Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, det är inte humor, det är historia och det verkar inte vara din starka sida. De invandrare som kom i stort antal från Italien, Jugoslavien, Finland etc. på 50- och 60-talet sattes snabbt i sysselsättning inom den svenska tillverkningsindustrin. De fick arbete och hade oftast lätt att anpassa sig till att leva i Sverige. Paulo Robertos och Amelia Adamos föräldrar är exempel på dessa invandrare. Nuförtiden är det mest flyktingar som kommer hit och de har sällan kompetens som matchar de arbeten som Sverige kan erbjuda. De som kommer nu är alltså inte alls ”just de invandrare som kom till Sverige när denna politik fördes”. Du har fel.

Och den assimileringspolitik som Sverige övergav för 40 år sedan och som du tror att Merkel sympatiserar med låter såhär när SD formulerar sig:

”Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.”

Vem som helst begriper väl att ovanstående är helt orimligt och det är ett av flera skäl till att SD saknar politiska kollegor att förhandla med. SD saknar anständighet och det är väl inte så konstigt när partiets ledning är människor som varit mycket engagerad i vit makt-rörelsen. De har motiverats av hat och ilska, inte av intresse för människor, ekonomi och statskunskap.

Det är från stiftelsen Expos sajt och det tog tre sekunder att ta reda på.

Undrar du uppriktigt eller är frågan retoriskt ställd? Jag får intrycket att den är uppriktig.

Du har sannolikt efter att ha haft chansen att läsa och besvara, fortfarande inte tagit till dig av vad som skrivs.

Det förekommer på mer än ett ställe (jag valde expo mest för att blidka dina i övrigt likartade åsikter) att Sveriges politiska partier tar avstånd från all form av tänkbar assimilering. (ej sd inkluderat, det hör till sakens natur)

Samtidigt står Sverige o.för ett välkänt faktum, integrationen är haveri. I detta sammanhang framstår Merkels uttalande som något. Äh, du vill nog inte förstå.

Nämn ett parti som pratar om de åtgärder som ingår i assimilering, på det vis som Merkel gör? Inget ingen intet. (ja, förutom det som du hävdar har starka vitmakt kopplingar, hur det nu beskrivs)

Klarnar det? Snart får jag kanske rita det på ett julkort.

Mångkultur är en livslögn. Löfven? Sjöstedt? Fridolin? Batra? Ingen?
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Du har sannolikt efter att ha haft chansen att läsa och besvara, fortfarande inte tagit till dig av vad som skrivs.
Hur hade du märkt att jag ”tagit till” mig?

Det förekommer på mer än ett ställe (jag valde expo mest för att blidka dina i övrigt likartade åsikter) att Sveriges politiska partier tar avstånd från all form av tänkbar assimilering. (ej sd inkluderat, det hör till sakens natur)
Apropå vad?

Samtidigt står Sverige o.för ett välkänt faktum, integrationen är haveri. I detta sammanhang framstår Merkels uttalande som något. Äh, du vill nog inte förstå.
Förstår du själv, undrar jag.

Nämn ett parti som pratar om de åtgärder som ingår i assimilering, på det vis som Merkel gör? Inget ingen intet. (ja, förutom det som du hävdar har starka vitmakt kopplingar, hur det nu beskrivs)
Assimilering utgörs inte av ”åtgärder”. Det är något som människor gör. Hur de lever.

Klargörande är nog inte det ord jag skulle välja för att beskriva ditt senaste inlägg.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Tack för en länk till en tidning där Peter Wolodarski absolut inte jobbar. :lol
Hade den varit av värde kunde man ju möjligen låtit det passera men du verkar ju haka upp dig på detaljer rätt mycket själv.

Nåväl, har du möjligen någon länk som beskriver vad partiets ledning pysslat med, för det var det du skrev, inte att några perifera fåntrattar gjort än det ena och än det andra, det vet nog redan alla.

Tack på förhand.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tack för en länk till en tidning där Peter Wolodarski absolut inte jobbar. :lol
Samma ägare. Samma kontor. Passar inte i DN att hänga ut, men i Expressen.

Man får vara bra naiv för att tro att SD´s ledning tar uppriktigt avstånd från vit makt-rörelser i Sverige och andra länder. SD har bara den senaste mandatperioden uteslutit mer än sjuttio (!) aktiva medlemmar för att de är så öppna med sina groteska åsikter. Alltså inte anonyma SD-väljare, utan medlemmar som har innehaft och kandiderat till förtroendeposter. Vad gäller högt uppsatta Sverigedemokrater tänker jag på Gustav Kasselstrand som för två år sedan skrev ”Jag välkomnar hellre Vladimir Putin än Barack Obama till Sveriges huvudstad”. Och förstås Kent Ekeroth (riksdagsledamot sedan 2010) som filmade järnrörs-, babbe- och ”den här jävla fittan”-kvällen i Stockholm.

Att hitta aktiva SD-medlemmar som varje klartänkt vuxen skulle vara rädd för är alltför lätt:

https://www.interasistmen.se/gransk...listar-de-varsta-hoten-och-valduppmaningarna/
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
McQueen;6220751Det är från stiftelsen Expos sajt och det tog tre sekunder att ta reda på. ig.[/QUOTE skrev:
"EXPO" är nog ett lika stort (litet?) sanningsvittne som Aftonbladet..
EXPO, befolkat av div kriminella personer som tagit som sin livsuppgift att ljuga för de som inget vet..
Läs på om Gramsci så förstår du varför. Kanske..:dummer
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Samma ägare. Samma kontor. Passar inte i DN att hänga ut, men i Expressen.

Man får vara bra naiv för att tro att SD´s ledning tar uppriktigt avstånd från vit makt-rörelser i Sverige och andra länder. SD har bara den senaste mandatperioden uteslutit mer än sjuttio (!) aktiva medlemmar för att de är så öppna med sina groteska åsikter. Alltså inte anonyma SD-väljare, utan medlemmar som har innehaft och kandiderat till förtroendeposter. Vad gäller högt uppsatta Sverigedemokrater tänker jag på Gustav Kasselstrand som för två år sedan skrev ”Jag välkomnar hellre Vladimir Putin än Barack Obama till Sveriges huvudstad”. Och förstås Kent Ekeroth (riksdagsledamot sedan 2010) som filmade järnrörs-, babbe- och ”den här jävla fittan”-kvällen i Stockholm.

Att hitta aktiva SD-medlemmar som varje klartänkt vuxen skulle vara rädd för är alltför lätt:

https://www.interasistmen.se/gransk...listar-de-varsta-hoten-och-valduppmaningarna/
Du påstod är partiets ledning varit engagerad i vit makt rörelsen. Det var fel.

Du nämner Kasselstrand som försvarat Putin som ett exempel på detta, samma Kasselstrand som uteslutits av den påstått nazistiska ledningen.

Vidare, Putin representerar Ryssland, fd kommunistiska tillika nazismens fiende Sovjetunionen, och om en fd SD: are tycker han är välkommen till Sverige är det inte ett bevis på nazistisk ledning i hans fd moderparti.

Förhoppningsvis inser även du snart hur du trasslat in dig.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Förhoppningsvis inser även du snart hur du trasslat in dig.
Trasslet gäller nog både mig, dig och de flesta som har skrivit fler än två inlägg i den här tråden.

Det jag skrev i mitt förra inlägg handlar om det jag i grunden har så svårt att förstå. Det är fullt berättigat att vara orolig för framtiden eftersom vi lever i så föränderliga tider. Massvis med flyktingar kommer till Sverige samtidigt som många tycker att vårt välfärdssystem redan är hårt belastat. Jag delar i flera avseenden den oron och tycker att Sverige verkar ta emot alldeles för många flyktingar i relation till hur andra EU-länder gör. Hur ska det gå ihop?

Men: eftersom jag med egna ögon och öron har läst och hört hur ledande Sverigedemokrater betett sig och formulerat sig har jag inget förtroende alls för dem. Det är män (i princip aldrig kvinnor) som i ord och handling visar att de är påfallande cyniska, kalla, fysiskt och verbalt aggressiva och i total avsaknad av det som jag tycker är allra viktigast: viljan och förmågan att vilja hjälpa människor. Att visa värme, omsorg och omtanke. För att vinna mitt förtroende räcker det inte att vara en kallhamrat sakkunnig cyniker som upprepar att han vet vad som är bäst. Man måste vara både kompetent och visa att man har en varm sida. För politik handlar inte om siffror, utan om människor och man måste kunna visa att man besitter både kompetens och värme. Det är en unik mänsklig egenskap att visa just omtanke. Djur gör sällan det om det inte har ett uppenbart egenvärde. Men människor kan bete sig självuppoffrande och sätta andras bästa framför sitt eget bästa. Den förmågan saknar samtliga SD-politker som har visat upp sig på den offentliga arenan och därför har jag oerhört lågt förtroende för dem. Det finns inget motsatsförhållande mellan värme och kompetens. Alla historiskt skickliga och framgångsrika politiker (i demokratiska stater) har haft långa register i båda dessa kompetenser.

