Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Vad har man för glädje av en hoj man inte utnytjar? Den kostar ju bara onödigt mycket i inköp, försäkring och service. Men är motiveringen med hojköpet att imponera eller tillfredsställa ett materialbehov och man kan motivera kostnaderna så är det ju bara att handla! :tummenupp

Själv så har jag fler än ett sinne, jag ser, jag känner, jag hör.
Samma som när jag äter, lukt, smak och syn.
Ser nånting äckligt ut som jag ska äta så vill jag helst inte äta det.
Man tar sig tid o ork att laga nåt som inte smakar o ser ut som skit fastän man ändå bajsar ut de mesta o inte utnyttjar allt.

Samma sak me hoj, jag skulle inte ens utnyttja en gammal härk från 87, so?
Ha nåt jag trivs med som ser ut som jag vill att de ska se ut så jag åtminstone får ut nån glädje eller ha en gammal skithoj som bara är ful?
 
Själv så har jag fler än ett sinne, jag ser, jag känner, jag hör.
Samma som när jag äter, lukt, smak och syn.
Ser nånting äckligt ut som jag ska äta så vill jag helst inte äta det.
Man tar sig tid o ork att laga nåt som inte smakar o ser ut som skit fastän man ändå bajsar ut de mesta o inte utnyttjar allt.

Samma sak me hoj, jag skulle inte ens utnyttja en gammal härk från 87, so?
Ha nåt jag trivs med som ser ut som jag vill att de ska se ut så jag åtminstone får ut nån glädje eller ha en gammal skithoj som bara är ful?

Kan inte säga det bättre!:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp Låt gamlingarna vara old fashion och åka runt på första/andra världskrigs hojar. :tungan
 
:trött




Tror inte man ska lägga så stor vikt vid 125cc, folk menar nog att man skall börja med en MC som är i närheten av ens körkunskaper/förmåga. På så vis lär man sig köra hoj under lite säkrare omständigheter, även om man KAN dö även på en trampcykel.... Dessutom tycker jag att det är bra mycket roligare och känns bra mycket mer räjsing när man klarar av att hantera hojen och den kanske får jobba nära max när man kör! Problemet för många verkar dock vara på tok för stort possörbehov...


Alla har vi olika intressen. När ska folk fatta det? En del gillar racing, en del andra gillar att posera på stan. Låt dom som vill posera göra det då utan att komma med löjliga uttalanden. Folk gör väl själva vad de vill göra med sin egen hoj eller? :tuttar

Folk väljer mc-modell av olika anledningar. Många här verkar välja modell efter fräCkhet och blir helt tokiga när folk med flera års erfarenhet av MC-åkning tipsar om ett lite mer förlåtande alternativ att lära sig KÖRA på.

Är man ute efter en statuspryl att imponera på kompisarna med så kan man väl bara blunda för de goda råden som postas av de mer erfarna hojåkarna, de råd som riktar sig till mc-nybörjare som vill lära sig köra, inte possera?

Jo men varför kommer dessa "råd" från de erfarna hojåkarna? Jo för att de själva inte hade samma möjlighet att skaffa ny,fin hoj när de var unga :D
 
Last edited:
Själv så har jag fler än ett sinne...

Absolut, jag håller med er! Visst f*n väger de flesta (och även jag) in utseende när man köper hoj.

Men vad jag tycker är så oändligt trist i alla dessa trådar är att oerfarna mc-åkare vägrar lyssna på folk med flera år eller mils åkande. Visst, man kan dö utan att ens kliva upp ur sängen på morgonen men att åka 1000cc rr innebär en större risk än en snällare cykel, speciellt om man är grön. Så är det bara! Men det kan man ju inte veta om man aldrig kört MC! När erfarenheten sedan kommer i takt med mil och år i sadeln inser många detta och vill bara hjälpa nytillkomna hojbröder. Varför då såga dem som moralkärringar. Tag vara på kunskapen, använd den eller kom fram till samma slutsats den långa vägen.
 
Absolut, jag håller med er! Visst f*n väger de flesta (och även jag) in utseende när man köper hoj.

