Nyhet: Rickard Pålsson om STCC/Veidec 2006!

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag tycker att det viktigaste är att det blir av, och det är omedelbart! Personligen vill jag helst köra 1000cc (bespara er med att roa er att skriva att jag tror att jag ska köra fortare med 1000cc). Anledningen till att jag vill ha 1000cc är för att det är så jäkla ballt! :yoparty

Vad det gäller Veidec (Pålsson) och att man inte ska vara naiv så tycker jag inte att det ska vara nåt negativt med att vilja tjäna pengar?..? Om det dessutom kan gynna oss rr-förare med en fungerande och proffsig orginisation så är väl det bara bra??

Att det kostar att köra STCC är ju ingen nyhet, men du får ju vad du betalar för.. När var det senast i närheten av 20.000 åskådare på ett sm/so race?
Hur många personer insatta eller icke känner inte till stcc? Min åsikt är att det borde vara enklare att dra ihop sponsorer med stcc som draghjälp, men det betyder inte ATT man drar ihop sponsorer. Att jaga sponsorer är äckligt tungjobbat, tro mig har spenderat en hel vinter i telefon med bruna läppar och tunga.
Nu har jag ju kört ett år i stcc och det är ruggig skillnad på arrangemangen.

Som sagt, du får vad du betalar för.

MrLind

Hur många av årets förare vill köra 1000cc förutom du? Hört rykten om en röstning :rolleyes:

Men ut med hälften av bilarna och in med mer MC :tummenupp Samtidigt får man väl inte glömma bort så att arrangemangen får samma problem som SM/SO, d.v.s för lite bantid.

Det var inte många som ville köra 1000cc. Va inte där själv men få som sagt. MEN, till i år ville många köra 1000cc och det blev 600cc, och det var inga små startfällt i år. Fast att det ska vara 1000 cc är bara ett personligt önskemål och har ingen avgörande tyngd i mitt beslut om att köra eller inte. I värsta fall får man väl köra i gubbklassen :tungan

Mrlind skrev:
Det var inte många som ville köra 1000cc. Va inte där själv men få som sagt. MEN, till i år ville många köra 1000cc och det blev 600cc, och det var inga små startfällt i år. Fast att det ska vara 1000 cc är bara ett personligt önskemål och har ingen avgörande tyngd i mitt beslut om att köra eller inte. I värsta fall får man väl köra i gubbklassen :tungan

Haha, jag hörde nämligen siffran 29-1 600vs1000cc, men då är det ju iaf 29-2 :)
Vi har ju iofs kunnat köra miljarders 600-klasser förut, så varför inte fler 1000cc-klasser, I sm/so blir ju folk utkvalade nu ändå.

Att jag hoppas på 1000 cc i STCC är väl ingen nyhet :)
Att tvåtaktspojkarna är dem med mest åsikter är inte heller någon nyhet.
(De kanske grävde sin egen grav när detta diskuterades förra året)

Jag ställer mig dock tveksam till en 1000-klass och en 600-klass eftersom skillnaden är så liten (men ack så viktig) för gemene man.
Att se de största hojarna med de bästa förarna fungerar bra i andra serier (MotoGP, WSBK osv).

Det stora problemet är väl att få SM-status på en 1000-klass i STCC men jag hoppas att Rickard lyckas :)

sandstream skrev:
Att jag hoppas på 1000 cc i STCC är väl ingen nyhet :)
Att tvåtaktspojkarna är dem med mest åsikter är inte heller någon nyhet.
(De kanske grävde sin egen grav när detta diskuterades förra året)

Vad nu det har med saken att göra? Striden förra året var det väl knappast någon som körde tvåtakt som var direkt inblandad i?
Vilken motorcykel man kör har inte direkt att göra med vad man anser för sporten framåt.

Låt nu inte detta bli en repris av förra årets ganska tarvliga tråd. Vi vill ju alla att RR sporten ska växa. Det spelar ju ingen roll vilken hoj vi sitter på. Mer info skulle dock vara bra annars är vi snart där.

björn

oFFkeFF skrev:
Vilken motorcykel man kör har inte direkt att göra med vad man anser för sporten framåt.

Nja, halva sanningen.. Enligt vissa rykten så vill leverantörerna helst se 1000cc i stcc. Dom ska tydligen vara villiga att satsa mer på rr om det blir 1000cc... Så lite betydelse har det nog allt.

Mrlind skrev:
Nja, halva sanningen.. Enligt vissa rykten så vill leverantörerna helst se 1000cc i stcc. Dom ska tydligen vara villiga att satsa mer på rr om det blir 1000cc... Så lite betydelse har det nog allt.

