Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

De är en svår inlärningskurva att få insprut att funka med turbo men när väl de funkar är de desto enklare att justera in perfekt såklart. Min tvåtaktsskoter polaris pro rmk 800 har insprut och den statorn ger ca 360watt om jag mins rätt. Den drar ecu två spridare bränslepump och lysen två 55/60w halogenlampor och ett led baklyse samt ca 30watts värmehandtrag. Även bredbandsklambda är kopplat till skoterns el. Bredbandlambdan drog knapt 0,7watt när väl sonden värmt upp sig som den gör i ca 2 min, mins ej vad de drog i uppvärmning men typ 30-60w gissar jag. Har även kört bredbanslambdan med 12v lipo på 4amp och de räcker en heldags mappning med flera starter så löst batteri duger bra. Kör du insprut så måste man endera ha ett batteri som stailiserar spänningen eller som på min skotyer sityter de en relt stor kondensator som håller upp volten till 12,40v vid korta dippar , som ex när man lägger i backen så stannar motorn i 1 sek och byter varv och går bakvägen.
 
Skulle förgasare vara lättare än insprutning med turbo? Att det inte är mån lek med insprutning har jag klart för lig men utan att testat tror jag nog att insprutning hade varit enklare i alla fall på kompressorhojen men där kanske sugkompressorn ställer till det extra mycket med förgasarbestyckningen.

Vad är problemet med med insprutning och turbo? Maxxecu verkar ha en ingång med slang direkt in i ECU:n för turbotrycket. Är det värre än sugmotor?

Finns en kille i USA som komprwssormatat en CB175 och han gav upp med förgasaren och kör då med sprut men ha har ett spjällhus före kompressorn och sen spridare på insugen nära toppen.

Frågan är väl då hur man ska tänka, förgasare eller insprutning? Största problemet med insprutning är väl hur mycket ström hela insprutning tar?
 
Så här gjorde jag på min förra hoj.
 
Så här gjorde jag på min förra hoj.

Jag har läst den tråden förr och minns jag rätt bytte du statorn. Snygg hoj som är smakfullt byggd. Har skickat ett PM är som mer nyfiken på du Har erfarenheter av Maxxecu insprutningen.
 
Vilken typ av förgasare har hojen?

Original sitter det två stycken 29 mm Keihin vakuumgasare, likadan gasare som jag kör med på kompressorhojen men där använder jag bara en.
 
Original sitter det två stycken 29 mm Keihin vakuumgasare, likadan gasare som jag kör med på kompressorhojen men där använder jag bara en.
Då lär de funka bra med tryckande turbo du behöver i bästa fall inte ens ändra bestyckning.
Jag har notg redan nämnt att viktigaste placeringen av enskiljd del i bygget är vart du placerar pitotröret. Sätt det så nära kompressordelen på turbon du kan typ direkt vid utblås turbo så kommer trycksättningen av flotörhusen funka bäst. Och vi har redan avhandlat rörligt pitotrör ut/in i tryckröret för att kunna ändra afr värdet utan att byta munstycken. Och Melpassi btr bör ha kapad fjäder för att inte ge för högt bränsletyryck på tomg och låglast, de är grundförutsättningarna för att de ska lyckas resten kan du bygga hur du vill :tummenupp
 
Då lär de funka bra med tryckande turbo du behöver i bästa fall inte ens ändra bestyckning.
Jag har notg redan nämnt att viktigaste placeringen av enskiljd del i bygget är vart du placerar pitotröret. Sätt det så nära kompressordelen på turbon du kan typ direkt vid utblås turbo så kommer trycksättningen av flotörhusen funka bäst. Och vi har redan avhandlat rörligt pitotrör ut/in i tryckröret för att kunna ändra afr värdet utan att byta munstycken. Och Melpassi btr bör ha kapad fjäder för att inte ge för högt bränsletyryck på tomg och låglast, de är grundförutsättningarna för att de ska lyckas resten kan du bygga hur du vill :tummenupp

Har väl "hyfsat klart" på hur man ska bygga om man kör med förgasare även om det säkert blir många frågor om man går på det spåret likväl som det kommer att bli med insprutning.

