O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Halloj

Har en MT09 2018 modell med ca 7000km på klockan.

Såg igår att en O-ring spretade ut.
Körde sedan premiärturen på ca 70mil och när jag kom tillbaka var det minst 10st som spretade ut.

IMG_7470.JPGIMG_7469.JPG

Är det någon som vet varför det blir såhär?

Verkstaden hade ställt bakhjulet jävligt skevt på servicen i fjol, och jag körde så ganska länge innan jag såg det. Kan detta ha blivit som ett resultat?

Är det farligt att fortsätta köra? Kan kedjan smälla av om den får några hundra mil till?

Fint om någon annan har erfarenhet här, jag har aldrig sett detta på någon annan hoj jag haft tidigare.


//K
 
Min nuvarande DID 530ZVM-X har börjat bli precis som din, bitar av X-ringarna spretar ut.
Har dock gått längre än din innan det hände men har aldrig upplevt det tidigare och jag har haft många olika kedjefabrikat och modeller...

Smörjer regelbundet så det lär inte vara problemet.
Har dock rengjort ett par ggr med lysfotogen, vilket jag gjort i 20år utan att få problem.
Kan vara att de bytt material i ringarna som inte tål lysfotogenen???

Gå av lär den inte göra direkt men är ringarna så trasiga att smörjmedel läcker ut kommer kedjan nötas ovanligt fort och du märker det genom att kedjan borjar slacka ovanligt mycket och fort..
 
Intressant, men inte roligt. Har för första gången rengjort med lampolja. Nu blev det lite nervöst. Tvätt och smörjning och därpå vanlig tvätt av hojen. Sen rann det vatten ur kedjan ett bra tag vid stopp. EK x-ring, gått ca 1000 mil.

Fick öka slacket pga verkstad sträckt lite för mycket på nytt drivpaket som gått under 100 mil korrekt justerad. Litade på denna erkänt seriösa firma och konstaterade det felaktiga spelet vid hemkomst efter 70-talet mil, huvudsakligen i regn. Lite spel fanns men "rungandet" försvann när jag korrigerat. Sträckt (minimalt) en gång efter det pga slit men tycker den går rått utom när kedjan är nysmord.

Hellre skitigt och välsmort än renskuret...

Edit;

För att svara på frågan så 3000-4000 mil beroende på grad av skötsel och vad den utsatts för. Det är vad jag brukar få ut. Originalpaketet på nuvarande hoj kortare, var dåligt efter under 2000 mil. Trpoligen pga tidigare ägaren eller handlarens härjningar med högtrycken. Ja, jag har haft ett paket där ringarna blev som på bilden. Totalslut och jag vet inte vad tidigare ägaren gjort. På kompisens tdm blev det också så men han bara smorde och körde glatt vidare. Inget sånt när vi bytt drivpaketet.
 
Last edited:
Min ek är bara tvättad med lampolja o smord med erforderlig kedje smörja var 100 mil ungefär.

Gick ned sig rent vansinigt fort på sista färden på ca 20 mil, fick sträcka 2,5mm o då har kedjan längst sig 5mm på 20 mil.

Alla xr-ringar hela men visst mycket grus i alla väder kanske sätter dessa spår.
 
Jag (och alla crossförare) är normalt ganska orädda med högtryckstvätten och smörjer med vanlig kedjeolja, att kedjor slits är en sak men så här blir det väldigt sällan. Om hjulet körts snett så blir sidobelastningen hög så det är nog det vanligaste. Dock kan jag inte förstå hur verkstäder lyckas med detta, det tar 10 sekunder att kolla med skjutmått om allt sitter rätt.
 
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Aldrig högtryck och tvättar sällan, vilket jag får höra. Smörjer med för ändamålet avsedda produkter. Mest bilyemas kedjespray. Grisar ner men tränger in. Som sagt, handlare och tidigare ägare är en annan femma...och vägsalt.
 
Aldrig högtryck och tvättar sällan, vilket jag får höra. Smörjer med för ändamålet avsedda produkter. Mest bilyemas kedjespray. Grisar ner men tränger in. Som sagt, handlare och tidigare ägare är en annan femma...och vägsalt.
Ja, salt är ett jävulskap :mad: Saker som inte är gjorda för det tar rejält med stryk, och jag gissar att O-ringarna i hojkedjor inte riktigt är designade för att köras i saltslask.
 
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Har aldrig högtryckstvättat hojen med denna kedjan.
Penslat av med lysfotogen två ggr, annars bara torkat av och smort med vanlig kedjespray..
Kedjan monterades juni 2020 och har gått 1900 mil, upptäckte "fransarna" först i våras.
Har inte behövt spänna om kedjan, så knappast något överdrivet slitage, än...
 
Är det någon som vet varför det blir sådär?

Kan det vara för att de ställde bakhjulet skevt på servicen?

Jag smörjer varje gång jag har kört.. med en spray som skall vara ok för oring kedjor.

//K
 
Är det någon som vet varför det blir sådär?

Kan det vara för att de ställde bakhjulet skevt på servicen?

Jag smörjer varje gång jag har kört.. med en spray som skall vara ok för oring kedjor.

//K
Kan bero på att hjulet stod snett, helt klart. Kan också vara dålig kvalité på kedja. Har själv aldrig råkat ut för något sådant.

Eftersom du ändå smörjer efter varje åktur så hade jag vågat köra ett par hundra mil med den innan byte.
 
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Jag kör bara vattenslang på hojen. Anvönder kedjespray som fungerar med oringkedja.
Anvönder typ yes, inte avfettning, när jag tvättar hojen.

Inga kemiska saker på kedjan alls.

Har använt en nylonborste för att borsta kedjan ibland. Inte alltid.

/K
 
Kan bero på att hjulet stod snett, helt klart. Kan också vara dålig kvalité på kedja. Har själv aldrig råkat ut för något sådant.

Eftersom du ändå smörjer efter varje åktur så hade jag vågat köra ett par hundra mil med den innan byte.
Måste man byta dreven också?

Behöver man specialverktyg för kedjan?

Det är Yamaha orginal kedja från fabrik som sitter nu..

Helt stört att både fram och bakdäcken plus kedjan är slut efter 650mil..

Alla mina tidigare hojar har kört två bakdäck på ett framdäck, och jag har aldrig bytt ettdrivpaket på någon hoj jag ägt.

Aldrig heller sett oringarna spreta ut.



/K
 
Borde funka att byta bara kedjan efter 700 mil. Men du kan ju mäta och kolla att den inte blivit för lång. Finns ett maxmått för ett visst antal länkar. Är den i närheten av det är dreven troligtvis körda också.
Kapa kedjan, koppla ihop med en ny och dra runt framdrevet, så slipper du demontera något.
Ett nitverktyg behöver du ha.
 
Ok. Fan på MC kedjor är man helt grön.

Vart hittar man nitverktyget?

Någon som har tips på kedjor?

//K
 
Skulle våga påstå att det är "vanligare" att man får ut 7000 mil ut en o-ringskedja, än att den blir skrot över 700 mil.

Båda miltalen är såklart extremfall, men nog tusan är 700 extremarestarer än 7000...?
Vad krävs för att lösa upp gummit till den graden?
Regelbundet tvätta kedjan i en cocktail av trikloretylen, thinner och fosforsyra...?
 
Hände min mt 09 också.
Fick byta ut hela drivpaketet efter 800mil.
Oringar som spretade åt alla håll.
 
Ok, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?

hittade denna lokalt:

RK 525XSO​


RK 525GXW XW-ring​


RK BL525ZXW​


Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.

//K
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top