En skattning av följande ledare på båda dessa ”dimensioner” tror jag skulle visa ett ganska tydligt mönster: Churchill, Franco, Hitler, JF Kennedy, Clinton och Putin.

Det kanske finns ett samband mellan benägenheten att gilla män som visar ingen eller mycket lite värme och vissa ”items” i ett personlighetstest? Kanske har SD ovanligt många anhängare med en viss personlighet jämfört med andra partier? Jag vet inte. Vad tror ni?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Trasslet gäller nog både mig, dig och de flesta som har skrivit fler än två inlägg i den här tråden.

Det jag skrev i mitt förra inlägg handlar om det jag i grunden har så svårt att förstå. Det är fullt berättigat att vara orolig för framtiden eftersom vi lever i så föränderliga tider. Massvis med flyktingar kommer till Sverige samtidigt som många tycker att vårt välfärdssystem redan är hårt belastat. Jag delar i flera avseenden den oron och tycker att Sverige verkar ta emot alldeles för många flyktingar i relation till hur andra EU-länder gör. Hur ska det gå ihop?

Men: eftersom jag med egna ögon och öron har läst och hört hur ledande Sverigedemokrater betett sig och formulerat sig har jag inget förtroende alls för dem. Det är män (i princip aldrig kvinnor) som i ord och handling visar att de är påfallande cyniska, kalla, fysiskt och verbalt aggressiva och i total avsaknad av det som jag tycker är allra viktigast: viljan och förmågan att vilja hjälpa människor. Att visa värme, omsorg och omtanke. För att vinna mitt förtroende räcker det inte att vara en kallhamrat sakkunnig cyniker som upprepar att han vet vad som är bäst. Man måste vara både kompetent och visa att man har en varm sida. För politik handlar inte om siffror, utan om människor och man måste kunna visa att man besitter både kompetens och värme. Det är en unik mänsklig egenskap att visa just omtanke. Djur gör sällan det om det inte har ett uppenbart egenvärde. Men människor kan bete sig självuppoffrande och sätta andras bästa framför sitt eget bästa. Den förmågan saknar samtliga SD-politker som har visat upp sig på den offentliga arenan och därför har jag oerhört lågt förtroende för dem. Det finns inget motsatsförhållande mellan värme och kompetens. Alla historiskt skickliga och framgångsrika politiker (i demokratiska stater) har haft långa register i båda dessa kompetenser.

En skattning av följande ledare på båda dessa ”dimensioner” tror jag skulle visa ett ganska tydligt mönster: Churchill, Franco, Hitler, JF Kennedy, Clinton och Putin.

Det kanske finns ett samband mellan benägenheten att gilla män som visar ingen eller mycket lite värme och vissa ”items” i ett personlighetstest? Kanske har SD ovanligt många anhängare med en viss personlighet jämfört med andra partier? Jag vet inte.

Inga exempel, bara fantasier.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Ha ha! Jag blir uppriktigt nyfiken på dig. Hur du lever. Vad du har för vänner. Vad du tycker är viktigt.

:)


Är du för eller emot agenda 2030?

Jag får dejavu känsla av dig och hur du skriver!
Ni andra kommer ni ihåg en störd individ som gjorde massor av inlägg i skräpforumet?!

Ni vet vem jag tänker på!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du för eller emot agenda 2030?

Jag får dejavu känsla av dig och hur du skriver!
Ni andra kommer ni ihåg en störd individ som gjorde massor av inlägg i skräpforumet?!

Ni vet vem jag tänker på!

Antagligen, eftersom att det blivit avhandlat ett par gånger redan i olika forumdelar.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Källa på dina påståenden om "SDsympatisörers" "mordbränder" och SDledningens "vitmaktkopplingar" till att börja med.
Har inte skrivit något om mordbränder och avseende vit makt-sympatier har jag inga källor. Jag tål att bli rättad.

Men min uppfattning är ju att man knappast kan vara en välfungerande vuxen och hysa den genuina uppfattningen att bröderna Ekeroth, Björn Söder, Jimmy och topparna i SD´s ungdomsförbund tycker att vit makt-rörelsen är motbjudande/oanständig. Allt i deras framtoning och vokabulär vittnar ju om att de är hard core-rasister i kostymer. Och det kanske de flesta köper. Inte bryr sig om: ”Tja, ifall det bara är den där Jimmy som tänker göra något åt invandringen, då röstar jag på hans parti”. Men jag vet inte. Har aldrig pratat med någon som röstar på SD och hört hur de tänker.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trasslet gäller nog både mig, dig och de flesta som har skrivit fler än två inlägg i den här tråden.

