Only in Sweden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet inte var detta inlägg borde ligga egentligen då det finns ett flertal relevanta trådar. Lösangen på problemen med en minskande poliskår är tydligen sänkta begåvningskrav. Likväl lär inte den ev ökningen matcha poliser som lämnar eller går i pension. Hur vore det med att verka för att höja statusen, premiera gott polisarbete och genom vettiga löner attrahera smart och kompetent folk? Inte då, sänk kraven och få in folk som är sämre rustade för att handskas med ökande, grövre och alltmer raffinerad kriminalitet.

Vad var det nu Eliasson fick pris för av några uppenbart verklighetsfrånvända och möjligtvis förlästa akademiker i Cambridge?


http://www.svt.se/svttext/tv/pages/111.html
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag var spoling var fotbollen som sämst en fristad för aktiva mobbare. Inte sällan var det deras fäder som var tränare/ledare för nämnda aktivitet.

En litotes vore kanske att påstå att yttringarna har jackats upp några snäpp. Samhälle och inte minst polis resignerar/retirerar och fullgör inte sin uppgift. Tacka ledningen, (främst Dan Eliasson), för det. Att så kapitalt lämna walk over till horder av förövare är inget mindre än totalt häpnadsväckande. Kan inte dra slutsatser om vilka som gjorde vad men är rätt övertygad om att svenska grabbar hakar på den övergreppstrend som nu sprider sig närmast epidemiskt. Man ska inte underskatta det kollektiva vansinnet hos människor i grupp. Hur mycket lättare hänt är det att en folkmassa åstadkommer något ont vs gott? Ledande fråga, med all rätt.

Min uppfattning är att fotbollen, med sin dramaturgi av masspsykos, total underkastelse för tveksamma ideal, hat som bränsle, hat som benämns kärlek, ledare som annat än i enstaka fall saknar de för den mer avancerade delen av uppgiften nödvändiga förståndsgåvorna, är den optimala grunden för en lättstyrd massa som kan förmås till vad som helst. Frågan är var ifrån direktiven kommer och här har alla som borde vara där...lämnat.

http://www.gp.se/sport/fotboll/gothia-cup-kaos-unga-kastade-stenar-på-polisen-1.3507011

Påminner mig om när jag spelade i ett coverband i en håla. Bandet får strida mot lokala böss som i fyllan kommit på vilken lysande idé det är att välta PA-t över de främre i publikum. Vi har ögonkontakt med vakterna, sångaren kallar på dem genom anläggningen men de står passiva kvar i tältöppningen, fnittrande och med armarna i kors.

På rak fråga om varför de inte ingrep svarar den ene, stor som ett hus;

"Verkade stökigt."

Edit;

Det här citatet från Erik Nord måste bara upprepas. Obetalbart:

– Det är klart att det vore önskvärt att gå ut och prata folk tillrätta, kanske ha ett medvetandehållande samtal.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Finns också en del äldre som ser burksamlandet som sysselsättning och motion. Om.man ändå är ute och knuffar rollator, varför gå förbi fria extrapengar? Panten är ju lite av "stadens kapital". Problemen kommer när de bolagiserade gängen bestämmer sig för att utnyttja sitt numerära och muskulära överläge. Då blir det pyrt för tanter och farbröder.

Vet ett par exempel på folk som byggt mångmiljonförmögeheter mha burkar och aktiemarknad. Inte hörsägen och frid över den enes minne. Ett gott sinne för placeringar...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snubblade över uppgifter på bidragssummorna för kulturinstitutioner i Stockholm.
Kungliga operan: 452 284 000.
Dramaten: 229 442 000.
Dansens hus: 23 605 000.
Drottningholms slottsteater: 11 904 000.
Kultur FÅR kosta.
Men är detta verkligen rimligt?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Snubblade över uppgifter på bidragssummorna för kulturinstitutioner i Stockholm.
Kungliga operan: 452 284 000.
Dramaten: 229 442 000.
Dansens hus: 23 605 000.
Drottningholms slottsteater: 11 904 000.
Kultur FÅR kosta.
Men är detta verkligen rimligt?

Shit pommes!!!

