Vilken helg!
Det här var nog den bästa race-helgen på länge! Kanonväder hela helgen

och ca 5000 personer i publiken lö-sö med hoppborgar, churros-stånd, ballonger och pausunderhållning som det ska va! Det märks att Gälleråsen, och PSB satsat stort!
Under träningen hittar jag snabbt tillbaka till mitt tempo och trots att det fortfarande är de gamla Dunlopdäcken från Anderstorp som sitter på så känns det stabilt och jag hamnar snabbt på 1:12 tider, men jag kan börja ana en kant mitt på bakdäcket så det blir ett nytt bakdäck inför kvalet. Mackan på Michelin lyckas övertyga mig om att det nog är dags att prova ett Michelin Perfomance Soft i stället för Michelin Power Slick 2 som jag kör tidigare, så nu kör man samma sulor som de stora grabbarna!
Kval
Det är ett långt kval, 30 minuter. Tänker att jag delar upp passet i 3 stinter, ingen mening med att ligga o nöta, utan bättre att satsa på några få men riktigt snabba varv i stället. Tar ett relativt lugnt utvarv och känner på nya bakdäcket, känns bra!
Höjer tempot och sätter redan på första flygande 1:11,6 vilket är nytt PB med en sekund!
Inför varv 2 tar jag lite mer höjd i depåkurvan för att få med mig farten ut på raken. Strax innan apex går jag på gasen och hojen sätter sig fint och driftar kontrollerat ut mot curbsen.

Pressar ner bröstet mot tanken och ger benet! 3an, 4an, 5an Brooooooms!
Försöker bromsa sent men bibehålla farten genom Tröskurvan, får till en fin utgång och kan med bara en lätt touch på bromsen dyka in i S:et. Lägger jag på lite gas genom hela första halvan och studsar mellan bankningarna in i vänstern. Lägger mig tight och håller kvar innerspåret läge för att inte bli tjock i utgången, och lyckas få en riktigt fin utgång!
I med 3an och knäskrap genom snabbhögern

ner mot svackan och bromsa sent in i Ejes. Lägger över för vänstern och går på med full gas ner mot gropen, känner hur framhjulet lättar upp på raken. O så in i Hårnålen. En svår kurva men får till det hyggligt och får ett bra spår ut på kort-rakan, ligger kvar på 2:an, näst intill varvstopp innan jag lägger ner för snabb-vänstern, ligger på med gas genom hela svängen och kasta mig därefter över till höger in i depåkurvan, lite gaspådrag genom första delen så man har fullt nerlägg genom hela depåsvängen, tar höjd och siktar mot curbsen, och får en grym utgång!! Rullar in i depån något var efteråt och får till min förvåning höra att jag lyckats med
1:10,9!!

Race1 Långrace,
Får en ok start och tar lite efterhand rygg på #5. Han har mer mos i maskinen

men jag bromsar senare.

Ska jag våga mig på en omkörning? Provar lite försiktigt i Ejes, det kan gå! Nästa varv, nu får det bära eller brista, väntar till han bromsar och får till en skolboksomkörning! Blockar snyggt för att hindra en kontring, jag tog honom!

Stressen blir alltid påtaglig efter en omkörning, dessutom börjar orken tryta, jag missar spåret i kurva efter kurva och det straffar sig snart!

Får se mig omkörd på rakan igen. Orkar inte hålla tempot och får aldrig riktigt samma kontakt igen, kommer i mål ca 2 sekunder bakom #5. P10/13
Race2 (sprintrace)
Får en bra start och kniper några platser men blir snart omkörd av #5 som får en liten lucka, även #53 letar sig strax därefter förbi oss båda.

Jobbar mig tillbaka och lyckas höja tempot en aning,

kan se hur luckan till #5 krymper för varje varv, börjar komma nära nu! Kommer dock aldrig tillräckligt nära för att kunna sätta in en attack och kommer i mål 1,7sek bakom #5. P11
Race3 (sprintrace)
Kanonstart och tar flera platser redan innan första kurvan!

Får rygg på #35 en Kawasaki

som jag vet är snabb och hänger med skapligt! Blir dock snabbt omkörd av en annan förare och tappar fokus, nåja på´t igen. Kan under flera varv höra att det ligger någon bakom som vill om!

In på varv 4 försöker #32 sig på en ombromsning i slutet av raken, men tappar spåret och jag kan kontra direkt och tar tillbaka platsen!

Nu får jag lägga på ett kol! #32 ligger hak i häl genom S:et,och bort mot Ejes, känner stressen och går på gas tidigt ut ur Ejes, lite väl tidigt och känner hur bakhjulet släpper!
Får ett jättekast och lättar från sadeln!

Håller mig tack och lov på både hjulen och asfalten.

Letar mig tillbaka till sadeln och borrar ner hjälmen mot tanken! Men vågar inte riktigt lite på högersidan av däcket lika mycket som innan och får se #32 segla iväg.

10e plats igen.
Well, ett par nya PB som man inte behöver skämmas för, cykeln är hel, solen skiner, och ett arrangemang som heter duga! Man kan väl inte begära så mycket mer egentligen!
Nu ska jag se om jag kan få ordning på dämpningen bak och blickar mot Falken i slutet av Augusti!
