Nybörjare på jakt

Jag tänkte sälja min Ducce på vårkanten (typ början av mars) nästa år. Sittställningen är sportig, men inte supersportig och den fungerar riktigt bra att köra långt på, även med passagerare. Har varit iväg på två semestrar, en på 640 mil och en på 520 mil. Den är riktigt stabil på Autobahn, men går trots det att svänga med på alpvägarna och har ett fantastiskt härligt ljud!

Ducati ST4s 2003.

996-motor / 117 hp / 250 km/h / 0-100 3,8 s

"Brembo"-bromsar med riktigt bra bett!

"Öhlins"-dämpare.

"Sil Moto"-ljuddämpare + original som medföljer.

"Marchesini"-fälgar.

Helt nya "Michelin Pilot Road 2"-däck.

Ny kopplingskorg + lameller.

Stora servicen nästan alldeles nyss gjord.

Packväskor (kraschpuckar :hihi) för långturer.

Försäkringen är också billig. Jag betalar 5.100 helår och helförsäkring.

Vad sägs? Intresserad? :)

Hallå!

Hur långt har den gått? Och vad är prislappen?

// Rasmus

Jag köpte även hoj innan kortet, ångrar mig inte. klart man ska ha hojen hemma färdig och försäkrad när man kommer hem efter man tagit kortet, helt underbar känsla att komma hem då :yoparty

Mitt kort gick nog på ca 15.000kr(ren gissning) men då hade jag ingen att övningsköra med privat och har inte ens b- eller a1-körkort.

Gsr600 är ju grymt snygg enligt mig var själv sugen på en sådan men priset var lite högt för mig :gnissla.

//Danne

God kväll Danne!

Var det inte svårt att välja hoj utan att kunna provköra?
Det känns som det är ett stort problem för mig. Efter läst, kollat youtube, priser osv. Så tycker jag K z750 och S Sv650S ser riktigt trevliga ut.
Tänkte jag skulle ringa och kolla försäkring på dessa under morgondagen. Kan man tillgodoräkna att man har haft bil i 8 år?
Eller börjar man på scratch när man skaffar MC ur försäkringens synvinkel?

Jag kollade även med transportstyrelsen idag om olika viktklasser, någon nämde ovan att minimum 700 kubik och 25 KW för tung MC, personen på transportstyrelsen var lite undrande och menade på att antingen finns det lätt MC (125:a) och sen tung.

Har idag även anmält mig till Risk1. :tummenupp

Må väl allihopa

// Rasmus
 
Last edited:
Du måste ha minst 700 cc vid uppkörning för A-kort. Min strategi var att kolla vilken hoj körskolorna hade och köpte den modell som föll mig mest i smaken och tog kortet privat. Tanken var att sälja hojen efter första säsongen men jag gillade den så mycket att jag behöll den en säsong till. Till våren ska jag dock sälja den och köpa en "riktig" sporthoj. ZR-7 är äldre än de du kollat på men en z750 har riktigt dålig svängradie vad jag förstått och jobbig att köra konbana med, så ska du köra upp med hojen du köper så kanske du ska ha det i åtanke. Du kan vänta tills jag besiktat min i vår och köpa den om du vill, eller köpa den innan och besikta själv. Den är billigare än det prisintervall du nämnt vilket gör att du kan lägga pengarna som blir över på utrustning istället.
 
jämföra sv650 och z750 e väl lite som att jämföra en miata med en lotus exige.

även om ingen av dem är nån värsting så är sv650 tanthoj i jämförelse :P

annars är det som sagt bara om du tänkt köra upp på hojen, vilket du ju sagt du inte har, som du behöver bry dig om över 700cc.

Du sa du gillar naket men dina kriterier, sportig bra åka långt bekvämt att ta med tanten ibland låter för mig som du skrulle trivas bättre med en sporttouringhoj, VFR800, honda blackbird eller liknande
 
Last edited:
Om du är på jakt efter en sport/touring hoj, skulle jag rekomendera en suzuki gsxr 1100 155hk i 95:orna:tummenupp,billig att försäkra också
 
många här som rekommenderar kawa z750/1000. kan bara instämma. har nu i dagsläget en z1000 och hade innan det en z750 -06. har verkligen varit supernöjd me båda. bytte från z750 endast för att jag fick ett sånt grymt "vill ha begär" då jag såg kawa z1000 i kawagrönt, inte för att jag skulle ha tröttnat på z750,an:tummenupp
 
