Nybytt hoj livsfarlig

Hade jag köpt en hoj som varit insvept i dessa plastkåpor och sett efteråt att det saknades bultar till motorfästena så nog f_n hade jag blivit förbannad.Att sedan kedjelåsen sitter på fel håll gör ju inte precis saken bättre.Om sedan tidigare ägare donat själv med detta eller inte haft minsta vetskap om dessa fel låter jag naturligtvis vara osagt som läsare.Men mer eller mindre dolda fel som kan vara svårt att upptäcka utan en djupare genomgång av hojen som i sin tur kan orsaka svår kroppsskada är mycket illa.Slutsummeringen blir att man vid dessa affärer har ett delat ansvar där mer eller mindre dolda fel visst kan vara ett skäl för ett hävande av köpet även om det kan vara svårt vid köp från privatpersoner.Hoppas du fått rätt på din mc.
 
Last edited:
De fel du nämner är det nog ganska stor risk att han inte själv visste om då det inte kostar något att fixa!

Tänkte precis skriva detsamma.. nån mutter här eller där eller något som inte är åtdraget är ju så enkelt att fixa själv så han lär knappast ha känt till det.

Om det skulle saknas någon skruv på ens hoj så är det ju inte så att man slänger ut den på blocket för att det är för dyrt för att laga..

(förutom på Duccar då där det lär fattas 138 skruvar, som alla är svindyra och måste specialbeställas)
 
Slår nog inte den saknade cylinderbultsskruven, dom 10-12 skruvarna som saknades på kåporna, dom trasiga ramdelarna till styrkåpan, den olagliga lampan i lyset och dom lösa skruvarna vid avgas,böjd skruv vid motorfäste som antagligen blivit lös och åkt ut sen böjts, sen va ljuddämparen även lite lös och läckte sot,

Men det värsta var nog fan att de va 110 storlekar fel på huvudmunstycket till förgasaren..


är italienare sämst på att mecka eller vad?
Tillochmed växelpetaren ramla av idag
 
Tänkte precis skriva detsamma.. nån mutter här eller där eller något som inte är åtdraget är ju så enkelt att fixa själv så han lär knappast ha känt till det.

Om det skulle saknas någon skruv på ens hoj så är det ju inte så att man slänger ut den på blocket för att det är för dyrt för att laga..

(förutom på Duccar då där det lär fattas 138 skruvar, som alla är svindyra och måste specialbeställas)

Visst jag hade köpt det om det var så att han inte sa att han kollat igenom den. men när han står och säger att han själv har kollat igenom hojen och gjort service på den nyligen så vettefan. lite skumt är det också för att de bultarna ska vara najjade.

Om man har en hoj som gör en bra bit över 200 så bör man hålla koll på de lite viktigare sakerna. typ att de två kedjelåsen som satt på inte sitter åt fel håll.
 
Som redan påpekats..

Säljaren har en skyldighet att informera om fel eller brister som han känner till eller borde ha känt till (dvs fel upptäckta i efterhand kan bli på säljarens ansvar). Även mindre betydelsefulla brister ska informeras om.

Köparen har en skyldighet att undersöka fordonet för att se att det är i påstått skick. Uppenbara fel som borde ha upptäckts vid genomgång av fordonet inför köp kan inte belastas säljaren.
 
Det står väl i serviceschemat för många hojar att samtliga skruvar ska ses över och dras till korrekt vridmoment vid ett visst intervall?

Det är iaf. absolut värt att kolla att skruvar på gaffel, sving, drev etc sitter ordentligt när man har köpt en ny hoj. Jag har vid flera köp upptäckt lösa skruvar på kritiska delar t.ex lösa drev mm...
 
2??????? kedjelås,,varför och hur kan han i så fall inte vetat om det

kan en kedja gå av på två ställen samtidigt och han glömmer att han fixat den och gör det igen:confused:
 
2??????? kedjelås,,varför och hur kan han i så fall inte vetat om det

kan en kedja gå av på två ställen samtidigt och han glömmer att han fixat den och gör det igen:confused:
Han kanske bytte drivpaket och beställde för kort kedja eller kapade den nya för mycket. Så då fick det bli nödlösningarnas moder och köra med två clipslås. Eller så skulle han ta av kedjan för att rengöra den någon gång och tänkte inte på att den satt med clipslås utan trodde det var en ändlös kedja så han kapade den. Det går att klanta sig på många sätt och vis.

jag har själv gjort misstaget att kapa för mycket och kört med två clipslås. Men det var på en 125a, jag var 16 år och jag var den enda som skulle köra hojen. Jag skulle aldrig göra det i dagsläget eller på en tyngre hoj. Då skulle det istället bli till att bita i det sura äpplet och köpa en ny kedja.
 
Bara jag som får en bild i huvudet.

"jaa taarn, ja tarn!! Finns inte en krona att pruta!"

Nej skämt åt sido. Kjedjan lät ju riktigt sjukt :S
Men samtigt är det ju så när man köper begagnat och massor folk innan kanske hemma mekat lite små fulla om helgerna.. Tyvärr.
Tur att du kolla igenom hojen!
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top