Nytt portningsobjekt

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Ett nytt objekt i bänken!
Påbörjade det idag, och avgaskanalerna är färdigyxade grovt, två av insug är på g, men nu inträder kvällsvilan, så det blir mer detaljer en annan dag! :)

Bifogat

• Nytt objekt på  G.jpg
    Nytt objekt på G.jpg
    120.5 KB · Visningar: 463
  • Vassa kanter som original.jpg
    Vassa kanter som original.jpg
    120.3 KB · Visningar: 576
Last edited:
Va äre för topp som har en väldigt vass och obra kant då? :va :)

Kör du bara pneumatiska filar/slipar? Är elverktygen för slöa?

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2610911 Va äre för topp som har en väldigt vass och obra kant då? :va :)

Kör du bara pneumatiska filar/slipar? Är elverktygen för slöa?

Nejdå nejdå, men för grovgörat gäller bara tryckluft!
Det är rå avverkning vi talar om, och därför lägger jag inte in några zoomade bilder, det blir som att kolla på plastikkirurgi vettu... väldigt grisigt under operationen, men oftast mycket snyggare efteråt! :)

Patienten är en CBR 600

Dremel syster... :nurse

en stilla undran bara,tänker du fimpa ventilstyrningarna lika som på bilderna på din garagesida? tjänar man verkligen tillräckligt på det med för att motivera förkortningen av livslängden på styrningen. Jag är ingen expert på mc-toppar men jag har provat "bonnportning" på bilmotorer och det var ingen rolig effekt att korta av styrningen, den glappade och drog in olja så det stod härliga till efter ett tags "inspirerad" körning

[PlastRaket] skrev:
2610940 en stilla undran bara,tänker du fimpa ventilstyrningarna lika som på bilderna på din garagesida? tjänar man verkligen tillräckligt på det med för att motivera förkortningen av livslängden på styrningen. Jag är ingen expert på mc-toppar men jag har provat "bonnportning" på bilmotorer och det var ingen rolig effekt att korta av styrningen, den glappade och drog in olja så det stod härliga till efter ett tags "inspirerad" körning

Bra fråga!!

Det beror på är svaret!
Det du ser på bilden i mitt garage är en "nära race" portning till en banhoj.

Om du lägger märke till hur LITE styrningen trots allt sticker ut original, så har jag faktiskt inte kortat den särskilt mycket alls, och i det fallet, en racemotor är det VÄL motiverat.

PÅ en BIL är ofta "knölen" och styrningen betydligt längre in, och skall den bort så får man fimpa 30% av styrningen.
DET är inte så bra, särskilt inte om den är gammal och slut redan från början! :)

Men som sagt: Bra fråga!
Och: nej, jag kommer inte korta dessa styrningar. Eller jo, jag kommer fasa hitsidan lite, men i sin helhet kommer de inte kapas nej.

Ljunghusen skrev:
2610958 En annan undran av mig... Är varför vissa väljer att bara porta insugssidan?

Bra fråga igen!
Svaret är att avgaserna har så högt resterande tryck efter förbränningen att de s.a.s "hittar ut" ändå... (tror en del!) :D
saken är den att det är sant till del, men kan man lätta upp utblåset lite så skonar man både avgasventiler och styrningar då temperaturen sänks dramatiskt i detta kritiska område.

Just denna topp har usla kanaler, och även om jag hade fotat före och efter hade det varit svårt att se... man måste i princip se saker i 3D för att "tänka flöde"

Last edited:
Ser fint ut, även om jag inte är så jättehaj på 4-taktare. Men en mer personlig fråga til dig Dr.Bike: Innan du höll på med att porta 4-taktare, höll du på med någon 2-taktsportning? :)

Vilken årsmodell ? Någorlunda nya sport-600or verkar ju vara bra sprutt i. Skulle iaf inte vänta mig
såna saker där. Om inte tillverkningsfels-Nisse slagit till. Han, den alltför tolerante, du vet.
/u

Det var ett jävla liv i garaget...

Ser ju fint ut det där hörru.
Kan vi lägga lite tid på en CBR topp till för race till den nya snurran ?
den ska ju borras också och få smällfett komp tänkte jag...:yoparty

crossniklas skrev:
2611003 Men en mer personlig fråga til dig Dr.Bike: Innan du höll på med att porta 4-taktare, höll du på med någon 2-taktsportning?
Svara nu ärligt, Dr.Bike, vi är många som varit där och vet hur svårt det kan vara.
Men hur det än är med den saken förlåter vi dig, broder. :pannkyss
/u:

crossniklas skrev:
2611003 Ser fint ut, även om jag inte är så jättehaj på 4-taktare. Men en mer personlig fråga til dig Dr.Bike: Innan du höll på med att porta 4-taktare, höll du på med någon 2-taktsportning? :)

Nja, det HAR jag gjort, men aldrig åt andra än mig själv.
Numera har jag en vän som bor inne i en Rotaxmotor och tänker som en tvåtaktare... Vi brukar ha rätt givande diskussioner!
Jag har hjälpt andra med portmappning därmot och även praktiserat det jag lärt på just tävlingsmotorerna min vän har. Ja han får ju göra jobben! Han har nämligen alla maskinerna i sin mekaniska verkstad!
Trimma 4-taktare är ju blaha blaha tycker han! :)

ulf_lundin skrev:
2611009 Vilken årsmodell ? Någorlunda nya sport-600or verkar ju vara bra sprutt i. Skulle iaf inte vänta mig
såna saker där. Om inte tillverkningsfels-Nisse slagit till. Han, den alltför tolerante, du vet.
/u

Vet ej årsmodell!
Det är till en sån här:

profilepic1025_2.gif

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2611173 Nja, det HAR jag gjort, men aldrig åt andra än mig själv.
Numera har jag en vän som bor inne i en Rotaxmotor och tänker som en tvåtaktare... Vi brukar ha rätt givande diskussioner!
Jag har hjälpt andra med portmappning därmot och även praktiserat det jag lärt på just tävlingsmotorerna min vän har. Ja han får ju göra jobben! Han har nämligen alla maskinerna i sin mekaniska verkstad!
Trimma 4-taktare är ju blaha blaha tycker han! :)

Vet ej årsmodell!
Det är till en sån här:

profilepic1025_2.gif

92-98

Är de bodil som ska trimmas ( heter den inte så :va )

Nöjde han sig inte med effekten:D

Hoppas han kör den i samma bänk som tidigare.

102hk fick han ur min till slut får se om ni klara att slå det nu då:)

Mr Helmut skrev:
2611286 Är de bodil som ska trimmas ( heter den inte så :va )

Nöjde han sig inte med effekten:D

Hoppas han kör den i samma bänk som tidigare.

102hk fick han ur min till slut får se om ni klara att slå det nu då:)

Det är Bodil på BILDEN, helt rätt mr. Sherlock!
Men jag skrev ju: Det är till en sån HÄR!
Jag skrev INTE: Det är TILL den här! ;)
Haha.

Men.... det KAN det vara! :lol

Jösse skrev:
2611293 Hur får du/ni portare alla kanaler EXAKT lika ?

Tjaa....definiera ordet exakt!

Original är ju kanalerna lite hipp som happ. Det skiljer mer än du tror, och efter bearbetning och måttning är de betydligt exaktare än innan vill jag påstå.
Men exakt lika... inte i en akademikers värld iaf.
Frågan är: Hur exakt behöver du? Om man räknar med alla andra oregelbundenheter och anomalier som förekommer från luftburk till avgasrörets utblås, så finns större problem. (dessa skall givetvis även DE tas omhand, men det diskuteras ju inte i denna tråden ;))

Bästa hjälpen vid portning är faktiskt - ens fingrar! De fungerar som tolk, precis som när man avsynar karosskarvar på bilar, så är det endast fingrar som fungerar. Ingen maskin i världen kan ersätta människans sinnen.
Invändiga passare, tillklippta tolkar i kartongpapp, m.m. är ju "fusk" man tar till på platser i kanalen där det skall avverkas mer gods. Då blir det exakt.
Annars om det är mindre oregelbundenheter som skall bort, så tjänar ju originalytan runtomkring som referens.
Men visst, portning är ingenting man bara floar på med, det är fortfarande ett hantverk, där det mer handlar om känsla och ideér då de teoretiska modellerna inte alltid kan kompensera för den otäcka verkligheten!

Sen att det finns applicerbara tumregler är oxå en hjälp, men de skapar man oftast själv, eller i samspråk med någon som är duktigare.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2611403 Tjaa....definiera ordet exakt!

Men visst, portning är ingenting man bara floar på med, det är fortfarande ett hantverk, där det mer handlar om känsla och ideér då de teoretiska modellerna inte alltid kan kompensera för den otäcka verkligheten!

Sen att det finns applicerbara tumregler är oxå en hjälp, men de skapar man oftast själv, eller i samspråk med någon som är duktigare.

Finns dom som CNC-portar toppar också. Men då ska det till topplock som är någolunda bra lämpade för det. Ofta är alla kanaler olika. Det är Offset hit, vinklar dit osv. Inte säkert att tolleranserna är helt OK från fabrik heller.
Inte kul att göra program som inte fungerar som man har tänkt. Kompensera hit och dit, Vips är det frågan om hantverk i alla fall.

Mats757 skrev:
2611471 Finns dom som CNC-portar toppar också. Men då ska det till topplock som är någolunda bra lämpade för det. Ofta är alla kanaler olika. Det är Offset hit, vinklar dit osv. Inte säkert att tolleranserna är helt OK från fabrik heller.
Inte kul att göra program som inte fungerar som man har tänkt. Kompensera hit och dit, Vips är det frågan om hantverk i alla fall.

Jepp!
Jag har ett par bildexempel nånstans på CNC-portade VW och Porschetoppar, där har de i flera fall kommit ut i kylkanalen :skrämd, just bara för att de har strävat efter att alla kanaler ska vara lika.
Detta är som jag förstår det vanligast i USA än så länge.
Jag vet iaf ingen i Sverige som CNC-portar. (eller jo, jag har sett det på en rallybil, men då är det "one off")

Har du möjlighet att flödes testa toppen..
Är ju väldigt viktigt..Porta snyggt är en sak..En annan är att det ska funka..
Har själv portat några toppar..Flödestestade dom inte..Då vet man ju inte om det blev bättre eller sääämmmmrrrreee...:va

Jerry#1 skrev:
2611493 Har du möjlighet att flödes testa toppen..
Är ju väldigt viktigt..Porta snyggt är en sak..En annan är att det ska funka..
Har själv portat några toppar..Flödestestade dom inte..Då vet man ju inte om det blev bättre eller sääämmmmrrrreee...:va

Det vet man ju! Bromsbänken ljuger inte!

Och ja, numera har jag häng på en flödesbänk, men trot eller ej, de flesta jag känner som portar seriöst använder inte en sån, för den säger egentligen inte mycket.
Visst är den bra om man skall bedriva utveckling, ja, men om man använder den fel, d.v.s bara letar max flöde, så betyder inte det i sin tur att detta är vare sig MEST effekt eller ens BÄST effekt i verkligheten.

Detta är avhandlat i den äldre portningstråden. Kanske vi ska gå över till den så vi slipper upprepa allt igen? Men så är det ofta iaf, och en trimfirma jag besöker ibland, där står flödesbänken dammig och oanvänd.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back