Oljebyte ; vår eller höst

Alternativ till laddare är att koppla lös pluskabeln efter att ha laddat fullt
f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?
 
f'låt, men om minuskabeln är inkopplad är väl hela chassit jordat och anslutet till batteriet, och en lös pluskabel som snuddar vid någon chassidel orsakar väl då kortslutning och får det att smälla till rejält? Är det inte minuskabeln du menar ska kopplas bort, eller är jag helt väck?

Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.
 
Du är helt väck... :hihi
Om inte pluspolen är inkopplad blir det inte kortslutning.

Däremot håller jag helt med om att man bör lossa minuspolen först. Av den enkla anledningen att det är lätt att kortsluta pluspolen mot chassit när man lossar den anslutningen, framförallt på bilar.
Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet
 
vad jag förstått så förbrukad olja innnehåller massa "nasty" saker som inte är bra för motorn. och det är onödigt att låta det ligga o götta sig på metallen, så byt på hösten
 
Nu förstod jag inte vad jag menade.:va
Men du verkar mena att pluskabeln mot jord är ofarligt medan pluspolen mot jord är etter värre.
Det var kanske det jag också borde ha menat.
Nu ska det bli gott med mera kaffe medan ännu en Lützendimma klarnar bit för bit.
:glömdet

:hihi

Det som kan hända när man lossar pluspolen är att verktyget man lossar med går emot chassit, som i sin tur är jordat mot batteriet. I det fallet blir det kortslutning av batteriet. Efter att pluspolen är bortkopplad är det dock ingen fara om pluskabeln rör vid chassit.

Dock ska ju såklart batteriets pluspol inte röra chassit så länge minuskabeln är ansluten.

Hopps vi rört ihop oss tillräckligt nu :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top