Nybörjare på jakt

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Hej på er!
Är helt ny på den här sidan, googlade fram någon sida i hopp om att hitta kunskap om en bra nybörjarhoj då denna sida kom på tal som ett bra alternativ.

Efter velat och funderat i flera år har jag nu äntligen bestämt mig för att ta mitt kort.
Planen är som så att skaffa hoj innan våren kommer. Dels för att jag tror att det är lättare att hitta en bra hoj till bra pris under vinterhalvåret. Kanske har jag fel?
Och dels för att vara good to go när snön smälter och man kan börja övningsköra. :tummenupp

Det är jag på jakt efter är en sport/touring hoj.
Runt 40K och inte alltför dyr försäkring.
Gärna lite drag i den samtidigt som man ska kunna dra en längre strecka utan att avlida på den ;)

Det står en fin bulldog 1100BT -05 här i jkpg för ett bra pris.
Det är väl lite åt det hållet som man är sugen på, de enda nackdelarna jag har läst/hört om den hojen är väl att den inte har något direkt klös i rullen, å andra sidan så är väl allt relativt?

Så, är väldigt tacksam för alla tips och erfarenheter.

// Rasmus

Tjenare och välkommen.
Helt rätt hojar är billiga att köpa nu, dock är ju nackdelen att det inte är så lätt att testköra när det är snö och is på vägen :).

Köp den hoj du fastnar för köper du något annat kommer du garanterat bli besviken och vilja byta sen.
Kan ju dock vara bra att testa olika slags hojar innan man köper, jag själv gjorde den tabben. Sporthoj var ju jätteballt att ha, tills jag körde en motard och fastnade till det och fick byta efter 4ra dagar.

Effekten är nog inget du behöver oroa dig för när det är en förstahoj man tycker det mesta går bra. Och man är ju inte världens bästa förare direkt när man fått kortet.

Tipps på andra nakenhojar är tex kawa z750/z1000, er6, gladius, bandit.
Finns en hel del av dom bara att kolla på dom som faller dig i smaken.

Hoppas det var till någon hjälp iaf.

//Alexander

Tjenare och välkommen.
Helt rätt hojar är billiga att köpa nu, dock är ju nackdelen att det inte är så lätt att testköra när det är snö och is på vägen :).

Köp den hoj du fastnar för köper du något annat kommer du garanterat bli besviken och vilja byta sen.
Kan ju dock vara bra att testa olika slags hojar innan man köper, jag själv gjorde den tabben. Sporthoj var ju jätteballt att ha, tills jag körde en motard och fastnade till det och fick byta efter 4ra dagar.

Effekten är nog inget du behöver oroa dig för när det är en förstahoj man tycker det mesta går bra. Och man är ju inte världens bästa förare direkt när man fått kortet.

Tipps på andra nakenhojar är tex kawa z750/z1000, er6, gladius, bandit.
Finns en hel del av dom bara att kolla på dom som faller dig i smaken.

Hoppas det var till någon hjälp iaf.

//Alexander

Halloj och tack Alexander!

Det är ju tyvärr så att jag inte kan testköra, dels för snö och is och sen helt enkelt för att jag inte har kortet än.

Självklart tror jag inte att effekten är något att oroa sig och man lär ju vara mäkta imponerad av det mesta när det kommer till första hojen. Men samtidigt känner jag att man vill ändå ha kraften mellan benen, även om man inte behöver kraften av en r1:a så vill man samtidigt inte behöva oroa sig för att bli omblåst av en volvo v70 ;)

Smaken är ju som baken, jag föredrar nog lite naknare hojar, och som du skriver z750/z1000 ser riktigt fina ut. Tog en snabbkik på blocket och höjde verkligen på ögonbrynen åt priset. Vad är haken? Hur är försäkringen på dessa tvåhjulingar. Har du någon erfarenhet av just dessa? :tummenupp

Tack för tipsen.

Och förresten, är det vanligt att folk köper hoj innan man tagit kortet?

