Nybörjare på jakt

[



Hallå där!
Hur var din z750 att försäkra?
För respektive nackdelar med hojen? Du får jättegärna skriva några rader om den :)
Hur sitter passagerare på den? Hur känns den att köra ex. 110 km/h på E4:an?

Hejs:)
förskringskostnader kan jag inte uttala mig om, bor o försärkrar i mumindalen (Finland) så har inge koll på vad den kostar att försäkra i Sverige. Passagerare trivdes relativt fint, om man inte åker allt för långt vill säga. Vanliga kvällsutflykter funkar ypperligt med passagerare. Som med alla nakna hojar blir vinden störande vid höga hastigheter, 110kmh är dock inga problem alls:tummenupp.

Fördelar/nackdelar: den fick kritik i pressen för sina vibrationer. detta är ngt som aldrig störde mig. är egentligen först över 7000rpm som vibrationerna gjorde sig påminda. vi de varvtalen kör de flesta ganska aktivt så då kvittar det att det vibrerar lite. klent bottenvrid skrev någon. allt e relativt givetvis, var aldrig jag fäste uppmärksamhet vid iaf. kommer faktistkt int på några andra direkta nackdelar. fördelar:gillade det mesta med min z750. "rätt" utseensde, stark motor, kvickstyrd men ändå "vuxen" i sitt beteende. modellen e dessutom känd för att vara väldigt driftsäker. Dessutom e de ju en Kawa, kan inte gå fel med en Kawa:banana

anyway,såg att någon nämnde sv650. har aldrig ägt en sån ,dock provkört. gillade även den väldigt mycket. var också en av mina alternativ innan z750 köpet. motormässigt e dom ju lite olika, kawan har en ylande radfyra medans suzuki har en mullrande v-twin. Är kanske mest tycke o smak som avgör, både e riktigt bra alternativ. För min del avgjorde kawans betydligt starkare motor att valet föll på den:tummenupp

Hallå!
Tack för svaret!!

Jag har kollat runt lite idag, Bilsport ville ha 10 000/år för halvförsäkring på en z750. :huvet

Var även och kollade i en MC affär här i jkpg, de hade precis fått in en z750. Den här var röd, vad tror ni en omlackning skulle kosta?

Annars verkar z750 bara ge mig mer och mer positiva vibbar från ju mer folk jag pratar med. Enda nackdelen so far, försäkringen! Fast det kanske är samma på de flesta hojar i den klassen?

// Rasmus
 
här är en bild, men det finns snart fler bilder "i mitt garage" här på sporthoj
2cs9bwx.jpg




Ush den försäkringen på en z750 lät inte kul :gnissla men det är bara att leta på
 
här är en bild, men det finns snart fler bilder "i mitt garage" här på sporthoj
2cs9bwx.jpg




Ush den försäkringen på en z750 lät inte kul :gnissla men det är bara att leta på

Riktigt nice, får ju med sig hyffsat mycket bagage! Mycket bra, I like! :tummenupp
Kollade även sv650S, den var ännu dyrare. tror dom skulle ha 11000 kr/år för halvförsäkring.
Men jag ska kolla runt på massa olika försäkringsbolag efter något vettigt.

Det borde väl räcka med halvförsäkring? som täcker stöld och brand?
Eller kör dom flesta med helförsäkring?

Vad tror du om omlackning av en hoj?

// Rasmus
 
Riktigt nice, får ju med sig hyffsat mycket bagage! Mycket bra, I like! :tummenupp
Kollade även sv650S, den var ännu dyrare. tror dom skulle ha 11000 kr/år för halvförsäkring.
Men jag ska kolla runt på massa olika försäkringsbolag efter något vettigt.

Det borde väl räcka med halvförsäkring? som täcker stöld och brand?
Eller kör dom flesta med helförsäkring?

Vad tror du om omlackning av en hoj?

// Rasmus



Svårt o säga vad som räcker i försäkringsväg, jag ångrar jag inte körde helförsäkrat detta året efter 2 tragedier och lite pengaförluster.
Sen beror de ju helt klart på vad hel / halv kostar.
 
Svårt o säga vad som räcker i försäkringsväg, jag ångrar jag inte körde helförsäkrat detta året efter 2 tragedier och lite pengaförluster.
Sen beror de ju helt klart på vad hel / halv kostar.

Jag tror att Hel skulle gå på 25000-30 000 kr/år.
Halv var runt 10 000kr/år.

Försäkringstanten sa att det var bättre att köpa en 20 år gammal hoj första två åren innan jag fyller 30.
Jag vet inte ja, jag betalar nog några tusen extra för att ha den hoj jag vill ha fram tills jag är 30. Och dessutom ha den på halvförsäkring

// Rasmus
 
i den där packningen på bilden(det är dragspelsväskor och kan öka stoleken rätt mycket till om man vill) har jag kläder för över en vecka+skor, ett extra skinnstöll+stövlar+hjälm, termobyxor + lite andra småsaker.


safftiga siffror du får, jag skulle betalat 6000år/halv för ostrypt, så ibland är man glad att man bor i en liten håla :D
Jag kör med bara halvförsäkring(8000kr billigare året och självrisken låg på 10 000kr vid vagnskada) så om det skulle behövas nästa säsong skulle jag betalat 26 000kr och då inte hojjen värld mycket mer än det. så jag tyckte inte det var lönt att skaffa helförsäkring för mig iallafall. Men om det är lönt för dig får du ju avgöra helt själv.


Har ingen erfarenhet att lackering men det är väl bara att skruva av kåporna och lämna in hos en lackerare. Borde väl inte vara allt för dyrt?

på bilsport får du rabatt om du är med i smc och kör med godkänd skyddsutrustning. blev rätt mycket billigare för mig då. så kolal det om du inte redan gjort det :tummenupp
 
Last edited:
i den där packningen på bilden(det är dragspelsväskor och kan öka stoleken rätt mycket till om man vill) har jag kläder för över en vecka+skor, ett extra skinnstöll+stövlar+hjälm, termobyxor + lite andra småsaker.


safftiga siffror du får, jag skulle betalat 6000år/halv för ostrypt, så ibland är man glad att man bor i en liten håla :D
Jag kör med bara halvförsäkring(8000kr billigare året och självrisken låg på 10 000kr vid vagnskada) så om det skulle behövas nästa säsong skulle jag betalat 26 000kr och då inte hojjen värld mycket mer än det. så jag tyckte inte det var lönt att skaffa helförsäkring för mig iallafall. Men om det är lönt för dig får du ju avgöra helt själv.


Har ingen erfarenhet att lackering men det är väl bara att skruva av kåporna och lämna in hos en lackerare. Borde väl inte vara allt för dyrt?

på bilsport får du rabatt om du är med i smc och kör med godkänd skyddsutrustning. blev rätt mycket billigare för mig då. så kolal det om du inte redan gjort det :tummenupp

Jösses vad med saker du får plats! Helt klart bra att ha möjligheten.
Jag kommer nog köra halv också.

smc? Svenska motorcykel club?
Jag har faktiskt inte kollat med dom, men jag ska absolut kolla.
Ska även kolla med andra försäkringsbolag.

Skulle du rekomendera att köpa utrustning på blocket eller nytt? Var och pratade med lokala MC affären, dom tyckte jag skulle lägga pengar på en bra jacka som jag verkligen gillade, och sen kanske köpa ett par goretex byxor ifall det blir för mycket pengar. Känns som att man inte vill lägga mer än 10 000 kr på utrustningen.

// Rasmus
 
Provkörning: Visserligen körde jag motorcykel både på touring och bandagar på 1960-talet men sedan har det varit bil så när jag bestämde mig för att köpa motorcykel för ett år sedan var saken klar, provkörningen skulle göras av nån som verkligen kunde köra motorcykel. En kollega på jobbet med några 10000mil på motorcykel blev valet. Som i sin tur rekommenderade sin son med åtskilliga bandagar på hans egen SV 650 S, dvs just den modell jag funderade på att köpa en.
Viktigt: Sadeln får inte var högre än att du bekvämt står med båda fötterna på gatan vid rödljus. Annars blir det jobbigt.
När du bestämt dig för model, ta reda på serviceintervallen. Suzuki har stora servicen vid 2400mil, 4800mil. Det var ingen tillfällighet att den SV650 S jag köpte var till salu vid 2100mil. Fick 2400mil servicen av MC-firman som rabatt. Bara lämna in den gått 2375 mil. Så du har servicekostnaden i åtanke när du köper en hoj med några få mil till stor service. Dags för rabatt med hänvisning till servicen.
 
Ok, nu ska jag göra nåt riktigt KORKAT, men är man snäll så är man :/, är själv 83'a och suttit med länsförsäkringars suzukiförsäkring ett tag som ger mig kalaspremie på min TLS (3500pix halv helår i storstad)

så om du är intresserad av en sv kolla med demhär http://www.suzukimcforsakring.se/Default.aspx men, KRASHA FAN INTE HOJEN SEN!, vill inte ha högre premie på min försäkring ;)
 
Ok, nu ska jag göra nåt riktigt KORKAT, men är man snäll så är man :/, är själv 83'a och suttit med länsförsäkringars suzukiförsäkring ett tag som ger mig kalaspremie på min TLS (3500pix halv helår i storstad)

så om du är intresserad av en sv kolla med demhär http://www.suzukimcforsakring.se/Default.aspx men, KRASHA FAN INTE HOJEN SEN!, vill inte ha högre premie på min försäkring ;)

Tack för tipset,
Otroligt snällt, om jag bestämmer mig för en sv650 lär jag ha detta i åtanke.
Valet är ännu inte bestämt för vilken hoj jag ska köpa, just nu känns kawan bra, däremot vill jag hitta något bolag där försäkringen är hyffsat human. Vet ni några försäkringsbolag där premien är generellt OK?

// Rasmus

Provkörning: Visserligen körde jag motorcykel både på touring och bandagar på 1960-talet men sedan har det varit bil så när jag bestämde mig för att köpa motorcykel för ett år sedan var saken klar, provkörningen skulle göras av nån som verkligen kunde köra motorcykel. En kollega på jobbet med några 10000mil på motorcykel blev valet. Som i sin tur rekommenderade sin son med åtskilliga bandagar på hans egen SV 650 S, dvs just den modell jag funderade på att köpa en.
Viktigt: Sadeln får inte var högre än att du bekvämt står med båda fötterna på gatan vid rödljus. Annars blir det jobbigt.
När du bestämt dig för model, ta reda på serviceintervallen. Suzuki har stora servicen vid 2400mil, 4800mil. Det var ingen tillfällighet att den SV650 S jag köpte var till salu vid 2100mil. Fick 2400mil servicen av MC-firman som rabatt. Bara lämna in den gått 2375 mil. Så du har servicekostnaden i åtanke när du köper en hoj med några få mil till stor service. Dags för rabatt med hänvisning till servicen.

Tack för tipsen!
Om det finns möjlighet att provköra så kommer min bror få ta en sväng, dvs. om det inte är snö och is ute på gatorna.
Du vet inte vad kawan har för intervall på service? Det kan väl inte skilja så mycket från SV:n?

// Rasmus
 
Last edited:
finns inget bolag som generella har bra pris, beror helt på vad du har för hoj e bara göra en lista med alla bolag man hittar och sätta sig att ringa, inga genvägar
 
finns inget bolag som generella har bra pris, beror helt på vad du har för hoj e bara göra en lista med alla bolag man hittar och sätta sig att ringa, inga genvägar

Okidok, jag ska meddela lite priser när detta framkommer, än sålänge har jag bara hunnit ringa IF idag. Dom ville ha 50 000 kr/år för helförsäkring på en kawa z750 -04 :huvet
 
Jag köpte mig en sv650 -08 för någon månad sen och har som du planer att ta kortet nästa säsong! Har inte hunnit köra den särskilt mkt än men är än så länge otroligt nöjd med mitt köp :D skön körställning, lagom sportig och kraften räcker till än så länge när man är nybörjare :P och med suzukis märkesförsäkring från länsförsäkringar blir den väldigt billig att äga.
Att välja hoj är både roligt och jobbigt på samma gång kännde jag, finns ju en uppsjö olika märken och fabrikat, men om man skulle ångra sig så är det ju inte mer än att sälja den igen och köpa sig en annan :)
Lycka till med hojköpet!!
 
Jag köpte mig en sv650 -08 för någon månad sen och har som du planer att ta kortet nästa säsong! Har inte hunnit köra den särskilt mkt än men är än så länge otroligt nöjd med mitt köp :D skön körställning, lagom sportig och kraften räcker till än så länge när man är nybörjare :P och med suzukis märkesförsäkring från länsförsäkringar blir den väldigt billig att äga.
Att välja hoj är både roligt och jobbigt på samma gång kännde jag, finns ju en uppsjö olika märken och fabrikat, men om man skulle ångra sig så är det ju inte mer än att sälja den igen och köpa sig en annan :)
Lycka till med hojköpet!!

Visst är det spännande att gå på jakt? :)
Vet en körskola här i jkpg som ska göra sig av med en z750, kan man få den till ett bra pris, varför inte? en -04 som gått drygt 2000 mil. Ska försöka fixa för 30K.
Har även kollat runt med försäkringar idag, kommit fram till att Salusansvar kan ge mig hyffsat billigt, 6000 kr/år för halvförsäkring.

Bilsport och MC skulle ge mig 13 000 kr/år för halvförsäkring.
Någon har erfarenhet av salusansvar? Har det stor betydelse vilket försäkringsbolag man väljer? Förutom premien då :)

// Rasmus
 
Hej på er igen!

Nu har jag suttit och kliat mig i huvudet i en månad om vilken hoj jag ska inhandla under vinterhalvåret. Jag har varit hyffsat inställd på kawa z750.
Nu har jag dock fått upp ögonen för kawa er6-n.
Har sett att man får nyare hoj med mindre mil för samma pengar.

Så, någon som har erfarenhet av dessa hojar?
Vibrationer? Sköna att köra, dvs. sittställning, vinddrag osv. Prestenda? Hur är krämen i den? Skön att köra sträckor med lite mil, 30-40 mil?
Försäkring?

Vore tacksam för lite info.

Ha det gött!
Rasmus
 
Det är en snällare nybörjarhoj, men inget behöver varar fel på det.
Jag vet ju inte vad du har för bakgrund.

Det är ju e reätt rakt uppochned hoj så att säga, inget konstigt.

Men det där med kräm osv beror ju på dig och vad du vant dig vid.

DEt är ju iaf ingen ålderdomligt skrothög ,men som sagt det emst lär kosta och verka som just en hoj som man börjar med om man inte har de stålars flera här får av morsan.

I övrigt respkt för nå som handlar själv och står som ägare på sin hoj, det hör till undantagen men kommer bli allt vanligare då försäkringsbolagen går igenom alltihop.

Jaghar alltid betalt och försäkrat mina hojar på mig, ok jag har fått försaka en del pga det förstås, men jag har iaf inte blåst de andar som kör i min klass.
 
Tja.. Dom funkar nog, har ingen erfarenhet. Däremot tror jag en ny triumph street triple kostar runt 8k hel för dig om du bor i "centrum". Riktigt bra och rolig mc som fungerar bra att börja med såväl som senare!

Själv köpte jag en gammal blade för att slippa behöva oroa mig för repor samt försäkringen. triplen har hamnat bra före z750 i alla test jag sett(?)
 
Men Trajor är gammal skit bara, så hellre då en Blade isf.

Ska han åka kring med nåt jävla skämt med 3 cylindrar o fula runda lysen och inget annat, nu är du bra elak, det blåser ju.
 
Tja.. Dom funkar nog, har ingen erfarenhet. Däremot tror jag en ny triumph street triple kostar runt 8k hel för dig om du bor i "centrum". Riktigt bra och rolig mc som fungerar bra att börja med såväl som senare!

Själv köpte jag en gammal blade för att slippa behöva oroa mig för repor samt försäkringen. triplen har hamnat bra före z750 i alla test jag sett(?)

Riktigt fin!
Inte så lätt kanske, men när jag drog igång tråden så nämde jag att jag skulle hamna på ca. 30 000-40 000 kr. Den här är något dyrare.
Såklart kunde inte du veta.

Det jag skulle vilja veta är, fördelar resp. nackdelar med er6-n.
Och Z750 vs. er6-n.
Anyone?

Mvh
Rasmus
 
Men hörru det fattar du väl själv, z750n är tuffare, mer effekt mer fart men också dyrare ägande.

Vad har du för tidigare erfarenheter av hojar?

Mycket bygger ju på det då en ER6 nog kan räcka långt för nån som inte kört nåt i närheten ens på gatan.

Du begriper ju att z750n är ten tuffrae hojen de här samanhangen.

Ta reda på vad de kosar dig helt enkelt, du tror väl ändå inet tta nån ska översvala dig öve hur enorm effekten är i dessa osv?

Men vetu, det är inte heller alltid det viktiga, man kan ha kul som fan på en på pappret klenare hoj med.

Så var står du när det gäller motorcyklar, moped eller vad?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top