Nybörjarfråga broms

Ja, vad är det där?
Bör nog följas upp.

@kaninfaan

Hur ser övriga banjokopplingar ut. Gärna bilder. Borde finnas en anledning till att det sitter en avvikande typ just där.
Övriga 'banjokopplingar'... Jag förmodar att det finns en till bakbromsen också, jag skall leta reda på och fota.
Var finns det fler sådana?
Jag tycker inte riktigt den ser hemmagjord ut men det ser onekligen inte ut som de vanligtvis gör.

Jag undrar vad det är för hoj den sitter på?
2022 KTM RC-390
Bild på banjobult ifrån instruktionsboken:
jo.banjo.jpg
 
Övriga 'banjokopplingar'... Jag förmodar att det finns en till bakbromsen också, jag skall leta reda på och fota.
Var finns det fler sådana?

2022 KTM RC-390
Bild på banjobult ifrån instruktionsboken:
View attachment 499340
På oket/oken fram .
På bakbromsen vid bromscylinder och bromsok.
Har du inte kopplingsvajer så har du en i var ände där också.

Inte lätt att se på den bilden men den ser inte ut som de ”brukar” på ffa japanskt. Går väl mot ner standardiserat, tror jag.

Hoppas allt är iordning!!
 
Last edited:
Jag googlade på brake hose KTM 390 och hittar bilder både som kaninfann och traditionella kopplingar.

Jag noterar att den koppling som som kaninfaan har saknar det invändiga spåret och den har bara ett hål till slangen. Uppenbarligen fungerar det ju så varför sitter det vanligtvis ett spår Jag gissar att det fungerar till bromsen eftersom det är så långa massflöden det handlar om.
Jag tror nog det är som det ska vara.


ktm-390-adventure-to-abs-rear-brake-line-hose-3__15009.jpg



KTM.png
 
Last edited:
På oket/oken fram .
På bakbromsen vid bromscylinder och bromsok.
Har du inte kopplingsvajer så har du en i var ände där också.

Inte lätt att sr på den bilden men den ser inte ut som de ”brukar” på ffa japanskt. Går vl mot ner standardiserat, tror jag.

Hoppas allt är iordning!!
De där är väl byggda i något sydostasiatiskt land så det är kanske indiska kopplingar?
 
Jag tycker inte riktigt den ser hemmagjord ut men det ser onekligen inte ut som de vanligtvis gör.

Jag undrar vad det är för hoj den sitter på?
Hade det varit japanhoj hade jag gissat att de sabbat gängorna, helicoilat haft banjobult i rätt dimension men inte rätt gängstegring.

Är alla lika är det väl bara annan standard. Kan inte vad gängstegringarna heter men sett det har jag! När jag var yngre sa vi bara japangänga eller metrisk. Säkert helt fel men räckte för att hålla isär det vi sysslade med…
 
Hade det varit japanhoj hade jag gissat att de sabbat gängorna, helicoilat haft banjobult i rätt dimension men inte rätt gängstegring.

Är alla lika är det väl bara annan standard. Kan inte vad gängstegringarna heter men sett det har jag! När jag var yngre sa vi bara japangänga eller metrisk. Säkert helt fel men räckte för att hålla isär det vi sysslade med…

Jag har aldrig mätt men tror nog det är metrisk fingänga.

Men hydraulkopplingar är iofs oftast tumgängade.
 
Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.
Har samma fundering.
Alla japanska bilar som jag skruvat i bromsarna på har haft alubrickor :va
Men har inte haft några problem, och byter generellt sett nästan aldrig brickor, vare sig koppar eller alu.......men säger inte heller att det är rätt :)
 
Har samma fundering.
Alla japanska bilar som jag skruvat i bromsarna på har haft alubrickor :va
Men har inte haft några problem, och byter generellt sett nästan aldrig brickor, vare sig koppar eller alu.......men säger inte heller att det är rätt :)
Har bara fått svaret att det är hårdheten i materialet det handlar om. Man vill inte ha hårdare bricka än godset det ska täta mot och koppar är ju rätt mjukt. Svårare att veta med alu.

Jag kan vara grundlurad.
 
Koppar har rätt hårdhet och kan glödgas för återanvändning. Aluminiumbrickor måste du byta efter att du lossat skruven/muttern.
Jag byter dem jämt förutom just när jag justerade banjon på bakbromsen, men tack för påminnelsen

Har även haft den spontana känslan av att mina aluminiumbrickor tätar bättre än kopparbrickorna, men det är väl för att man alltid bytt dem : )

Och en av anledningarna att man använt dem så mycket är ju också mycket pga priset. Och gällande mina customgjorda bromsslangar fram så fick jag konstiga reaktioner/oxid med kopparbrickorna jag använde först. Bytte till aluminium och inga problem. Tror att de banjosarna är förzinkade så här i efterhand.
 
Last edited:
Har bara fått svaret att det är hårdheten i materialet det handlar om. Man vill inte ha hårdare bricka än godset det ska täta mot och koppar är ju rätt mjukt. Svårare att veta med alu.

Jag kan vara grundlurad.
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
 
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
All of the above.
Sen pengarna, dyra metaller.
 
Men är inte båda hyfsat mjuka metaller?
Kan bara det som handlar om kablar egentligen, och där har ju koppar betydligt högre draghållfasthet än aluminium.
Aluminium är ju billigare, så det kanske är därför?
Och så letar vi ju alltid det där sista gramet vikt, för att bli skitsnabba ute på gatan :)
Det är också risken för galvanisk korrosion som avgör vad och varför...
 
Det är också risken för galvanisk korrosion som avgör vad och varför...
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
 
Ja, men man undrar ju varför Toyota valt aluminium och Volvo koppar till samma typ av applikation, till exempel oljepluggen till motorn? :va
Det verkar ju funka vilket som, men vad är det egentliga incitamentet till valet?
Oljetråg i alu resp stålplåt? Koppar är dåligt mot alu, men bättre mot gjutjärn…
 
Ibland är det skillnad på teori och praktik.

Jag är iofs inte kemist så jag kan bara fundera lite över om kanske är det så att brickan är den ädlare metallen i sammanhanget och det är väldigt mycket aluminium på en motorcykel.
Dessutom är koppar även ädlare än stål som i sin tur är ädlare än aluminium.

Detsamma även gällande kopparpasta som av samma anledning påstås vara farligt att använda tillsammans med alu men jag kan inte säga att jag någonsin sett oxidskador som tycks vara orsakade av koppar på hojen.
 
Som sagt, mina frambanjos reagerade med kopparbrickor. Blev en salig blanding av stål,zink, koppar och aluminium tills jag bytte till aluminiumbrickor.

Därför brukar jag också typ jämt föredra aluminiumpasta istället för kopparpasta om man t ex kör med rostfritt eller titan i aluminium. Varför blanda in ytterligare en metall?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top