// Rasmus

glöm inte att kolla sv650S/N har S modellen själv, körde västerås-lund+massa omvägar utan några som helst problem...förut kylan då. Den är väldigt lättkörd finns dessutom även en hel del billiga på blocket just nu.

Ducati 696 tyckte jag var en jävligt rolig hoj men kanske lite över din prisklass.

Kawa z750 tyckte jag personligen var rätt trisst och kändes onödigt tung och tungstyrd men smaken är som baken så det är bara att testköra dig fram :tummenupp

/Danne

Halloj och tack Alexander!

Det är ju tyvärr så att jag inte kan testköra, dels för snö och is och sen helt enkelt för att jag inte har kortet än.

Självklart tror jag inte att effekten är något att oroa sig och man lär ju vara mäkta imponerad av det mesta när det kommer till första hojen. Men samtidigt känner jag att man vill ändå ha kraften mellan benen, även om man inte behöver kraften av en r1:a så vill man samtidigt inte behöva oroa sig för att bli omblåst av en volvo v70 ;)

Smaken är ju som baken, jag föredrar nog lite naknare hojar, och som du skriver z750/z1000 ser riktigt fina ut. Tog en snabbkik på blocket och höjde verkligen på ögonbrynen åt priset. Vad är haken? Hur är försäkringen på dessa tvåhjulingar. Har du någon erfarenhet av just dessa? :tummenupp

Tack för tipsen.

Och förresten, är det vanligt att folk köper hoj innan man tagit kortet?

// Rasmus

Försäkring beror ju lite på ålder och vart man bor de lättaste är att ta fram lite regnummer på olika hojar av olika årsmodeller så ringer du runt till alla bolag du kan hitta och se vad prislappen hamnar på.
RING VERKLIGEN ALLA DU HITTAR! kan skilja 1 kr - 30 000 kr.

Det är verkligen köparnas marknad nu och inte säljarnas, svårsålt som satan därav dom låga priserna.

Jag körde själv mitt första år med MC nu på en xt660x med 50 hästar och 180 kg och tyckte det var helt okej för en förstahoj, så en nakenhoj kommer du nog inte bli besviken på vilken du än väljer. Och det är ju ingen höjdare att blåsa över 150 utan kåpor, tycker inte jag iaf.

glöm inte att kolla sv650S/N har S modellen själv, körde västerås-lund+massa omvägar utan några som helst problem...förut kylan då. Den är väldigt lättkörd finns dessutom även en hel del billiga på blocket just nu.

Ducati 696 tyckte jag var en jävligt rolig hoj men kanske lite över din prisklass.

Kawa z750 tyckte jag personligen var rätt trisst och kändes onödigt tung och tungstyrd men smaken är som baken så det är bara att testköra dig fram :tummenupp

/Danne

Hallå där Danne!

Spanade lite som snabbast på blocket. Helt klart även den i min smak utseendemässigt. Ser väldigt trevlig ut.
Gillar att man inte behöver lägga osannolika pengar på att få en shysst hoj med inte alltför många år på nacken! :tummenupp

Jag har ju även en andra hälft här hemma som inte just nu är speciellt sugen på att åka med, men som jag har en känsla av kommer att ändra sig. Är dessa hojar bekväma även för passagerare?

Tack för tips!

// Rasmus

Försäkring beror ju lite på ålder och vart man bor de lättaste är att ta fram lite regnummer på olika hojar av olika årsmodeller så ringer du runt till alla bolag du kan hitta och se vad prislappen hamnar på.
RING VERKLIGEN ALLA DU HITTAR! kan skilja 1 kr - 30 000 kr.

Det är verkligen köparnas marknad nu och inte säljarnas, svårsålt som satan därav dom låga priserna.

Jag körde själv mitt första år med MC nu på en xt660x med 50 hästar och 180 kg och tyckte det var helt okej för en förstahoj, så en nakenhoj kommer du nog inte bli besviken på vilken du än väljer. Och det är ju ingen höjdare att blåsa över 150 utan kåpor, tycker inte jag iaf.

Jag ska absolut ta och ringa runt lite i veckan!
Jag är 27 år och bor i centrala Jönköping i lägenhet utan garage. Jag har haft mitt B körkort sen 2002 prickfritt.

