Nybörjarfråga broms

Har köpt lite reservdelar från Brembo genom åren och det har alltid varit koppar. Oljetråg på olika hojar är blandat och jag har aldrig sett någon röd tråd i valet av koppar/aluminium
 
Ibland är det skillnad på teori och praktik.

Jag är iofs inte kemist så jag kan bara fundera lite över om kanske är det så att brickan är den ädlare metallen i sammanhanget och det är väldigt mycket aluminium på en motorcykel.
Dessutom är koppar även ädlare än stål som i sin tur är ädlare än aluminium.

Detsamma även gällande kopparpasta som av samma anledning påstås vara farligt att använda tillsammans med alu men jag kan inte säga att jag någonsin sett oxidskador som tycks vara orsakade av koppar på hojen.
Du har inte haft förmånen att köra i saltslask! Därmed slipper du upplevelsen.
 
Banjomutter vid bakre bromsskiva. tog bilderna innan jag kom tillbaka här och läste @blueridge 's listning som jag skall se hur många jag hittar imorgon.
I mina ögon ser den här likadan ut.
Hur 'skall' en banjomutter se ut?

Eftersom Bajaj äger 48% av KTM så förmodar jag att de byggs i Indien.
Men jag är noob på motorcyklar så...

20240604_193714.jpg20240604_193723.jpg
 
Det finns ingen "mutter" på dina bilder - det finns en "banjoskruv" och en "banjoanslutning"

Banjoskruv ser ut såhär - funktionen är självklart att den skall fördela vätska från hålet i centrum till hålet "på tvären". En viktig grej på banjoskruven är att ytan på undersidan av skallen är plan och har bra ytfinish så att den röda brickan du ser på bild kan täta ordentligt1717525896576.png
 
Banjomutter vid bakre bromsskiva. tog bilderna innan jag kom tillbaka här och läste @blueridge 's listning som jag skall se hur många jag hittar imorgon.
I mina ögon ser den här likadan ut.
Hur 'skall' en banjomutter se ut?

Eftersom Bajaj äger 48% av KTM så förmodar jag att de byggs i Indien.
Men jag är noob på motorcyklar så...

View attachment 499361View attachment 499362
Men då är det dom det skall vara. Inga bytta eller obehöriga delar av annan standard.

1. Kör.
2. Kontrollera.
2.Ha kul!
 
Last edited:
Och återigen; tack alla som överhuvudtaget varit in och tittat på den här tråden och tack faan alla som coachat.
Ovärderligt.
Åsså vet jag att jag har en ventiljusteringskurs att se fram emot. :) :shrules:bow
 
Jag gillar banjoskruvar med lufnippel, så man kan lufta utan att behöva lossa banjon, men de är ganska ovanliga. Av alla mina hojar jag haft har bara min Aprilia haft sådana från fabrik. Men det är lite extra trevligt att ha det. :hihi
 
Jag gillar banjoskruvar med lufnippel, så man kan lufta utan att behöva lossa banjon, men de är ganska ovanliga. Av alla mina hojar jag haft har bara min Aprilia haft sådana från fabrik. Men det är lite extra trevligt att ha det. :hihi
Aldrig sett. Rätt coolt
 
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Finns nån tysk variant också men den har jag ingen info om.

20240620_184724.jpg20240620_184717.jpg
 
Last edited:
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Finns nån tysk variant också men den har jag ingen info om.
Det låter ganska likt helt vanliga nipplar sett till dess funktion
 
Ja, precis.
De är väl inte billiga direkt för vad det är.
Och man måste ha superkoll på att man får rätt gänga.
Jag kontrollerade mina med gängtolk innan jag gjorde något annat.
Haha ok jag läser bara ”enklare och billigare att fortsätta som vanligt med vanliga nipplar”
 
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
Notera brickorna 17:24
Jag kan förövrigt rekommendera denna videoserie. 80-talspump i bakgrunden, småroliga skämt här och där

 
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Finns nån tysk variant också men den har jag ingen info om.
Jädrans, ha rman levt ett långt mc-liv och missat dessa. Kommer att beställa omedelbart.
En fråga, begränsas flödet något när man vill skölja igenom systemet så att man då bör byta till original?
 
Och vill man dominera totalt kör man Goodridge Speed Bleeders. Aldrig varit så enkelt och kul att lufta bromsarna och inget läckage i gängorna. Bytt alla nipplar på hela hojen mot dessa. M8 1.25 samt M7 1.0 på Busa.

Försökte använda samma på bilen för det är samma gänga på den men den kräver längre nipplar, men nu har jag fått hem sådana också.

På med slang, öppna nippeln 1/4 varv och pumpa. Se bara till att ha bromsvätska i behållaren. När luften är borta, dra åt nippeln-klart!

Finns nån tysk variant också men den har jag ingen info om.
Stahlbus - har samma funktion, men de har också en annan pryl som kan vara användbar - en oljedräneringsventil som ersätter pluggen. Fördel är mest (tycker jag) att gängan i tråget inte "belastas" genom att man lossar/drar åt oljepluggen. Nackdel är att den tar någon cm av markfrigången. För den som byter olja ofta är den ett lyft

 
Stahlbus - har samma funktion, men de har också en annan pryl som kan vara användbar - en oljedräneringsventil som ersätter pluggen. Fördel är mest (tycker jag) att gängan i tråget inte "belastas" genom att man lossar/drar åt oljepluggen. Nackdel är att den tar någon cm av markfrigången. För den som byter olja ofta är den ett lyft

Jag ser ett problem som tyskarna inte har löst, trådlåsning av locket till avtappningspluggen.
Annars hade en sådan redan legat i varukorgen.
Eller finns det material nog för att BORRA ett låstrådshål i kanten?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top