Det jag skrev i mitt förra inlägg handlar om det jag i grunden har så svårt att förstå. Det är fullt berättigat att vara orolig för framtiden eftersom vi lever i så föränderliga tider. Massvis med flyktingar kommer till Sverige samtidigt som många tycker att vårt välfärdssystem redan är hårt belastat. Jag delar i flera avseenden den oron och tycker att Sverige verkar ta emot alldeles för många flyktingar i relation till hur andra EU-länder gör. Hur ska det gå ihop?

Men: eftersom jag med egna ögon och öron har läst och hört hur ledande Sverigedemokrater betett sig och formulerat sig har jag inget förtroende alls för dem. Det är män (i princip aldrig kvinnor) som i ord och handling visar att de är påfallande cyniska, kalla, fysiskt och verbalt aggressiva och i total avsaknad av det som jag tycker är allra viktigast: viljan och förmågan att vilja hjälpa människor. Att visa värme, omsorg och omtanke. För att vinna mitt förtroende räcker det inte att vara en kallhamrat sakkunnig cyniker som upprepar att han vet vad som är bäst. Man måste vara både kompetent och visa att man har en varm sida. För politik handlar inte om siffror, utan om människor och man måste kunna visa att man besitter både kompetens och värme. Det är en unik mänsklig egenskap att visa just omtanke. Djur gör sällan det om det inte har ett uppenbart egenvärde. Men människor kan bete sig självuppoffrande och sätta andras bästa framför sitt eget bästa. Den förmågan saknar samtliga SD-politker som har visat upp sig på den offentliga arenan och därför har jag oerhört lågt förtroende för dem. Det finns inget motsatsförhållande mellan värme och kompetens. Alla historiskt skickliga och framgångsrika politiker (i demokratiska stater) har haft långa register i båda dessa kompetenser.

En skattning av följande ledare på båda dessa ”dimensioner” tror jag skulle visa ett ganska tydligt mönster: Churchill, Franco, Hitler, JF Kennedy, Clinton och Putin.

Det kanske finns ett samband mellan benägenheten att gilla män som visar ingen eller mycket lite värme och vissa ”items” i ett personlighetstest? Kanske har SD ovanligt många anhängare med en viss personlighet jämfört med andra partier? Jag vet inte. Vad tror ni?
Det är nog här vi skiljer oss åt- Att "visa en varm sida" dvs att "ha viljan och förmdågan att hjälpa"- Det är ju här det brister; Det är ju detta som är problemet med svenska samhället idag.
Sverige är ett land med The nice girl syndrome. Det är lika praktiskt genomförbart som att skicka genusvetare för att prata IS tillrätta, eller att ändra klimatet genom att sluta med kött.

Eftersom sveriges resurser är ändliga, kommer något annat att stryka på foten.
Det enda rationella vore att du på din skattsedel angav i procent hur stor andel som du avser dela din skatteinbetalning till olika kostnadslådor.

Om nu "viljan att hjälpa andra" är din stöttepelare i tillvaron, är det hjälp till självhjälp, hjälp till överlevnad eller vari ligger just din vilja?
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det är nog här vi skiljer oss åt…

Sverige är ett land med The nice girl syndrome.
Nu kommer vi någonvart. Tydliga skillnader i värderingar. Huruvida man känner förtroende för en Jimmy med vit makt-polare eller inte. Du gör tydligen det. För mig kan en politiker med sådan bakgrund aldrig vara ett alternativ av samma skäl som jag inte skulle vilja att min syster dejtade en dömd våldtäktsman.

Det är varken långsökt eller konspiratoriskt att anta att den som idag är partiledare för SD, som tonåring i slutet på 1980-talet kände sig ideologiskt hemma i vit makt-rörelsen. Var annars?! Bland moderaterna? Nej, där befann sig helt enkelt inte Jimmy.

Man kan vara skeptisk till hela landets journalistkår och kalla dem för vänsterradikala galningar och medlöpare, men även om det skulle vara sant är ju de objektiva sakförhållandena totalt uppenbara. SD-ledningen har inte sina rötter bland vanliga politiskt engagerade ungdomar, utan bland skinheads, nazistsympatisörer och högerradikala våldsromantiker.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-ledare-sjong-vit-makt-texter/
http://www.etc.se/inrikes/jimmie-akesson-ljog-om-uppvaxten-i-tv-intervjun
http://www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sverigedemokraterna
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top