Min kära bror tipsade mig om Bilsport. De skulle tydligen ha humana priser på försäkringar. Jag får som sagt testa och ringa. :)

Om man ska gissa på mellan tummen och pekfingret, rör det sig om 5000 /år eller 20 000/år?

Jag kommer troligtvis inte att köra ihjäl mig på en hoj i över 200. Jag vill ha en hoj som är lite kräm i, men samtidigt är behagligt att ligga och toura på i 110-130 km/h.

Vad är största skillnaden på en naken och en påklädd hoj? Mindre stabilt i högre farter?

// Rasmus

Last edited:
Z750/z1000
Hornet 600 & 1000
Suzuki GSR600

Några hojar som jag tror du kommer tycka om, bra med tryck för en nybörjare samt väldigt smidiga och lättkörda.

Ofta är hojar med "kåpa" mer raceutrustade och har mer klös i motorn, det finns vad jag vet ingen direkt "naken" modell av en sporthoj. Däremot finns det ju de nakna hojar som fortfarande har klös i motorn. Det blåser lite mer på en hoj utan över 100km/h, men har du ett bra ställ och en hjälm som sitter åt är det inte något man stör sig på enligt mig. Det blåser ju såklart även på en hoj med kåpor.

Bilsport & Mc är absolut ett bra bolag med bra premier, däremot försäkrar de inte alla hojar. Framförallt inte sporthojar. Nakna hojar brukar däremot gå bra.

har kört 3-4timmars turer med flickvänen bak utan höra ett ända klagomål inte heller har min bror klagat:)
Synd med det tråkiga vädret annars kunde man tagit en tur förbi jönköping med hojjen.

Försäkringen för mig(18år a-kortet iår) går på halvföräkring 2200kr/år dock pga 25kw stryngingen. Men när jag kollade runt så var bilsport mc överlägset billigast :)

Skulle rekommendera en 2003+ så får du med insprutning bland annat.

//Danne

Last edited:
har kört 3-4timmars turer med flickvänen bak utan höra ett ända klagomål inte heller har min bror klagat:)
Synd med det tråkiga vädret annars kunde man tagit en tur förbi jönköping med hojjen.

Försäkringen för mig(18år a-kortet iår) går på halvföräkring 2200kr/år dock pga 25kw stryngingen. Men när jag kollade runt så var bilsport mc överlägset billigast :)

Skulle rekommendera en 2003+ så får du med insprutning bland annat.

//Danne

Danne, låter ju guld att även hålla kvinnan där bak nöjd.

Tja, har du vägarna förbi Jkpg om vädret skulle bli något bättre så säg till, helt klart sugen på att se/höra en live! :tummenupp

Man vill ju helst ha så få år/mil som möjligt när man köper. Men vad jag kan tyda på blocket så borde det inte vara omöjligt att få tag i en 04-05 med hyffsat låga mil för en bra slant. :)

Tänkte man skulle satsa på lite utrustning nu kring jul. (Bästa julklapparna är de man köper till sig själv;) )
Skulle du rekomendera skinnställa före, ex. Goretex ställ?
Har kollat på lite olika men ännu inte bestämt mig, det enda som jag egentligen har bestämt mig för är nog en bra hjälm som jag lyckats hitta på Nyberg Motor här i Jönköping.

Blir spännande att se vad en försäkring kommer ligga på.
Hamnar man under 5000 kr/år är det ju över mina förväntningar! :)

// Rasmus

Z750/z1000
Hornet 600 & 1000
Suzuki GSR600

Några hojar som jag tror du kommer tycka om, bra med tryck för en nybörjare samt väldigt smidiga och lättkörda.

Ofta är hojar med "kåpa" mer raceutrustade och har mer klös i motorn, det finns vad jag vet ingen direkt "naken" modell av en sporthoj. Däremot finns det ju de nakna hojar som fortfarande har klös i motorn. Det blåser lite mer på en hoj utan över 100km/h, men har du ett bra ställ och en hjälm som sitter åt är det inte något man stör sig på enligt mig. Det blåser ju såklart även på en hoj med kåpor.