Men vad jag tycker är så oändligt trist i alla dessa trådar är att oerfarna mc-åkare vägrar lyssna på folk med flera år eller mils åkande. Visst, man kan dö utan att ens kliva upp ur sängen på morgonen men att åka 1000cc rr innebär en större risk än en snällare cykel, speciellt om man är grön. Så är det bara! Men det kan man ju inte veta om man aldrig kört MC! När erfarenheten sedan kommer i takt med mil och år i sadeln inser många detta och vill bara hjälpa nytillkomna hojbröder. Varför då såga dem som moralkärringar. Tag vara på kunskapen, använd den eller kom fram till samma slutsats den långa vägen.

:tummenupp
 
Alla har vi olika intressen. När ska folk fatta det? En del gillar racing, en del andra gillar att posera på stan. Låt dom som vill posera göra det då utan att komma med löjliga uttalanden. Folk gör väl själva vad de vill göra med sin egen hoj eller? :tuttar


Jo men varför kommer dessa "råd" från de erfarna hojåkarna? Jo för att de själva inte hade samma möjlighet att skaffa ny,fin hoj när de var unga :D

Intresset och anledningen till att man skaffar hoj är upp till var och en och inget som någon annan behöver lägga sig i. Men åter igen, en RR är inte lika förlåtande som t.ex en Hornet600, alltså ingen lämplig hoj att börja KÖRA med. Dock helt klart potent posör-hoj! :tummenupp

"Dessa råd" kommer från erfarna förare just därför att de har erfarenheten!
 
Absolut, jag håller med er! Visst f*n väger de flesta (och även jag) in utseende när man köper hoj.

Men vad jag tycker är så oändligt trist i alla dessa trådar är att oerfarna mc-åkare vägrar lyssna på folk med flera år eller mils åkande. Visst, man kan dö utan att ens kliva upp ur sängen på morgonen men att åka 1000cc rr innebär en större risk än en snällare cykel, speciellt om man är grön. Så är det bara! Men det kan man ju inte veta om man aldrig kört MC! När erfarenheten sedan kommer i takt med mil och år i sadeln inser många detta och vill bara hjälpa nytillkomna hojbröder. Varför då såga dem som moralkärringar. Tag vara på kunskapen, använd den eller kom fram till samma slutsats den långa vägen.

Ja jag håller med. Att man som äldre skulle vara missunnsam när man avråder från en litersporthoj som första är ju ett vanligt påstående. Det är ju helt fel. Det är ju alla hjärtskärande dödsrunor över unga varje säsong här på SH man inte kan förlika sig med. Motarder verkar det ju gå minst lika bra att spela in outlawfilmer och visa för polarna med, men ändå dör ju inte alls lika många procent av unga ägare av tex motard som det gör på litersporthoj. Så jag tycker nog som en del andra här i tråden: Med värsta sortens sporthoj går det mycket lättare att sätta sig i en situation man inte reder upp. Det räcker med att hålla stumt en sekund (som är en evighet i sammanhanget) för länge innan böjen så kan man vara toast. :näsblod.

Själv ska jag nog övergår till att helt odla mitt mc-intresse i garaget samt endast köra i bromsbänk. Tryggt och bra! ;)

/J
 
Last edited:
Nu har jag läst hela tråden och det verkar mest som att de "äldre" är avundsjuka på de yngre. Speciellt om den äldre står vid korvmojjen på sin ett år gammla r1a...sen kommer 21åriga kalle på sin helt nya r1a... låt lilla kalle ha sin nya r1a om han tycker det är värt de, grina inte för de. Vad gör föresten de äldre på korvmojjen? poserar kanske? och förlorar uppmärksamheten när kalle kommer. hmm dom äldre lär ju då inte äta hela dagen! sen om gammlingen kör ifrån kalle eller inte har väl inte ens me saken att göra? det är ju ändå ingen tävlingsbana vi är på?
 
Som jag ser det finns det bara ett skäl att förbjuda den kategori människor vi avhandlat att ha R-hoj... Den dag jag väljer en själv, så kommer jag (gud förbjude) att antas vara posör!!!

Än så länge klarar man sig hyfsat om man undviker R1/R6, det senaste stället under en tröja med tufft tryck. Men vad är nästa steg? Ska de börja se ut som att de KÖR också?

/ J - (Som klurar på en pimpad Speed III med snabba kraschpuckar och helsystem det slår lågor ur :yoparty )
 
Citat:
Inskickat av GuW
"jag är övertygad om att jag trivs bättre i den genuina gemenskapen i ett garage där folk skruvar på sina grejor, än i den köpta gemenskapen utanför donken på svea, där man är vad man har köpt... "

Jag är övertygad om att du missade ett alternativ där.. Hmm.. Juuust det!

