Hej. Kolla själv runt vilken hoj du vill ha. Har du sedan någon bekant som kan följa med dig när du verkligen ska KOLLA på den som kan hjälpa dig med om det är en bra hoj eller inte. Kanske finns någon vänlig själ här på sidan som bor nära som kan hjälpa dig??
Titta sedan även vad gäller utrustning på bättre beg. Man kan göra väldigt bra klipp på tex. blocket. Vad som helst, kör försiktigt när du har kortet klart.
Lycka till.
//Janne
Jag har min bror som jag tror kommer hjälpa mig när det är dags för köpet. Nackdelen är ju återigen att jag inte kommer kunna provköra, utan får endast pilla, sparka däck, provsitta och gå på magkänsln.
Jag har varit runt en del inne på Nybergs här i Jönköping. De rekomenderade mig starkt att vara mycket kritisk med att köpa utrustning på blocket då kläderna måste sitta som en smäck på kroppen för att få ut önskad effekt.
Men kan man hitta bra beg. är det ju otroligt bra!
Tack för tipset!
// Rasmus
Det är inte bara sittställning man kollar när man provkör, man kollar ju även att det man köper inte är sunkigt skrot
Jag misstänker att du inte tänker ta ett A begränsat? Isf måste hojen ha minst 700cc slagvolym och över 35kW, om du ska köra upp med den vill säga. Eftersom det verkar som att du ska övningsköra med den så rekommenderar jag en GSX750 från tidigt 80-tal, kostar 10-15kkr, 12-1400kr/år i helförsäkring och du får tillbaka pengarna när du säljer den. Även om 5 år. En sån hoj är grymt lättkörd, går att kasta i backen på körgården hur mycket som helst utan att det går sönder saker, det syns inte ens och dom är riktigt driftsäkra. Att köpa en snygg å dyr hoj för övningskörning är i många fall ganska trist, för majoriteten lägger hojen förr eller senare när det ska krypköras, några enstaka bromsar omkull sig också.
Skinnställ alla dagar i veckan
Hallå där!
Nej, jag tänker inte ta ett a-begränsat. Även om jag kommer köra en 600 CC så vill jag ändå ha möjlighet att kunna köpa/köra större om jag skulle vilja.
Tanken är att jag ska köra hojen som komplement till körskolans hoj. Köra med körskolans hoj när jag tar lektioner och sedan övningsköra privat med min egen.
Tanken är ju också att den hojen jag köper vill jag sedan kunna köra ett antal säsonger. Vill inte byta efter 3 månader.

Jag uppskattar tipset, men jag är nog ute på jakt efter en hoj runt 04-06. Har märkt att man får bra med hoj för en rimlig slant.
Och du, skinnställ får det bli
Tack
// Rasmus
Har du tänkt övningsköra och köra upp på hojen du köper? har du tänkt övningsköra på hojen du köper och köra upp med en körskolehoj? eller har du tänkt övningsköra på körskola, köra upp med körskolehoj och bara ha hojen du köper för lite extra träning privat?
Tycker svaret på vilka hojar du ska kolla in blir väldigt oliga beroende på den frågan
Tjo!
Tanken är att jag ska övningsköra med körskolans MC och även köra upp med den, sen ska jag använda mina egna till att köra privat. Just för att minska antalet körlektioner, de är ju tyvärr inte gratis.

// Rasmus
jag tog mitt kort nu i år och jag köpte min hoj förra vintern, jag köpte en sporthoj som jag tyckte jag satt och körde väldigt bekvämt på. den va även väldigt rolig att köra! gav 20 000 för spektaklet.
tyvär körde jag o klota med den så jag byggde om den till en fighter vilket jag verkligen inte ångrar, har blivigt sååååå mycket roligare o köra tycker jag. den enda nackdelen med att inte ha en mysig kåpa att krypa bakom är vinddraget. så man kör lite saktare nu med andra ord. men ack så roligt.
så en fighter är kanske inte fel att införskaffa? enda nackdelen är att försäkringen är som en sporthoj fast att de inte riktigt är det längre. men min kostar 2800 kr helår halvförsäkrad i ett norsk bolag, gjeingside har jag för mig att de heter (stavning).
lycka till med inköp och kortet!
Tjena!!
Hur tycker du att det var att köpa MC innan du hade kortet?
Ångrar du att du inte tog kortet först och hade möjlighet att kunna köra runt på lite olika hojar innan?
Jag ska verkligen ta och ringa runt och kolla olika försäkringsbolag, se vad man får betala för olika cyklar.
En fråga till. Hur mycket behöver man nu räkna med för kortet på ett ungefär? Det är inte så lätt att begära en offert av en körskola eftersom vissa behöver mer lektioner än andra.
Men på ett ungefär, jag har satt upp ett mål på under 15 000. Jag har ändå körvana i trafiken med bil sedan 8 år tillbaka.
// Rasmus