Bilsport & Mc är absolut ett bra bolag med bra premier, däremot försäkrar de inte alla hojar. Framförallt inte sporthojar. Nakna hojar brukar däremot gå bra.

Hallå!

Gillar verkligen looken på de hojar som ni har tipsat om.
Det svåra blir att jag inte kan provköra innan köp. Jag får helt enkelt satsa på att läsa och fråga er så mycket som möjligt innan köp. Samt lita på magkänslan. :tummenupp

Är det något speciellt man ska ha i baktanke när man ska köpa en hoj?

Tack för tipsen!

// Rasmus

Last edited:
Hej. Kolla själv runt vilken hoj du vill ha. Har du sedan någon bekant som kan följa med dig när du verkligen ska KOLLA på den som kan hjälpa dig med om det är en bra hoj eller inte. Kanske finns någon vänlig själ här på sidan som bor nära som kan hjälpa dig??
Titta sedan även vad gäller utrustning på bättre beg. Man kan göra väldigt bra klipp på tex. blocket. Vad som helst, kör försiktigt när du har kortet klart.

Lycka till.
//Janne

Hallå!

Gillar verkligen looken på de hojar som ni har tipsat om.
Det svåra blir att jag inte kan provköra innan köp. Jag får helt enkelt satsa på att läsa och fråga er så mycket som möjligt innan köp. Samt lita på magkänslan. :tummenupp

Är det något speciellt man ska ha i baktanke när man ska köpa en hoj?

Tack för tipsen!

// Rasmus
Det är inte bara sittställning man kollar när man provkör, man kollar ju även att det man köper inte är sunkigt skrot ;)

Jag misstänker att du inte tänker ta ett A begränsat? Isf måste hojen ha minst 700cc slagvolym och över 35kW, om du ska köra upp med den vill säga. Eftersom det verkar som att du ska övningsköra med den så rekommenderar jag en GSX750 från tidigt 80-tal, kostar 10-15kkr, 12-1400kr/år i helförsäkring och du får tillbaka pengarna när du säljer den. Även om 5 år. En sån hoj är grymt lättkörd, går att kasta i backen på körgården hur mycket som helst utan att det går sönder saker, det syns inte ens och dom är riktigt driftsäkra. Att köpa en snygg å dyr hoj för övningskörning är i många fall ganska trist, för majoriteten lägger hojen förr eller senare när det ska krypköras, några enstaka bromsar omkull sig också.

Skinnställ alla dagar i veckan :fakta

skinnställ är nog att föredra säkerhetsmässigt. själv kör jag i ett gore-tex ställ...skönt vid turer vid osäkert väder då det är helt vattentätt. Glöm inte att köpa ett bra löst ryggskydd bara.
Sen finns det en hel del billiga tyska hemsidor på nätet om du vill spara någon tusenlapp.

tyvärr verkar det som mc-säsongen är slut men vi får se :)

Har du tänkt övningsköra och köra upp på hojen du köper? har du tänkt övningsköra på hojen du köper och köra upp med en körskolehoj? eller har du tänkt övningsköra på körskola, köra upp med körskolehoj och bara ha hojen du köper för lite extra träning privat?

Tycker svaret på vilka hojar du ska kolla in blir väldigt oliga beroende på den frågan :)

jag tog mitt kort nu i år och jag köpte min hoj förra vintern, jag köpte en sporthoj som jag tyckte jag satt och körde väldigt bekvämt på. den va även väldigt rolig att köra! gav 20 000 för spektaklet.
tyvär körde jag o klota med den så jag byggde om den till en fighter vilket jag verkligen inte ångrar, har blivigt sååååå mycket roligare o köra tycker jag. den enda nackdelen med att inte ha en mysig kåpa att krypa bakom är vinddraget. så man kör lite saktare nu med andra ord. men ack så roligt.
så en fighter är kanske inte fel att införskaffa? enda nackdelen är att försäkringen är som en sporthoj fast att de inte riktigt är det längre. men min kostar 2800 kr helår halvförsäkrad i ett norsk bolag, gjeingside har jag för mig att de heter (stavning).

lycka till med inköp och kortet!

