fin-fint det här!

Kanske kan man ta hårnålen lite snabbare och tightare, det går ju så lååångsamt där… hmmmm? :unsure:

Oj, Hoppsan! + några väl valda svordomar… :4skrika:poop: Där släppte framhjulet!

Hastigheten är väl ca 40km/h så det blir ju inte så dramatiskt. Kanar med ena benet inkilat under hojen och stannar innan gräset. Tror knäpucken tog nästan allt, för det är knappt några märken på vare sig hoj eller utrustning, ett litet skrapmärke på höger kåpa, och ett krokigt frambromsskydd, that´s it! Ibland har man tur i oturen! :gnissla

Hårnålen kallas även för idioten, tror jag vet varför nu…:fattartil

1780341629994.png

Framhjulssläppet gör dock att jag backar av kraftigt genom alla inbromsningar, och det tar ända till R3 innan jag hittar tillbaka någorlunda.:3freak

Men jag blir inte klok på Knutstorp, gillar jag den eller inte? :unsure:
Lite lurig inbromsning efter långrakan då det är en dubbelapex som är skymd, men första sektionen är ju hur go som helst, när man går på duktigt med gas ut ur första böjen och sick-sakar sig under bron. Sen kötta på ner och ut på kort-rakan för att direkt därefter gå på hejdarna. :D I kurvan uppför backen går det att ladda på rejält och det är svårt att undvika rejäla skutt över krönet. :hoppaDärefter hårnålen, eller idioten vad man nu vill kalla den… Låååånsamt, sen på´t igen! Våga ta en sen svängpunkt utan broms för att få fint flyt i halkvänstern. (undrar varför den heter så...)
Därefter kommer högern som leder ner mot backen och Liton :jisses ... Blir inte riktigt klok på hur man ska ta den? Den är mer bankad än nån annan kurva jag vet i Sverige, måste vara minst 2m höjdskillnad på ytter och innerspår! Men det verkar som att man kan ta den lite hur som av däckspåren att döma… Sen ta höjd för att gå genom sista vänsterböjen som också ligger på ett krön, framhjulet lättar när man lägger över för att ta sista högerknixen och ladda på ut på rakan. :hojraket
Där känner man verkligen att bakdäcket får jobba, och asfalten är fullkomligt randig av alla lakritsremmar som lagts.

Analys:
På Knutstorp hänger verkligen sektionerna ihop, får man fel ingång sabbar man lätt en hel sektion!
Spontant känns det som att jag fegar alldeles för mycket i sektor 3, Nerförsbacken, Liton mm, men en kort jämförelseanalys med #12 Alex Hyrkäs tider (som f.ö. var överlägsen i klassen), visar nåt helt annat! Jag är gôrslö i sektor 1?!?! Jag trodde jag var relativt snabb där? Jämfört med Alex är iofs. långsam i sektor 3 också, men inte alls lika mycket som jag trodde! Videoanalys från både onboard och extern visar också tydligt att jag åker lite avslaget. Får bli skärpning. Ner med hövvet och gaaasa! :oops::mattias

Knutstorp sektoranalys 2026.jpg
1780342042097.png

Nästa Linköping!

Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back