Är det per år? :va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Verkar ju helt sjukt att det kan kosta så mycket!
Var hittade du siffrorna?
Misstror inte dig, men vill gärna kolla själv :)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Helt ok!!
Men eftersom jag tillhör dem som verkligen njuter av att gå på föreställningar i denna fantastiska byggnad (Kungliga Operan), så är jag rejält partisk.
Att det kostar rejält att städsla världsstjärnor till scenen har jag full förståelse för.
Det är mycket pengar men i stadsbudgeten är det växelpengar.
Och - för att spetsa till det lite - om okultiverade neanderthalare tycker att det är "orimligt" och "sjukt", så känns det irrellevant.
Den här sortens högkvalitativ finkultur får gärna kosta skattepengar och som tur är så tror jag att det kommer att fortsätta så.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Helt ok!!
Men eftersom jag tillhör dem som verkligen njuter av att gå på föreställningar i denna fantastiska byggnad (Kungliga Operan), så är jag rejält partisk.
Att det kostar rejält att städsla världsstjärnor till scenen har jag full förståelse för.
Det är mycket pengar men i stadsbudgeten är det växelpengar.
Och - för att spetsa till det lite - om okultiverade neanderthalare tycker att det är "orimligt" och "sjukt", så känns det irrellevant.
Den här sortens högkvalitativ finkultur får gärna kosta skattepengar och som tur är så tror jag att det kommer att fortsätta så.

Borde det inte kosta inträde?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt ok!!
Men eftersom jag tillhör dem som verkligen njuter av att gå på föreställningar i denna fantastiska byggnad (Kungliga Operan), så är jag rejält partisk.
Att det kostar rejält att städsla världsstjärnor till scenen har jag full förståelse för.
Det är mycket pengar men i stadsbudgeten är det växelpengar.
Och - för att spetsa till det lite - om okultiverade neanderthalare tycker att det är "orimligt" och "sjukt", så känns det irrellevant.
Den här sortens högkvalitativ finkultur får gärna kosta skattepengar och som tur är så tror jag att det kommer att fortsätta så.

Men vaffan, är du så jävla fattig att vi andra ska bekosta dina nöjen?

Om du nu gillar Opera så kan du väl betala vad det kostar, utan statliga subventioner.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt ok!!
Men eftersom jag tillhör dem som verkligen njuter av att gå på föreställningar i denna fantastiska byggnad (Kungliga Operan), så är jag rejält partisk.
Att det kostar rejält att städsla världsstjärnor till scenen har jag full förståelse för.
Det är mycket pengar men i stadsbudgeten är det växelpengar.
Och - för att spetsa till det lite - om okultiverade neanderthalare tycker att det är "orimligt" och "sjukt", så känns det irrellevant.
Den här sortens högkvalitativ finkultur får gärna kosta skattepengar och som tur är så tror jag att det kommer att fortsätta så.

Betala for det då. Likt en jävligt bra bandag. :banana

Jag har på riktigt svårt gör att se allmännyttan i statligt subventionerad kultur. Kultur får och ska kosta. Men varför inte intäktsfinansierat som en maiden-spelning?
Pynta 2 bagare för front seat med pausmusik. Är det så otänkbart ?

Mot bättre vetande och ringa underlag består ändå besökarna av klientel som kan stå får dina egna kostnader. Lägg pluringarna på kultur åt fattiga skolor.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Men vaffan, är du så jävla fattig att vi andra ska bekosta dina nöjen?

Om du nu gillar Opera så kan du väl betala vad det kostar, utan statliga subventioner.
Jag är inte fattig (inte direkt rik heller) och betalar rejäla biljettpriser.
Tycker som sagt att det är helt ok att skjuta till skattepengar för att det ska gå runt.
Opera är viktigt.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Betala for det då. Likt en jävligt bra bandag. :banana

Jag har på riktigt svårt gör att se allmännyttan i statligt subventionerad kultur. Kultur får och ska kosta. Men varför inte intäktsfinansierat som en maiden-spelning?
Pynta 2 bagare för front seat med pausmusik. Är det så otänkbart ?

Mot bättre vetande och ringa underlag består ändå besökarna av klientel som kan stå får dina egna kostnader. Lägg pluringarna på kultur åt fattiga skolor.

Som sagt tidigare det kostar, fullt i klass med en bandag. Så nog betalar jag och andra en hel del ovanpå skattsedeln..
Och visst, mer opera till "fattiga skolor". Då är jag helt med. Just nu spenderas åtskilliga 10-tals miljarder på annat som är vansinnigt på riktigt. Ta några hundra miljoner till och erbjud glinen upplyftande alternativ till Pokemon och dyligt skit.

Hittade just en perfekt kandidat för nedläggning och omdisponering av medel: SST
(Statligt Stöd till Trossamfund). Under 2014 (senare uppgifter finns inte tillgängliga) skyfflades drygt 700 miljoner till diverse religiösa grupperingar.
Ett - i mitt tycke - fan så mycket tvivelaktigare "slöseri" med skattemedel.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top