Nya ZX-4R

Den är säkert skitrolig. Får man plats på den eller är den byggd för pygméer?

Jag tänker ofta att jag nog skulle ha roligare på en mindre hoj som jag kunde gasa mera med - nu känns världen för liten 🙃
Jo den är liten...funkade några mil med mig! Grabben körde längre! Om du är van att sitta på din FZS...så lär du nog bli besviken! :)

Haha jag gillar dig Miggen.

Jag tror väl snarare att om jag har en 400 så kan jag inbilla mig att jag styr över den och inte vice versa, haha. Sen nostalgi…. När jag växte upp var ZXR 400 mm drömhojar.

Diggar dig med Bojje :kramaVeteranerna ska man ha respekt för även om man inte alltid håller med, notera att jag varken angrep din passion eller kärlek för hojmodellen :hjarta

Tror du hade haft samma känsla med många 600ingar, speciellt vissa äldre extremt varvberoende sådana, men det är inte för mig att tala om för dig :tungan Miggens ömma tå är som du märker när man börjar blanda in prestanda i bilden, man kan väl lite enkelt förklara summan av kardemumman såhär

Ponera att någon har lika mycket passion och kärlek för R1 som du har för ZX4, tror du den personen är glad idag? :wiggle

ZX4 och liknande hojar, R7, R9 osv osv, det är inte dom som har blivit utrotningshotade på sistone. En person med samma kärlek och passion för R1 som du har för ZX4 har idag ingen möjlighet att få upplevelsen av att knata in i en butik, titta, provsitta, beställa, glida ut på gatan. Det är något som gör miggen smått irriterad :mad:

Om Suzuki hade fått sälja splitternya GSXR 1000 K5or idag, tror du dom hade sålt bra? :7peta Jag hade köpt en direkt kan jag säga, delvis för prestandan, delvis för att priset hade tveklöst varit billigare än nuvarande modell :fakta

Men det får Suzuki såklart inte göra, man har ingripit mot den fria marknaden och förbjudit en maskin såsom den nyss nämnda med hänvisning till klimathot och säkerhet :whip

Samma historia och öde upprepas med många hojmodeller, främst prestanda inriktade sådana, och det kommer blir värre innan det förmodligen aldrig blir bättre igen :(

Miggen har sagt det förut och säger det igen, den nuvarande "utvecklingen" kommer leda till att alla kör runt med elhojar på gokart banor... med autopilot... :jisses

Med det sagt så tycker jag du ska ta hand om både din passion och din hoj, oavsett modell, det viktiga är att det känns rätt i hjärtat för dig och ingen annan :) Att Miggen gräver ner sig i det lilla i det stora och det stora i det lilla, det ska man inte ta illa åt sig av :hej

Gelleråsen funkar bra! SMC anordnar fina ban körningar...Du är väl redan medlem där? Professorn!? Börja där så tar vi Bulten sen! ;)

Har hört att Mantorp är den banan där man når högst hastighet i Sverige :va Men bankörning är ju inte direkt miggens område :tungan

SMC är man inte medlem i, tror nog inte dom tycker det är någon större förlust :rofl

Mitt nästa uppdrag är att flytta fram bromspunkter och hålla varvtalen uppe, en fysiskt jobbigare och ekonomiskt dyrare uppgift än att blir av med chicken stripsen :hihi

Vad är grejen med det, är det för att kunna backa lika fort som man kan köra framåt? :va
Jag har haft 1 - 2 - 3 - 4- cylindriga hojar med cylindrar som pekat åt alla möjliga håll, men en fram och en bak passar min körstil bäst aka aggressiv :tummenupp

ps: apropå köra bana för att åka fort rakt fram är väl rätt meningslöst, då är det väl bara att brassa till Uppsala nån natt?
På bana lär man sig hantera hojen och framför allt, att bromsa.
Det är kul att bromsa om snabbare hojar :hej

Jag har haft 1 - 2 - 3 - 4- cylindriga hojar med cylindrar som pekat åt alla möjliga håll, men en fram och en bak passar min körstil bäst aka aggressiv :tummenupp

ps: apropå köra bana för att åka fort rakt fram är väl rätt meningslöst, då är det väl bara att brassa till Uppsala nån natt?
På bana lär man sig hantera hojen och framför allt, att bromsa.
Det är kul att bromsa om snabbare hojar :hej
Lite OT, men en fd kollega skulle göra en roadtrip till Uppsala från Söderhamn med mopedgänget. Dom hade bestämt att på rakan ner sista biten skulle dom minsann varva ur mopparna :hihi

Har hört att Mantorp är den banan där man når högst hastighet i Sverige :va Men bankörning är ju inte direkt miggens område :tungan

SMC är man inte medlem i, tror nog inte dom tycker det är någon större förlust :rofl

Mitt nästa uppdrag är att flytta fram bromspunkter och hålla varvtalen uppe, en fysiskt jobbigare och ekonomiskt dyrare uppgift än att blir av med chicken stripsen :hihi
På Anderstorp toppar man alla hojar.
Kanske även på Mantorp, särskilt i slutet av rakan som går i nedförsbacke. De flesta brukar dock bromsa där…

På tal om små hojar, se klipp nedan där en helt original Yamaha R3 körs av en Yamaha champ school instruktör:

Nu är Kawan mer hoj än detta, men det kan gå ruggigt fort så länge vi eliminerar raksträckorna :)

Kom att ränka på en sommarkörnig med sporthoj göteborg för några år sen. En tjej som kunde köra stressade gubbarna på 1000cc med en R3 på kurviga småvägar i hallands inland.

Kom att ränka på en sommarkörnig med sporthoj göteborg för några år sen. En tjej som kunde köra stressade gubbarna på 1000cc med en R3 på kurviga småvägar i hallands inland.
Eller när man börjar med licensträning på bana och en liten snorunge på 125 kör om dig på yttern lite halvlojt och oseriöst samtidigt som han vinkar till fotografen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back