Jo jag köpte 20L SBK Racing olja förut och har en del kvar. Honda har förlängt serviceintervallen till 1200 mil och den tidigare 600 mil´s intervallen är numera valfri ur gararantisynpunkt = bara en kontrollservice och går bra att göra själv om man så vill.
Happ men jag tycker väl iaf inte att det är fel att göra service då och har inget emot att lämna in den för det heller. Jag har inte heller något emot att byta olja var 600 mil eller om den åker in för vinterförvaring osv. Men det känns ju lite bortkastat att köpa olja iom att jag nu har några liter ståendes... så jag forska lite i det men blev inte helt klok. Honda åf rekommenderade att följa det som står i instruktionsboken, om det skulle hända något och det skulle bli kontroll så kanske och eventuellt kunde det bli knas om fel olja använts.
I Sveriges minst lästa bok står det:
Rekommenderad olja: Honda 4-takts motorolja för motorcyklar eller motsvarande.
API - klassificering: SG eller högre förutom oljor märkta med "energy conserving" på den runda API-service-dekalen.
Viskositet: SAE 10W-30
Standard JASO T 903: MA
På SBK oljans spec står det:
Q8 SBK Racing SAE 15W-50
Syntetisk olja för 4-takts motorcyklar där samma olja används i både motor, växellåda och koppling. Oljan ger rätt typ av friktion för att undvika ”slirande”, ”huggande” eller ”klibbande” koppling. Rekommenderas såväl till högtrimmade motorer i tävlingsbruk som för vardagsbruk.
Kvalitetsnivå:
API SL; ACEA A3; JASO MA
Säkerhetsdatablad:
1 Solvent-raffinerad mineralolja (IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
2 Zinkalkyldithiofosfater 272-028-3 68649-42-3 0.5 - 1.5 Xi,N R36/38,R51/53
3 Calcium/ magnesium sulphonates & phenates
4 Kolvätepolymerer
Inga ämnen finns i koncentrationer som anses utgöra en fara (Direktiv 1999/45/EC).
Antar att SL är högre än SG gällande API klassificering.
Hittar inget ang "energy conserving" för SBK oljan.
Någon oljeguru som tror sig veta ifall 15W-50 olja är big no no ur Hondas synvinkel? Vet inte riktigt vart jag ska fråga, skulle väl kanske kunna stövla iväg till närmsta åf och be dem skicka in en förfrågan till deras vart de nu vänder sig vid dessa frågor. Någon kanske besitter kunskapen här eller kan förklara hur SBK´n står sig mot Hondas krav?
Happ men jag tycker väl iaf inte att det är fel att göra service då och har inget emot att lämna in den för det heller. Jag har inte heller något emot att byta olja var 600 mil eller om den åker in för vinterförvaring osv. Men det känns ju lite bortkastat att köpa olja iom att jag nu har några liter ståendes... så jag forska lite i det men blev inte helt klok. Honda åf rekommenderade att följa det som står i instruktionsboken, om det skulle hända något och det skulle bli kontroll så kanske och eventuellt kunde det bli knas om fel olja använts.
I Sveriges minst lästa bok står det:
Rekommenderad olja: Honda 4-takts motorolja för motorcyklar eller motsvarande.
API - klassificering: SG eller högre förutom oljor märkta med "energy conserving" på den runda API-service-dekalen.
Viskositet: SAE 10W-30
Standard JASO T 903: MA
På SBK oljans spec står det:
Q8 SBK Racing SAE 15W-50
Syntetisk olja för 4-takts motorcyklar där samma olja används i både motor, växellåda och koppling. Oljan ger rätt typ av friktion för att undvika ”slirande”, ”huggande” eller ”klibbande” koppling. Rekommenderas såväl till högtrimmade motorer i tävlingsbruk som för vardagsbruk.
Kvalitetsnivå:
API SL; ACEA A3; JASO MA
Säkerhetsdatablad:
1 Solvent-raffinerad mineralolja (IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
2 Zinkalkyldithiofosfater 272-028-3 68649-42-3 0.5 - 1.5 Xi,N R36/38,R51/53
3 Calcium/ magnesium sulphonates & phenates
4 Kolvätepolymerer
Inga ämnen finns i koncentrationer som anses utgöra en fara (Direktiv 1999/45/EC).
Antar att SL är högre än SG gällande API klassificering.
Hittar inget ang "energy conserving" för SBK oljan.
Någon oljeguru som tror sig veta ifall 15W-50 olja är big no no ur Hondas synvinkel? Vet inte riktigt vart jag ska fråga, skulle väl kanske kunna stövla iväg till närmsta åf och be dem skicka in en förfrågan till deras vart de nu vänder sig vid dessa frågor. Någon kanske besitter kunskapen här eller kan förklara hur SBK´n står sig mot Hondas krav?