Dr.Bike skrev:2635595Det finns nog en i gömmorna hos min vän...jag kollar!
Tack !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dr.Bike skrev:2635595Det finns nog en i gömmorna hos min vän...jag kollar!

sandstream skrev:2637823Har det gjorts någon bänkning före och kommer det att göras någon efter?
Jag är nog lättroad, men det där var riktigt kul!UrbanTiger skrev:2652729500:- typ![]()
Jörgen Karlsson skrev:2611855Hej
Jag är nog inte så insatt i det där som DrBike vill påskina. Men från de jag känner som jobbar med motorutveckling på tex Saab (och Scania mfl) så vet jag att de använder sig av datorberäkningar för att designa tex in- och utloppskanaler. Tekniken kallas CFD, Computational Fluid Dynamics. CFD kan nuförtiden med god överensstämmelse beräkna även kompressibel och pulserande strömning. Vilket är den strömningstyp som präglar gasväxlingen i en kolvmotor. De matematiska modellerna i programmen måste dock verifieras mot testresultat med den aktuella motortypen för att kunna vara korrekta. Man kan alltså inte ta ett sådan beräkningsprogram och sedan med samma modell kasta sig över en annan motor hemma i garaget utan ett omfattande arbete.
Inte minst måste ju tex randvillkor som tex de matematiska koordinaterna som definierar formen på in- och utloppskanalerna vara kända.
Så för hemmaportare kommer det inom överskådlig framtid att vara hantverk, känsla, tumregler och praktiska prov som gäller.
Vad gäller flödesbänkar så har jag också noterat att de ej längre verkar användas så mycket. på -80 och 90-talet var det ju ett lika tungt försäljningsargument hos trimfirmeannonser som en egen bromsbänk har blivit idag. Och väl är väl det.
Jag kan tänka mig att en flödesbänk kan vara bra till att verifiera att man uppnått ett symmetrisk flöde i en mångcylindrig motor, eller relativa jämföreler av olika designidéer på olika områden i kanalen. Men den faktiska siffran på flödet i kanalen säger nog sannolikt ingenting.
Ty som sagt: det råder inte stationär inkompressibel strömmning i ngn kolvmotors spolsystem.
Tycker jag.
/J
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |