Lite frågor till uppkörningen.

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Jonne_boy skrev:
nej, exakt samma för mc som bil.

lite olika placering (då mc som alla vet e lite smalare)

tar du körtkort för bil idag får du lära dig det blåa!

Okej! Ajapp, det blir nog bra. Ut o köra nåra varv imorrn. :)

Röda stjärnorna markerar var du ska börja blinka och visa vart du ska.

Gul väg är tillåten men rekommenderas ej...

Ska du rakt fram blinkar du dig ur när du passerat avfarten till höger.
Samma gäller alla andra avfarter du ska ur...lag på att alltid blinka sig ur!

När du byter körfält inne i rondellen så var extra försiktig.
Tänk på att gå över och byta när du är vid refugerna ungefär, din körskolelärare
har säkert visat dig detta. Glöm inte att blinka och tydligt visa vad du ska göra
för trafikanterna runt omkring dig.

Alltid vid en uppkörning ska du hålla till höger så mycket som möjligt under körningen
MEN planera din körning!

T ex:
Du närmar dig en rondell som du ska till vänster i...efter rondellen ska du svänga
vänster igen. Då väljer du inte att gå över till höger körfält inne i rondellen,
du håller vänstra igenom hela.

Planering är A och O när det gäller uppkörningen.

Bifogat

• sdtgsd.jpg
    sdtgsd.jpg
    16.4 KB · Visningar: 701
Last edited:
MBGIRL skrev:
Röda stjärnorna markerar var du ska börja blinka och visa vart du ska.

Gul väg är tillåten men rekommenderas ej...

Ska du rakt fram blinkar du dig ur när du passerat avfarten till höger.
Samma gäller alla andra avfarter du ska ur...lag på att alltid blinka sig ur!

När du byter körfält inne i rondellen så var extra försiktig.
Tänk på att gå över och byta när du är vid refugerna ungefär, din körskolelärare
har säkert visat dig detta. Glöm inte att blinka och tydligt visa vad du ska göra
för trafikanterna runt omkring dig.

Alltid vid en uppkörning ska du hålla till höger så mycket som möjligt under körningen
MEN planera din körning!

T ex:
Du närmar dig en rondell som du ska till vänster i...efter rondellen ska du svänga
vänster igen. Då väljer du inte att gå över till höger körfält inne i rondellen,
du håller vänstra igenom hela.

Planering är A och O när det gäller uppkörningen.

Skiiiiiiitsnyggt!! Tack älskling!! Gillar att du lagt ner energi på det gröna gräset me, o stjärnorna, blev jättefint :tummenupp
Nu har jag iaf hajjat hur de vill ha det i rondellkörning. Resten kvar. :D

cRoC skrev:
1. Ja, du ska blinka. Osäker på om man måste blinka när man kör rakt fram i en rondell dock, men blinka i vilket fall, det blir du knappast kuggad för.

du ska alltid blinka dig ur en rondell.

Edit: det stod ju redan i tredje inlägget :rolleyes: sorry

Man blir ju alldeles förvirrada av detta. Tur att man bor på landet där det bara fins enfiliga rondeller ;)

Kay skrev:
Skiiiiiiitsnyggt!! Tack älskling!! Gillar att du lagt ner energi på det gröna gräset me, o stjärnorna, blev jättefint :tummenupp
Nu har jag iaf hajjat hur de vill ha det i rondellkörning. Resten kvar. :D

Bara att fråga Kay...
Handskas ju dagligen med trafikfrågor och körelever så en mer eller mindre fråga är lugnt :)

Tänk på att planera din körning noga när du kör upp...och din placering!

Btw har du inte kört upp en gång redan???

Lycka till!

MBgirl, jo... andra gången gilt :P

1. Vid vänstersväng, på en normal korsning, ljus eller ej... Ska man gena in i höger fil direkt i svängen, eller behålla vänsterfilen tills man svängt klart, sen skifta till höger?

2. Hur kontrollerar man främre styrlager?

+GSX750n jag kör kan man inte kolla svinglagrena på ordentligt, då man inte kommer åt med händerna mot lagret där, så tajt...

Kay skrev:
2. Hur kontrollerar man främre styrlager?

Centralstöd? Isåfall be inspektören trycka bak på hojen så att framhjulet lättar. Sväng styret framåt tillbaka ganska långsamt. Känn efter om det är något som kärvar. Ta tag i gaffelbenen ryck och dra lite försiktigt mot dig för att känna om något glapp finns...

Föffan Kay, nu får du klara´t!

