Olyckor och svarta rubriker

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Man blir nedstämd av att läsa om varje mc olycka.De med dödlig utgång hamnar oftast på löpsedlarna,om det blir flera då blir det svarta rubriker som MC DÖDEN osv.Minns 1988 då det var totalt 1211 olyckor det planade ut till att hamna på 704 olyckor år 1993,märk att antalet mc ökat med 20000 samma period Samtidigt hade fram till oktober 1993
35 st dött.

Kolla Aftonbladet idag så står det info om 2003 och framåt!Vet inget om år 93 och framåt!
Nån kanske vet?? Och minns att det i expressens år 1988 i löpsedel var bild på döda mc förare och med en text som löd Är det din tur nästa gång.Klart att det inte är medias fel att olyckor händer.

Men här ngn stans övergår nedstämdheten först till sorg samtidigt blir man lite skraj,det sistnämnda är lätt att skaka av sig för njutningen att köra är större än rädslan att skadas, men sedan blir jag förbannad.Förbannad å frustrerad för jag söker svar till olyckorna men informtionen är skral. 13 dödsolyckor denna säsong so far.

Förenklat ungefär hälften singel hälften med bilar inblandade,Det verkar som samtliga med bilar involverade var bilisten vållande till olyckan slarv.brist på uppmärksamhet,mobilprat vad vet jag.
Ok de två mc/lastbil så kan nog inte chaffisarna lastas för.Japp vi ska vara självkritiska också vi som kör hoj,Inte bara skylla på andra!

Vi är nog en del som vill ha svar ,för våran egen säkerhet och vad gör politikerna och tjänstemännen på Tsv med informationen?Vad kan förbättras.Vilka krav ska ställas på oss trafikanter.Vad blir det för påföljder när man orsakat olycka där andra dör osv.Folk dör på vägarna som i krig.Ska man lägga liken i kista och skaka på axlarna å bannlysa mc kollektivet som självmordsbenägna galningar.Nej vi vill fortsätta att åka mc och kunna njuta av ett fantastiskt avkopplande och sund hobby med allt vad det innebär.

Det ska inte vara en var mans rättighet att framföra fordon utan även att det medför avsevärda skyldigheter.Ps i skrivandets stund ytterligare en olycka med älg!!!
Och vill fortfarande tro att i mumindalen händer inga olyckor
 
Last edited:
Läste nyss på Aftonbladet "Redan 13 stycken" . Älskar att köra hoj och det är verkligen en del av mitt liv som jag inte tänker ge upp. Men 13 stycken och vi är inte igenom juni än det är fan skrämmande, det får i alla fall mig att tänka.
 
Ja du, vet ej riktigt om du ställer en fråga eller enbart filosoferar över trafikolyckor. Statistik från gamla och nya tider hittar du här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

Vad regeringen m.fl. ska göra åt saken vet varken de eller vi motorcyklister. Man får helt enkelt försöka lära sig av misstagen. Men folk kommer alltid att dö. Antalet dödsfall har varit hyfsat konstant medan antalet hojar i trafik har ökat mycket. Det är väl bra?

Sist men inte minst råder jag dig att läsa på lite om styckeindelning i text. Det blir så svårläst med en "wall of text".
 
Ett bekymmer är att konsekvenserna blir allvarligare av en MC vs bil kontra bil vs bil. Lösningen enligt vissa är då, att om man plockar bort MCn så minskar risken för dödlig utgång. Men den minskar också om bilförare slutar blogga medan de kör och faktiskt ägnar sig åt körningen.

Det skulle vara intressant att se eventuella ändringar i olycksstatistiken före och efter mobilen blev var mans egendom.
 
Sist men inte minst råder jag dig att läsa på lite om styckeindelning i text. Det blir så svårläst med en "wall of text"




Okey!Tack för tipset.Ska putsa på det...Tack för inlägget.
 
är väl just pga att så få dör på MC som gör det någorlunda unikt så kvällspressen kan skriva om mc-olyckor, de ska ju tjäna pengar, svenska soldater som dör i afghanistan funkar också men nog inte ex.

50 åring dog av rökning, alkohol etc., skulle nog bli lite tjatigt och inte sälja så bra.
 
För att klara sig "där ute" måste man tänka på vad man gör jämt, alltid och hela tiden!
Det är skittråkigt att tänka på allt som KAN hända, men för att klara sig är det vad som krävs.
Jag gjorde inte det.
 
Och minns att det i expressens år 1988 i löpsedel var bild på döda mc förare och med en text som löd Är det din tur nästa gång.


Var inte bara det som stod utan även:
Vem får dina njurar i sommar.

Har för mig att det var samma i samma veva Expressen skrev på löpsedlarna att en VM stjärna i Road Racing omkommit i en VM deltävling i Italien.

Nu var det delvis sant, det var i ett nationellt lopp som körde som supportklass ihop med VM.
 
Läste nyss på Aftonbladet "Redan 13 stycken" . Älskar att köra hoj och det är verkligen en del av mitt liv som jag inte tänker ge upp. Men 13 stycken och vi är inte igenom juni än det är fan skrämmande, det får i alla fall mig att tänka.

Det brukar väl ligga på 30-40st per år, flest dör vår.

Så 13st ÄR inte så chockerande.
 
Last edited:
Ja nu när man börjat komma upp i åren så är det mycket annat tänk som sker innanför hjälmen.
Det är många nya faror som man faktiskt stör sig på.

Det går inte att njuta på samma sätt som när man var yngre och gasade hellre än bra.

Man måste köra säkrare, lite mer med huvudet och kanske rent av lite saktare.
Bilisterna är inte uppmärksamma på hojar för att de har ingen relation till hojar och inte fått lära sig att skapa en relation till dem heller.

Jämför gärna i bekantskapskretsen. Jägarna tex ser fler vilda djur vid sidan av vägen, golfarna fler gräsmattor, singlarna fler potentiella partners och frimärkssamlarna ser säkert fler postlådor än vad du gör.

Och när ska vi få bort ofoget med reflexvästar? Man ska ha reflexväst på sig när man står still vid vägen och fått haveri eller om man är vägarbetare.

Vem blir först med gul saftblandare på hjälmen?
Det är garanterat en återfallsknutte med vindruta iallafall.. ;-)
 
För att klara sig "där ute" måste man tänka på vad man gör jämt, alltid och hela tiden!
Det är skittråkigt att tänka på allt som KAN hända, men för att klara sig är det vad som krävs.
Jag gjorde inte det.




Vad hände??
En dag var jag ute och körde
på en 90-väg och i en lång trög västerböj kom jag utanför asfalten, ner i diket och kraschade. Den dagen minns jag ingenting av.
Bröt armen, tänderna genom läppen, spräcte en tand, krossade större delen av bröstkorgen och ena lungan föll ihop.
Men det värsta var att jag hade krossat några nackkotor också.


När läkarna lät mig vakna upp en vecka senare kunde jag varken prata (pga att respiratorn var nerkörd i luftstrupen) eller röra mig.
Akut operation i Linköping en vecka, intensivvård i Nyköping 10 veckor,
rehab i Uppsala 3½ månader, tillbaks i Nyköping på rehab 4 månader sen efter 10 månader på sjukhus var det dags för flytt till "egen" lägenhet som jag delar med assistenter 24h/dygn.


Jag som bara skulle ut med hojen en sväng...
 
En dag var jag ute och körde
på en 90-väg och i en lång trög västerböj kom jag utanför asfalten, ner i diket och kraschade. Den dagen minns jag ingenting av.
Bröt armen, tänderna genom läppen, spräcte en tand, krossade större delen av bröstkorgen och ena lungan föll ihop.
Men det värsta var att jag hade krossat några nackkotor också.


När läkarna lät mig vakna upp en vecka senare kunde jag varken prata (pga att respiratorn var nerkörd i luftstrupen) eller röra mig.
Akut operation i Linköping en vecka, intensivvård i Nyköping 10 veckor,
rehab i Uppsala 3½ månader, tillbaks i Nyköping på rehab 4 månader sen efter 10 månader på sjukhus var det dags för flytt till "egen" lägenhet som jag delar med assistenter 24h/dygn.


Jag som bara skulle ut med hojen en sväng...


Du har varit med om en tragedi ur min synpunkt. Det är tufft av dig att orka hänga här på Sporthoj. All Cred till dig, och du ska veta att jag lider med dig och jag måste säga att det du skrev gör mig illa till mods.

Orättvist är nog ordet jag söker.
 
Last edited:
En dag var jag ute och körde
på en 90-väg och i en lång trög västerböj kom jag utanför asfalten, ner i diket och kraschade. Den dagen minns jag ingenting av.
Bröt armen, tänderna genom läppen, spräcte en tand, krossade större delen av bröstkorgen och ena lungan föll ihop.
Men det värsta var att jag hade krossat några nackkotor också.


När läkarna lät mig vakna upp en vecka senare kunde jag varken prata (pga att respiratorn var nerkörd i luftstrupen) eller röra mig.
Akut operation i Linköping en vecka, intensivvård i Nyköping 10 veckor,
rehab i Uppsala 3½ månader, tillbaks i Nyköping på rehab 4 månader sen efter 10 månader på sjukhus var det dags för flytt till "egen" lägenhet som jag delar med assistenter 24h/dygn.


Jag som bara skulle ut med hojen en sväng...


Jag är ledsen för din skull!Efter att ha läst ditt inlägg var jag tvungen att stanna upp och smälta detta som hänt dig.Du som bara skulle ta en sväng.Starkt att du orkar vara ute här men hoppas ändå att du kan känna ngn glädje ändå att medverka.Vi behöver alla höra alla sidor av verkligheten..Tack
 
Jag är ledsen för din skull!Efter att ha läst ditt inlägg var jag tvungen att stanna upp och smälta detta som hänt dig.Du som bara skulle ta en sväng.Starkt att du orkar vara ute här men hoppas ändå att du kan känna ngn glädje ändå att medverka.Vi behöver alla höra alla sidor av verkligheten..Tack[/QUOTE]



Hehe, ja det har varit en resa jag aldrig tänkt att jag skulle behöva ge mig ut på.
Nu var det inte riktigt det här tråden skulle handla om så skrik STOPP om det blir för mycket! Jag vill inte åka dit för "trådkapning"!

Till att börja med så känns det inte alls jobbigt att prata om det som hänt, och att vara här och bete mig är min länk till hojlivet (förutom polarna)!!

Det som hänt är tråkigt men jag är ändå glad över allt jag gjort med hojarna.
Värre hade det varit om jag aldrig fått lägga i knät, aldrig vunnit den där fajten i rookieracet, aldrig gjort den där långsladden med XT:n, osv. Vad som är trist är att kanske aldrig göra det igen, jag är inte färdig med hojar än käns det som.

Mitt önskan är att vetenskapen kunde skynda på lite grann, forsknningen går stadigt framåt men det går så s a k t a...
Då kanske det kunde bli en schysst föelsedagspresent i framtiden!

Det känns inte som att jag missat nåt, jag vill bara ha mer av samma sak!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top