Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?

Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...

EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....

Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.

Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
 

Bifogat

  • Screenshot_20220811-183821_Stitch It!.jpg
    Screenshot_20220811-183821_Stitch It!.jpg
    575.1 KB · Visningar: 22
  • Screenshot_20220811-183301_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20220811-183301_Samsung Notes.jpg
    214.5 KB · Visningar: 22

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?

Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...

EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....

Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.

Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
Då står det klart vilka skruvar det är rester kvar av, för det är precis så, att de har tidigare tydligen gått av och lämnats därhän
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det sa jag tidigt i tråden innan dom grävde djupare.
Du sa också något annat vi inte visste, vilken årsmodell hojen var av, så tycker att kritiken över att vi inte angrep exup som första initiativ är oschysst. Vi hade likväl behövt göra rent förgasarna, komp testat, stiften etc, för det hade inte varit någon garanti för att det inte skulle komma mer olja senare.
Men, det klart, efter ett par decennier på forumet är det kanske så det blir, för kulturbärare vore väl inget ansvar att ta och tänkas på, förstår jag
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du sa också något annat vi inte visste, vilken årsmodell hojen var av, så tycker att kritiken över att vi inte angrep exup som första initiativ är oschysst. Vi hade likväl behövt göra rent förgasarna, komp testat, stiften etc, för det hade inte varit någon garanti för att det inte skulle komma mer olja senare.
Men, det klart, efter ett par decennier på forumet är det kanske så det blir, för kulturbärare vore väl inget ansvar att ta och tänkas på, förstår jag
Ojoj det var absolut ingen kritik mot eran felsökning.. Utan personligen som utbildad maskinmekaniker o ca 40 år av grävande i allsköns skrot o skit så har erfarenheten gjort att iallafall jag kollar alla lätta saker innan jag gräver djupare.

Därmed inte sagt att jag är bättre än din mek att skruva.

Så eftersom du troligen missförstod eller jag var lite kort o borde förklarat tydligare vad jag menade.

Så ber jag om ursäkt för fadäsen.
Mvh
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Ojoj det var absolut ingen kritik mot eran felsökning.. Utan personligen som utbildad maskinmekaniker o ca 40 år av grävande i allsköns skrot o skit så har erfarenheten gjort att iallafall jag kollar alla lätta saker innan jag gräver djupare.

Därmed inte sagt att jag är bättre än din mek att skruva.

Så eftersom du troligen missförstod eller jag var lite kort o borde förklarat tydligare vad jag menade.

Så ber jag om ursäkt för fadäsen.
Mvh
Tack, allt gottIMG_20220811_234256.jpg
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?

Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...

EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....

Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.

Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
1660255020711.png jmf bild i manual, så är det medsols och borde innebära öppen ventil
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
View attachment 475003 jmf bild i manual, så är det medsols och borde innebära öppen ventil
En kombo av risigt minne och några antaganden gör att jag känner jag måste förtydliga lite ?

Tänkte att en EXUP är en EXUP men så är det tydligen inte....

På 2000- 2001 är i alla fall medsols lika med öppning ?
Ja, på din bild ser den ut att vara fullt öppen, är den så hela tiden, typ fastnat?

Hittade några youtube videos men på dem gör servomotorn inte något "öppna/stäng" slag när tändningen slås på (som på 2007), kanske det bara görs ibland, kanske inte alls.

Sen kan funktioner också skilja mellan olika marknader så det man ser från t,ex USA behöver inte vara samma i Europa.
Vilket kan vara störande då de flesta nedladdningsbara service manualer som finns gäller Amerikanska hojar ?

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hittade några youtube videos men på dem gör servomotorn inte något "öppna/stäng" slag när tändningen slås på (som på 2007), kanske det bara görs ibland, kanske inte alls.
Jag inbillar mig att man med tiden har lärt sig att såna där saker måste motioneras, annars beckar dom ihop. Vår bil har tex en massa hyss för sig med strålkastarna, kör vågen i olika mönster typ, när man slår på tändningen.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag TROR att min FZS1000 har en motor snarlik din men minus 7hk.