Nu var det iofs mest en påpekan om att vilken motorcykel man själv satt på inte hade någon inverkan på ens åsikter.
Men visst finns det importörer som hellre ser 1000cc än 600, en del brydde sig iofs inte alls. Men samtidigt fick man väl i år se Suzuki satsa en del på backlund, och cawalli på ett gäng unga förare, något som inte hänt utan 600cc.
Många parametrar är det för att det ska bli rätt, jag bara hoppas att det förs diskussioner på en anständig nivå, vilket det inte gjordes förra året.

Allt beror ju på upplägget, en vinstdrivande sm-serie borde ge något tillbaka till förbundet, sen just vad som ska "ges" tillbaka kan ju diskuteras.

Det borde göras en "anonym" röstning inom att A-förare för att se vad som önskas 2006. Är det någon som kan ro ihop detta? Jag skulle tro att till röstningsresultaten kommer luta mot 1000cc. Det kommer iaf jag rösta.

Det är så mycket lättare att gå till en möjlig sponsor och säga att man ska köra i STCC och synas i dess sändning.
De flesta har hört om arrangemanget.

Swedie skrev:
Det borde göras en "anonym" röstning inom att A-förare för att se vad som önskas 2006. Är det någon som kan ro ihop detta? Jag skulle tro att till röstningsresultaten kommer luta mot 1000cc. Det kommer iaf jag rösta.

Det är så mycket lättare att gå till en möjlig sponsor och säga att man ska köra i STCC och synas i dess sändning.
De flesta har hört om arrangemanget.

Swedie, det kan som sagt vara intressant att veta vad Veidec har för planer med STCC, innan dess tycker iaf jag att en röstning hit eller dit inte spelar någon roll. Jag har hört flera rykten om saker som Veidec planerat som jag tycker låter skitbra, men jag lägger inte min röst förrän jag hört något officiellt. När nu det här dyker upp låter det mer som plocka russinet ur kakan utan något egentligt syfte.

För och Nackdelar.

1000cc i Stcc
Fördelar

1. Importörernas stöd
2. Ja, 1000cc låter ju tuffare än 600cc
3. Veidec kanske kan göra något vettigt för den andra racingen som pågår i landet.
4. Sandstream kanske håller truten till sist :rolleyes: ;)

nackdelar

1. Slåss om förare från SO/SM
2. Yngre förare får inte köra
3. Kör man NSBK och Superstock1000 samtidigt, kan det bli aningen förvirrat vilket som är det svenska mästerskapet, eller även med det nordiska mästerskapet.

Finns säkert fler fördelar/nackdelar, men försök iaf se långsiktigt innan man säger bu eller bä.
Ska väl tillägga att om delar av det jag hört är sant så kommer jag nog lägga min röst på 1000cc också.

Det känns för egen del att om det blir 1000cc så blir det lite av "eliten" och att det då inte tillåts yngre valpar (under 18 är väl regeln?) så vad gör det? Borde inte elitserien ha just toppskiktet och inte låta "nybörjare testa sig fram". Det ska vara de som är "erkänt snabbast".

Tror inte heller att SM/SO kommer helt vackla, men såklart kommer deltagarantalet minska i a-förar-rejsen. Inte minst 1000cc, om det blir 1000cc då. Vi märkte ju i år hur 600-rejsen i SM/SO hade problem att få till förare.

Första året efter en sådan här grymt och härligt initiativ från Rickard Pålsson så kommer säkert allt annat att komma lite i skymundan, om inte en bra lösning hittas. Men låt så vara för det bättre? För jag tror bestämt på att sporten kommer växa och fler kommer känna till den om det blir än mer "elit" över STCC/Veidec's MC-rejs.

Fast vem vet... kanske skölden och gänget där sitter och kucklar ihop något medans vi diskuterar här, men vad gör det om de gör det i skymundan. Det borde vara en ren och öppen diskussion ut till förarna isåfall. Men vad om de inte ens påbörjat diskussionen än... året är ändå snart slut faktiskt. 3 mån kvar.

Någon som har hört talas om karriärstegen?? Ibland måste man klättre ner två steg för att komma upp tre.. Alltså det jag menar är att skulle det vara så att det "offras" förare från sm/so (vilket jag personligen tycker verkar orimligt med tanke på hur sjukt mycket snabbt folk det har varit i år, tänker på grabbarna i rookie 600 och 1000, men även dom mindre cc klasserna som kommer klassa upp sig) så kanske den uppoffringen kan leda till att sporten växer sig ännu större i slutändan... I år har ju trots allt 600 STD och SS 600 lidit ordentligt pga superstock 600...
Den lilla publik som funnits på årets sm/so tävlingar kan nog inte bli så mycket mindre, och lyckas veidec med sin marknadsföring (vilket jag tycker att dom lyckas bra med) så kommer ju sporten att expandera hos "vanligt" folk, vilket leder till det jag nämnde ovan, karriärstegen... Och det är väl det som är det viktiga, att sporten växer, Rom byggdes inte på en dag.. :tummenupp

Johan skrev:
2 klasser fine, men med 20000 på läktaren undrar jag fortfarande varför förarna betalar anmälningsavgift öht.
300 spänn i anmälningsavgift, stenhårt kval, platsar man inte åker man hem. Så länge STCC suger ut pengar från de som visas upp suger ägarna fetpung. Detsamma gäller SO&SM men där finns inga på läktaren så anmälningsavgifterna finns av en anledning.

WORD !! Detta borde verkilgen diskuteras!!

/Fredrik

Last edited:
oFFkeFF skrev:
4. Sandstream kanske håller truten till sist :rolleyes: ;)
No way, Jose! :D

Men att se tex DQ, Swedie, Miinin, Cralle, Lindström, Papunen, Nilsson mfl susa fram på de svenska banorna på 1000 cc skulle sitta som en fläskkäpp :crash

sandstream skrev:
No way, Jose! :D

Men att se tex DQ, Swedie, Miinin, Cralle, Lindström, Papunen, Nilsson mfl susa fram på de svenska banorna på 1000 cc skulle sitta som en fläskkäpp :crash

sandstream...nu får du nog ta å byta biran mot isvatten iaf :7peta

:)

Swedie skrev:
Det känns för egen del att om det blir 1000cc så blir det lite av "eliten" och att det då inte tillåts yngre valpar (under 18 är väl regeln?) så vad gör det? Borde inte elitserien ha just toppskiktet och inte låta "nybörjare testa sig fram". Det ska vara de som är "erkänt snabbast".

Det finns en del yngre valpar som är ganska ordentligt snabba. Minst lika snabba som folket i NSB och STCC i alla fall. Fast iofs så ska inte de köra 1000cc så det är kanske bra med åldersgräns ändå....;)

Chris Ash skrev:
Det finns en del yngre valpar som är ganska ordentligt snabba. Minst lika snabba som folket i NSB och STCC i alla fall. Fast iofs så ska inte de köra 1000cc så det är kanske bra med åldersgräns ändå....;)
Det finns säkert de ynglingar just nu som är väldigt snabba på sina moppar. Men i med att diskussionen handlar om vidare MC-klass i STCC/Veidec så torde vi inte prata om de som kör i andra klasser än 1000cc och 600cc idag. För även om de blir snabbare om något år eller två, så handlar det om de som varit snabbast i år som ska välja klass inför nästa år.

sandstream, hur fick du med mig o dq i det där gänget :lol ... men tack.
Nån gång kanske jag kan känna att det "stämmer". Men idag? nä... Nästa år, ja kanske. Vi får se hur min styrning blir då.

Swedie skrev:
Det finns säkert de ynglingar just nu som är väldigt snabba på sina moppar. Men i med att diskussionen handlar om vidare MC-klass i STCC/Veidec så torde vi inte prata om de som kör i andra klasser än 1000cc och 600cc idag. För även om de blir snabbare om något år eller två, så handlar det om de som varit snabbast i år som ska välja klass inför nästa år.

Det finns rätt snabba småpågar på 600:or också. Backlund,Kubberöd och Jimmy:arna. Jag tycker bara det är beklämmande att folk sitter och dömer ut yngre förare på förhand när det är bevisat att en 16-åring kan vinna GP-VM. Känns som att SM inte är några större problem då.

Chris Ash skrev:
Det finns rätt snabba småpågar på 600:or också. Backlund,Kubberöd och Jimmy:arna. Jag tycker bara det är beklämmande att folk sitter och dömer ut yngre förare på förhand när det är bevisat att en 16-åring kan vinna GP-VM. Känns som att SM inte är några större problem då.
Ja, men jag dömer inte ut. Men bara för att STCC/Veidec startar en klass med 1000cc betyder det som sagt inte att knattarna är utdömda. Jag säger bara att toppen just nu i 600cc och 1000cc inte är knattarna. Förutom Filip som visat sig köra bra skitbra i regn och även då och då i torrt. Det är självklart att knattarna ska få vara med och köra om de kvalar in, det ska alla få chansen att göra.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!