Nytt portningsobjekt

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Flödesbänk ger ju ett konstant flöde, i motorn är det allt annat än konstant,
bara pulser och start/stopp på flödet.
Bänken är helt enkelt för långt från verkligheten i motorn.

Däremot kan man nog lära sig en del om flöden med den och möjligen hur det ska
se ut runt ventilsätet/tallriken för små öppningar. Ventilerna är ju lite öppna under
en stor del av öppningstiden eftersom dom med nödvändighet har väldigt låg hastighet
i början o slutet. Därför 'snikportning' (endast bra ventilsätesjobb) kan göra så mycket nytta.

Dr.Bike: Kan du inte försöka få fram årsmodell på toppen; väldigt nyfiken...
/u

ulf_lundin skrev:
2611627 Flödesbänk ger ju ett konstant flöde, i motorn är det allt annat än konstant,
bara pulser och start/stopp på flödet.
Bänken är helt enkelt för långt från verkligheten i motorn.

Däremot kan man nog lära sig en del om flöden med den och möjligen hur det ska
se ut runt ventilsätet/tallriken för små öppningar. Ventilerna är ju lite öppna under
en stor del av öppningstiden eftersom dom med nödvändighet har väldigt låg hastighet
i början o slutet. Därför 'snikportning' (endast bra ventilsätesjobb) kan göra så mycket nytta.

Dr.Bike: Kan du inte försöka få fram årsmodell på toppen; väldigt nyfiken...
/u

Helt korrekt Ulf!
En flödesbänk speglar inte verkligheten med skymmande cylinderväggar, ventiltallrikar osv, men ffa inte ram-charge och ev. tillbakaslående avgaspulser.

Årsmodellfrågan får jag låta vara öppen ett tag, då jag bara har toppen, inte hojen.
Men den hoj jag portar till (se bildexemplet) fanns ju fram t.o.m -98 då honda kom med en genomgripande förändring till -99 och hela cykeln blev ny, och hela 16 Kg lättare.
Huruvida motorn blev ny vet jag inte, det KAN ju vara samma topp fortsättningsvis oxå, men troligen inte.

Borde iofs gå utmärkt att flödesmäta m cylle på. Verkar tvärtom lite konstigt att inte
ha den där, spec. om man nu mäter vid stora lyft. Och vid små lyft skulle man ha kolven
där oxå. Börjar bli besvärligt. Och iaf långt från en motor i gång.

Undrar hur proffsen på t.ex. Saab gör; simulerar (dvs. räknar), mäter på motor,
eller har dom nån sug- o tryck-apparat istf kolv o cyl ?

Hursomhaver, duktiga portare behöver inte flödesbänk, iaf inte efter ett tag.
(Däremot blir man inte duktig bara för att man inte har flödesbänk; viktig skillnad. :D )
/u

Dr.Bike skrev:
2611521 Det vet man ju! Bromsbänken ljuger inte!

Och ja, numera har jag häng på en flödesbänk, men trot eller ej, de flesta jag känner som portar seriöst använder inte en sån, för den säger egentligen inte mycket.
Visst är den bra om man skall bedriva utveckling, ja, men om man använder den fel, d.v.s bara letar max flöde, så betyder inte det i sin tur att detta är vare sig MEST effekt eller ens BÄST effekt i verkligheten.

Detta är avhandlat i den äldre portningstråden. Kanske vi ska gå över till den så vi slipper upprepa allt igen? Men så är det ofta iaf, och en trimfirma jag besöker ibland, där står flödesbänken dammig och oanvänd.

Brukar faktiskt använda mig av flödestest ibland, men..., det är ju bara för att kolla så att jag har lika flöde på topparna :)

ulf_lundin skrev:
2611777 Undrar hur proffsen på t.ex. Saab gör; simulerar (dvs. räknar), mäter på motor,

Om vi väntar lite, så kan nog Jörgen berätta lite om flödesberäkningar! Men generellt har de tunga stordatorer som kör oerhörda simuleringar för dessa beräkningar, som kan pågå dagar.

Men se...den snöda tillverkarekonomin tillåter ÄNDÅ inte att det blir bättre än vad det blir!
Stackars konstruktörer...som skall slåss med ekonomer om hur det SKA vara! ;)

*Superlight* skrev:
2611796 Brukar faktiskt använda mig av flödestest ibland, men..., det är ju bara för att kolla så att jag har lika flöde på topparna :)

Präxis! Det är det bästa man kan ha en bänk till!

Få se om jag bygger en själv nån dag. Troligen inte, men jag såg en fiffig en med 5 dammsugarmotorer!

Last edited:
Jo, portning och toppar är intressant. Jag har slöjdat till en sk billet-topp till en Husaberg. Större ventiler, mer lyft och bättre flöde gavs det så möjlighet till. Just nu mixtrar jag med en topp till en Fiddy. Vi får väl se...
Topp.jpg

Dr.Bike skrev:
2611809 Men se...den snöda tillverkarekonomin tillåter ÄNDÅ inte att det blir bättre än vad det blir! Stackars konstruktörer...som skall slåss med ekonomer om hur det SKA vara! ;)
Och sen får se förvanskade resultatet på tillverkningslinan.....
Livet är fullt av kompromisser. Jag får/hinner inte heller driva mina prylar till perfektion
innan lev-dagen. Fast dom blir ju inte sämre vid 'serietillverkning'; alltid något. :)

Annat än en 125-cyl jag hade, där satt alla portar 1.4 mm för lågt, konstruktören
skulle gråtit om han sett den, misstänker jag.

Dr_C skrev:
2611822 Jo, portning och toppar är intressant. Jag har slöjdat till en sk billet-topp till en Husaberg. Större ventiler, mer lyft och bättre flöde gavs det så möjlighet till. Just nu mixtrar jag med en topp till en Fiddy. Vi får väl se...
Ser kul ut, resultatet ?

Fiddy ?? Varför ? Är förbättringspotentialen enorm där ? Eller är jag bara neggad ?
/u

Last edited:
Dr_C skrev:
2611822 Jo, portning och toppar är intressant. Jag har slöjdat till en sk billet-topp till en Husaberg. Större ventiler, mer lyft och bättre flöde gavs det så möjlighet till. Just nu mixtrar jag med en topp till en Fiddy. Vi får väl se...
View attachment 171184

Porr! :drool

Jag är MYCKET svag för billetprylar!

ulf_lundin skrev:
2611777

Undrar hur proffsen på t.ex. Saab gör; simulerar (dvs. räknar), mäter på motor,

Hursomhaver, duktiga portare behöver inte flödesbänk, iaf inte efter ett tag.
(Däremot blir man inte duktig bara för att man inte har flödesbänk; viktig skillnad. :D )
/u

Hej

Jag är nog inte så insatt i det där som DrBike vill påskina. Men från de jag känner som jobbar med motorutveckling på tex Saab (och Scania mfl) så vet jag att de använder sig av datorberäkningar för att designa tex in- och utloppskanaler. Tekniken kallas CFD, Computational Fluid Dynamics. CFD kan nuförtiden med god överensstämmelse beräkna även kompressibel och pulserande strömning. Vilket är den strömningstyp som präglar gasväxlingen i en kolvmotor. De matematiska modellerna i programmen måste dock verifieras mot testresultat med den aktuella motortypen för att kunna vara korrekta. Man kan alltså inte ta ett sådan beräkningsprogram och sedan med samma modell kasta sig över en annan motor hemma i garaget utan ett omfattande arbete.
Inte minst måste ju tex randvillkor som tex de matematiska koordinaterna som definierar formen på in- och utloppskanalerna vara kända.

Så för hemmaportare kommer det inom överskådlig framtid att vara hantverk, känsla, tumregler och praktiska prov som gäller.

Vad gäller flödesbänkar så har jag också noterat att de ej längre verkar användas så mycket. på -80 och 90-talet var det ju ett lika tungt försäljningsargument hos trimfirmeannonser som en egen bromsbänk har blivit idag. Och väl är väl det.

Jag kan tänka mig att en flödesbänk kan vara bra till att verifiera att man uppnått ett symmetrisk flöde i en mångcylindrig motor, eller relativa jämföreler av olika designidéer på olika områden i kanalen. Men den faktiska siffran på flödet i kanalen säger nog sannolikt ingenting.

Ty som sagt: det råder inte stationär inkompressibel strömmning i ngn kolvmotors spolsystem.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Jo, det var väl ungefär så jag trodde. Man kan ta vissa genvägar genom simulering,
men måste verifiera/växelverka mot verkligheten.
/u

ulf_lundin skrev:
2611830
Ser kul ut, resultatet ?

Fiddy ?? Varför ? Är förbättringspotentialen enorm där ? Eller är jag bara neggad ?
/u
Resultatet kom naturligtvis inte bara genom toppen, men med en del finlir med insug, avgas, kompression och det vanliga justeringarna med förtändning och blandning så blev det... bra!
:hihi
Alltså, det här med att jämföra bänkningar är jag lite skeptisk till...

Fiddy-toppen lämnar en del i övrigt att önska. Dessutom verkar det finnas en större marknad i det segmentet än att tillhandahålla billet-toppar till Husaberg. De få i världen som verkligen vill få ut maximalt ur sin Husaberg, vågar inte lägga sin hägrande VM-titel i händerna på en hobbytrimmare.

Hej
Läser tråden med stor intresse, alltid kul när folk som faktiskt ha något o säga diskuterar. Hur som helst, skulle gärna vilka experimentera lite med min egen hojmotor men eftersom studentlägenheteninte tillåter något större utrymme för en verkstad får jag nöja mig med o drömma. Min fråga är dock, vad skulle en portning kosta om man lämnar bort en lös topp? (Alltså en sådan som Dr.Bike leker med i tråden, äger nämligen en sådan hoj) Samt hur mycket gör det på motorkaraktären? (vrid/effekt)

Vidare öden

Sydney skrev:
2612821 Länk för de som vill leka/prova på egen hand http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm

Ska kolla den!
Övriga kan oxå leta på Standard Abrasive (Amerikansk site) där finns/fanns iaf förr) en liten grundläggande portningsskola :tummenupp
Sen ska ni givetvis besöka Anders Brinks sida "Häsentrim" http://www.andersbrink.se/sv/trim/trim.htm och njuta av en konstnärs arbete!

