Only in Sweden

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som sagt tidigare det kostar, fullt i klass med en bandag. Så nog betalar jag och andra en hel del ovanpå skattsedeln..
Och visst, mer opera till "fattiga skolor". Då är jag helt med. Just nu spenderas åtskilliga 10-tals miljarder på annat som är vansinnigt på riktigt. Ta några hundra miljoner till och erbjud glinen upplyftande alternativ till Pokemon och dyligt skit.

Hittade just en perfekt kandidat för nedläggning och omdisponering av medel: SST
(Statligt Stöd till Trossamfund). Under 2014 (senare uppgifter finns inte tillgängliga) skyfflades drygt 700 miljoner till diverse religiösa grupperingar.
Ett - i mitt tycke - fan så mycket tvivelaktigare "slöseri" med skattemedel.

Jag tror på att skapa intresset på skolnivå och låta vuxenkulrur vara mer "självgående", helt klart.


:krama Nu börjar vi prata stora saker :smasha

Hade jag fått styra hade religiösa föreningar eller vad de nu kallar sig inte fått en spänn :fakta överhuvudtaget stöd till särintresse är tveksamt :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Läs på!
Tror du på riktigt att det är gratis inträde...:dummer

Tydligen inte då det måste till statliga medel för att få runt rörelsen.

"Läs på", är det någon kurs som lär ut diverse inträdesavgifter, eller försöker du vara rolig?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är inte fattig (inte direkt rik heller) och betalar rejäla biljettpriser.
Tycker som sagt att det är helt ok att skjuta till skattepengar för att det ska gå runt.
Opera är viktigt.
Nej, det är det inte.
Kulturstöd till opera är konstgjord andning på ett döende fenomen.
Dyraste biljetten kostar besökaren ungefär 1000 spänn.
I bidrag kostade varje besök ungefär 15 000.
Detta trots att Operan har väldigt hög beläggning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här är ju roligt att kika på också:

http://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=11891

Tänk vilket utomordentligt jobb man måste göra för att få pengar från pappa staten för resten av livet.
Eller vänta nu... det finns inga krav på motprestation.

Här är det också kul att titta in emellanåt:

http://www.konstnarsnamnden.se/arets_stipendier

Exempel från Internationella musikprogrammet - internationellt kulturutbyte och resebidrag från juni i år.
Överst i listan är någon som ska på konsert i Spanien för "kulturutbyte i utlandet" och beviljats 16000 kr för detta.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nej, det är det inte.
Kulturstöd till opera är konstgjord andning på ett döende fenomen.
Dyraste biljetten kostar besökaren ungefär 1000 spänn.
I bidrag kostade varje besök ungefär 15 000.
Detta trots att Operan har väldigt hög beläggning.

Ett "döende" fenomen med "väldigt hög beläggning" ? :tummenupp
Kungliga Operan en statlig institution med djupt rotade traditioner som inte lär försvinna inom överskådlig tid.
Det finns dessutom ett statligt beslut på att operahuset skall renoveras och byggas ut.
Du, och andra får nog fortsätta att förfasas åt detta kulturuttryck ett bra tag till.
Personligen skulle jag tåla att biljettpriserna steg en bit till men den politiska viljan att gå i den riktningen verkar väldigt svag.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag tror på att skapa intresset på skolnivå och låta vuxenkulrur vara mer "självgående", helt klart.


:krama Nu börjar vi prata stora saker :smasha

Hade jag fått styra hade religiösa föreningar eller vad de nu kallar sig inte fått en spänn :fakta överhuvudtaget stöd till särintresse är tveksamt :va
I stort är vi faktiskt överens här.
Tycker dock att det vore riktigt trist om ex. vis. ett besök på operan blev ett nöje reserverat för välbeställda.
Så ser det inte ut idag och det tycker jag är bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett "döende" fenomen med "väldigt hög beläggning" ? :tummenupp
Kungliga Operan en statlig institution med djupt rotade traditioner som inte lär försvinna inom överskådlig tid.
Det finns dessutom ett statligt beslut på att operahuset skall renoveras och byggas ut.
Du, och andra får nog fortsätta att förfasas åt detta kulturuttryck ett bra tag till.
Personligen skulle jag tåla att biljettpriserna steg en bit till men den politiska viljan att gå i den riktningen verkar väldigt svag.

Kungliga operan är inte opera.
Opera är inte kungliga operan.
Renovering är underhåll, tillbyggnad är förstörelse av kulturhistoriskt intressant byggnad.
Ingen av dessa kostnader ingår i den uppgivna summan.

Om opera är så populärt, hur kommer det sig att kungliga operan inte har mer opera på repertoaren?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kungliga operan är inte opera.
Opera är inte kungliga operan.
Renovering är underhåll, tillbyggnad är förstörelse av kulturhistoriskt intressant byggnad.
Ingen av dessa kostnader ingår i den uppgivna summan.

Om opera är så populärt, hur kommer det sig att kungliga operan inte har mer opera på repertoaren?
Fyndig taftologi...
Du kanske har noterat att jag inte påstått att driftsanslag skall täcka renovering/tillbyggnad?
Jag har också en hyffsad förståelse för begrppens innebörd så lektionen är överflödig.

Om till-/ombyggnad av kulturhistoriska byggnader, per definition, är förstörelse så är den ju redan förstörd.
De ursprungliga byggnaderna frå 1700-talet är ju rivna och ombyggda som det är.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fyndig taftologi...
Du kanske har noterat att jag inte påstått att driftsanslag skall täcka renovering/tillbyggnad?
Jag har också en hyffsad förståelse för begrppens innebörd så lektionen är överflödig.

Om till-/ombyggnad av kulturhistoriska byggnader, per definition, är förstörelse så är den ju redan förstörd.
De ursprungliga byggnaderna frå 1700-talet är ju rivna och ombyggda som det är.

Kan du påstå något annat än att de ursprungliga byggnaderna är förstörda?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
bcc3fbb5-5a46-4e90-adf3-137490b8962b


OMNI skriver: För få vill bli lärare och för många lärare vill sluta. Utvecklingen kan endast kommunerna vända, skriver Somar Al Naher i en ledare i Aftonbladet. Att som i nuläget slåss om de få legitimerade lärare som finns tillgängliga är ingen långsiktig lösning.

Artikeln avslutas med "Det är helt enkelt dags för kommunerna att öppna plånboken."

Källa: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article23318190.ab

Vi har världens högsta skattetryck, så skönt att vi också har världens bästa polis, räddningstjänst, sjukvård, skola och omsorg...

Extra gött att våra (vänster)politiker ständigt bara anser att höjd skatt är lösningen...

:huvet
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Källa: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article23318190.ab

Vi har världens högsta skattetryck, så skönt att vi också har världens bästa polis, räddningstjänst, sjukvård, skola och omsorg...

Extra gött att våra (vänster)politiker ständigt bara anser att höjd skatt är lösningen...

:huvet
Nu har jag inte läst artikeln eftersom jag inte vill stödja Aftonbladet.

Men utifrån det du citerar så vill hon väl snarast att kommunerna höjer lönerna till lärare.
Står inget om att höja skatter.

Sen finns det såklart en massa andra saker man behöver komma tillrätta med i yrket för att folk ska vilja vara lärare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nu har jag inte läst artikeln eftersom jag inte vill stödja Aftonbladet.

Men utifrån det du citerar så vill hon väl snarast att kommunerna höjer lönerna till lärare.
Står inget om att höja skatter.

Sen finns det såklart en massa andra saker man behöver komma tillrätta med i yrket för att folk ska vilja vara lärare.

Vart kommer pengarna ifrån när kommunerna öppnar plånboken?
Vilka är det som ständigt måste öppna plånboken?

I slutändan finns det alltid bara två källor pengar tas ifrån, antingen konsumenten eller skattebetalaren - i ena fallet frivilligt, i andra fallet oavsett frivillighet eller inte...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
560.jpg


Nu redovisar den före detta socialdemokratiska riksdagsledamoten Jan Emanuel Johanssons flyktingbolag – Hoppetgruppen AB – en supervinst för 2015.
Vinst per dag: 70 756 kronor – en vinstökning med 9 465 procent jämför med föregående år.
– Det lät ju bra, men jag har faktiskt inte sett bokslutet själv, säger Jan Emanuel.

