Nybörjarfråga broms

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
Jag förmodar att detta är något av en idiotfråga om man kan meka men för en akademiker utan haynes-manual är det inte så självklart.
broms.jpg
Den 'hårda' början på bromsoljeslangen 'tar i' och hindrar en korrekt inställning av bromshandtaget.
eg. jag kan inte vinkla bromshandtaget framåt nåt mer eftersom den 'tar i' emot styret.

Kan jag lossa på muttern som fäster "den hårda början på bromsoljeslangen" vid bromsolje-behållaren, vrida den 30grader medsols och skruva åt muttern igen utan att det skapar några problem alt. är 'farligt' på nåt sätt?

Svar till signaturen "teoretisk-akademiker-som-hade-syslöjd-hela-grundskolan"

:)
 
Jo, du kan lossa banjon lite och vrida så att du får frigång.
Lägg en trasa eller liknande under, bromsvätska är elakt mot det mesta det får mysa med en längre tid.
Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet). När du är klar lyfter du locket på behållaren och kontrollerar att nivån fortfarande är ok.

Men - är ingen super ultra expert som andra här inne :)
 
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt.
Tack faan @Skynet och @Bäverhyddan

"Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet)"

Q1: Går det att ersätta någon med en spännrem?

Q2: Finns det någon rolig historia bakom namnet "Banjo"-muttern?
 
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt.
Tack faan @Skynet och @Bäverhyddan

"Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet)"

Q1: Går det att ersätta någon med en spännrem?

Q2: Finns det någon rolig historia bakom namnet "Banjo"-muttern?
  • Du lossar ytterst lite på skruven så att du med lite motstånd kan vrida banjon i rätt läge
  • Minimal risk att något läcker ut, men ha en trasa under
  • När banjon är i läge - dra åt - lagom, inte mer
  • Spola av som sägs ovan - just in case.......
OM, jag säger OM, det skulle läckt in någon luft så är det minimalt, men det känner du när du drar i handtaget
Skulle det läckt in luft så kan du ta bort evt. skyddsplåt från ett av bromsoken och pressa tillbaka en eller båda kolvarna (har du glidande ok så är det ännu enklare)
Pressa försiktigt med en polygrip - gärna med tejpade käftar
Då pressar du tillbaka olja i behållaren på handtaget, luften flyter upp till ytan o simsalabim så är den borta (glöm inte att dra i handtaget några gånger så att kolvarna åker ut igen)
Svinenkelt
 
Last edited:
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt.
Tack faan @Skynet och @Bäverhyddan

"Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet)"

Q1: Går det att ersätta någon med en spännrem?

Q2: Finns det någon rolig historia bakom namnet "Banjo"-muttern?
Går att ersätta "någon" med att vara riktigt nogrann.
Lossa försiktigt vrid, dra på, sätt tryck på bromsen, lossa och låt det komma ut lite vätska. Förhoppningen är att ingen luft kommit in, men kommer den in måste den släppas ut :)
Banjon ,- vet inte varför den heter så ?
 
Tack allihop. Nu känns det som att jag vet vad jag gör.
:shrules:tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt...
Om du lossar skruven så lite som möjligt (typ 1/4 varv) så kommer det bara att läcka några droppar.
 
Försiktig som jag är så släppte jag bara på banjomuttern kanske 1/12 varv vilket var tillräckligt för att med hand, utan någon större kraft, rotera metall-slangen.
Inte en droppe bromsolja sipprade/droppade ut någonstans.
Bromshandtag i perfekt läge. :tummenupp :shrules
Tack alla för coaching!
banjo.fix.jpg
 
5992-3045
Försiktig som jag är så släppte jag bara på banjomuttern kanske 1/12 varv vilket var tillräckligt för att med hand, utan någon större kraft, rotera metall-slangen.
Inte en droppe bromsolja sipprade/droppade ut någonstans.
Bromshandtag i perfekt läge. :tummenupp :shrules
Tack alla för coaching!
View attachment 499328
Grymt - nästa vecka kör vi instruktion på ventiljustering. Veckan efter det köper du en Honda:hihi
 
Grymt jobbat. Att glömma handuk på tanken / styret är vanligaste felet när man pysslar med bromsvätska.
 
Det är ingen som tänker kommentera att det ser ut som en hemmagjord banjobult?
 
Jag justerade nyligen min banjo på bakre bromsok. Gjorde som Surtees skrev i inlägg #5, lossande extremt lite så det precis gick att vrida banjon och drog åt.

Hade räknat med att det skulle börja läcka men det har det inte gjort. Pedalen känns som innan så har inte luftat efter.

Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.

När jag scrollade "Kaninfan" fort, läste jag Kardashian 😁
 
Jag justerade nyligen min banjo på bakre bromsok. Gjorde som Surtees skrev i inlägg #5, lossande extremt lite så det precis gick att vrida banjon och drog åt.

Hade räknat med att det skulle börja läcka men det har det inte gjort. Pedalen känns som innan så har inte luftat efter.

Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.

När jag scrollade "Kaninfan" fort, läste jag Kardashian 😁
Koppar har rätt hårdhet och kan glödgas för återanvändning. Aluminiumbrickor måste du byta efter att du lossat skruven/muttern.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top