Olika årsmodeller RS250

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har hört att ska man ha en RS250 så ska den helst vara av årsmodell -98 och nyare eftersom dom från och med 1998 uppdaterade något.
Vad är skillnaden på dom äldre och nyare maskinerna och går det ändå att köra/tävla med en 250 ifrån -97?

Bikerbitch skrev:
Vad är skillnaden på dom äldre och nyare maskinerna och går det ändå att köra/tävla med en 250 ifrån -97?

Frågade en likande fråga för några dagarsen så här svarade Teddy
Den största skillnaden mellan 97 och 98 är att på 98'an sitter en annan, bättre gaffel. Modellen är oförändrad från 98 och framåt.

Bikerbitch skrev:
Jag har hört att ska man ha en RS250 så ska den helst vara av årsmodell -98 och nyare eftersom dom från och med 1998 uppdaterade något.

Du har väl en -98a? :) Läs detta och känn dig riktigt nöjd! http://dodrt.dod.no/004/pb98rs250.htm

MVH
/Jörgen #31

Jörgen Player Special skrev:
Du har väl en -98a? :) Läs detta och känn dig riktigt nöjd! http://dodrt.dod.no/004/pb98rs250.htm
MVH
/Jörgen #31

Min förståelse för engelska är inge vidare. Men bevisligen ska man hellre ha en -98 än en -97a iallafall. Dock äger jag bara halva aprilian och det blir antingen jag eller karln som får köpa ut den andra. Jag vet en -98a för ca 25 tusen och jag vet en -97a för 19 tusen. Därav min nyfikenhet om det är någon ide att köra med en -97a

Som alltid är allt relativt. Hur många gånger har vi inte hört att en snabb förare på en långsam hoj är snabbare än än långsam förare på en snabb hoj? Antagligen för många gånger men det är trots allt sant. 2002 körde jag 250 SP i team med Peter Händig men för att musketörerna skulle bli tre hade vi ständigt sällskap med Johan-Gulsnabb-Andersson. Peter och jag körde en 98'a respektive 99'a. Johan harvade runt på en gammal 95'a (tror jag det var). Snabbast med god marginal var Johan på Gamla Bettan, eller Skorpan som vi kallade henne. Näst snabbast var Peter på sin luggslitna 98 som Tom Clarquist kört snabba varv med. Näst näst snabbast, eller bör jag säga långsammast, var jag på min nästa splitter nya 99'a. Så mycket man hade för det materiella övertaget, right. :3freak

Jag tycker man ska försöka skaffa sig ett så bra utgångsläge som möjligt. Det är ingen som kommer komma fram till dig och säga: "Fan vad bra kämpat av dig på den där gamla 97'an. Det är klart att du kunde ha placerat dig bättre med en bättre hoj men du ska veta att vi alla tycker det är bättre att placera sig sämre med ett sämre material än att placera sig bättre med ett bättre material". Tror du någon skulle säga det. Nej, det skulle inte någon göra. Lika lite som någon berömmer de som kommer sist i MotoGP trots att deras insats är lika stor som vinnarens och kanske större ändå med tanke på att de kör med långt sämre förutsättingar.

Sen har vi den krassa verkligheten. Alla kanske inte har råd att skaffa sig de bästa förutsättningarna utan får nöja sig med det man har råd med och har man bara råd med en 97'a så kommer man att bli lika glad av att köra den som vilken annan hoj som hellst. Köp en så bra hoj som du har råd med. 97'an är inget vrak, 98'an är bara lite bättre. Ingen hoj blir bättre än sin förare. Jag hade lika gärna kunnat köra Johans 95'a, det hade inte gjort någon större skillnad. Johan hade däremot säkert kört snabbare på min 99'a. Jag köpte en 99'a därför att jag ville ha den och hade råd med den. Så enkelt är det.

Teddy skrev:
Köp en så bra hoj som du har råd med. 97'an är inget vrak, 98'an är bara lite bättre. Ingen hoj blir bättre än sin förare.

Tack för ditt eminenta svar Teddy! Det är alltså som det alltid har varit, det handlar om vem som sitter bakom styret. Återstår bara att se vem som får försöka fixa en egen hoj och vem som får behålla nuvarande 250n som står i garaget.. :3freak

tack alla för hjälpen! :tummenupp

Bikerbitch skrev:
Jag vet en -98a för ca 25 tusen och jag vet en -97a för 19 tusen. Därav min nyfikenhet om det är någon ide att köra med en -97a
Kollar vi på samma cyklar?
Köp inte den jag vill ha :tungan

Gaffeln på 97 och äldre är lite speciell. Det är inte så bra som på 98 och senare, men fortfarande tillräcklig för de flesta (och bättre än på det mesta av gathojar). Jag har aldrig upplevt några problem på bana. I 250SP (om du går i rejstankar) så kör man dessutom på däck som är ganska förlåtande för halvtaskigt inställd/fungerande fjädring.