Du måste ha minst 700 cc vid uppkörning för A-kort. Min strategi var att kolla vilken hoj körskolorna hade och köpte den modell som föll mig mest i smaken och tog kortet privat. Tanken var att sälja hojen efter första säsongen men jag gillade den så mycket att jag behöll den en säsong till. Till våren ska jag dock sälja den och köpa en "riktig" sporthoj. ZR-7 är äldre än de du kollat på men en z750 har riktigt dålig svängradie vad jag förstått och jobbig att köra konbana med, så ska du köra upp med hojen du köper så kanske du ska ha det i åtanke. Du kan vänta tills jag besiktat min i vår och köpa den om du vill, eller köpa den innan och besikta själv. Den är billigare än det prisintervall du nämnt vilket gör att du kan lägga pengarna som blir över på utrustning istället.

Vad skönt att jag har fått kläm på det när det gäller viktklassen 700 cc. Tanken är ju att jag inte ska köra upp med hojen jag köper utan jag använder körskolans hoj.
Vad är det för årsmodell du har? Och mil? Pris?

// Rasmus

jämföra sv650 och z750 e väl lite som att jämföra en miata med en lotus exige.

även om ingen av dem är nån värsting så är sv650 tanthoj i jämförelse :P

annars är det som sagt bara om du tänkt köra upp på hojen, vilket du ju sagt du inte har, som du behöver bry dig om över 700cc.

Du sa du gillar naket men dina kriterier, sportig bra åka långt bekvämt att ta med tanten ibland låter för mig som du skrulle trivas bättre med en sporttouringhoj, VFR800, honda blackbird eller liknande

Jag vill ej ha en värstinghoj. Jag vill ha en sporthoj som är bekväm att köra 30-40 mil på utan att man känner sig som 75 när man kliver av hojen :D

Jag har ingen erfarenhet av varken z750 eller sv650. Det är därför ni finns här och kommer med era kloka och visa ord :tummenupp

VFR800 är helt klart en fin hoj, men ligger en slant över vad jag är ute efter. Tack för tipset och åsikten iaf!

// Rasmus

många här som rekommenderar kawa z750/1000. kan bara instämma. har nu i dagsläget en z1000 och hade innan det en z750 -06. har verkligen varit supernöjd me båda. bytte från z750 endast för att jag fick ett sånt grymt "vill ha begär" då jag såg kawa z1000 i kawagrönt, inte för att jag skulle ha tröttnat på z750,an:tummenupp

Hallå där!
Hur var din z750 att försäkra?
För respektive nackdelar med hojen? Du får jättegärna skriva några rader om den :)
Hur sitter passagerare på den? Hur känns den att köra ex. 110 km/h på E4:an?

// Rasmus
 
Last edited:
...

Var det inte svårt att välja hoj utan att kunna provköra?
Det känns som det är ett stort problem för mig. ...

// Rasmus

Jag har haft några hojar genom åren och vissa har jag provkört innan köp, vissa inte. Finns givetvis fördelar med att provköra, men jag har inte ångrat något köp än så länge. Tycker snarare det kan ställa till det och göra valet ännu svårare i vissa fall. Risken är ju att man gillar alla hojar man provkör och vill ha dem allihop. Så är det för mig iaf.:D

Kör för tillfället en Monster 696 som jag är riktigt nöjd med, men tyvärr ska den säljas då jag blivit sugen på motard/enduro. Den ligger visserligen inte i din prisklass, men om du hittar mer stålars eller stöter på en i bra pris så är det en väldigt bra hoj.

Lycka till.:tummenupp
 
Jag har haft några hojar genom åren och vissa har jag provkört innan köp, vissa inte. Finns givetvis fördelar med att provköra, men jag har inte ångrat något köp än så länge. Tycker snarare det kan ställa till det och göra valet ännu svårare i vissa fall. Risken är ju att man gillar alla hojar man provkör och vill ha dem allihop. Så är det för mig iaf.:D

Kör för tillfället en Monster 696 som jag är riktigt nöjd med, men tyvärr ska den säljas då jag blivit sugen på motard/enduro. Den ligger visserligen inte i din prisklass, men om du hittar mer stålars eller stöter på en i bra pris så är det en väldigt bra hoj.

Lycka till.:tummenupp

Tja,
Om man skulle hitta mer stålars. Hehe :D

Känns skönt att höra att såpass många inte har provkört varje hoj innan man köpt och ändå inte varit missnöjda.

Sitter och läser mer och mer om z750 och blir allt mer tillfredställd med de goda kommentarerna på diverse sidorna :tummenupp
Verkar som att det är en bra nybörjarhoj, inte värst på något men saknar också svagheterna. Inte värsta motorn men heller inte en slö motor. Det passar mig utmärkt.

Vi får se, skulle man springa på en bra till ett vettigt pris, så varför inte.
Jag har alltid köpt mina bilar via bilhandlare, känns säkrare på något sätt. Men man kanske skulle prova att köpa från privatperson den här gången :)

Tack för era kommentarer och åsikter

// Rasmus
 
Tja,

Jag har alltid köpt mina bilar via bilhandlare, känns säkrare på något sätt. Men man kanske skulle prova att köpa från privatperson den här gången :)

Tack för era kommentarer och åsikter

// Rasmus

Tror det i allmänhet är säkrare att köpa hoj än bil av privatperson. Bil åker man för att man måste ta sig fram, MC åker man för att man är intresserad. Därmed tar de flesta bättre hand om sina hojar än sina bilar. Sen finns det ju alltid muppar som inte har vett att ta hand om grejerna såklart, ( http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U ) men ta med dig någon som har lite koll så ska det nog inte vara någon fara. :tummenupp
 
Glöm inte kolla Hornet 900, kanonrolig hoj som både är driftsäker och relativt billig att äga.:yoparty
 
Jag har gjort som du tänkt att göra. Köpt mig en hoj innan kortet. Ett tips. VÄNTA tills våren med att köpa mc. Det är psykiskt knäckande att se skönheten varenda dag och veta att man inte kan köra. Nu är jag så pass dum så jag har ställt den i vardagsrummet med i väntan på våren. Verkstan ska hon inte stå och bli skitig i.

Vi har någon Suzuki 750 på körskolan, vet inte vilken modell det är men dom är sjuk välbalanserade och lätta att köra. Värt att titta upp kanske?

Lycka till
 
Att kalla Sv:n för tant hoj i jämförelse med z750 tycker jag är helt fel.
Men om du ska köra solo långa turer så är nog z750 bättre då du har en mer upprätt körställning , dock ska passagerarsadeln inte vara den bästa precis.
såhär skulle jag jag nog lista dom två hojjarna:

Suzuki Sv650s 04
+lätt och lättkörd
+pigg och kul motorkaraktär( Är nog kvickare upp till farter vid 110km/h men sen drar nog kawavan ifrån)
+förvånadvärts bra på låga varv för vara en 650cc
+tar lite soppa
-med orginal kåpglaset så fick jag fartvinden en bit under hjälmen hjälmen(lätt fixat med nytt snyggare kåpglas)
-kanske är lite liten för långa personer men jag på 178 sitter bra iallafall.
-mjuk fjädring fram.


Kawa z750 årmodel 04-06

+den är nog skönare vid långturer pga den mer upprätta körställningen.
+lättkörd
+kaxigt utseende
-bromsar
-vibrerar en hel del och rätt klen vid låga varv.
-väldigt mycket armbågar i speglarna. helt oanvändbara fast det är ju inte heller så svårt att fixa.
-dämparna var nog inte heller dom bästa på denna hoj heller.
passagerarsadeln kändes rätt värdelös men har inte själv testat så hur dom egentligen är får någon annan svara på.

/Danne
 
Tror det i allmänhet är säkrare att köpa hoj än bil av privatperson. Bil åker man för att man måste ta sig fram, MC åker man för att man är intresserad. Därmed tar de flesta bättre hand om sina hojar än sina bilar. Sen finns det ju alltid muppar som inte har vett att ta hand om grejerna såklart, ( http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U ) men ta med dig någon som har lite koll så ska det nog inte vara någon fara. :tummenupp

God kväll!

Hehe, den hojen skulle inte jag vilja ha. Shit vad han misshandlar den :gnissla

Jag har min bror som har haft kortet i 15 år. Han är väl inte jättekunnig då han inte har intresset av att meka, men han kan ju betydligt mer än vad jag kan :)

z750 är en klockren nybörjarhoj. Hett tips!

