Open 1000 2025

Vilken helg!


Det här var nog den bästa race-helgen på länge! Kanonväder hela helgen ☀️ och ca 5000 personer i publiken lö-sö med hoppborgar, churros-stånd, ballonger och pausunderhållning, som det ska va! Det märks att Gälleråsen, och PSB satsat stort! :tummenupp

Under träningen hittar jag snabbt tillbaka till mitt tempo och trots att det fortfarande är de gamla Dunlopdäcken från Anderstorp som sitter på så känns det stabilt och jag hamnar snabbt på 1:12 tider, men jag kan börja ana en kant mitt på bakdäcket så det blir ett nytt bakdäck inför kvalet. Mackan på Michelin lyckas övertyga mig om att det nog är dags att prova ett Michelin Perfomance Soft i stället för Michelin Power Slick 2 som jag kör tidigare, så nu kör man samma sulor som de stora grabbarna! :brynad

Michelin_Logo_1997.png

Kval
Det är ett långt kval, 30 minuter. Tänker att jag delar upp passet i 3 stinter, ingen mening med att ligga o nöta, utan bättre att satsa på några få men riktigt snabba varv i stället. Tar ett relativt lugnt utvarv och känner på nya bakdäcket, känns bra!
Höjer tempot och sätter redan på första flygande 1:11,6 vilket är nytt PB med en sekund! 😀

Inför varv 2 tar jag lite mer höjd i depåkurvan för att få med mig farten ut på rakan. Strax innan apex går jag på gasen och hojen sätter sig fint och driftar kontrollerat ut mot curbsen. :brynad Pressar ner bröstet mot tanken och ger benet! 3an, 4an, 5an o sen Brooooooms!

Försöker bromsa sent men bibehålla farten genom Tröskurvan, får till en fin utgång och kan med bara en lätt touch på bromsen dyka in i S:et. Lägger jag på lite gas genom hela första halvan och studsar mellan bankningarna in i vänsterböjen. Lägger mig tight och håller kvar innerspåret läge för att inte bli tjock i utgången, och lyckas få en riktigt fin utgång! :tummenupp

I med 3an och knäskrap genom snabbhögern :hojraket ner mot svackan och bromsa sent in i Ejes. Lägger över för vänstern och går på med full gas ner mot gropen, känner hur framhjulet lättar upp på raken. O så in i Hårnålen. En svår kurva men får till det hyggligt och får ett bra spår ut på kort-rakan, ligger kvar på 2:an, näst intill varvstopp innan jag lägger ner för snabb-vänstern, ligger på med gas genom hela svängen och kasta mig därefter över till höger in i depåkurvan, lite gaspådrag genom första delen så man har fullt nerlägg genom hela depåsvängen, tar höjd och siktar mot curbsen, och får en grym utgång!! Rullar in i depån något varv efteråt och får till min förvåning höra att jag lyckats med 1:10,9!!o_O😀:unsure:

Gälleråsen 10juli 2025.JPG

Race1 Långrace,
Får en ok start och tar lite efterhand rygg på #5. Han har mer mos i maskinen:4skrika men jag bromsar senare. :brynadSka jag våga mig på en omkörning? Provar lite försiktigt i Ejes, det kan gå! Nästa varv, nu får det bära eller brista, väntar till han bromsar och får till en skolboksomkörning! Blockar snyggt för att hindra en kontring, jag tog honom! 😀 Stressen blir alltid påtaglig efter en omkörning, dessutom börjar orken tryta, jag missar spåret i kurva efter kurva och det straffar sig snart!:död Får se mig omkörd på rakan igen. Orkar inte hålla tempot och får aldrig riktigt samma kontakt igen, kommer i mål ca 2 sekunder bakom #5. P10/13 :)

Race2 (sprintrace)
Får en bra start och kniper några platser men blir snart omkörd av #5 igen som får en liten lucka, även #53 letar sig strax därefter förbi oss båda. 😖 Jobbar mig tillbaka och lyckas höja tempot en aning,😀 kan se hur luckan till #5 krymper för varje varv, börjar komma nära nu! Kommer dock aldrig tillräckligt nära för att kunna sätta in en attack och kommer i mål 1,7sek bakom #5. P11 :wiggle

Race3 (sprintrace)
Kanonstart och tar flera platser redan innan första kurvan! :rock Får rygg på #35, en Kawasaki 🟢 som jag vet är snabb och jag hänger med skapligt! Blir dock snabbt omkörd av en annan förare och tappar fokus, nåja på´t igen. Kan under flera varv höra att det ligger någon bakom som vill om! :gnisslaIn på varv 4 försöker #32 sig på en ombromsning i slutet av rakan, men kan inte hålla spåret och jag kontrar direkt och tar tillbaka platsen!:kulspruta Nu får jag lägga på ett kol! #32 ligger hak i häl genom S:et,och bort mot Ejes, känner stressen!Går på gas tidigt ut ur Ejes, kanske lite väl tidigt och mycket och jag känner hur bakhjulet plötsligt släpper! :skrämd

Får ett jättekast och lättar från sadeln! :jissesHåller mig tack och lov på både hjulen och asfalten. 😱 Letar mig tillbaka till sadeln och borrar ner hjälmen mot tanken! Men förtroendet för högersidan av däcket är inte detsamma som förut och jag får se #32 segla iväg. 😑 10e plats igen..



Well, ett par nya PB som man inte behöver skämmas för (SBK kör 1,05-1:07), en cykeln som är hel, solen skiner, och ett arrangemang som heter duga! Man kan väl inte begära så mycket mer egentligen! :tummenupp

Nu ska jag se om jag kan få ordning på dämpningen bak och blickar mot Falken i slutet av Augusti!

gellerasen_banskiss.jpg
 
Last edited:
RR-Final 2025 Falkenberg (från för två veckor sedan...)
531320538_1371248411139339_7677420157871202036_n.jpg

Det som såg ut att bli en katastrofhelg rent vädermässigt 🌧️blev tvärtom en kanonfin säsongsavslutningmed nästan enbart sol! ☀️
Falkenberg från öst foto Foto Håkan Linder Linder Media.jpg
Tänkte från början hoppa över fredagsträningen, när det salufördes som en trackday... det är ju min hemmabana så jag hittar runt nog väl och att köra två klasser kostar dessutom en hel del som det är... Men så inte allt för långt innan racehelgen så kom det andra besked. Rabatt 💲om man kör två klasser och ytterligare lite rabatt om man är medlem i FMK och det blir ju inte riktigt samma sak om man hoppar över träningen, så då fick det bli så. :tummenupp

Fredagen börjar med regn 🌧️ på förmiddagen, står över pass ett och hoppas på att det ska bli bättre väder. Pass två ser också ut att bli blött men upptorkande, aja jag ger det några försiktiga varv, inget att skriva hem om.:rullandeu

Allt eftersom torkar det upp mer och mer och framåt eftermiddagen blir det t.o.m. riktigt bra väder! ☀️Av nån anledning fick jag inga riktiga varvtider på fredagen, :va men det skulle tas igen med råge nästkommande dagar! :brynad

Eftersom det är sista racehelgen för min del i år så kände jag mig lite generös och slog till på ett par nya Michelin-sulor. Performance Slick Soft! inför kvalet.

Michelin_Logo_1997.png
Det är något visst med nya däck, det är lite svårt att sätta fingret på det men det känns som att hela hojen rullar lättare, svänger lättare och blir stabilare över lag...

Det är ett relativt långt kval, kör ett par försiktiga första varv innan jag ökar tempot och krämar på för fullt! Chikanen tycker jag att jag tar hyggligt, lyckas behålla mycket fart genom hela, kanske lite slö utgång. Rundar Nyhem vant och lägger över för vänster innan man petar i 3an och går på för full rulle uppför backen! Efter en lätt touch på bromsen så dyker in i snabbhöger och känner hur bakhjulet bettar sig fast i asfalten! Otroligt grepp! Ger försiktigt mer och mer gas genom kurvan, hojen svarar fint och jag kan utan större dramatik mer eller mindre drifta genom kurvan(!)