Men hittar du en senare modell till bra pris, så köp! De nyare har lite bredare fälg fram, så man kan lägga på de vanligare förekommande 120-däcken (jämfört med 110 på 97-orna). Mer gummi i backen. Det torde vara mer avgörande, än att gaffeln inte hänger med.

Bikerbitch skrev:
Tack för ditt eminenta svar Teddy! Det är alltså som det alltid har varit, det handlar om vem som sitter bakom styret. Återstår bara att se vem som får försöka fixa en egen hoj och vem som får behålla nuvarande 250n som står i garaget.. :3freak

tack alla för hjälpen! :tummenupp

Det är omöjligt att ha den ihop eller? Men självklart är det ju roligare att ha en egen.

/Urban

sir Urban skrev:
Det är omöjligt att ha den ihop eller? Men självklart är det ju roligare att ha en egen.

/Urban

Klart att det är!!!! Du tror väl ändå inte att jag skulle dela med mej av den till Josefine??

/Sleven

sleven skrev:
Klart att det är!!!! Du tror väl ändå inte att jag skulle dela med mej av den till Josefine??

/Sleven

Nej med är ju en uppenbar skillnad hon skulle ju köra betydligt snabbare och därmed ge ditt självförtroende en rejäl knäck.

Skämt åsido när ska du börja träna med moppen så man får se?

Är bara "lite" nyfiken......

//Urban

TomK skrev:
De nyare har lite bredare fälg fram, så man kan lägga på de vanligare förekommande 120-däcken (jämfört med 110 på 97-orna). Mer gummi i backen. Det torde vara mer avgörande, än att gaffeln inte hänger med.

Alla kör med samma typ av däck och alla kör med samma däcksdimensioner. I 250SP är det förarmaterialet och inget annat som ska avgöra...

/JPS

Vi hade en RGV på pallen på Åsen i somras.... Så om ni åker på en 97:a el 98:a borde inte spela så stor roll!

Lycka till med hojjakten och välkomna till SportProduction :)

/JPS

sir Urban skrev:
/Urban
Vi har inte provat att köra ännu. Men ja det kommer bli svårt. Eftersom det är så få tävlingar på en säsong är det ju inte kul att dela och det är samma med träningarna. Att åka till Sviestad en tisdag för att träna innebär att man får köra så himla lite. Vi köpte den ihop för att ingen av oss hade pengar till en egen, men eftersom det har löst sig med jobb för båda så kommer vi förhoppnigsvis ha det framöver. Klart roligast med egen hoj! :tummenupp

Bikerbitch skrev:
Vi har inte provat att köra ännu. Men ja det kommer bli svårt. Eftersom det är så få tävlingar på en säsong är det ju inte kul att dela och det är samma med träningarna. Att åka till Sviestad en tisdag för att träna innebär att man får köra så himla lite. Vi köpte den ihop för att ingen av oss hade pengar till en egen, men eftersom det har löst sig med jobb för båda så kommer vi förhoppnigsvis ha det framöver. Klart roligast med egen hoj! :tummenupp

Aha jag inser problematiken och varför ni vill ha tillökning.

Jörgen Player Special skrev:
Alla kör med samma typ av däck och alla kör med samma däcksdimensioner. I 250SP är det förarmaterialet och inget annat som ska avgöra...

110/70-17 även på 3,5" fälg alltså ? Men det är klart att tvärtom hade varit förödande för de som fortfarande har 3" fälg.

Låter intressant med RS250 Prilla.

Har en polare som äger en -01:a i jättefint skick (original gathoj) med nyligen renoverad motor inkl kraschkåpor,styrdämpare,Jollymoto kolfiber,mm mm.

Som ni påpekar att 25000kr är bra och jag som har funderat på att köpa denna så blir det säkerligen ett kap innom det snaraste pga han skulle just ha 25 papp för den. :banana

Man fick väll byta bakdämparen till tex Öhlins efter att hojen blivit 3 år gammal eller hur va det nu :va

*/ ?>
Back