Nya ZX-4R

188Kg sen vad ska vi gissa?

3Kg motorolja?
0,5kg gaffelolja?
1Kg kylvätska?
12Kg bensin?

Sen bort med katt och orginaldämparen och på med kolfiberslipon, -7Kg?
Byt batteri till ett lipo, -1,5Kg?

Då är vi nere på 163Kg torrvikt med ganska små modifieringar. Visst hade det varit roligt om den var ännu lättare men skulle ändå tro att det är en riktigt underhållande banhoj, då har man ändå kvar lite extra hängslen och livrem med både ABS och TC.

Och sugrörsgafflarna från 80-talet saknar jag definitivt inte, även om de var avsevärt lättare ;) (finns alltså viktigare saker än vikt)

Nu ska vi bara ha en ny viffer 400 också.

För övrigt är ju 163kg torr väldigt nära både zxr400 och rvf400
 
Last edited:
Kerb weight på en Zx6r 2021 verkar vara 195 kg.
Visst är det en tung hoj ändå men den är byggd till en budget.

Som någon nämnde ser ju avgas samt rening ganska stort ut. Man får heller inte glömma den mindre tröghetsmassan.

Oavsett prestandan är det skitkul att se!
 
188Kg sen vad ska vi gissa?

3Kg motorolja?
0,5kg gaffelolja?
1Kg kylvätska?
12Kg bensin?

Sen bort med katt och orginaldämparen och på med kolfiberslipon, -7Kg?
Byt batteri till ett lipo, -1,5Kg?

Då är vi nere på 163Kg torrvikt med ganska små modifieringar. Visst hade det varit roligt om den var ännu lättare men skulle ändå tro att det är en riktigt underhållande banhoj, då har man ändå kvar lite extra hängslen och livrem med både ABS och TC.

Och sugrörsgafflarna från 80-talet saknar jag definitivt inte, även om de var avsevärt lättare ;) (finns alltså viktigare saker än vikt)

Nu ska vi bara ha en ny viffer 400 också.

För övrigt är ju 163kg torr väldigt nära både zxr400 och rvf400
Vad ska man med tc på 80 häst till? :va
Visst på 200 hk superbike, men. Eh.
 
Är det det? Aprilian är väl både lättare och effektstarkare?

Gissningsvis har den både bättre fjädring och bromsar också.
Nåjo, men det är en 660.
Kubiken i sig är ju ingen jättesak när det inte finns någon körkortsgräns på 400, så förhoppningsvis så kommer denna att vara märkbart billigare.

Det är liksom det som är grejen med en 400,den behöver vara billig och lätt, annars så saknar den lite existensberättigande.
 
Enligt cycleworld kommer prislappen ligga på 9699$ i staterna, så antar den kommer ligga runt 110-115 i Sverige. Lite synd så fall.

 
Gissar att den är tänkt att slå i Indien och andra länder där allt över 125 cc räknas som superbike och nån annan magisk gräns går vid 400.

Sånt där är värt att tänka på, hur bra vi har det i Sverige med enbart lite avgaskrav och ingen egentlig kontroll av det vid besiktning.

Det är bara att glida in hos handlaren, sätta sig i skuld sisådär en halv årslön och sen är det typ fri fart med alla kubik som finns i världen ?

Det var nära att gamla sovjetsverige också förbjöd allt över 250 kubik.
 
Har svårt att se hur den ska säljas i Sverige.
Du menar landet "penisförlängare/kubikfixering/störstärbäst"...?
Nä, den kommer inte att sälja i några stora mängder. Kundgruppen som köper "motorcykel" ska ha minst 8-900 kubik eller mer. Kundgruppen som köper små hojar vet inte vad en sporthoj är och har ingen förståelse för vad en ylande rad4:a innebär...
De kan möjligtvis tänka sig en Enfield Himalaya på 500 cc som fluffar fram i lugn takt... :)
 
Du menar landet "penisförlängare/kubikfixering/störstärbäst"...?
Nä, den kommer inte att sälja i några stora mängder. Kundgruppen som köper "motorcykel" ska ha minst 8-900 kubik eller mer. Kundgruppen som köper små hojar vet inte vad en sporthoj är och har ingen förståelse för vad en ylande rad4:a innebär...
De kan möjligtvis tänka sig en Enfield Himalaya på 500 cc som fluffar fram i lugn takt... :)
Det var faktiskt inte alls det jag tänkte på men dina anledningar är såklart bidragande också.

Jag tänkte mer på avgaskrav och sån skit.
 
Du menar landet "penisförlängare/kubikfixering/störstärbäst"...?
Nä, den kommer inte att sälja i några stora mängder. Kundgruppen som köper "motorcykel" ska ha minst 8-900 kubik eller mer. Kundgruppen som köper små hojar vet inte vad en sporthoj är och har ingen förståelse för vad en ylande rad4:a innebär...
De kan möjligtvis tänka sig en Enfield Himalaya på 500 cc som fluffar fram i lugn takt... :)
Ja, eller en T7:a :-))))))
 
Shoraibatteri 650g, yuasa 3.5kg.

På min r6 hittade jag 10kg ungefär på batteri och avgas, 16 totalt när allt onödigt var rensat och lättare bankåpor på plats och då väger ändå öhlinaren bak några kilo mer än orginal.

Nu är säkert avgaset på denna lättare än det på min så mindre vikt att finna där, abs är väl mer integrerat än tidigare så det finns väl ingen större vikt att finna genom att plocka den heller så vill man bli riktigt lätt får man nog byta fälgar och då blir det dyrt.

Drivpaketet finns det ju lite vikt att finna i beroende på vad som sitter orginal, en extratunn 416 racekedja och aludrev kan väl hjälpa till lite men det blir dyrt om man vill ha den riktigt lätt då fälgar kostar.

Kul idé så men skulle mycket hellre se 250in här än denna, känns lite mellanmjölk tycker jag, kan lika gärna gå på 600 istället, eller är den tänkt att ersätta 600-klassen?
Lättare att klara miljökraven?
 
Läste någonstans att den har 3 kattar.
Finns nog en del att plocka i vikt på avgaset iaf.
Enligt källor väger originalavgas på Zx-25r cirka 9 kg. Ett system till den sparar ungefär 5 kg.
 
Last edited:
Back
Top