Kul!
Kul att få höra det från fler personer. Det ökar ju bara intresset mer och mer :) Ringde något försäkringsbolag idag, kommer ej ihåg namnet. Men dom ville ha 9000 kr/år i halvförsäkring.
Det tycker jag var ganska mycket.
Jag ska kolla med Bilsport. Har en känsla av att man bör kunna halvera priset.
Om nu Bilsport försäkrar z750. Det är ju en naken hoj, så man får väl se vad dom säger.

// Rasmus

Jag har gjort som du tänkt att göra. Köpt mig en hoj innan kortet. Ett tips. VÄNTA tills våren med att köpa mc. Det är psykiskt knäckande att se skönheten varenda dag och veta att man inte kan köra. Nu är jag så pass dum så jag har ställt den i vardagsrummet med i väntan på våren. Verkstan ska hon inte stå och bli skitig i.

Vi har någon Suzuki 750 på körskolan, vet inte vilken modell det är men dom är sjuk välbalanserade och lätta att köra. Värt att titta upp kanske?

Lycka till

Hehe du var ju en rolig en! :)
Jag kommer förmodligen inte ställa min i vardagsrummet, kanske för att jag nog inte får plats med den i min lilla etta :)
Kanske man kan lägga den i sängen och skeda med den? :banana

Den hoj jag bestämmer mig för kommer jag köpa i vinter, troligtvis i Januari. Sen kommer jag ställa den i brorsans garage i Göteborg. (bor själv i jkpg).
Jag tror man kan tjäna en del pengar på att köpa den under vintersäsongen.
Skulle jag inte hitta någon så köper jag ju inte förrens jag hittar den som passar mig bra.

// Rasmus

Att kalla Sv:n för tant hoj i jämförelse med z750 tycker jag är helt fel.
Men om du ska köra solo långa turer så är nog z750 bättre då du har en mer upprätt körställning , dock ska passagerarsadeln inte vara den bästa precis.
såhär skulle jag jag nog lista dom två hojjarna:

Suzuki Sv650s 04
+lätt och lättkörd
+pigg och kul motorkaraktär( Är nog kvickare upp till farter vid 110km/h men sen drar nog kawavan ifrån)
+förvånadvärts bra på låga varv för vara en 650cc
+tar lite soppa
-med orginal kåpglaset så fick jag fartvinden en bit under hjälmen hjälmen(lätt fixat med nytt snyggare kåpglas)
-kanske är lite liten för långa personer men jag på 178 sitter bra iallafall.
-mjuk fjädring fram.


Kawa z750 årmodel 04-06

+den är nog skönare vid långturer pga den mer upprätta körställningen.
+lättkörd
+kaxigt utseende
-bromsar
-vibrerar en hel del och rätt klen vid låga varv.
-väldigt mycket armbågar i speglarna. helt oanvändbara fast det är ju inte heller så svårt att fixa.
-dämparna var nog inte heller dom bästa på denna hoj heller.
passagerarsadeln kändes rätt värdelös men har inte själv testat så hur dom egentligen är får någon annan svara på.

/Danne

Hallå Danne!

Jag tror inte heller att den är en tanthoj, gillar verkligen Sv650 utseendet. Även om jag kanske tycker att z750 har något kaxigare attityd.
Läste någonstans att vibrationerna låg mycket vid fotpedalerna. Personen som hade en sådan bytte ut dessa och slapp sedan vibbarna.

Vet ni om det finns möjlighet att kunna hänga på en väska på en sådan hoj? Alltså, en sidoväska. Detta endast av praktiska skäl då man ska åka iväg och behöver ha med sig en del, absolut inte för att ha hängandes där jämt, det förstör nog en del av looken :)

Sen, det finns ingen som har kvar några teoriböcker som ligger och samlar damm? :tummenupp

// Rasmus
 
Last edited:
God kväll!



Hallå Danne!

Jag tror inte heller att den är en tanthoj, gillar verkligen Sv650 utseendet. Även om jag kanske tycker att z750 har något kaxigare attityd.
Läste någonstans att vibrationerna låg mycket vid fotpedalerna. Personen som hade en sådan bytte ut dessa och slapp sedan vibbarna.

Vet ni om det finns möjlighet att kunna hänga på en väska på en sådan hoj? Alltså, en sidoväska. Detta endast av praktiska skäl då man ska åka iväg och behöver ha med sig en del, absolut inte för att ha hängandes där jämt, det förstör nog en del av looken :)

Sen, det finns ingen som har kvar några teoriböcker som ligger och samlar damm? :tummenupp

// Rasmus


Tror du blir nöjd med båda hojarna faktist.
jagh ar ett par väskor till min hoj(mjuka utan någon hållare) funkar helt okej.. lägger ut en bild med full packutrustning när jag kommer hem från skolan idag så får du se hur mycket det förstör utseendet :D

har tyvärr ingen bok du kan få efterssom jag ska nog fixa bil-körkort snart


nu ska jag gå ut och drägla framför hojen och längta till sommaren :gnissla

//Danne
 
Last edited:
[



Hallå där!
Hur var din z750 att försäkra?
För respektive nackdelar med hojen? Du får jättegärna skriva några rader om den :)
Hur sitter passagerare på den? Hur känns den att köra ex. 110 km/h på E4:an?

Hejs:)
förskringskostnader kan jag inte uttala mig om, bor o försärkrar i mumindalen (Finland) så har inge koll på vad den kostar att försäkra i Sverige. Passagerare trivdes relativt fint, om man inte åker allt för långt vill säga. Vanliga kvällsutflykter funkar ypperligt med passagerare. Som med alla nakna hojar blir vinden störande vid höga hastigheter, 110kmh är dock inga problem alls:tummenupp.

Fördelar/nackdelar: den fick kritik i pressen för sina vibrationer. detta är ngt som aldrig störde mig. är egentligen först över 7000rpm som vibrationerna gjorde sig påminda. vi de varvtalen kör de flesta ganska aktivt så då kvittar det att det vibrerar lite. klent bottenvrid skrev någon. allt e relativt givetvis, var aldrig jag fäste uppmärksamhet vid iaf. kommer faktistkt int på några andra direkta nackdelar. fördelar:gillade det mesta med min z750. "rätt" utseensde, stark motor, kvickstyrd men ändå "vuxen" i sitt beteende. modellen e dessutom känd för att vara väldigt driftsäker. Dessutom e de ju en Kawa, kan inte gå fel med en Kawa:banana

anyway,såg att någon nämnde sv650. har aldrig ägt en sån ,dock provkört. gillade även den väldigt mycket. var också en av mina alternativ innan z750 köpet. motormässigt e dom ju lite olika, kawan har en ylande radfyra medans suzuki har en mullrande v-twin. Är kanske mest tycke o smak som avgör, både e riktigt bra alternativ. För min del avgjorde kawans betydligt starkare motor att valet föll på den:tummenupp
 
Finns jättebra teoriprogram att ladda hem till MC teori jag körde med Teo trafikskola 2010, körde igenom alla kaptittel sen var uppskrivningen en baggis.

Finns att ladda ner hos dom otäcka piraterna.
 
Lite partisk men..
om du blir fattigare och vill ha en billigare hoj finns trx 850, som är bra hoj för stålarna. Går att åka bana och toura med..
 
Tror du blir nöjd med båda hojarna faktist.
jagh ar ett par väskor till min hoj(mjuka utan någon hållare) funkar helt okej.. lägger ut en bild med full packutrustning när jag kommer hem från skolan idag så får du se hur mycket det förstör utseendet :D

har tyvärr ingen bok du kan få efterssom jag ska nog fixa bil-körkort snart


nu ska jag gå ut och drägla framför hojen och längta till sommaren :gnissla

//Danne


Jag skulle tro det också.
Du får gärna lägga upp några bilder med packning på. Jag är rätt medveten om att det kommer inte se så otroligt nice ut, men just i praktisk synvinkel kan det vara användbart någon gång :)

Det var synd att jag inte hade mina böcker kvar till B kortet. :(

// Rasmus

Finns jättebra teoriprogram att ladda hem till MC teori jag körde med Teo trafikskola 2010, körde igenom alla kaptittel sen var uppskrivningen en baggis.

Finns att ladda ner hos dom otäcka piraterna.

Oj oj, då får jag kolla hos dom otäcka piraterna :näsblod

Tack för tipset!

// Rasmus
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top