Ikväll blev "grovskrotningen" klar, och det ser ut som på bilden nedan. Se mörka fläckar, de är obearbetade ytor, och där kommer det endast tas försiktigt när jag kommer med slipduksrullarna och gummitrissan.
Jag ska lägga upp en till bild senare där man ser hur MÅNGA dessa fläckar är i avgaskanalen, och det är inget mindre än "sjunkna" fläckar. Material som ligger lägre än övrigt omkringliggande, så stora fluktuationer finns. Se bara fläcken i en av avgasportarna här på bilden. Som en del ser oxå som bekymrade sig för likheten i kanalerna så ser ni nu att "vassa kanten" är borta, och jag har börjat gå neråt i insuget. Nu finns en "rough area" en bit in och det är där mitt yttre portningsjobb möter det som komma skall inifrån.
Inga bilder på insug än, men där har jag höjt "taket" och som ni ser, öppnat upp bredvid ventilstyrningarna. Det är även breddat lite strax innanför mynningen då gjutningen gjorde en konstig sväng där, men inte lika på alla, och mest bara på ena sidan, dock ej heller SAMMA sida!
Ventilstyrningarna har fått lite skit, men är ändå inte mer kortade än ca. 2,5 mm, d.v.s ingenting. Där, på ömse sidor om styrningen fanns bara gjutgods tidigare, nu en trevlig liten u-formad skåra med radien 5. Ökar flödet rejält.

Avgasportarna är färdiga till 85% och ska bara "fräsas av" med grov slipduk på rulle. Fotar dem sen. Där har jag inte rört golvet i ytterkant utan spar denna kant, och får på så sätt D-port "gratis".

Bifogat

• Vidare öden.jpg
    Vidare öden.jpg
    120.4 KB · Visningar: 259
  • Vidare öden 2.jpg
    Vidare öden 2.jpg
    124 KB · Visningar: 235
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2612841 Ska kolla den!
Övriga kan oxå leta på Standard Abrasive (Amerikansk site) där finns/fanns iaf förr) en liten grundläggande portningsskola :tummenupp
Sen ska ni givetvis besöka Anders Brinks sida "Häsentrim" och njuta av en konstnärs arbete!

Tyckte' länken kunde vara av allmänt intresse, själv överlåter jag med förtroende jobbet på min maskin till dig :tummenupp

Last edited:
Sydney skrev:
2612863 Tyckte' länken kunde vara av allmänt intresse, själv överlåter jag med förtroende jobbet på min maskin till dig :tummenupp

Man tackar!

Ser oxå att det ÄR Standard Abrasives lilla skola! Kul, den finns alltså kvar! :D

Jag tror den kommer gå fortare bara av lättningen när du tagit bort allt material!

Ser trevligt ut.
Synd att bänken inte är klar.
Då hade man kunnat se skillnaden lättare.

Kompökning?

Dr.bike:

Om du ska fräsa toppar vet du att du kan göra det i Bålsta billigt va?

Gamla arbetsplatsen "Bro svarv & mekanik" fräser bil toppar för 400-500:- Mc-topp är ju mindre så över 400:- för han inte ta.

Brukar dock försöka hålla mig därifrån, får depresioner så fort jag tänker på stället. :gnissla

By the way, nu fick man ju inspiration att slita ur alla ventiler i min topp och slipa den igen, är lite "snik-portat" nu. =)

Uppdatering

<micke> skrev:
2614950 Dr.bike:

Om du ska fräsa toppar vet du att du kan göra det i Bålsta billigt va?

Gamla arbetsplatsen "Bro svarv & mekanik" fräser bil toppar för 400-500:- Mc-topp är ju mindre så över 400:- för han inte ta.

Brukar dock försöka hålla mig därifrån, får depresioner så fort jag tänker på stället. :gnissla

By the way, nu fick man ju inspiration att slita ur alla ventiler i min topp och slipa den igen, är lite "snik-portat" nu. =)

Tackar för tipset kompis!!
Jag har lite kontakter på det där, men ännu en firma är aldrig fel!
Här kommer lite uppdateringar efter dagen iaf. Det tar sig så sakteliga, och kanalerna börjar få sin slutliga form. Nu börjar finishjobbet!

Bifogat

• Kanalerna börjar få sin slutliga form.jpg
    Kanalerna börjar få sin slutliga form.jpg
    122.5 KB · Visningar: 227
  • Det tar sig.jpg
    Det tar sig.jpg
    129 KB · Visningar: 226
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back