Nybytt hoj livsfarlig

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Tja. Bytte hoj för nån dag sen. Den kändes bra och verkade schysst.
Dagen efter bytet drog jag in den på verkstan där jag jobbar, skulle byta däck och göra lite allmän service. har nu efter att ha kollat igenom hela hojjen att det satt två kedjelås vända åt fel hoj, Två av muttrarna till länkaget var borta, två muttrar till motorfästen var borta och den undre var halvvägs ute. Helt jävla livsfarligt. :gnissla

Ville bara säga det för att ni ska vara lite uppmärksamma när ni köper hoj. Hade det inte varit så att någon som inte kunde skruva hade köpt den hade vad som helst kunnat hända.


Själv tror jag nog att jag tar kontakt med grabben och frågar vad i helvette:mad:
 
Jag brukar syna hojar jag funderar på att köpa ganska grundligt och det gör förhoppningsvis de flesta andra också.

Skäll inte på säljaren. Du har ju faktiskt köpt den i det där skicket. Hade du upptäckt bristerna hade det verkligen varit skäl till prutmån (eller snarare att hitta en annan hoj) :krama
 
visst hade jag synat hojjen och så. men om man ska börja skruva ner kåpor när man ska köpa en hoj så blir det väl lite överdrivet. men det kanske är så man måste göra.
 
Lade du fram pengarna direkt du såg hojjen ?. De finns undersökelseplikt för dig när du handlar så vettifasen vad du ska tala om för honom. Att du inte gjorde din plikt ?? :)
Tråkigt att de är så men du hittade det sen och verktyg har de flesta människor :)
 
Jag brukar syna hojar jag funderar på att köpa ganska grundligt och det gör förhoppningsvis de flesta andra också.

Skäll inte på säljaren. Du har ju faktiskt köpt den i det där skicket. Hade du upptäckt bristerna hade det verkligen varit skäl till prutmån (eller snarare att hitta en annan hoj) :krama

Så du menar att säljaren inte har någon upplysningsskyldighet? Dig ska man ju verkligen se till att aldrig köpa något av:arsele
 
Är inte ens säkert att säljaren vad medveten om vad som fattades på hojen...beroende på vad säljaren vad för typ av klientell.

Så du menar att säljaren inte har någon upplysningsskyldighet? Dig ska man ju verkligen se till att aldrig köpa något av:arsele

Ja det tror jag faktiskt man INTE har det vid privat försäljning:vaSjälv brukar jag vara väldigt ärlig när jag säljar hojar och bilar, men visst har det hänt att jag "dolt" saker vid ex bilförsäljning som ex hög bränsleförbrukning, bilen drar lite olja, något missljud etc etc etc, sådant som en KÖPARE bör fråga om eller försöka undersöka och ta reda på, men även om svaret är fel så kan ju ändå säljaren hävda att så vad vid försäljningstillfället, vem kan motbevisa det, ingen. Mc försäljning har jag aldrig dolt något för hojarna jag har sålt har varit i bra skick.
 
Last edited:
ni tror inte han menar att ta kontakt och fråga om han visste att hojen var en dödsfälla och inte sa nåt för att han skulle få den såld?
 
Visst, pissigt av säljaren att inte säga något. Men precis som folk redan skrivit i tråden är det ju upp till dig att undersöka vad du köper för något. Personen du gjorde affären med kanske inte ens vet hur en motorcykel fungerar förutom att det finns gas och broms, är det så kan man inte begära mycket utan man får ta reda på saker själv.
 
De fel du nämner är det nog ganska stor risk att han inte själv visste om då det inte kostar något att fixa, samt vore farligt för han själv!
Däremot andra fel mörkar nog många för att få sålt och bättre pris. Själv säger jag allt jag vet men däremot visar man ju såklart inte repor och vanliga skavanker. Det tycker jag köparen får kolla.
 
Last edited:
men hallo gubbar....
måste säga ni är lite halvflummiga så här på söndagen :tuttar
inte fan skickar ni iväg någon på en hoj ni säljer och skulle vara medvetna om att hojen vore rent av farlig att köra hem på. vad är detta för dravvel.
Ni säger att ni är si och så ärliga. Det var fanimej skitärligt om något.
Även om köpare har undersökningsplikt så är det fanimej lite skillnad på fel och fel. som jag fattar Ts gäller hans fråga att det var rätt "osäkra" grejer och inte lite slitna däck, eller trasig lykta eller dylikt..
det är väl skillnad. Inte skulle jag vilja ha det på samvetet i alla fall.

jag vill inte tro att någon medvetet skulle skicka iväg någon på en "körfarlig" hoj.... det går inte riktigt jämföra med en bil tycker jag... om inte ett hjul som håller på trilla av eller dylikt. hoppas ni hajar vad jag menar. alltså beror det väldigt mycket på felen man håller tyst om om ingen frågar :krama
sunt förnuft typ
sedan kan det vara så att denne säljare hade noll koll på sin egen hoj... eller köp och sälj nisse....
 
Ja man blir lika förbannad varje gång man köper något och upptäcker spännande saker efterhand.

Borde ju nästan finnas någon lag att folk som verkligen inte kan skruva ska ge fan i det så man inte utsätter andra människor för fara :tummenupp

Roligast är ju när säljaren inger riktigt bra förtroende men visar sig vara en riktig jävla zuperklanT :gnissla
 
Det viktiga är att den tidigare ägaren får reda på vad TS upptäckt så att han kan kontrollera sin eventuella nya hoj och kanske slippa en otäck olycka på grund av sin okunskap.

Nu var det ju tur att TS upptäckte problemen innan något hann hända.

Alla är vi ju nybörjare någon gång och de flesta är nog inte så insatta i mekandets hemligheter utan litar på att verkstäderna sköter det mesta, som med bilen.
 
Last edited:
Så du menar att säljaren inte har någon upplysningsskyldighet? Dig ska man ju verkligen se till att aldrig köpa något av:arsele
Snacka om att göra inlägg först och tänka sen (eller inte alls) :rolleyes:
Vilken värld lever du i?

Efter att du har gjort en dålig affär med mig har du rätt att skriva dylik skit i forum, inte förr :finger
Det är inte mig TS har köpt hoj av! Jag har ordning på mina cyklar eftersom jag (och alla andra) har livet som insats på att sakerna funkar!
 
Jag tycker nog TS bara vill vara schysst och varna för exempel på vad som kan ske om man kanske inte alltid har alla ögon med sig och kollar upp precis allt. Orsakerna kan vara precis vad som helst, säljaren kanske rentav servat själv och tänkt rätt men gjort fel (som felvända kedjelås). Jag skulle i alla fall upplyst säljaren hur det ligger till.
 
Ja det låter väldigt underligt att muttrar lossnar på både länkage och motorfästen. Sånt lossar man inte jätteofta. Lite oftare på en cross/enduro om man dömer av TS hojinnehav iof. Framgår ju inte i inlägget vad det är för hoj, men dubbla kedjelås känns ju riktigt bonn-meckat och då börjar man dra öronen åt sig och kollar allt noga innan körning (eller bör göra iaf)

Summera tråden med ett råd till alla hojköpare / testförare?
Kolla okända hojar noga innan körning :)

och ett råd till hojägare: Kolla så att inte stötdämpare eller motorn håller på att trilla ur ;)
 
Last edited:
Jo, man måste kolla upp allt, det är ändå ens eget liv som hänger på den där hojen man ska provköra. Jag brukar försöka tänka lite längre än bara hänga upp mig på säljaren och det kan ju vara av helt andra orsaker som saker och ting är som de är.

Själv brukar jag kolla upp rubb och stubb med början framifrån och så går jag igenom hela hojen ända bak.
 
TS = 18-årig Eparaggare. Facts of life: Allt här på Jordklotet är inte färdigcurlat av mamsen!! :waijner

Haha. har inte hunnit ändra dedär med eparaggare. :P


Men ang hojen. Jag tror att han visste om lite saker om hojen. han var väldigt snabb på att byta. han kolla knappt på min hoj. de var därför jag kollat igenom hela hojjen. han sa att han va bra på att skruva och hade fixat mkt själv. enda han inte gjorde på hojen var ventilkoll.

Visst att jag har eget ansvar på att kolla allt innan jag köper hojen men ska man ha med sig verktyg och börja skruva bort kåpor och så?
Han döljde lite info som jag själv tog reda på också.

Kanske va dum som bytte menmen. iordninggjord och klar var det nog en bättre hoj för mig:)
 
Haha. har inte hunnit ändra dedär med eparaggare. :P


Men ang hojen. Jag tror att han visste om lite saker om hojen. han var väldigt snabb på att byta. han kolla knappt på min hoj. de var därför jag kollat igenom hela hojjen. han sa att han va bra på att skruva och hade fixat mkt själv. enda han inte gjorde på hojen var ventilkoll.

Visst att jag har eget ansvar på att kolla allt innan jag köper hojen men ska man ha med sig verktyg och börja skruva bort kåpor och så?
Han döljde lite info som jag själv tog reda på också.

Kanske va dum som bytte menmen. iordninggjord och klar var det nog en bättre hoj för mig:)

Om du redan vid kollen fick en känsla av att han dolde saker skulle du nog ha avbrutit bytet, det hade jag gjort. Nu har du ändå gjort i ordning hojen så nu är den väl bra men lyssna på magkänslan nästa gång för då kanske du inte har samma tur som nu. :)
 
Lade du fram pengarna direkt du såg hojjen ?. De finns undersökelseplikt för dig när du handlar så vettifasen vad du ska tala om för honom. Att du inte gjorde din plikt ?? :)
Tråkigt att de är så men du hittade det sen och verktyg har de flesta människor :)

Undersökningsplikt täcker inte allt, finns det betydande brister som säljaren känner till är han skyldig att meddela detta. Det finns säkert trådar där detta är betydligt mer utförligt förklarat.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top