At faktiskt KÖRA sin hoj, oavsett prisklass eller ålder!!!!!
 
Citat:
Inskickat av GuW
"jag är övertygad om att jag trivs bättre i den genuina gemenskapen i ett garage där folk skruvar på sina grejor, än i den köpta gemenskapen utanför donken på svea, där man är vad man har köpt... "

Jag är övertygad om att du missade ett alternativ där.. Hmm.. Juuust det!

At faktiskt KÖRA sin hoj, oavsett prisklass eller ålder!!!!!

Jotack, 20 mil i dag, själv då?
 
Jotack, 20 mil i dag, själv då?

Nu är ju jag tragiskt nog tillfälligt hojlös (troligtvis pga bärplockare) men annars hade jag nog skäggat upp bakdäket på bulten med knappa 15 mil idag.. Som så många andra söndagar förut!

Fick sorgligt (men behövligt) nog bli en dag på varvet istället för att få ordning på det flytande monstret istället! 9,5 hk på 3,2 ton, det är KRAFT!
 
Nu är ju jag tragiskt nog tillfälligt hojlös (troligtvis pga bärplockare) men annars hade jag nog skäggat upp bakdäket på bulten med knappa 15 mil idag.. Som så många andra söndagar förut!

Fick sorgligt (men behövligt) nog bli en dag på varvet istället för att få ordning på det flytande monstret istället! 9,5 hk på 3,2 ton, det är KRAFT!

15 mil på bulten, hur många ToR blir det???

Räcker verkligen 9½ hk till att skota seglet på en sån tung båt?
Eller är det ankarwinchen du har angivit effekten på...

Är du liksom Jörgen fast i tändkuleträsket?
 
Några har skrivit att man inte ska vara rädd på sin mc och att något isåfall är fel o ja, så är det ju. Känns något fel så kanske man har för "vass" hoj, inte vet jag men folk måste väl få åka vad de vill, hojåkning är inte direkt någon "säker" hobby ändå. Vill man vara trygg och krocksäker köp en SAAB kombi ffs o lägg ner hojåkandet!

Man har ju fan så mycket roligare på en vass maskin än en slö! Är det inte det allt egentligen handlar om.. Klart man får något får de laxar det kostar i månaden och ha en räserhoj.

Är jag OT? So shoot me! :D
 
Ärlig , killar o tjejer , jag har läst lite nybörjartrådar här i sporthoj och blir lite fundersam när ni som är nybörjare skaffar direckt en R1 eller värsting Suzuki , är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....jag gjorde så iaf , först en 125:a , sen 350 . 500 , 750 ...osv...jag har för mig att vi i norden är duktiga att titta på storleken..:va

Min fösta hoj va en gsx-r 1100 från 87! Den va väldigt spännande kan jag säga att köra. För mycket motor och för lite ram. Den skrämde mig många många gånger.
Men man sköter ju själv gasrullen eller hur?? Du kan lätt göra bort dig på en 125 utan problem lika väl som på en R1 eller dyligt. Kör man med huvudet så spelar det nog ingen roll vad man börjar med.
:tummenupp
 
Jag hade en CBR 600 som första hoj o den hade jag i 3 vac innan jja kvaddade de n så jag tror inte de spelar non roll vilken hoj du än har du kommer endå klota!

Men lycka till iaf o kör försiktigt:tummenupp
PS skaffa en bra förs

Varför skall man klota?:va
 
Om man säger så här då:

Det första jag gjorde när jag skaffade min första bil (240) var att testa gränserna.
Hur känns det att åka på is?
Att få sladd?
Att åka fort?
Att åka fort över vägbulor?

Man kan lugnt konstatera att jag var en usel förare, samt att jag inte riktigt förstod det själv. Givetvis insåg jag att jag inte var bra, men jag hade ändå koll :rolleyes:


Om jag hade haft en koenigsegg.....:hihi


Man känner andra som man känner sig själv, så jag ska inte utesluta att någon enstaka 20-åring är lämplig att köpa R1 som första hoj.
Men då måste den personen vara väldigt mogen, typ pensionsspara, elevrådsordförande och inte ha intresse av att se vad cykeln klarar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top