Ommappning och ramair

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
När man mappar om insprutet så görs ju det med en stillastående cykel. Men rimligtvis får en motor med ramair mer luft under körning i hög fart än den får när den står still i bänken. Hur vet bänkoperatören hur han skall mappa rätt bränslemängd för den extra luft ramairen ger?

Bingo skrev:
Hur vet bänkoperatören hur han skall mappa rätt bränslemängd för den extra luft ramairen ger?

Det vet han nog knappast. Men ingastryck och intake air pressure info går till ECU, som i sin tur kranar-på.

Även om pc;n (om det är sådan) inte kan läsa tryck och inga mappar kan anpassas för tryck, så sitter den ju sist i kedjan och tar sin data från ECU;n, som redan har gjort jobbet. Jovisst, inte helt linjärt kanske men absolut försumbart så länge som man inte försöker rätta till ett kasst orginalsystem med en pc.

bara mina 2 ören

edit:

Man kanske istället borde undra hur bänkoperatör'n kan veta vad han skall göra när han tar sina beslut baserade på medelvärden från flera cylindrar. Fast, de är ju klart, så länge kund är gla'...

Korrigeringskurvor, full gas för en 998. (Blå: Ena cyllen. Grön: Andra cyllen.)

Last edited:
#Olsson# skrev:
Det vet han nog knappast.

...

Man kanske istället borde undra hur bänkoperatör'n kan veta vad han skall göra när han tar sina beslut baserade på medelvärden från flera cylindrar. Fast, de är ju klart, så länge kund är gla'...
Jaha, så i princip kan man alltså ha en cykel som inte går bättre än före trots bänkningskurvor som visar ordentliga effektökningar?

#Olsson# skrev:
Det vet han nog knappast. Men ingastryck och intake air pressure info går till ECU, som i sin tur kranar-på.

Även om pc;n (om det är sådan) inte kan läsa tryck och inga mappar kan anpassas för tryck, så sitter den ju sist i kedjan och tar sin data från ECU;n, som redan har gjort jobbet. Jovisst, inte helt linjärt kanske men absolut försumbart så länge som man inte försöker rätta till ett kasst orginalsystem med en pc.

bara mina 2 ören

edit:

Korrigeringskurvor, full gas för en 998. (Blå: Ena cyllen. Grön: Andra cyllen.)

Den där kurvan var riktigt intresant, om den raka linjen är ett A/F på ca 12:1 så ligger ju de specifika kurvorna för varje cylinder rätt dåligt. Tyvär så ser jag inte skalan på grafen, kan du lägga upp en tydligare bild?

Jag skulle föreslå en lambda-körning på landsväg! Nasa är väl rätt bra på att simulera luftflöden men svenska mc-mekar är nog inte riktigt där än...

HanneZ skrev:
Jag skulle föreslå en lambda-körning på landsväg! Nasa är väl rätt bra på att simulera luftflöden men svenska mc-mekar är nog inte riktigt där än...
Vad är en lambda-körning :confused:

Färnbo skrev:
Tyvär så ser jag inte skalan på grafen, kan du lägga upp en tydligare bild?

Tydligare bild? :va (Sorry måste fråga) Har du klickat på bilden? Den är väldigt tydlig här i alla fall. Allt är med. Syns det dåligt?

edit och lite förtydligande: Bilden är dumpad från medföljande PCIII-program och "Map compare"-funktionen. Kurvorna kommer från en map från Dynojet-siten. Kurvorna visar alltså +/- i % korrigering för att få till rätt lambda på båda cylindrar.

Last edited:
Som Hannez skrev så är det att rekommendera att köra med en wideband lambdalogger på landsväg lite.
Tänkt köpa en sådan själv nu i vår för att leka lite med. Kostar dock en smula..
(Den här för att vara mer specifik: http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php ).

Men, jag tror att t.ex. Ebos här i Malmö har nån setup som simulerar luftflödet in i luftboxen vid fart.
Inte lika bra som "real life" mätning men bättre än inget.

xyx skrev:
Som Hannez skrev så är det att rekommendera att köra med en wideband lambdalogger på landsväg lite.
Tänkt köpa en sådan själv nu i vår för att leka lite med. Kostar dock en smula..
(Den här för att vara mer specifik: http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php ).

Men, jag tror att t.ex. Ebos här i Malmö har nån setup som simulerar luftflödet in i luftboxen vid fart.
Inte lika bra som "real life" mätning men bättre än inget.
http://www.wbo2.com/
Här finns med, i lite billigare förpackning.

HanneZ skrev:
http://www.wbo2.com/
Här finns med, i lite billigare förpackning.

Jag kollade på WBO2 först, men kom fram till att LM1 + RPM-kit inte skulle bli dyrare alls.
Tvärt om faktiskt, iaf om man vill ha vettiga loggningsmöjligheter i WBO2 kittet.

xyx skrev:
Jag kollade på WBO2 först, men kom fram till att LM1 + RPM-kit inte skulle bli dyrare alls.
Tvärt om faktiskt, iaf om man vill ha vettiga loggningsmöjligheter i WBO2 kittet.
Jag har loggat till extern enhet, minns inte vad det kostade men när jag köpte va det betydligt billigare iaf.

HanneZ skrev:
Jag har loggat till extern enhet, minns inte vad det kostade men när jag köpte va det betydligt billigare iaf.

Ah, den där 2CO är ny sen jag kollade sist. 399 AUD är ju rätt schysst.. så länge man kör med extern loggning, som du säger.

Appropå detta, finns det nån matnyttig info om ramair på nätet? Det enda jag har hittat är nått 7-8 år gammalt test gjort av nån hojtidning. Visserligen står det mycket intressant i det, men jag vill veta mer. Trots att det sitter ramair på var och varannan hoj idag verkar det vara tunnsått med riktig info om det.

#Olsson# skrev:
Tydligare bild? :va (Sorry måste fråga) Har du klickat på bilden? Den är väldigt tydlig här i alla fall. Allt är med. Syns det dåligt?

edit och lite förtydligande: Bilden är dumpad från medföljande PCIII-program och "Map compare"-funktionen. Kurvorna kommer från en map från Dynojet-siten. Kurvorna visar alltså +/- i % korrigering för att få till rätt lambda på båda cylindrar.

He he joda jag har klickat,men Y-axeln ser man inte alls vad det står på Hur var det nu x uppåt va?) varje fall axeln som är lodrät är det inte möjligt att se siffrorna på tidsaxeln (vågräta) syns det lite bättre.

Hur stort spann (%) är det mellan sträcken?

Ja, jag har kollat synen :D

På y-axeln (den lodräta) står det:
Code:
Fuel
20%
10%
0%
-10%
-20%

På x-axeln (den vågräta) står det:
Code:
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Engine Speed (RPM x 1000)

Jag tycker det syns tydligt. Har du gammal skärm?

Flummo skrev:
Appropå detta, finns det nån matnyttig info om ramair på nätet? Det enda jag har hittat är nått 7-8 år gammalt test gjort av nån hojtidning. Visserligen står det mycket intressant i det, men jag vill veta mer. Trots att det sitter ramair på var och varannan hoj idag verkar det vara tunnsått med riktig info om det.
Är det ett papperstext eller kan du länka?

På de flesta hojar med ramair är bränsletillskottet ett fast värde aktiverat vid en viss hastighet (via hastighetssensorn), eller rättare sagt visst övertryck i luftburken motsvarande h.
Om värdet är rätt avstämt mot luftburken har egentligen inte mappningen med saken att göra, tillskottet ska ju vara konstant ändå.

majtii skrev:
På de flesta hojar med ramair är bränsletillskottet ett fast värde aktiverat vid en viss hastighet (via hastighetssensorn), eller rättare sagt visst övertryck i luftburken motsvarande h.
Om värdet är rätt avstämt mot luftburken har egentligen inte mappningen med saken att göra, tillskottet ska ju vara konstant ändå.

Är du helt säker på de? Nån referens? För mig känns det som att bränslebehovet ökar exponentiellt.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...