Nytt portningsobjekt

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
2616695 Äkksaggtemänte som Eddie Meduza hade sagt!

Bered dig på ett jälla åka! :rock

Mykke snack å lite verkstad...

Hur kan du påstå att han ska bereda sig på ett jälla åka?
Tänk om den blir hijjkkadd innan han får prova!
Då kan man säga att det blidde antiklimax å de värsta!
Tänk om det regnar heela sommaren bara för att Christer Sandelin hade Ozon i sin hårspray på 80 talet!

Nä...
Lite sans i diskutionen om jag får be!

Kamikaze kid skrev:
2616712
Tänk om det regnar heela sommaren bara för att Christer Sandelin hade Ozon i sin hårspray på 80 talet!

Nä...

Hahaha :D grymt, fast väldigt OT, som jag:arsele

Kamikaze kid skrev:
2616712 Mykke snack å lite verkstad...

Hur kan du påstå att han ska bereda sig på ett jälla åka?
Tänk om den blir hijjkkadd innan han får prova!
Då kan man säga att det blidde antiklimax å de värsta!

Nä...

Sans sa Bull!

Då tar vi med ytterligare signifikativa fakta!
Min pappa körde Volkswagen variant 1600 årsmodell -69 en vinröd, som sen jag tappade bort ENA förgasarfjädern på i våran släktings verkstad....
Detta medförde att faderns fot troligtvis tröck ner gasen MER än avsett, och vår medelhastighet (och utsläpp) under de vekor semestern bestod av, ökade ungefär lika mycket som motsvarar inlandsisens framryckningshastighet!

Och DET! :mattias är MER än Sandelins lilla spray det*!

*vem vet, kanske det var farsan som satte fart på smältningen av polarisarna den där sommaren?

Detta är saker vi aldrig får veta.
Men kan vi inte låtsas som att den lille julgransjohan här kommaer att få uppleva lyckan utan att vi strör i VÅR tids miljöbrott i debatten! :sissy
Hehe...

Spåne Larsson

Dr.Bike skrev:
2616804 Sans sa Bull!

Spåne Larsson

Miljöbov sa Bill...

Om jag då drar mitt strå till stacken!
Modern hade en Volvo 144 årsmodell -67.
Utrustad med en B20 med K kam och gnistrande svart mirra lack!
Den pjäsen utrustades med ett set heeeelt slutkörda sportförgasare i form av dubbla SU.
Dessa gjorde, efter att jag bänkat den i skolans rullande landsväg, att bilen hade 90 bakhjulshästar och drog nästintill 2 liter milen...

Men jag tror fortfarande att allt är Christer Sandelins fel att det regnar hela tiden.
För det vara bara han som hade Ozon i sin hårspray!:yoparty

:spammer

Dr_C skrev:
Jo, portning och toppar är intressant. Jag har slöjdat till en sk billet-topp till en Husaberg. Större ventiler, mer lyft och bättre flöde gavs det så möjlighet till. Just nu mixtrar jag med en topp till en Fiddy. Vi får väl se...
View attachment 171184
Snyggt hantverk :)

elwe skrev:
2617228 Snyggt hantverk :)
Tackar!
Jag har gjort lite andra småpinaler till hojen (se bilagor). Toppen var väl kanske ändå roligast. Speciellt kul att jag fick offerera en till Husaberg!:)
Kolv.jpg

Nedre gaffelkrona.jpg

Höger clipon2.jpg[

Last edited:
Dr_C skrev:
2620936 Tackar!
Jag har gjort lite andra småpinaler till hojen (se bilagor). Toppen var väl kanske ändå roligast. Speciellt kul att jag fick offerera en till Husaberg!:)
View attachment 171776

View attachment 171772

View attachment 171773[

Du kommer få MER att göra. Det kan jag lova dig. :tummenupp
PM:a gärna dina kontaktuppgifter!

I övrigt kan rapporteras att toppen är färdigportad, nu skall det läggas lite finish på det hela. Javisst ja, jag skall plasta insugen oxå.
Å så är förståss förbränningsrummen kvar att göra, som jag ännu inte gjort nåt åt.

Last edited:
Slutgrottat

Nåväl, igår blev själva grottningen klar, nu ska jag finslipa lite (Jaja A.Brink jag VEEET jag är FÖR noga med finishen!! :D) och sedan korundblästra kanalerna samt borsta förbränningsrumen.
Avgasporten förtjänar at omnämnas: SOm ni ser har jag följt gamla packningen som nu sitter kvar. Ovankanten på porten var tidigare identisk med nederkanten, d.v.s rak. Dessutom gick delaren för långt ut, OCH var för tjock så kanalerna blev som trängst ungefär där. Nu öppnar de upp hela vägen från sätet och vidare ut i D-porten.

Bifogat

• Insug klart liten.jpg
    Insug klart liten.jpg
    31.2 KB · Visningar: 197
  • Avgas liten.jpg
    Avgas liten.jpg
    31.1 KB · Visningar: 156
  • Förbrrum liten.jpg
    Förbrrum liten.jpg
    73.5 KB · Visningar: 148
Last edited:
MUMS.....:tummenupp
Tänk om den hade varit till min hoj.......

Dr.Bike skrev:
2634001 Nåväl, igår blev själva grottningen klar, nu ska jag finslipa lite (Jaja A.Brink jag VEEET jag är FÖR noga med finishen!! :D) och sedan korundblästra kanalerna samt borsta förbränningsrumen.

Det ser lite ojämt ut i förbränningsrummen runt ventilsätena. Har du fräst om sätena och breddat runt sätet eller ser det ut så från början?

Sydney skrev:
2634013 Det ser lite ojämt ut i förbränningsrummen runt ventilsätena. Har du fräst om sätena och breddat runt sätet eller ser det ut så från början?

Nix. Inte ännu. Det ojämna är "unschrouding" av material som blockerar flödet under ventilens första halva mm lyft, vilket m.a.o gör att ven har en död zon där inget eller väldigt ringa flöde finns.
Ojämnheterna är så små att ett drag med smärgelduken så är de borta. Märkligt nog så ser ojämnheterna altid värre ut på bild samt tar sig väldigt väl i blixtbelysning! Men dessa ej färdigbearbetade ojämnheter är bara nån hundradel!

Men LUGN! det är inte färdigt!!

(alltid farligt att lägga ut bilder på icke färdigt...lekmannen blir orolig då!) ;)
Faktum är att de flesta tror att det är släthet och jämnhet som ger flödet, men jag diskuterar det här med andra topp-portare, och de säger alla samma sak: Det är GRUNDFORMEN som ger det hela.
EN del avslutar numera med 80-papper i kanalerna, och en del kunder får spader när de ser det! :D

Hade hemma en av de bästa tvåtaktsportarna hos mig igår (som oxå tittade på denna topp) och han sa samma sak: rå finish är ok, sålänge man gjort rätt i utformningen.

Men som sagt: lugn i stormen! det är inte klart än!

Catman skrev:
2634010 MUMS.....:tummenupp
Tänk om den hade varit till min hoj.......

Ja tänk hörrdudu! :lol

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2634023 Nix. Inte ännu. ......
Men LUGN! det är inte färdigt!! ....

Jag tycker det ser mycket lovande ut på alla sätt. Jag antar att hojen kommer att bänkas efter portning, gjordes det även med omodifierad topp? Det skulle vara intressant att se före/efter kurvor på vridmoment och effekt.

BTW, jag missade en topp på ebay som jag tänkte att du kunde gräva i. Budgivningen slutade olämpligt kl 04.00 och stannade på 108 dollar för en -99 topp med bara 8000 miles, letar efter annan topp just nu eftersom det blir enklast att bara byta till en preparerad framöver.

Någon som har en Blackbirdtopp till övers för detta? Skicka PM i så fall.

Dr.Bike skrev:
2634001 Nåväl, igår blev själva grottningen klar, nu ska jag finslipa lite (Jaja A.Brink jag VEEET jag är FÖR noga med finishen!! :D) och sedan korundblästra kanalerna samt borsta förbränningsrumen.
Avgasporten förtjänar at omnämnas: SOm ni ser har jag följt gamla packningen som nu sitter kvar. Ovankanten på porten var tidigare identisk med nederkanten, d.v.s rak. Dessutom gick delaren för långt ut, OCH var för tjock så kanalerna blev som trängst ungefär där. Nu öppnar de upp hela vägen från sätet och vidare ut i D-porten.

Tänker kopiera bild 3 och trycka julkort av !:tummenupp

Sydney skrev:
2635540 Jag tycker det ser mycket lovande ut på alla sätt. Jag antar att hojen kommer att bänkas efter portning, gjordes det även med omodifierad topp? Det skulle vara intressant att se före/efter kurvor på vridmoment och effekt.

BTW, jag missade en topp på ebay som jag tänkte att du kunde gräva i. Budgivningen slutade olämpligt kl 04.00 och stannade på 108 dollar för en -99 topp med bara 8000 miles, letar efter annan topp just nu eftersom det blir enklast att bara byta till en preparerad framöver.

Någon som har en Blackbirdtopp till övers för detta? Skicka PM i så fall.

Det finns nog en i gömmorna hos min vän...jag kollar!

pucken skrev:
2635556 Tänker kopiera bild 3 och trycka julkort av !:tummenupp

:lol

Gediget!

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back