Sen snabbt över till vänster och framhjulslyft över krönet. Låter den varva ur på 3an innan det är dags att bromsa vid 100-skylten. Försöker ta höjd innan jag går in i Ginsten, och håller mig kvar på innern lite mer än vanligt, så kan man gå på mer gas snabbare sen. Kort upprätning och sen ner igen och full rulle ut på start & mål, petar i fyran under nerlägg, hojen jazzar till lite men inget ovanligt, jag trycker ner bröstet mot tanken och korsar linjen på 48,6! Nytt pb med nästan en sekund!! Nice!
541517295_122182079312525282_6070069119078216934_n.jpg

Folk har gått o blir förbaskat snabba i Open så det räcker bara till p9/13! 😑 Blir till att starta i tredje startled närmast muren på innern. Kanske inte den bästa startplatsen enligt vissa, men jag får till en kanonstart i R1! :yopartySicksackar mig fram och lyckas bromsa SVIN-sent in i chikanen nästan med bakhjulet i luften och får med nöd och näppe in framhjulet precis före några andra! :gnissla Ut på första flygande håller jag en 6:e plats! :hojraket Det är dock långrace på 22 varv! Tappar ganska snart två placeringar i inbromsningen in i chikanen. KTM:n kommer strax därpå och sen så även en förbenad 750! :3freak

Stretar på och märker efter ett tag att jag knappar in på både KTM:n och 750:n! Men när det står 7 varv kvar på tavlan tryter orken 🫠och jag orkar inte pusha hårdare, kommer i mål en ynka sekund efter 750:n på p10… :censored Dock satte jag nytt pb på 48,2 och det är ju alltid nåt! :tummenupp

Söndagens första race börjar dramatiskt, samma fina start som i R1 men en förare längre bak går av ut på start & mål, :jisses han klarar sig som tur är med endast lite ont i fingret och hojen tejpas snabbt ihop med silvertejp. Omstarten blir ungefär samma och resten av racet löper på utan några större händelser. 1,5 sekunder efter 750:n… :4skrika




Race3. Startar p9 rad 3 närmast muren. 750:n står snett framför mig i ruta 8.... Fokus. :hjälm

Får en bra start och tar några platser, :hojraket Halkar dock snart tillbaka till p9 igen, men krigar på. :kulsprutaEfter några varv märker jag att jag börjar ta in på någon framför... det är 750:n! :brynad varv efter varv närmar jag mig... nu ligger jag nästan precis i bakhjulet! Men inte tillräckligt nära att våga mig på en omkörning i inbromsningen på rakan. Följer tätt bakom genom chikanen, Nyhem och upp för backen på baksidan. Är fortfarande hack i häl när vi går in i högfartar’n. Över krönet går jag på full rulle, framhjulet lättar och mätaren fullkomligt studsar på varvstoppet. 750:n går ut för att ta höjd, men jag lägger mig på innern och lyckas bromsa mig förbi in i Ginsten med bara 2-3 varv kvar! :D Nu är det full mutter som gäller om jag ska hålla detta! Försöker att fokusera framåt, det funkar och jag håller det över mållinjen! P8! :banana

Störst går först till slut! :yoparty:tummenupp
Nu blir det till att ladda om inför nästa säsong, vem vet det kanske blir nån uppgradering också...

20250831_143926.jpg

Ja just det btw. så kammade jag hem SM-titeln i RGNT-klassen , men det frå bli ett annat inlägg, kanske... :hihi
 
Nu är det full mutter som gäller om jag ska hålla detta! Försöker att fokusera framåt, det funkar och jag håller det över mållinjen! P8!
Sjysst jobbat, bra skrivet!
Vad är RGNT?

#on-a-sidenote

'nyaste' videon jag hittar från Gelleråsen är publicerad 28e Juli så den måste ju vara från ett tidigare tillfälle men vem som än kvalat P2, och tar starten till uppvärmningsvarvet, blir stående när starten sedan går! Man känner med stackarn, som sen gör en fantastisk uppkörning, men wtf hände egentligen!? Någon som vet?
 
RGNT är en elhojsklass.


Det där är superbike-klassen pp filmen, antingen från SM eller kanonloppet. Ser ut som att han glömt lägga i växeln.. lätt hänt faktiskt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top