:hej

hållundan skrev:
Centralstöd? Isåfall be inspektören trycka bak på hojen så att framhjulet lättar. Sväng styret framåt tillbaka ganska långsamt. Känn efter om det är något som kärvar. Ta tag i gaffelbenen ryck och dra lite försiktigt mot dig för att känna om något glapp finns...

Föffan Kay, nu får du klara´t!

:hej

Ok, som jag trodde! Tack :hej

Vi får se vad jag är på för humör. Kanske är på "Äh pallar inte klara det"-humör... :tummenupp
-Jag e laddad...

Mechanic_D skrev:
Nu när ni tog upp det här så blev jag helt förvirrad, hurfan kör man rondell egentligen?

Ska man köra som det gröna eller som det blå strecket? :confused:

:banana

Vilka underbara diskussioner. Kan vi inte träffas i en rondell och bestämma oss tillsamman hur vi ska göra? Är du osäker så finns det på vägverkets hemsida www.vv.se
Som knutte skulle jag föreslå det blåa strecket men det är inte olagligt att hålla innerspår hela vägen eller t.o.m hålla sig i ytterspår hela vägen. Bra att veta.
Lagen säger i korthet: blinka höger när du ska ut ur rondellen, om du byter fil inne i rondellen så ska du blinka. Man byter inte fil när man kör direkt in i innerfilen om du har två filer redan före rondellen, då följer du bara filen du redan låg i, eller hur.
När/om du byter från innerfil till ytterfil före du ska ut ur rondellen så ska du blinka höger.

Ytterfil = höger fil
Innerfil = vänster fil
Så är alla böcker och regler skrivna :kocko
Förstår inte hur några kan få det så totalt om bakfoten. Undra på att det krockas ibland...

www.vv.se
Det finns flera regler. Vad tycker ni om vägar med hastighet upp till 70 km/h där man som omkörande fordon ska byta fil. Den som ligger i t.ex. vänster fil och glider fram i lugn och ro bryter mot lagen om han/hon byter fil för att släppa förbi någon. Bra, va?!!
Läs det sista stycket en gång till innan du svara fel på nånting som inte står där!
Gu' va jag känner mig bäst just nu!!! :banana

MBGIRL skrev:
Håller med till 100% på nästan allt... Enligt din teckning så skall man vid vänster sväng inte börja blinka höger förrän man ligger i den högra filen, stämmer detta?

/Edit: Man skall väll använda tecken vid filbyte i rondell eller?

Last edited:
Vastrix skrev:
Håller med till 100% på nästan allt... Enligt din teckning så skall man vid vänster sväng inte börja blinka höger förrän man ligger i den högra filen, stämmer detta?

-ja det ska man, man gör filbytet precis när man passerat avfarten INNAN den man ska av på, och då blinkar man samtidigt, altså precis innan man påbörjar bytet av fil, i rondellen... Så har jag uppfattat det. På så sätt kan det inte missuppfattas alls.

En annan sak gubbar o tjejer... Svinglager kollar man ju genom att placera en hand på svingens... lager helt enkelt, eller sving-fästet/axeln.. sedan den andra handen på änden av svingen, så juckar man och känner om det glappar... på hojen jag ska köra upp på kommer man inte åt sving-fästet! Hur fasiken gör man då? Slipper det?

Kay skrev:
En annan sak gubbar o tjejer... Svinglager kollar man ju genom att placera en hand på svingens... lager helt enkelt, eller sving-fästet/axeln.. sedan den andra handen på änden av svingen, så juckar man och känner om det glappar... på hojen jag ska köra upp på kommer man inte åt sving-fästet! Hur fasiken gör man då? Slipper det?

Det går hur bra som helst att hålla den andra handen i bakdelen på motorcykeln istället för svingfästet, det fick jag lära mig :confused Körde upp igår, jag säger bara: fy f-n vad gött! :tummenupp
Lycka till!!!!

Kay skrev:

Sätt bara foten på bakljulet och tryck samtidigt som du drar mc mot dig
så har jag fått lära mig att man kollar svinglagret och det var inga problems
på uppkörningen att göra så

Du fixar det :tummenupp

Vastrix skrev:

Du behöver inte blinka dig in i en rondell utan det är endast lag att blinka sig ur och såklart om du byter fil.
Men min personliga åsikt är att det är bara bra att visa vart man ska i trafiken, såvida man gör det på rätt sätt och inte förvirrar andra mer med det än man gör nytta.

Om jag har förstått din fråga rätt... :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT