Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:
Recap.
#1 olja som rann på sidan av hojen och bildade en pöl på backen.
- sökt källan, luftburken innehöll olja så allt var vått. Jämnt fördelat.
#2- insåg att det var en förgasarmotor, så förgasarna rengjordes och
#3 komptest genomfördes
- komp i samtliga cylindrar, dock sotiga stift, så och hela vägen, sotigt.
#4 över en månad visad felkod, påvisat fel på Exup -7000
Nyss inköpt, 4:en Dan då oljan rann över .. En elliminatorn skulle lösa felkod, o skickas av förra ägarna vid ankomst, då den var beställd.
#5 Exup konstateras öppen avstängd. Inte kärv, servomotor i funktion.. öppen exup även m ström.
För övrigt servad nyligen på verkstad, besiktad, nya däck
#6 Rost i tankmynning, soppan byts ut
#7 Exup genomgången, ska startas härnäst, när det hinns.

Aldrig haft en R1 förut, inte heller nån exup, o första R1:an för meken. Kan hända amatörmässigt, vilket tycks vara olika uppskattat, men första forumet för hoj jag är med i, o meken har tagit sig tid där han hittat den, o avstånd till hojen ca 7-8 mil för mig.
Jag är glad för att ha fått lite mer förståelse för hojen, med er hjälp, inte minst, även då vi inte är klara ännu. Forts. Följer ...
 
tja!
#8 Leak down test - disaster
## Här förstår vi att en motor- renovering blir nödvändig,
- personlig melt down-
 
Ang. EXUP så hade jag samma felkod på min R1:a, man får den när Exup-motorn inte känner av rätt motstånd i vajrarna. Så ev. fel kan vara kärvande exup-spjäll, kärvande vajrar, lösa vajrar eller som i mitt fal rensat drev i EXUP-motorn(rätt vanligt tydligen). På de äldre motorerna kunde man bara plocka bort vajrarna men det går inte på de här lite modernare pryttlarna utan man måste då ha den där exup-eliminatorn.

Men det kanske inte spelar nån roll längre?
 
Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.
 
tja!
#8 Leak down test - disaster
## Här förstår vi att en motor- renovering blir nödvändig,
- personlig melt down-

Tråkigt men förståeligt.

Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.

En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.

Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.
 
Spinnin' wheel har en "motorlåda", vilket jag antar innebär motor med växellåda. @Grandell är mannen du behöver kontakta.
Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.
 
Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.
Helt plötsligt, när benen givit vika inser jag att knäna är inte i golvet, för något bär mig. Inget mindre, dessa kommentarer är så upplyftande att ta del av, då jag osökt väntade mig att tråden skulle sinat, ?
Väljer direkt att svara på motorlåda från Grandell, då detta tycks vara rakaste vägen till att härbärgera något som kan väcka liv i det som upplevts som i hädan gånget.
Novis, obekant med RN, tillika Grandell, men ställer något trevande frågan, med mössan i handen hållen och med en försiktig optimism;
" Hur kan en motorlåda från RN beställas av Grandell, i delar, nog så vackert, till priset av och med sannolika frågor som efterdyningar av oförstånd kan tänkas väckas på vägen mot en sammansatt maskin" (par! Även servomotor t exup- kan vara intressant, eventuellt )
På svenska: Vad tar ni för kalaset och hur löser vi det smidigt?
Tack,
 
Ang. EXUP så hade jag samma felkod på min R1:a, man får den när Exup-motorn inte känner av rätt motstånd i vajrarna. Så ev. fel kan vara kärvande exup-spjäll, kärvande vajrar, lösa vajrar eller som i mitt fal rensat drev i EXUP-motorn(rätt vanligt tydligen). På de äldre motorerna kunde man bara plocka bort vajrarna men det går inte på de här lite modernare pryttlarna utan man måste då ha den där exup-eliminatorn.

Men det kanske inte spelar nån roll längre?
Felkopplade vajrar, var det som höll den öppen, men bitvis rensat drev konstaterat
 
Tråkigt men förståeligt.

Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.

En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.

Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.
Tack! Tack! Lite av det min hjärna behövde höra,
 
Tråkigt men förståeligt.

Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.

En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.

Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.

Varför de tjatas om exupp är att om den är för mycket stängd så ökar mottrycket i avgaserna och trycket i cylinder ökar. De i sin tur ger mer blowby ner i vevhuset så oljan kan åka ut via vevhusvent. De har tydligen hänt på fler hojar med exuppventil.
 
Ägaren har ju redan konstaterat att EXUP’en står öppen med ström såväl som utan ström…?

Om EXUP’en ändå är såpass stängd att den orsakar ett väsentligt mottryck så kör han inte några 170-190 km/h som nämns i ett inlägg, eller ens i närheten av de 263 km/h som nämns i ett annat inlägg. Om EXUP’en är såpass stängd så går hojen snarare som en 125’a och kommer knappt över halva varvräknaren.

Och gör man dessutom en leak down test med resultatet ”disaster” är det osannolikt att detta är något annat än en redig läcka mellan kolvring och cylindervägg.
 
Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
 
Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
IMG_20220820_032253.jpgIMG_20220820_032348.jpgbekant på något vis. Är det någon som lagar sådant? I så fall hur? Att köpa en renoverad och kontrollerad motor vore alltså det ekonomiskt rimliga, tror jag, eller ?IMG_20220819_214228.jpg
 
Last edited:
Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
View attachment 475370View attachment 475371bekant på något vis
Ägaren har ju redan konstaterat att EXUP’en står öppen med ström såväl som utan ström…?

Om EXUP’en ändå är såpass stängd att den orsakar ett väsentligt mottryck så kör han inte några 170-190 km/h som nämns i ett inlägg, eller ens i närheten av de 263 km/h som nämns i ett annat inlägg. Om EXUP’en är såpass stängd så går hojen snarare som en 125’a och kommer knappt över halva varvräknaren.

Och gör man dessutom en leak down test med resultatet ”disaster” är det osannolikt att detta är något annat än en redig läcka mellan kolvring och cylindervägg.
Så har min uppfattning fått intrycket av att det är, och frågar även här. Att köpa en renoverad motor som kontrollerats, försöka hitta nån, till en början, kanske är ekonomiskt rimligt och om meken har tid, också vägen till att hinna köra mer hoj denna säsongen? Tack för tidigare inspel
 
Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.

Men tar man en 20 år gammal hoj o maxar den då blir det hett utav helvete o det gillar inte Gammla motorer.

Denna r1 motor gsxr motorn husqwarna 450 motorn 2 Yamah r6 motorer med spruckna cylindrar en kawasaki versys 650 allihop hårt körda o rasat bara på detta forat sedan i våras.

Det är knappast säljarens fel att folk köper en gammal hoj för att dom kanske inte har råd/inte vill lägga så my pengar på en hoj som är ny. Men knappast säljarens fel.


20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt. Det händer när det händer helt plötsligt men oftast efter en rejäl urvridning på landsväg. På bana är det inte många sekunder en motor går på fulla skaft. Men ett par tre mil på max på landsväg, ja då blir det varmt utav helvetet.
 
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.

Men tar man en 20 år gammal hoj o maxar den då blir det hett utav helvete o det gillar inte Gammla motorer.

Denna r1 motor gsxr motorn husqwarna 450 motorn 2 Yamah r6 motorer med spruckna cylindrar en kawasaki versys 650 allihop hårt körda o rasat bara på detta forat sedan i våras.

Det är knappast säljarens fel att folk köper en gammal hoj för att dom kanske inte har råd/inte vill lägga så my pengar på en hoj som är ny. Men knappast säljarens fel.


20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt. Det händer när det händer helt plötsligt men oftast efter en rejäl urvridning på landsväg. På bana är det inte många sekunder en motor går på fulla skaft. Men ett par tre mil på max på landsväg, ja då blir det varmt utav helvetet.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top