Jag körde en Suzuki GSR som första hoj. Skitrolig och väldigt lättkörd. Har också riktigt nog med tryck. Ser också bra ut, men som sagt, smaken är som baken.
Z750 e kanske snyggare, men jag gillade mera GSR att köra.
Rekommenderar.

Hej. Kolla själv runt vilken hoj du vill ha. Har du sedan någon bekant som kan följa med dig när du verkligen ska KOLLA på den som kan hjälpa dig med om det är en bra hoj eller inte. Kanske finns någon vänlig själ här på sidan som bor nära som kan hjälpa dig??
Titta sedan även vad gäller utrustning på bättre beg. Man kan göra väldigt bra klipp på tex. blocket. Vad som helst, kör försiktigt när du har kortet klart.

Lycka till.
//Janne

Jag har min bror som jag tror kommer hjälpa mig när det är dags för köpet. Nackdelen är ju återigen att jag inte kommer kunna provköra, utan får endast pilla, sparka däck, provsitta och gå på magkänsln. :)

Jag har varit runt en del inne på Nybergs här i Jönköping. De rekomenderade mig starkt att vara mycket kritisk med att köpa utrustning på blocket då kläderna måste sitta som en smäck på kroppen för att få ut önskad effekt.
Men kan man hitta bra beg. är det ju otroligt bra!

Tack för tipset!

// Rasmus

Det är inte bara sittställning man kollar när man provkör, man kollar ju även att det man köper inte är sunkigt skrot ;)

Jag misstänker att du inte tänker ta ett A begränsat? Isf måste hojen ha minst 700cc slagvolym och över 35kW, om du ska köra upp med den vill säga. Eftersom det verkar som att du ska övningsköra med den så rekommenderar jag en GSX750 från tidigt 80-tal, kostar 10-15kkr, 12-1400kr/år i helförsäkring och du får tillbaka pengarna när du säljer den. Även om 5 år. En sån hoj är grymt lättkörd, går att kasta i backen på körgården hur mycket som helst utan att det går sönder saker, det syns inte ens och dom är riktigt driftsäkra. Att köpa en snygg å dyr hoj för övningskörning är i många fall ganska trist, för majoriteten lägger hojen förr eller senare när det ska krypköras, några enstaka bromsar omkull sig också.

Skinnställ alla dagar i veckan :fakta

Hallå där!

Nej, jag tänker inte ta ett a-begränsat. Även om jag kommer köra en 600 CC så vill jag ändå ha möjlighet att kunna köpa/köra större om jag skulle vilja.
Tanken är att jag ska köra hojen som komplement till körskolans hoj. Köra med körskolans hoj när jag tar lektioner och sedan övningsköra privat med min egen.
Tanken är ju också att den hojen jag köper vill jag sedan kunna köra ett antal säsonger. Vill inte byta efter 3 månader. :)
Jag uppskattar tipset, men jag är nog ute på jakt efter en hoj runt 04-06. Har märkt att man får bra med hoj för en rimlig slant. :tummenupp

Och du, skinnställ får det bli :)

Tack

// Rasmus

Har du tänkt övningsköra och köra upp på hojen du köper? har du tänkt övningsköra på hojen du köper och köra upp med en körskolehoj? eller har du tänkt övningsköra på körskola, köra upp med körskolehoj och bara ha hojen du köper för lite extra träning privat?

Tycker svaret på vilka hojar du ska kolla in blir väldigt oliga beroende på den frågan :)

Tjo!

Tanken är att jag ska övningsköra med körskolans MC och även köra upp med den, sen ska jag använda mina egna till att köra privat. Just för att minska antalet körlektioner, de är ju tyvärr inte gratis.
:(
// Rasmus

jag tog mitt kort nu i år och jag köpte min hoj förra vintern, jag köpte en sporthoj som jag tyckte jag satt och körde väldigt bekvämt på. den va även väldigt rolig att köra! gav 20 000 för spektaklet.
tyvär körde jag o klota med den så jag byggde om den till en fighter vilket jag verkligen inte ångrar, har blivigt sååååå mycket roligare o köra tycker jag. den enda nackdelen med att inte ha en mysig kåpa att krypa bakom är vinddraget. så man kör lite saktare nu med andra ord. men ack så roligt.
så en fighter är kanske inte fel att införskaffa? enda nackdelen är att försäkringen är som en sporthoj fast att de inte riktigt är det längre. men min kostar 2800 kr helår halvförsäkrad i ett norsk bolag, gjeingside har jag för mig att de heter (stavning).

lycka till med inköp och kortet!

Tjena!!

Hur tycker du att det var att köpa MC innan du hade kortet?
Ångrar du att du inte tog kortet först och hade möjlighet att kunna köra runt på lite olika hojar innan?
Jag ska verkligen ta och ringa runt och kolla olika försäkringsbolag, se vad man får betala för olika cyklar.

En fråga till. Hur mycket behöver man nu räkna med för kortet på ett ungefär? Det är inte så lätt att begära en offert av en körskola eftersom vissa behöver mer lektioner än andra.
Men på ett ungefär, jag har satt upp ett mål på under 15 000. Jag har ändå körvana i trafiken med bil sedan 8 år tillbaka.:tummenupp

// Rasmus

Last edited:
Jag tänkte sälja min Ducce på vårkanten (typ början av mars) nästa år. Sittställningen är sportig, men inte supersportig och den fungerar riktigt bra att köra långt på, även med passagerare. Har varit iväg på två semestrar, en på 640 mil och en på 520 mil. Den är riktigt stabil på Autobahn, men går trots det att svänga med på alpvägarna och har ett fantastiskt härligt ljud!

Ducati ST4s 2003.

996-motor / 117 hp / 250 km/h / 0-100 3,8 s

"Brembo"-bromsar med riktigt bra bett!

"Öhlins"-dämpare.

"Sil Moto"-ljuddämpare + original som medföljer.

"Marchesini"-fälgar.

Helt nya "Michelin Pilot Road 2"-däck.

Ny kopplingskorg + lameller.

Stora servicen nästan alldeles nyss gjord.

Packväskor (kraschpuckar :hihi) för långturer.

Försäkringen är också billig. Jag betalar 5.100 helår och helförsäkring.

Vad sägs? Intresserad? :)

Jag körde en Suzuki GSR som första hoj. Skitrolig och väldigt lättkörd. Har också riktigt nog med tryck. Ser också bra ut, men som sagt, smaken är som baken.
Z750 e kanske snyggare, men jag gillade mera GSR att köra.
Rekommenderar.

Hej,

Tack för tipset! Jag har ännu inte bestämt mig på långa vägar. Det får bli att kolla runt fram till jul och sedan försöka införskaffa mig något spännande till 2011 :)

// Rasmus

Tjena!!

Hur tycker du att det var att köpa MC innan du hade kortet?
Ångrar du att du inte tog kortet först och hade möjlighet att kunna köra runt på lite olika hojar innan?
Jag ska verkligen ta och ringa runt och kolla olika försäkringsbolag, se vad man får betala för olika cyklar.

En fråga till. Hur mycket behöver man nu räkna med för kortet på ett ungefär? Det är inte så lätt att begära en offert av en körskola eftersom vissa behöver mer lektioner än andra.
Men på ett ungefär, jag har satt upp ett mål på under 15 000. Jag har ändå körvana i trafiken med bil sedan 8 år tillbaka.:tummenupp

// Rasmus

Jag köpte även hoj innan kortet, ångrar mig inte. klart man ska ha hojen hemma färdig och försäkrad när man kommer hem efter man tagit kortet, helt underbar känsla att komma hem då :yoparty

Mitt kort gick nog på ca 15.000kr(ren gissning) men då hade jag ingen att övningsköra med privat och har inte ens b- eller a1-körkort.

Gsr600 är ju grymt snygg enligt mig var själv sugen på en sådan men priset var lite högt för mig :gnissla.

//Danne

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...