Nybörjar hoj till en som vill ta kort

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
nohojyet
Hej alla glada,

Jag kollar som en tok efter något som inte kostar min själ att försäkra en bra hoj som man kan köra upp på privat med!

Som jag fattat det kan jag inte köpa en 600a och få tungt då jag fyller 30 i år !? Utan då skulle jag varit yngre !?

Kollade på en Suzuki GSX R 750 och visst kör jag trafik på den så är det överskådligt halv med men då har jag en självrisk på 25tkr.

ER6 är ju ok att försäkra men den får jag inte köra upp på om jag fattat det rätt !?

Rekommendationer är välkomna tänkte spendera runt 40-50 tkr på hojen och då vill man ha en hygglig försäkring och självrisk annars så känns det inte värt det :)

Ha det gott och kör en runda för mig med :)

Honda Vfr 800 ser jag som ett alternativ. Dock aldrig kört någon tyvärr men billig försäkring och inte allt för ryggbrytande körställning har den!

Kawasaki z750 är en utmärkt hoj att börja med lätt kört och rolig även när kortet är i hamn.

Du får köra upp på en 600 om den är strypt till 25kW. Sedan får du köra strypt i två år, därefter övergår kortet till obegränsat.

Köp dig en "600:a" om du hittar någon du gillar och som har okej försäkring, trots att du inte får köra upp på den. Sen hyr du en hoj att köra upp på (du kanske ändå skall ta några lektioner på hojen du hyr av skolan). Övningsköra på din "600:a" kan du ju ändå göra hur mycket som helst och det är privat övning som ger resultat.

Att köpa en hoj enbart för att den skall passa till uppkörningen känns som att köpa en hoj av fel anledning. Du kanske hellre hade velat ha en annan sen när du fixat kortet.

Alternativt köper du en billig "körskolehoj" som du får köra upp med som du sedan säljer för att köpa den du verkligen vill ha.

Lycka till!

Jag skulle välja en äldre hoj & en naken modell utan kåpor .
En naken hoj har i regel en mer upprätt körställning vilket är lättare köra , skulle du tappa hojen vilket händer så har du inte massa kåpor som kan gå sönder .
När du väl har tagit lappen så köper du det du verkligen vill ha .

Jag skulle personligen antingen köpa en ER-6a o sen hyra via körskola för uppkörningen eller köpa en VFR800

Edit: O givetvis sätta crashpuckar på den hoj jag köper oavsett vilken det är

Köp dig en "600:a" om du hittar någon du gillar och som har okej försäkring, trots att du inte får köra upp på den. Sen hyr du en hoj att köra upp på (du kanske ändå skall ta några lektioner på hojen du hyr av skolan). Övningsköra på din "600:a" kan du ju ändå göra hur mycket som helst och det är privat övning som ger resultat.

Att köpa en hoj enbart för att den skall passa till uppkörningen känns som att köpa en hoj av fel anledning. Du kanske hellre hade velat ha en annan sen när du fixat kortet.

Alternativt köper du en billig "körskolehoj" som du får köra upp med som du sedan säljer för att köpa den du verkligen vill ha.

Lycka till!

Det är åt detta hållet det lutar nu för min del :) Jag köper nog en 600 som jag verkligen vill ha! Och kör som satan och sedan in på skola! Och kör upp med deras hoj :)

kanske hittar en 750 med men det lutar åt Kawasaki z 750 eller er 6 !
Finns det andra modeller i denna klass/utförande som suzuki och yamaha har som är värda att titta på ?

Tack för alla tipsen

Det är åt detta hållet det lutar nu för min del :) Jag köper nog en 600 som jag verkligen vill ha! Och kör som satan och sedan in på skola! Och kör upp med deras hoj :)

kanske hittar en 750 med men det lutar åt Kawasaki z 750 eller er 6 !
Finns det andra modeller i denna klass/utförande som suzuki och yamaha har som är värda att titta på ?

Tack för alla tipsen

Jag hade en Er-6a som första hoj, som jag övade en hel del på parallellt med några lektioner på körskola. Er-6:an är trevlig i stadstrafik och som allroundhoj. Körde även på bana med den och det funkade fint. Försäkringsmässigt är den riktigt billig.

Z750 har såklart en del mer klös, kanske inte samma go'a bottenvrid som twinnen. Försäkringen vet jag inte vad den ligger på.

Yamaha har ju sin nya XJ6 (Diversion/F) som fått bra kritik. Dock en rad4:an som behöver varvas mer för att då ut max. Beror på vad man gillar.

Vill du ha en "600" som spöar alla i denna klass (FZ-8, Z750, Aprilia Shiver, Yama XJ6, Ducati 696 osv) så ska du skaffa dig Triumph Street Triple R. Nu kan man tro att jag är partisk (klart jag är :D) men läs alla tester så inser du vilken grym spis som sitter i den hojen. Billig försäkring. Men håller nog tyvärr inte din budget på 40-50 Tkr. Du kanske kan få tag på en begagnad utan "R" för 60-65 Tkr om du har tur.

Du får vrida och vända på fakta tills du kommer fram till något bra som passar. :tummenupp

Även om jag gillar Kawa bättre måste jag säga Yamaha XJ6 eller FZ6. Annars finns alltid BMW GS800 (!?). BMWn är billigare att försäkra har jag för mig också.

KTM 950 SM = bra begagnatpriser och billig försäkring som offroad hos Bilsport och MC. Kika själv. Om du är över 30 får du bättre självrisker.

Även om jag gillar Kawa bättre måste jag säga Yamaha XJ6 eller FZ6. Annars finns alltid BMW GS800 (!?). BMWn är billigare att försäkra har jag för mig också.

Kollade alla modeller av yamaha KJ6 diversion och n och vad de nu har för betäckningar !? Spelar det någon roll är det någon skillnad ?

Iaf riiiiktigt billig försäkring 2600 helförsäkrad helåret på bilsport och MC det måste räknas som helt ok!

Så fort jag tittar på en 750 så dubblas priset :/ blir en 600 då :)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back