Oljebyte, frågor om vilken oljetyp jag ska använda.

Hm, hittade ingen oljerelaterad tråd från dig. Är det möjligen tråden om att den går på tre burkar?

Ja, det är tråden jag länkat till i min sign.
Visst, jag hade tur i den otroliga oturen. Säger inte att den oljan är kass, ville bara tipsa om att det inte funkade för mig, Funkar säkert bättre i hojar som gått längre och är inslitna.

över och ut

Ja. Det är flera (TDM och TRX-förare) som har påstått att växellådan beter sig mycket smidigare med biltema än med den Castrol som verkstäderna häller i den motorn. Jag har förstått att det har att göra med att Castrololjan är så klibbig att lamellerna inte frikopplar riktigt vilket gör att det klonkar när man växlar och framför allt när man lägger i ettan från friläget.
Jag upplevde i alla fall att växellådan blev lite snällare med biltemas olja än med Castrol. Så jag tycker absolut du ska prova.
I övrigt så har jag faktiskt inte märkt någon skillnad alls på hur motorn beter sig. Men biltemas olja uppfyller i alla fall kvalitetsspecifikationer som är skyhögt över minimikraven för våra motorer.

Tack för ett bra svar (även om jag inte frågade något :)). Kopplingsslir behöver jag ju inte oroa mig för med denhär fjutteffekten, så castrols extra "klibb" sabbar nog bara precis som du säger.

Måste få låna tråden lite!

Hur ofta borde man byta olja i motorn? är det petigare ju nyare hojen är?

Måste få låna tråden lite!

Hur ofta borde man byta olja i motorn? är det petigare ju nyare hojen är?

Tja rent teoretiskt kan man köra 1500-2000mil på oljan men det är att rekommendera att byta innan man ställer in hojjen för vintern. Många inkl mig själv byter olja betydligt oftare än så men det är eg överdrivet daltande och vidskeplighet om att endast det bästa är gott nog.

Gör du som många av sveriges motorcyklister och kör max 1000mil per sommar så går det utmärkt att bara byta olja när man ställer in för vintern.

Runt var 600'e mil är en ganska vanlig rekommendation. Filter varannat oljebyte, men i sammanhanget är det ju inga pengar, så byt det också när du ändå håller på.

Tja rent teoretiskt kan man köra 1500-2000mil på oljan men det är att rekommendera att byta innan man ställer in hojjen för vintern. Många inkl mig själv byter olja betydligt oftare än så men det är eg överdrivet daltande och vidskeplighet om att endast det bästa är gott nog.

Gör du som många av sveriges motorcyklister och kör max 1000mil per sommar så går det utmärkt att bara byta olja när man ställer in för vintern.

Tack för snabba svar boys! Kör nog på runt 600 och precis som du säger så är det ju inte så stora pengar på ett filter... :tummenupp

Tänkte höra ang en till sak, Hade min inne på 1200 nyligen då byter dom ju olja och filter, men när jag har tomkört den ett tag så oljan blivit varm o vickar upp hojen rakt tycker jag dom har smetat i på tok för mycket olja, en bit ovanför strecket... påverkar det effekt på motorn, är det skadligt eller är det lite strunt samma? Man tycker en certifierad verkstad borde ju veta vad dom gör....? :confused:

Blev en het diskussion. Får tacka för alla svar och åsikter.

Jag kommer införskaffa 10w40 oljan från Biltema!. Tror det kommer bli toppen för min hoj.

Tack så mkt
//Mvh Joakim.J

påverkar det effekt på motorn, är det skadligt eller är det lite strunt samma? Man tycker en certifierad verkstad borde ju veta vad dom gör....? :confused:

För mycket olja inom rimlighetens gränser är inga problem. Lite högt på glaset är lugnt det är när man hällt i 2L för mycket det kan krisa.

Har du lust att utveckla svaret, kanske med en en förklaring till varför och varför inte...:rolleyes:

Jag läste igenom din tråd och det är ju bara att gratulera:tummenupp
Ingen jäkla aning om varför det hjälpte:gnissla
Vatten i oljan (kondensen) borde ju försvunnit vid biltema oljebytet tycker man. Är du säker på att du inte spädde ut med vatten:D :D

Ja ja gasa på och var glad

Jag läste igenom din tråd och det är ju bara att gratulera:tummenupp
Ingen jäkla aning om varför det hjälpte:gnissla
Vatten i oljan (kondensen) borde ju försvunnit vid biltema oljebytet tycker man. Är du säker på att du inte spädde ut med vatten:D :D

Ja ja gasa på och var glad

kondensen bestod av ett par droppar innanför kopplingskåpan, så det kan inte vatt problemet.
men men, jag e glad att det funkar :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...