Omkörning med möte?

tja jag gör det iaf (altså köar med bilar), eller så kör jag om när det inte fins nåt möte, men jag har sällan lika bråttom som er antar jag.

Lite vaga svar måste jag säga, det måste finnas en regel som går att följa, jag går inte på att det är en bedömningssak eftersom det är så lätt att ha en regel för detta.

Silwer skrev:
tja jag gör det iaf (altså köar med bilar), eller så kör jag om när det inte fins nåt möte, men jag har sällan lika bråttom som er antar jag.

Lite vaga svar måste jag säga, det måste finnas en regel som går att följa, jag går inte på att det är en bedömningssak eftersom det är så lätt att ha en regel för detta.

Okej, om du envisas så fixar vi en regel då!

GÅR DET ATT KÖRA OM SÅ GÖR VI DET!!!

:hihi :yoparty :banana

Tom skrev:
Det finns ingen som helst skyldighet att gå ut till vägren för att underlätta omkörning. Däremot får man inte hindra omkörning, men därifrån till att man är tvungen att gå åt sidan är det ganska långt.
I min körkortsbok från -96 står iaf följande citerat från vägtrafikkungörelsen (VTK) i paragraf 48: "När en förare uppmärksammar att någon avser att köra om honom till vänster, skall han med iakttagande av 22 § hålla så långt till höger som möjligt. Han får inte öka hastigheten eller på annat sätt försvåra omkörningen."

mb skrev:
I min körkortsbok från -96 står iaf följande citerat vägtrafikkungörelsen (VTK) i paragraf 48: "När en förare uppmärksammar att någon avser att köra om honom till vänster, skall han med iakttagande av 22 § hålla så långt till höger som möjligt. Han får inte öka hastigheten eller på annat sätt försvåra omkörningen."
Jo men är då inte tanken att detta är en situation där man gör en vanlig omkörning utan möte? (exemplet är säkert utformat för smala vägar utan mittstreck tex, där måste man ju hålla åt höger om nån vill om)
Du ska inte inbilla mig at man får köra 3 bilar i bredd bara för att det skulle gå att få plats om nån kör i väggrenen.
Ja annat än utryckningsfordon då.

Det enda intressanta är om du hittar just nåt om det tråden handlar om, att man får köra om bilar med MC fattar jag redan.

Last edited:
mb skrev:
I min körkortsbok från -96 står iaf följande citerat från vägtrafikkungörelsen (VTK) i paragraf 48: "När en förare uppmärksammar att någon avser att köra om honom till vänster, skall han med iakttagande av 22 § hålla så långt till höger som möjligt. Han får inte öka hastigheten eller på annat sätt försvåra omkörningen."

Ordet "möjligt" gör att det är upp till befälhavaren av fordonet att avgöra hur långt till höger man kan/vill gå. Kanske uppfattades det, från ditt tidigare inlägg att man skall gå in och PÅ väggrenen. Men av olika skäl vill man ibland undvika väggrenen. Därför bryter man inte automatiskt mot regeln om man väljer att ej placera sig i väggrenen. Men det kanske inte var, vad du menade eller?

Silwer skrev:
Jo men är då inte tanken att detta är en situation där man gör en vanlig omkörning utan möte?
Du ska inte inbilla mig at man får köra 3 bilar i bredd bara för att det skulle gå att få plats om nån kör i väggrenen.

Det enda intressanta är om du hittar just nåt om det tråden handlar om, att man får köra om bilar med MC fattar jag redan.
Kollade upp på rixlex. Paragrafen är numera förflyttad till Trafikförordning (1998:1276) 38 §.

Den är intressant i sammanhanget eftersom den säger att bilen framför måste gå åt sidan. Sen kanske det stämmer att man själv begår en förseelse om man kör om med möte, men det ursäktar för den skull inte trafikanter som inte underlättar omkörning. Eller har jag fel?

#Olsson# skrev:
Ordet "möjligt" gör att det är upp till befälhavaren av fordonet att avgöra hur långt till höger man kan/vill gå. Kanske uppfattades det, från ditt tidigare inlägg att man skall gå in och PÅ väggrenen. Men av olika skäl vill man ibland undvika väggrenen. Därför bryter man inte automatiskt mot regeln om man väljer att ej placera sig i väggrenen. Men det kanske inte var, vad du menade eller?
Enligt min gamla körskolelärare är man aldrig skyldig att gå ut i vägrenen för att underlätta omkörning, men man är skyldig att gå ända fram till vägrenen om det krävs och det inte finns någon speciell anledning till att man inte skulle göra det.

mb skrev:
Kollade upp på rixlex. Paragrafen är numera förflyttad till Trafikförordning (1998:1276) 38 §.

Den är intressant i sammanhanget eftersom den säger att bilen framför måste gå åt sidan. Sen kanske det stämmer att man själv begår en förseelse om man kör om med möte, men det ursäktar för den skull inte trafikanter som inte underlättar omkörning. Eller har jag fel?
nej du har inte fel, men du kan inte påstå att du i din bil som kör i laglig fart på en vanlig 2 filig väg måste köra i dikeskanten när nån kör om dig (utan möte då förstås), de har ju inga problem att köra om dig.

mb skrev:

Det är korrekt, men ingenstans nämns vägren. Inom sin fil skall han hålla till höger, men att byta körfält eller lämna körfältet (dvs gå ut på vägren) är absolut inget krav. Vägrenen är inte ett extra körfält, även om många på vägarna verkar ha den uppfattningen :)

Silwer skrev:
Jo men är då inte tanken att detta är en situation där man gör en vanlig omkörning utan möte? (exemplet är säkert utformat för smala vägar utan mittstreck tex, där måste man ju hålla åt höger om nån vill om)

som jag har fattat det så är det fullt tillåtet att köra om sålänge man inte går över mittlinjen. men man ska nog tänka sig för både en och två ggr eftersom vissa bilister har en tendens att göra samma sak, fast gå över linjen, då kan det bli trångt.

jag har själv sett en polisbil köra om en gammal gubbe som låg å åkte i 80 på 90 väg, gubben gick åt sidan å polisen gled förbi utan att gå över mittlinjen samtidigt som mötande trafik kom. så det vore skumt om detta var olagligt.

Silwer skrev:
nej du har inte fel, men du kan inte påstå att du i din bil som kör i laglig fart på en vanlig 2 filig väg måste köra i dikeskanten när nån kör om dig (utan möte då förstås), de har ju inga problem att köra om dig.
Nej, man är aldrig skyldig att gå så långt åt sidan så att det innebär någon typ av fara. Oftast finns dock vägren på större svenska så det finns ju marginaler. Man är däremot skyldig att underlätta omkörning om det behövs där det är möjligt.

Fluxir skrev:
som jag har fattat det så är det fullt tillåtet att köra om sålänge man inte går över mittlinjen.
Jag har också hört exakt samma sak. Har tom för mig att vi diskuterade just detta på körskolan. Kan någon ta fram en paragraf eller liknande som visar att sådan omkörning faktiskt är förbjuden?

mb skrev:
Jag har också hört exakt samma sak. Har tom för mig att vi diskuterade just detta på körskolan. Kan någon ta fram en paragraf eller liknande som visar att sådan omkörning faktiskt är förjudet?

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/Bevis3-04.pdf

Urklipp: Gäller dock 2+1 vägar men ändå.
Borde gälla vanliga vägar också så fort det anses farligt så åker man dit.

Och även om det inte är skyltat omkörningsförbud på 2+1-vägar finns det andra paragrafer i trafikförordningen som kan tillämpas. En omkörning får aldrig bli farlig och att inte lämna tillräckligt avstånd i sidled till den man kör
om är några exempel.

Fluxir skrev:
jag har själv sett en polisbil köra om en gammal gubbe som låg å åkte i 80 på 90 väg, gubben gick åt sidan å polisen gled förbi utan att gå över mittlinjen samtidigt som mötande trafik kom. så det vore skumt om detta var olagligt.
Jo men det ger inget, de är lagen själva o kan göra som det behagar dem.

Pommes skrev:
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/Bevis3-04.pdf

Urklipp: Gäller dock 2+1 vägar men ändå.
Borde gälla vanliga vägar också så fort det anses farligt så åker man dit.

Och även om det inte är skyltat omkörningsförbud på 2+1-vägar finns det andra paragrafer i trafikförordningen som kan tillämpas. En omkörning får aldrig bli farlig och att inte lämna tillräckligt avstånd i sidled till den man kör
om är några exempel.
Säkerhetavstånden i sidled och framåt är jag med på, men jag ser inget principellt förbud mot omkörning vid möte så länge det kan ske säkert och man inte överträder mittlinjen.

Just huruvida man får framföra två fordon inom samma körfält kan jag inte riktigt utläsa, men för den som vill leta själv så finns nu gällande lagstiftning på följande ställe:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM)

§34-42 i tredje kapitlet avhandlar omkörningar.

Det står att man får köra om inför korsningar, om man inte behöver ta mötande trafiks körfält i anspråk. Min gissning är att det i så fall är tillåtet även i övriga fall, men jag är ingen jurist, så jag kan mycket väl ha fel.

Det står även följande:
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

Detta skulle kunna tolkas som att om det finns ordentligt med plats i det "egna" körfältet så är det ok att köra om.

mb skrev:
Jodå, en MC är inte många cm bred. Ofta får även 2 bilar plats vid sidan av varandra inom samma fil.
Allså. Du får ju tycka vad du vill men en fil är en fil.
Om man ska gå efter trafikreglerna.
Kör du om i möte så är det tack och adjö.

Oavsett om det omkörande fordonet är 40cm brett eller en tradare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman