Godkänd olja av Honda - Garanti

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo jag köpte 20L SBK Racing olja förut och har en del kvar. Honda har förlängt serviceintervallen till 1200 mil och den tidigare 600 mil´s intervallen är numera valfri ur gararantisynpunkt = bara en kontrollservice och går bra att göra själv om man så vill.

Happ men jag tycker väl iaf inte att det är fel att göra service då och har inget emot att lämna in den för det heller. Jag har inte heller något emot att byta olja var 600 mil eller om den åker in för vinterförvaring osv. Men det känns ju lite bortkastat att köpa olja iom att jag nu har några liter ståendes... så jag forska lite i det men blev inte helt klok. Honda åf rekommenderade att följa det som står i instruktionsboken, om det skulle hända något och det skulle bli kontroll så kanske och eventuellt kunde det bli knas om fel olja använts.

I Sveriges minst lästa bok står det:

Rekommenderad olja: Honda 4-takts motorolja för motorcyklar eller motsvarande.

API - klassificering: SG eller högre förutom oljor märkta med "energy conserving" på den runda API-service-dekalen.

Viskositet: SAE 10W-30

Standard JASO T 903: MA


På SBK oljans spec står det:

Q8 SBK Racing SAE 15W-50

Syntetisk olja för 4-takts motorcyklar där samma olja används i både motor, växellåda och koppling. Oljan ger rätt typ av friktion för att undvika ”slirande”, ”huggande” eller ”klibbande” koppling. Rekommenderas såväl till högtrimmade motorer i tävlingsbruk som för vardagsbruk.

Kvalitetsnivå:
API SL; ACEA A3; JASO MA


Säkerhetsdatablad:

1 Solvent-raffinerad mineralolja (IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner

2 Zinkalkyldithiofosfater 272-028-3 68649-42-3 0.5 - 1.5 Xi,N R36/38,R51/53

3 Calcium/ magnesium sulphonates & phenates

4 Kolvätepolymerer

Inga ämnen finns i koncentrationer som anses utgöra en fara (Direktiv 1999/45/EC).


Antar att SL är högre än SG gällande API klassificering.

Hittar inget ang "energy conserving" för SBK oljan.

Någon oljeguru som tror sig veta ifall 15W-50 olja är big no no ur Hondas synvinkel? Vet inte riktigt vart jag ska fråga, skulle väl kanske kunna stövla iväg till närmsta åf och be dem skicka in en förfrågan till deras vart de nu vänder sig vid dessa frågor. Någon kanske besitter kunskapen här eller kan förklara hur SBK´n står sig mot Hondas krav?
 
API SG är gammal skit, och är en klassning som (tack och lov) är nära nog omöjlig att hitta.
Att detta står kvar än idag i manualerna är (faktiskt) en gåta.
Men troligen en eftergift till marknader i andra och tredje världen so to speak.
Dvs man konstruerar en motor som KAN gå på sämsta tänkbara skit.
Vilket SG får anses vara med dagens kvalitetsnivå i minnet.

SBK Racing slår dessa låga krav alla dar i veckan, och du kan vara helt lugn.
Den hittar du billigt hos RoLLER, och det är även den jag själv slår i hojarna jag servar.

SEN kommer vi till viskositet.
Blanda inte ihop det med kvalite´.
Det är HELT olika saker.
Men avseende API-klassning är din slutsats om vilken som är bäst helt korrekt.

Och angående vikositet , så häller jag själv i just 15-50 då jag kör rätt hårt och endast sommartid = varmt och oljan blir tunnare.
Då ger den tjockare oljan en bärigare oljefilm än den tunnare 10-30´n i extrema situationer. (mycket fullgas i klartext)
Men välj viskositet som du vill. Inget kommer hända.

Du ska INTE ha en energy conserving olja!
Detta är MYCKET luddigt och klumpigt uttryckt av Honda. Om det inte förklaras bättre än så i texten, som om detta är allt, verkligen inbjuder till feltolkning.
(förmodligen som vanligt felöversatt från engelska pga helt otekniska översättare som man hyrt in från nån jälla konsultfirma.) Detta ska de ha på tafsen för, och det borde förklaras mycket tydligare.
Dessa oljor som är för BILAR lirar inte med din våtkoppling.
Däremot JASO-märkningen som du hittade på SBK-oljan är däremot helrätt.
Den berättar att oljan ÄR TILL för just mc/våtkoppling. (och således saknar friktionsnedsättande tillsatser som just energy conservingoljor har)

Observera oxå att Honda föreskriver LÄGSTA tillåtna kvalite (SG). Därmed inte sagt att det SKA VARA det. Utan som sagt: Minst.
D.v.s alla högre kvaliteter är såklart godkända.


Läs nu gärna de två oljetrådarna under "STICKYS" högst upp i mekforumet! ;)

M.v.h



//Oljedåren
 
Last edited:
Tack för svar! :tummenupp

Viskositeten har jag hyffsad koll på men API klassning, JASO, MA, ACEA A3 och annat humbugg... not so much.

Honda är tydliga i instruktionsboken men jag citerade bara rekommendationstabellen med tillhörande text, men jag ser nu vad du menar hur det kan tolkas åt båda hållen om man bara läser ovanstående text. Det står även:

Din motorcykel behöver inga tillsatser i oljan. Använd rekommenderad olja. Använd inte oljor med grafit eller molybdentillsatser. De kan inverka negativt på kopllingens funktion. Använde inte oljor med API SH-klassificering eller högre som är märkta med "energy conserving" på den API-service-dekalen. De kan påverka smörjningen och kopplingens funktion.

Här har de bild på märkningen med/utan energy conserving där det står med versaler i fetstil Rekommenderas inte och Ok.

Använd inte olja utan rengörande egenskaper eller racingoljor baserade på vegetabilisk olja eller ricinolja.

SBK har ju även dom 10W-40 olja men 15W-50 är ju den som framställs som den bättre, därav blev det den. Enligt Honda är det ju inte helt rätt sett till viskositeten och inte OKQ8 heller som gissningsvis baserar sina uppgifter på Honda´s uppgifter, annat vore kanske dumt.

OKQ8 är ju ganska engagerade i deras oljeprodukter med tanke på allt material de lägger ut. De har oljerekommendationslistor för merparten av marknadens motorcyklar bla, tyvärr inte just min men motorn kommer ju i grunden från Fireblad 2007 så där kan man titta:

Fabrikat HONDA
Modell CBR 1000RR Fireblade (Motorcycles)
Motor 4 takt
År 2004 -

Användningsområde
Motor (4 takt)

Rekommendation
Q8 SBK 10W-40 (b)

Volym (liter)
3.1

b. Alternativa rekommendationer: 0°C till >40°C, 20W-40/20W-50

http://okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel/oljeguiden

Så enligt den tabellen borde ju 15W-50 kunna funka likväl som 20W-50..? Men den alternativa rekommendationen står inte i instruktionsboken för min cykel. Jag är petig bara för att det ska bli rätt :tummenupp
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top