bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fler funderingar, gängtappar 1/8 BSP och M10x1 samt gängsnitt 1/8 BSPT är inköpta dock hade jag ingen passande gängkloppa till snittet. Tanken är att göra en adapter med 1/8 BSPT att gänga in i blocket som är så lång att den hamnar utanför kåpan på motorn och sen invändig M10x1 i andra änden för en banjo koppling till turbon. Frågan är då bör man strypa flödet till turbon? Har sett att vissa turbobygge har banjobultar med strypning.
Då det gäller att ta oljan från filterhuset så är jag mer inne på att bygga en adapter för oljekylare, tycker att det borde vara möjligt om man har en tjock aluminiumbit och sen göra en kort centrum skruv som är gängad invändigt så att man sen i den kan skruva fast filterhuset med original skruven med bypassventilen.
Då det gäller att ta oljan från filterhuset så är jag mer inne på att bygga en adapter för oljekylare, tycker att det borde vara möjligt om man har en tjock aluminiumbit och sen göra en kort centrum skruv som är gängad invändigt så att man sen i den kan skruva fast filterhuset med original skruven med bypassventilen.








Jag fick inte ens problem med returen trots att turbon satt bak på hojen och jag ledde in olja i toppen av växellådan in via vevhusventnippeln som satt där på xr 650. Jag körde i regel minst 200-600m på bakhjulet stup i kvarten utan rökplym. Men de va ju rätt stort fall till växellådan säkert 30cm höjdskillnad så jag antar att de forfarande va lite fall vid bakhjulsåkning.