Den före detta socialdemokratiske riksdagsledamoten – och Robinsonvinnaren – Jan Emanuel Johansson, 42, tjänade nästan en kvarts miljard kronor när han med hjälp av den före detta socialdemokratiske finansministern Pär Nuder sålde sitt väldfärdsföretag Svensk Samhällsutveckling AB till vårdkoncernen Frösunda AB 2010.
Hans dåvarande bolag gjorde då mångmiljonvinster på HVB-hem, familjehem och boenden för ensamkommande flyktingbarn.
2013/2014 startade Jan Emanuel Johansson upp en liknande verksamhet genom att hans bolag Dandelion Specialfastigheter AB köpte bolaget Hoppetgruppen.

Via Hoppetgruppen fakturerar han nu skattebetalarna 60 000 kronor per månad - per barn - för att ordna familjehem åt ensamkommande flyktingbarn.
Av det får familjerna endast 22 800 kronor – och hans bolag får 37 200 kronor visade en granskning som Expressen tidigare gjorde.

Och nu kommer den före detta s-politikerns belöning.
Jan Emanuels bolag Hoppetgruppen ökade omsättningen från 7,5 miljoner kronor 2014 till drygt 101 miljoner kronor för 2015 (18 månaders verksamhet).
Vinsten efter finansnetto ökade från 270 000 kronor 2014 till svindlande 25,8 miljoner kronor för 2015.

När Expressen då kontaktade Jan Emanuel Johansson ville han inte svara på några frågor.
– Jag är precis på väg in i ett möte.
Har du inga kommentarer om er familjehemsvård?
– Nej.
Varför?
– Jag äger verksamheten men är inte med i driften, jag är ledsen nu går jag in i ett möte. Tack för samtalet, sa Johansson då.

Källa: http://www.expressen.se/dinapengar/jan-emanuels-vinst-upp-med-9-465-procent/

Är detta den ultimata Only in Sweden-grejen!?!
Var annars i världen är detta ens möjligt, och dessutom lagligt? :brinnerup
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vart kommer pengarna ifrån när kommunerna öppnar plånboken?
Vilka är det som ständigt måste öppna plånboken?

I slutändan finns det alltid bara två källor pengar tas ifrån, antingen konsumenten eller skattebetalaren - i ena fallet frivilligt, i andra fallet oavsett frivillighet eller inte...
Alternativet till höjda skatter är att spara nån annanstans. Jag har inte stenkoll på alla Sveriges kommuners budgetar, men i så gott som alla kommuner slösas det pengar på onödigt trams. Pengar som skulle göra mer nytta inom skolväsendet.

Oavsett vilket så tycker jag det är jävligt viktigt att vi kommer tillrätta med problemen inom den svenska skolan. En liten del av dessa problem är att lärarlönerna generellt är för låga för att folk ska vilja bli lärare alternativt stanna i yrket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Alternativet till höjda skatter är att spara nån annanstans. Jag har inte stenkoll på alla Sveriges kommuners budgetar, men i så gott som alla kommuner slösas det pengar på onödigt trams. Pengar som skulle göra mer nytta inom skolväsendet.

Oavsett vilket så tycker jag det är jävligt viktigt att vi kommer tillrätta med problemen inom den svenska skolan. En liten del av dessa problem är att lärarlönerna generellt är för låga för att folk ska vilja bli lärare alternativt stanna i yrket.

Finns det några incitament för kommuner att spara pengar?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Alternativet till höjda skatter är att spara nån annanstans. Jag har inte stenkoll på alla Sveriges kommuners budgetar, men i så gott som alla kommuner slösas det pengar på onödigt trams. Pengar som skulle göra mer nytta inom skolväsendet.

Oavsett vilket så tycker jag det är jävligt viktigt att vi kommer tillrätta med problemen inom den svenska skolan. En liten del av dessa problem är att lärarlönerna generellt är för låga för att folk ska vilja bli lärare alternativt stanna i yrket.
Det tycks ju slösas en hel del pengar på folk som Jan Emanuel och liknande, föreslår att vi börjar med att plocka pengar där.
Verkar ju som att det kan räcka jäkligt långt faktiskt!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top