Dock är jag väl snart i det läget att jag måste välja riktning om jag ska köra med förgasare eller insprutning. Valet av bränslepump blir väl beroende på om man ska gå insprutning eller förgasare, vet inte hur det blir om man även måste ha annan bränsletrycksregulator om man kör med sprut? Den största tveksamheten är väl om jag kommer att ha nog med ström för att driva bränslepump och spridare om man forsatt ska kunna ha belysning på hojen.

Med LED lysen räknat på 30W till fram och bakljus så här man 100W över vilket ger ca 7A vid 14V. Så hittar man en bränslepump som tar max 4A som ger 3 bar har man över 3A till spridare och lite laddning vilket borde räcka även om det nog inte är allt för väl tilltaget.
 
Kan du göra en mekanisk pump som drivs av vevaxeln på något vis, men integrerad bränsletrycksregulator...? Hur svårt kan det va? :)
DÅ är det bara spridare och tändspolar kvar att driva.
En soppapump är väl bara en simpel kugghjulspump... eller?
 
Kan du göra en mekanisk pump som drivs av vevaxeln på något vis, men integrerad bränsletrycksregulator...? Hur svårt kan det va? :)
DÅ är det bara spridare och tändspolar kvar att driva.
En soppapump är väl bara en simpel kugghjulspump... eller?

Jag det är borde inte svårare än att driva en kompressor och det var ju relativt enkelt😉 Denna hoj har torrt svänghjul så man kan hyfsat enkelt ta ut drivningen från svänghjulet. Är väl bara att se till att pumpen ger nog med bränsletryck med startmotorn eller kicken så regulatorn kan reglera det. Bränsletrycksregulatorn bör väl inte spela nån roll om man har elektrisk eller mekanisk pump för den ska väl bara reglera bränsletrycket och skicka tillbaka överskottsbrändlet från fuelrailen.

Ett annat alternativ vore ju en extra generator, hade ju varit fint om man hade plockat bort startmotorn och ersatt den med en liten generator men då måste man nog klyva motorn för att fixa drivningen av den extra generatorn.
 
Har legat däckad i en manlig förkylning sen 1:a maj så inget vettigt har blivit gjort men jag har försökt forska vidare om detta med insprutning.

Hade ett trevligt samtal på telefon med sylta no1, tackar för en bra genomgång om detta med Maxxecu insprutningen. Bra att få reda på hur han gjort och jag blev väl inte mindre sugen på insprutning efter detta samtal.

Då det gäller statorn så tror vissa på vintage honda twins forumet att man ska kunna ta statorn från Goldwing även till CB250N ska mäta hur stor statorn och svänghjulet jag har är och sen försöka få reda på om Goldwing statorn kan tänkas passa.
 
Har legat däckad i en manlig förkylning sen 1:a maj så inget vettigt har blivit gjort men jag har försökt forska vidare om detta med insprutning.

Hade ett trevligt samtal på telefon med sylta no1, tackar för en bra genomgång om detta med Maxxecu insprutningen. Bra att få reda på hur han gjort och jag blev väl inte mindre sugen på insprutning efter detta samtal.

Då det gäller statorn så tror vissa på vintage honda twins forumet att man ska kunna ta statorn från Goldwing även till CB250N ska mäta hur stor statorn och svänghjulet jag har är och sen försöka få reda på om Goldwing statorn kan tänkas passa.

För dig så passar det nog. Det är ju lite annorlunda med folk som måste ha bolt on för att det ska passa.
 
För dig så passar det nog. Det är ju lite annorlunda med folk som måste ha bolt on för att det ska passa.

Ja ha du säger det, tack för uppmuntrandet av mina stolleprover. Det mesta går ju att gå att passa ihop men det tar tid och kan ju också bli nåt misslyckande och på vägen med så man får börja om.

En till fundering vilken är effekten på statorn på en insprutad crosshoj? Det borde ju ge en hint om vilka effekt du behövs för att driva bränslepump, spridare ECU och övriga grejer.
 
Ja ha du säger det, tack för uppmuntrandet av mina stolleprover. Det mesta går ju att gå att passa ihop men det tar tid och kan ju också bli nåt misslyckande och på vägen med så man får börja om.

En till fundering vilken är effekten på statorn på en insprutad crosshoj? Det borde ju ge en hint om vilka effekt du behövs för att driva bränslepump, spridare ECU och övriga grejer.

Jag kanske borde veta men jag vet inte hur mycket dom ger.
Dock så kanske det är en sån bränslepump du borde försöka få tag på för dom är antagligen små och inte så effektkrävande.
 
Jag kanske borde veta men jag vet inte hur mycket dom ger.
Dock så kanske det är en sån bränslepump du borde försöka få tag på för dom är antagligen små och inte så effektkrävande.

Det var precis min tanke att en cross borde ha en stator med låg effekt och en strömsnål bränslepump.

Har just orkat ut i garaget och mätt statorn och jag tror att man skulle få dit denna då svänghjulet är 117,5 mm i diameter och 43,5 mm djupt, statorn är 115 mm i diameter och ca 32 mm hög från basplattan.

 
Det var precis min tanke att en cross borde ha en stator med låg effekt och en strömsnål bränslepump.

Har just orkat ut i garaget och mätt statorn och jag tror att man skulle få dit denna då svänghjulet är 117,5 mm i diameter och 43,5 mm djupt, statorn är 115 mm i diameter och ca 32 mm hög från basplattan.


Jag tror du ska börja med din original stator och betrakta större stator som plan B ifall strömmen inte räcker till. Du lär ju oavsett kunna köra ett bra tag med fulladdat batteri.
 
Jag tror du ska börja med din original stator och betrakta större stator som plan B ifall strömmen inte räcker till. Du lär ju oavsett kunna köra ett bra tag med fulladdat batteri.

Japp det är nog en bra idé att starta med original statorn. Du råkar inte ha en bränslepump på nån av dina skrotade hojar eller är det bara förgasarhojar du har?
 
Japp det är nog en bra idé att starta med original statorn. Du råkar inte ha en bränslepump på nån av dina skrotade hojar eller är det bara förgasarhojar du har?

Nej, jag har inte fått äran att skrota någon hoj med insprutning. Och dyker det upp någon hamnar nog det sprutet på min CRF450 HM.
 
Jävla förkylning man orkar inget, dock har man ju tid atf surfa och kolla sänker på nätet. Maxxecu Mini skulle nog funka i mitt fall, dock har den inte ingång för bredbandslambda men det kan lösas genom att koppla Innovate mätarens 0-5V utgång till en 0-5V ingång på ECU:n. En fördel med Mini mot Street är att Mini är vattentät och billigare men ska man köpa en separat lamdamätare blir nog Street nästan billigare.

Vill få tvätta av värsta smutsen och dammet från denna hoj då den ska med på utställningen i Oulo nästa helg tillsammans med kompressorhojen men för att tvätta behöver jag få på transmisionskåpan och statorkåpan men kåporna tänkte jag försöka polera upp till "raceputs" innan jag monterar dom. Hoppas jag orkar göra detta i helgen men vi får se.
 
Förkylningseländet håller i sig, bara man är frisk till helgen då vi ska till Oulo på utställning.

Har i alla fall klart för att göra en banjobult med uttag för oljetryckskontakten, den värdelösa Jula fräsen har nu gått från att vara oduglig till bara dålig. Dålig är väl kanske att ta i men bra är den ju inte men den har i alla fall blivit en otrolig förbättring och nu en användbar maskin då man har nu koll på Z-axeln både själva matningen och axelns rörelse via digitalen. Har även digitala som ska dit på X och Y-axeln bara jag piggnar till.


Har köpt en billig bromsslang från Amazon för att testa oljetrycket till turbon till jag får gjort en måttbeställd bromsslang i Luleå. Tänkte först köra på startmotorn med oljematningen till turbon pluggad och lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut vid toppen då, sen koppla in turbon och se så det verkar komma olja till toppen. Se har jag gjort ett uttag för dubbelbanjo så man kan koppla in en vanlig manometer vid turbon och kolla oljetrycket där.

Lite bilder på apparaten som tillsammans med svarven ska fixa en lämplig banjobult, tidigare var det bara spakarna som man justerade djupet med vilket var helt värdelöst och okontrollerbart. Är en del kvar innan den är klar men den är användbar nu.

20240506_141520.jpg20240506_141529.jpg
20240501_152357.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top