Oljebyte ; vår eller höst

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Vad är bäst?

Att byta till ny olja på hösten innan vinterförvaring eller byta på våren ?

Vissa säger hösten, då hojen mår bättre av att stå stilla länge med fräsch olja då skadliga partiklar annars kan sätta sig fast med gammal olja

Detta har nog stötts och blöts innan, men vad anser ni som verkligen har erfarenheten?

Kanske kan vara idé att spraya silicon på gummislangarna också?
Hålla dom mjuka och fina.

Jag tror på att ställa hojen inför vintern med helt ny olja, och full tank med tillsats som håller oktan stabil, samt förvara batteriet varmt alt. sätta dit laddare.

Hojen kommer ju stå kallt, visserligen under tak, men det kan nog bli neråt 25 minus.

Har ni andra tips på hur man håller hojen i bra skick under vintern? Kommer ej att ha möjlighet att starta den på ca 7 månader

Kom gärna med synpunkter på mina funderingar

Hälsningar Krutow
 
som du själv skriver så har detta avhandlats innan i massor av trådar....
så mitt tips är att söka lite info i dom trådarna....

för övrigt --- kör tills du är klar för säsongen, ställ in mc i garaget (smörja kedja är på sin plats), hämta när säsong börjar.... svårare än så är det ej. sen vad det gäller det där fjolleriet med att partiklar skulle sätta sig med gammal olja och ej med ny är bara kvalificerat skitsnack. motor står stilla........ all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja.
man behöver ej böga till det hela med en massa onödigt arbete till ingen nytta.
 
som du själv skriver så har detta avhandlats innan i massor av trådar....
så mitt tips är att söka lite info i dom trådarna....

för övrigt --- kör tills du är klar för säsongen, ställ in mc i garaget (smörja kedja är på sin plats), hämta när säsong börjar.... svårare än så är det ej. sen vad det gäller det där fjolleriet med att partiklar skulle sätta sig med gammal olja och ej med ny är bara kvalificerat skitsnack. motor står stilla........ all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja.
man behöver ej böga till det hela med en massa onödigt arbete till ingen nytta.

Böga till det...

Tack för svar
 
Last edited:
Min erfarenhet är att det kvittar. Har bytt lite när som helst på ett gäng olika hojar som har stått i kallgarage på vintrarna, och aldrig märkt någon skillnad. Har nog aldrig gjort några speciella vinteråtgärder heller. Nån skruvskalle kan ha rostat lite, men det är typ det enda som har märkts.
 
Ok, tackar
Låter som det är lite av ett "icke problem"
Jag kör på att "böga till det lite" ändå

Ha det gott :)
 
Min erfarenhet är att det kvittar. Har bytt lite när som helst på ett gäng olika hojar som har stått i kallgarage på vintrarna, och aldrig märkt någon skillnad. Har nog aldrig gjort några speciella vinteråtgärder heller. Nån skruvskalle kan ha rostat lite, men det är typ det enda som har märkts.

En fråga bara; har du haft batteriet i? Startat upp ibland?
 
En fråga bara; har du haft batteriet i? Startat upp ibland?

Ibland kvar i hojen men alltid frånkopplat så att ingen startspärr-diod eller nåt blinkar slut det. Kanske bra att plocka in det om det blir seriöst kallt. Starta upp ska man bara göra om man har tänkt köra hojen genomvarm.
 
underhålls ladda batteriet och i med ny olja till våren, pumpa däcken lite hårdare om den ska stå över vinter, alternativ depåstöd,
 
Jag tycker att du gör rätt med att byta oljan på hösten och full tank

Alternativ till laddare är att koppla lös pluskabeln efter att ha laddat fullt

Ett bra batteri som är fulladdat kan stå kallt
 
Enligt oljekillen från OKQ8 på Actionpics bandagar byter man på hösten.
Säger han det så litar jag på honom, sen om skillnaden är marginell är en annan femma.

Edit: och det handlar om tillsatserna vars syfte är att se till att motorns olika metallslag inte äter på varandra. De förbrukas.
 
Jag tankade fullt och laddade upp batteriet var tredje vecka under vintern på förra hojen, sen byttes olja i våras. Gick som en klocka, stod under tak men kallt. Smorde kedjan innan konserveringen.

Kapell från biltema på (men den blev dammig ändå)
 
Enligt oljekillen från OKQ8 på Actionpics bandagar byter man på hösten.
Säger han det så litar jag på honom, sen om skillnaden är marginell är en annan femma.

Edit: och det handlar om tillsatserna vars syfte är att se till att motorns olika metallslag inte äter på varandra. De förbrukas.

Vetefan... Temperaturväxlingar ger kondens. På sommarn puttrar man bort den fukt som kondenserar i luftutrymmena i motorn men på vintern om det är tempväxlingar så inbillar jag mig att det accumuleras vatten i oljan och då står hojen under längre perioder. Jag byter på våren.
 
Oljan SKALL bytas innan avställning, Varför? kortfattat: Alla avlagringar från motorn som finns i oljan skadar lagrena i Motorn, Visst kanske ingen marginell skillnad på en säsong men varför riskera när du annars byter olja innan våren? Påverkar kanske inte under en säsong, men under en hojslivstid kan det göra markant skillnad.

Du undrade om man skall byta till vår eller höst, HÖST.
Idioterna som skriver ovanstående bör ju inte uttala sig när de inte vet något tydligen, "all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja." Sen när fan "ligger" oljan i vevhuset:yoparty
 
Det har ingen praktisk betydelse om oljan byts på hösten eller våren. Det viktiga är att motorn har körts så pass länge innan den ställs så att kondens som bildas vid varje start är evakuerad. Under förutsättning att motorn inte startas då och då under vintern, i den felaktiga tron att det är bra att det får cirkulera olja, vet den inte ens om det är vinter.

Är man petig ligger det förstås närmast till hands att byta olja på hösten, varmköra hojen ordentligt, och sedan låta hojen stå och bara se till att batteriet hålls laddat med en Ctek-laddare eller motsvarande.
 
Jag byter olja den 14 april, har funkat för mig iaf. Om 12 timmar är mitt inlägg borta men får njuta så länge man kan:banana:fyllisar
 
Jag har som grundregel att byta olja på hösten. Då är hojen redo på våren.
Det jag absolut inte gör är att det allra första byta olja (innan uppstart). Bättre att köra 5-10mil sedan byta. Blir en rätt fin gegga när slammet som brukar vara uppvispat i oljan slutligen lägger sig i botten på tråget. Även om det är i botten så är min erfarenhet att det stannar kvar när man häller ur oljan.

Batteriet ska hålla sig över vintern om man inte har startspärr etc - men jag laddar innan startförsök. Att försöka startar med ett nästan tomt batteri är aktiv dödshjälp för batteriet. Men i praktiken är jag där med laddaren någon gång under vintern också.
 
Vetefan... Temperaturväxlingar ger kondens. På sommarn puttrar man bort den fukt som kondenserar i luftutrymmena i motorn men på vintern om det är tempväxlingar så inbillar jag mig att det accumuleras vatten i oljan och då står hojen under längre perioder. Jag byter på våren.

Efter första turen lär det "ackumulerade vattnet" befinna sig i atmosfären.
Och återigen: jag ställde frågan till en som KAN och fick detta svaret.

Själv har jag svårt att acceptera att ett våtutrumme med golvvärme i en källare av betong behöver fuktspärr men ibland får man bita ihop.
 
Efter första turen lär det "ackumulerade vattnet" befinna sig i atmosfären.
Och återigen: jag ställde frågan till en som KAN och fick detta svaret.

Själv har jag svårt att acceptera att ett våtutrumme med golvvärme i en källare av betong behöver fuktspärr men ibland får man bita ihop.


Det kan vara direkt olämpligt med fuktspärr i ett våtutrymme i källare, det beror på.

Det är många som kan som har misslyckats. Den listan är lång.
 
Har ni hojar som körts eller kommer att köras över 10 000 mil kanske det kan det ha betydelse, annars kan ni fullständigt skita vilket som är bäst. :D

Jag byter olja mitt i sommaren, men inte filter, och häller ut oljan på hösten efter sista rundan. Sedan service under vintern och ny olja med filter innan uppstart på våren. Men det är så jag gör med hojar som kommer att gå eller gått över 10 000 mil...:krama
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top