Nytt däck+Byta hjullager?

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Hoj
Thunderace -97
Hej!

Fick en skruv i bakdäcket igår :yoparty så nu behöver jag ha ett nytt.. Däcket jag hade var ett bridgestone bt-014 och det sitter ett likadant fram.
Har hört lite si och så om detta däcket men har enbart råd att köpa bakdäck och inte båda..
Frågan är om ja ska satsa på ett likadant eller om jag ska köpa nåt annat o slänga på bak? Hört lite olika bud ang olika däck fram och bak (?)
Jag är nybörjare så kör inte speciellt hårt. Visst gillar jag att vräka på när tillfälle ges. Men hård kurvtagning är inget jag bemästrar ännu.

När jag ändå plockade av hjulet började jag fundera ang hjullager. Är det något som är lätt att byta själv?
Är förmodligen inte bytta på länge så kan ju va skönt o göra det om det är en lätt match.

Hojen i fråga är en cbr f2 -92.

mvh!

Last edited:
Lager handlar man hos närmsta industrileverantör och det är som att byta alla andra lager. Värme och milt våld för att få ut de gamla och sen kyla på banan och värme på sätet så faller de nya i med en lätt smekning

Lager handlar man hos närmsta industrileverantör och det är som att byta alla andra lager. Värme och milt våld för att få ut de gamla och sen kyla på banan och värme på sätet så faller de nya i med en lätt smekning

Brukar man byta endast lagrerna eller byter man även nåt annat?
Såg ex "dust seal" på sprängskissen, och låter i mitt huvud som något som man passar på att byta (?)

Forskar runt i det här med däcken fortfarande, råder olika meningar ang det här med olika däck fram och bak. Fan, jävla skruv... kikar vidare...
Tack!

Brukar man byta endast lagrerna eller byter man även nåt annat?
Såg ex "dust seal" på sprängskissen, och låter i mitt huvud som något som man passar på att byta (?)

Forskar runt i det här med däcken fortfarande, råder olika meningar ang det här med olika däck fram och bak. Fan, jävla skruv... kikar vidare...
Tack!