Har inte råkat ut för det själv men läst i FB-grupper att FZS:en har en tendens att tända oljenivålampan om inte oljenivån ligger på max. Skulle det kunna vara så att säljaren toppat upp för att släcka lampan?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tacksam över aktivt forum, och såsom det ser ut, har vi följande status. Indikation på att Exup står i öppet läge, detta i strömlöst tillstånd. Bestyckningen motsvarar original, enligt jämförda siffror. Komp finns i samtliga cylindrar. Oljan är av sort, Motul, och nivån ser god ut. Felkod 7000 finns, vilket är en Exup kod.
Effektsystem, Leo ,nånting nånting, nämndes som skäl till varför Exup kod tänts, och en Exup elliminator ska skickas av säljaren, som tror att det är lösningen.
Oljan är borta, ur luftburken, och bitarna har rengjorts, såsom förgasare mm
Tanken är nog att se hur servomotorn svarar idag, o hoppas den ger besked om ventilens läge,inte minst .
Sömndrucken är det dags att kliva upp. Hoppas jag skrivit något motsvarande, lär visa sig
Tack för överseende med en noobies försök att få till det//
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Får du felkod om exupmotorn får ström också ? Hade en 00:a ny och hängde bara av vajrar och lät motorn leva sitt eget liv när helsystem satt på för då slapp man allt vad felkoder innebar hade aldrig nån eliminator och är exupen låst öppen ska du inte ha servons vajrar kopplade alls utan låta servomotorn gå utan dom
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tacksam över aktivt forum, och såsom det ser ut, har vi följande status. Indikation på att Exup står i öppet läge, detta i strömlöst tillstånd. Bestyckningen motsvarar original, enligt jämförda siffror. Komp finns i samtliga cylindrar. Oljan är av sort, Motul, och nivån ser god ut. Felkod 7000 finns, vilket är en Exup kod.
Effektsystem, Leo ,nånting nånting, nämndes som skäl till varför Exup kod tänts, och en Exup elliminator ska skickas av säljaren, som tror att det är lösningen.
Oljan är borta, ur luftburken, och bitarna har rengjorts, såsom förgasare mm
Tanken är nog att se hur servomotorn svarar idag, o hoppas den ger besked om ventilens läge,inte minst .
Sömndrucken är det dags att kliva upp. Hoppas jag skrivit något motsvarande, lär visa sig
Tack för överseende med en noobies försök att få till det
Får du felkod om exupmotorn får ström också ? Hade en 00:a ny och hängde bara av vajrar och lät motorn leva sitt eget liv när helsystem satt på för då slapp man allt vad felkoder innebar hade aldrig nån eliminator och är exupen låst öppen ska du inte ha servons vajrar kopplade alls utan låta servomotorn gå utan dom
Det är förstås ett rimligt resonemang, då ventilen verkar fastnat i öppet läge, och troligen ger servomotorn ett onaturligt motstånd= felkod.
Jag antar att försöka smörja upp o rengöra ventilen vore värt ett försök, då jag inte verkar ha ett anpassat helsystem, utan bara effektrör( tror det kallas så) efter Exup. Däremot förstår jag idén om att skippa elliminatorn, troligen..
Tack för input!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Koppla bort vajrar från exup och på med strömmen så ska du inte ha en enda felkod isåfall -sitter exupen fast i helt öppet läge så låt den va sån .
vad exakt pekar felkod 7000 på ? Är det att exup inte funkar så koppla bort och ge servon ström för att lura den att den gör sitt jobb så har ni inga felkoder behövs inte en grej till i form av en eliminator som kan strula när det går att lösa utan
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
IMG_20220814_200907.jpgskulle däremot gärna höra om dessa har nån särskild funktion?
Osäker på sambandet, men ombads fråga....,
Exup- kärvar inte, men i öppet läge står den, servomotorn funkar ..senaste jag hört
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top