Omkörning med möte?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
En fråga bara rent allmänt, vad anser folk om omkörning med möte, dvs man klämmer sig i mellan med hojen vid möte?
Själv gör jag inte så men ser ju att det är ganska vanligt.

Det vill säga i både fallet där bilen/bilarna håller åt höger lite eller kör som vanligt mitt i filen.

Det här är väl olagligt va?

kanske bäst att tillägga att jag menar vanliga 2 filiga vägar.

Last edited:
Swedie skrev:
Sålänge du inte går över i andra körfältet så ska det vara ok vad jag vet...
nope
Det e ju en klassisk kuggfråga vid teoriprovet. Om inte jag minns helt tokfel alltså. Själv gör jag det ibland på breda vägar. Inge bra, men va fan.

Silwer skrev:
Det här är väl olagligt va?
Det klassas som vårslöshet i trafik alternativt grov vårdslöshet i trafik beroende på situationen då.

Så gör man en Nascarmanöver och råkar ha oturen att Haffa sitter i civilbilen man kör om så tar dom kortet på plats. No questions asked.

Om fordonet framför visar att det är okej att köra om genom att gå åt sidan så är det inget att tveka på, bara att glida förbi sålänge man inte behöver över mittlinjen om man nu har möte.

Personligen brukar jag även alltid tacka genom att blinka eller vinka när nån medtrafikant har varit vänlig och underlättat för mig. :tummenupp

Edit: Kenta! Tror jag inte ett dugg på, får man plats, fordonet framför visar att det är okej genom att gå åt sidan och man inte går över mittlinjen är det fan inte ens olagligt!

Det som står i lagtexten om det här handlar om att man ska ha omdöme och inte äventyra säkerhet genom att ligga allt för nära å sånt men det finns inget om några absoluta mått eller nån regel som säger att man måste ha minst en halvmeter till godo eller nå sånt. Det bedöms från fall till fall och beroende på situation.

Last edited:
Annars kan man ju köra om till höger och sedan hävda att bilen blinkade vänster... :3freak

WestW skrev:
och man har ett tillräckligt avstånd i sidled till den man kör om. Vad detta avstånd är bestämmer nog den man blir stoppad av.

Någon som vet exakt :va

Se min edit i mitt eget inlägg.

Det finns ingen exakt siffra utan är en bedömningssak.

Edit:
som du skriver är det ju inte säkert att den som stoppar dig har gjort samma bedömning som du själv gjorde om vad som är tillräckligt avstånd :rolleyes:
Då blir det domstolen som får avgöra och finns det ingen videofilm så blir det ord mot ord. (då vinner alltså polisen) :huvet

Så länge man inte överskrider mittlinjen eller tvingar ut mötande i väggrenen är det väl ok har jag för mig ? Det finns ju tvåfiliga vägar som är hur breda som helst.... Men visst, man måste ju köra med omdöme.

Såg ett program på tv för någon månad sedan. Där sa polisen att det var förbjudet att köra om under möte ÄVEN att förförvarande bil går åt sidan och man håller sig på sin sida av linjen.

Bilar får passera tvåhjulingar om de ej går över mittlinjen så det borde ju funka tvärtom också (så länge det inte är ett övergångsställe).

Fast s.s det är ju inte alltid lämpligt...

FÖRGÖRAREN

Jag kör om bilen om det är säkert att göra det ... hellre att jag väntar i ngra sekunder tills bilen är förbi än att riskera en olycka

Om jag ligger till vänster bakom en bil med blinkers påslagen så är det bilen framförs skyldighet att gå till höger, ända fram till vägrenen om nödvändigt, för att underlätta omkörning. Oavsett om det är möte eller inte så begår den som inte försöker släppa fram omkörande fordon ett brott.

Själv kör jag bara om ifall bilen framför tydligt har markerat att de släpper förbi en. Då spelar det ingon roll om det är möte eller inte. Har aldrig hört talas om att någon åkt fast för detta.

Kreuger skrev:
Edit: Kenta! Tror jag inte ett dugg på, får man plats, fordonet framför visar att det är okej genom att gå åt sidan och man inte går över mittlinjen är det fan inte ens olagligt!
Silwer hade en tvåfilig väg som försöksexempel.
Inte mycke att gå ut till höger på på en sån.

Kenta skrev:
Silwer hade en tvåfilig väg som försöksexempel.
Inte mycke att gå ut till höger på på en sån.
Jodå, en MC är inte många cm bred. Ofta får även 2 bilar plats vid sidan av varandra inom samma fil.

Måste erkänna att jag var betydligt fräckare när det gäller det här för 5 år sen, när jag hade köpt första tunga motorcykeln. Kunde köra rätt långa sträckor utan att bromsa för framförvarande fordon, bara att blinka till med helljuset om de inte flyttade på sig. Men nu har man blivit äldre, klokare och försiktigare ;)

Äsch tuta och kör bara! Hur skulle det bli om man var tvungen att lägga sig bakom och vänta på att alla man kommer ikapp ska flytta på sig. Brukar ju vara ganska enkelt att bedöma om det är okej eller inte att klämma sig förbi.

Penguin skrev:
Äsch tuta och kör bara! Hur skulle det bli om man var tvungen att lägga sig bakom och vänta på att alla man kommer ikapp ska flytta på sig. Brukar ju vara ganska enkelt att bedöma om det är okej eller inte att klämma sig förbi.

here here :tummenupp

köra imellan bilar på motorvägen då?, olagligt im sure men omoraliskt?

Penguin skrev:

Exakt. Man ska nog inte lyssna så mycket på polisen o körskoleprov o sån't. Dom brukar inte ha så bra koll. I slutändan är det lagen, situationen och bedömningen i tinget som styr. Ibland är de så brett att man kan ligga på mittlinjen hela dagen. Funkar perfekt. Problemet är när man tvingar folk att flytta på sig. Och det gör man ju inte med MC direkt.

Blir lika förvånad varje gång man ser MC som ställer sig i kö bakom bilar. Märkligt :va

mb skrev:
Om jag ligger till vänster bakom en bil med blinkers påslagen så är det bilen framförs skyldighet att gå till höger, ända fram till vägrenen om nödvändigt, för att underlätta omkörning. Oavsett om det är möte eller inte så begår den som inte försöker släppa fram omkörande fordon ett brott.

Själv kör jag bara om ifall bilen framför tydligt har markerat att de släpper förbi en. Då spelar det ingon roll om det är möte eller inte. Har aldrig hört talas om att någon åkt fast för detta.

Det finns ingen som helst skyldighet att gå ut till vägren för att underlätta omkörning. Däremot får man inte hindra omkörning, men därifrån till att man är tvungen att gå åt sidan är det ganska långt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla