Oljebyte

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Dags att byta olja+filter på min Kawa GPZ500s -91. Det är första gången ja gör det på MC så lite tips och trix är alltid välkommet.

I handboken står det att motoroljan ska va
Klass SE eller SF, SAE 10W40, 10W50, 20W40 och 20W50.

Vilken ska jag välja? Vilket märke? Och var köper ni er olja?
Jag tror att det är samma olja för motor och växellåda, så vilken halkalätt som helst fungerar inte.

Det står ingenting ang. oljefiltret, jobbigt att behöva skruva ner allt för att sen åka och köpa, nån som vet vilket jag ska ha?

Utöver det är de väl inget spec man ska göra varje säsong, kolla tändstift kanske men mer?

/Fredrik

Åk till en MC handlare och köp filter samt MC olja (semisyntet har alltid funkat bar för mej, därför rekommenderar jag det). 10W40 är nog att föredra för svenskt klimat.

Byta Bromsvätska och kolla bromsbeläggen är andra typiskt bra saker att göra.

Last edited:
angående filtret så har en hojhandlare troligen listor på vilket det ska vara.
Växelåda o motor är som du säger hopkoplade.
Oljan får du avgöra själv, själv har jag vanlig mineralolja för bil nu, det funkar lika bra som den helsysntet som var i tidigare imho.

Dez skrev:
Åk till en MC handlare och köp filter samt MC olja (semisyntet har alltid funkat bar för mej, därför rekommenderar jag det). 10W40 är nog att föredra för svenskt klimat.

Byta Bromsvätska och kolla bromsbeläggen är andra typiskt bra saker att göra.

Är semisyntet halvsyntet?

låter bra ang olja/filter, hur var det nu med tipsen? ;)
är väl som på bil kanske, varmköra lite, sen tömma.. i med nytt och lite olja på packningarna (går väl inte att göra mer?)

/Fredrik

Silwer skrev:
Oljan får du avgöra själv, själv har jag vanlig mineralolja för bil nu, det funkar lika bra som den helsysntet som var i tidigare imho.

Det där låter som en dålig ide. MC-olja ska det ju vara!

KawaChris skrev:
Det där låter som en dålig ide. MC-olja ska det ju vara!

Inte alls. Det viktiga är bara att man inte använder olja med lågfriktionstillsatser, det är de som ställer till det för kopplingen på hojar.

URRninja skrev:
Inte alls. Det viktiga är bara att man inte använder olja med lågfriktionstillsatser, det är de som ställer till det för kopplingen på hojar.

Köper du oljan på Biltema också? Jag använder bara mc-olja iaf...

vad finns de för bra (trevlig, billig och kunnig) mc-handlare i norra sthlm?

KawaChris skrev:
Köper du oljan på Biltema också? Jag använder bara mc-olja iaf...

Nej, jag köper 25-litersdunkar direkt från oljegrossist via en åkare jag känner. Texaco 10W-40 Havoline delsyntet som Preem säljer för 87 spänn litern, den kostar mig 29 spänn litern. Men om jag måste välja så tar jag hellre täta oljebyten med en lite billigare olja än glesare byten med en dyrare alla gånger. Vad är det i din mc-olja som gör den bättre än en annan högprestandaolja?

Det finns för övrigt kedjerengöringsspray för över 100 spänn flaskan också, speciellt utvecklad och framtagen av forskare för att matcha de höga krav som ställs av moderna prestandahojar. Kanske något för dig? Själv gör jag rent kedjan med diesel.

Last edited:
scud skrev:
vad finns de för bra (trevlig, billig och kunnig) mc-handlare i norra sthlm?

Din mc i Rotebro.

I oljedebatten så kan jag bara tillägga att farsan körde med billigt är bra och lägger inte ut så många kronor på olja, det är ingen skillnad säger han.

För en tio år sen när jag var hojlös så lånade jag hans ena hoj en BMW den går inte så fort sa han inte mer än 200km/h.
Tänkte att jag vårservar hojen som tack och köpte en i mina ögon bra olja och ut och körde efter några mil så ville man ju gasa lite mera och den knallade uppåt 220 direkt, provade igen 240, och farsgubben var nöjd för nu var hojen roligare, han körde inte på sin olja efter det.
Det har inte med körstilen att göra för han gasar nog värre än mig.

Last edited:
jo och historier om allt finns ju.

Kör på vad ni vill, jag sitter inte på min första hoj och begriper ingenting.

I med det ni litar på så är det bra sen.

scud skrev:
låter bra ang olja/filter, hur var det nu med tipsen? ;)
är väl som på bil kanske, varmköra lite, sen tömma.. i med nytt och lite olja på packningarna (går väl inte att göra mer?)

/Fredrik

Precis :tummenupp

På med olja till "full", starta/kör en stund, och fyll fullt igen.

Pertan skrev:
För en tio år sen när jag var hojlös så lånade jag hans ena hoj en BMW den går inte så fort sa han inte mer än 200km/h.
Tänkte att jag vårservar hojen som tack och köpte en i mina ögon bra olja och ut och körde efter några mil så ville man ju gasa lite mera och den knallade uppåt 220 direkt, provade igen 240, och farsgubben var nöjd för nu var hojen roligare, han körde inte på sin olja efter det.
Det har inte med körstilen att göra för han gasar nog värre än mig.

Vänta nu, menar du att hojen toppade 240 km/h med den nya oljan mot 200 km/h med den gamla..? För när jag bytte luft i mina däck ökade toppfarten skitmycket. :D

Silwer skrev:
din gpz lär göra 300 med den oljan.

Särskilt när jag har hällt i min nya mc-kylarvätska som jag köpte på lelles. Skitdyr, men dom sa att det var det som jag skulle ha. :tungan

URRninja skrev:
Särskilt när jag har hällt i min nya mc-kylarvätska som jag köpte på lelles. Skitdyr, men dom sa att det var det som jag skulle ha. :tungan
När jag bytte gaffelolja så köpte jag en flaska som det stod nåt om "Race" på, förutom att toppfarten höjdes rätt rejält så går den nu upp på både bak- och framhjulet på alla växlar bara på gaspådrag.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra