Oljebyte ; vår eller höst

Alternativ till laddare är att koppla lös pluskabeln efter att ha laddat fullt
f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?

f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?

Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.

Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.
Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet

vad jag förstått så förbrukad olja innnehåller massa "nasty" saker som inte är bra för motorn. och det är onödigt att låta det ligga o götta sig på metallen, så byt på hösten

Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet

:hihi

Det som kan hända när man lossar pluspolen är att verktyget man lossar med går emot chassit, som i sin tur är jordat mot batteriet. I det fallet blir det kortslutning av batteriet. Efter att pluspolen är bortkopplad är det dock ingen fara om pluskabeln rör vid chassit.

Dock ska ju såklart batteriets pluspol inte röra chassit så länge minuskabeln är ansluten.

Hopps vi rört ihop oss tillräckligt nu :)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul