Nya ZX-4R

Nu skriver man om ZX-4R på den svenska officiella Kawasaki sidan:

 
Läste nånstans att den är varvtalsbegränsad till 10500 för att klara avgaskrav i Kanada. Vet inte om det blir samma i europa, men det är väl lätt fixat isf.

Edit: verkar bara vara en restriktion i nordamerika, dom får bara 56hk.
 
Last edited:
Synd att den verkar få en tung stålram med integrerad bakram när man ändå gör en så pass racemässig satsning.
 
Nu skriver man om ZX-4R på den svenska officiella Kawasaki sidan:

Det hade nog körts genom en mycket märklig automatöversättare. Inte en enda motor- och/eller mc-kunnig person hade varit i närheten av det. :fakta
 
Känns som den eviga enhörningsdiskussionen som plågar dual sport-segmentet också. Ska vara 150kg, 100+ hp och får inte kosta mer än 60k annars blir det ingen affär säger folk, det känns ju sådär realistiskt kan jag tycka. Verkar tyvärr inte som att man kan få tag på den förrän tidigast säsongen 2024 men jag ser fram emot den.
 
Känns som den eviga enhörningsdiskussionen som plågar dual sport-segmentet också. Ska vara 150kg, 100+ hp och får inte kosta mer än 60k annars blir det ingen affär säger folk, det känns ju sådär realistiskt kan jag tycka. Verkar tyvärr inte som att man kan få tag på den förrän tidigast säsongen 2024 men jag ser fram emot den.
Vad är meningen annars? Om det ska finnas något egentligt syfte med att välja en 400 istället för en större motor så måste den ju verkligen leverera i form av extremt låg vikt, lågt pris och skapligt hög effekt, annars finns det väl inte mycket poäng med hojen?:va Om man nu gör hanterbarheten till den stora säljfaktorn och marknadsför hojen med "överlägsen kurvprestanda och accelerationskänsla" så... Jag menar, min R1a från 99 har ca 150hästar och en tjänstevikt på 205kg, dvs den är inte ens 20kg tyngre men har 70 ytterligare hästar... Lägg sen till förarvikten i ekvationen, för om du inte väger som en anorektisk ponnyjockey så bidrar det ju i allra högsta grad till ekipagets totala vikt-/effektförhållande... Jag landar totalt sett på ca 0,5 hk/kg på min R1a, och ca 0,28 på denna ninja400... Jag undrar ju lite hur den är tänkt att leverera "överlägsen accelerationskänsla" med nästan halverad kiloprestanda jämfört med en mer än 20 år gammal literklubba... :gnissla Men absolut, den är säkert smärt och smidig att slänga runt tighta kurvor förutsatt att man själv väger som ett frimärke...
 
Vad är meningen annars? Om det ska finnas något egentligt syfte med att välja en 400 istället för en större motor så måste den ju verkligen leverera i form av extremt låg vikt, lågt pris och skapligt hög effekt, annars finns det väl inte mycket poäng med hojen?:va Om man nu gör hanterbarheten till den stora säljfaktorn och marknadsför hojen med "överlägsen kurvprestanda och accelerationskänsla" så... Jag menar, min R1a från 99 har ca 150hästar och en tjänstevikt på 205kg, dvs den är inte ens 20kg tyngre men har 70 ytterligare hästar... Lägg sen till förarvikten i ekvationen, för om du inte väger som en anorektisk ponnyjockey så bidrar det ju i allra högsta grad till ekipagets totala vikt-/effektförhållande... Jag landar totalt sett på ca 0,5 hk/kg på min R1a, och ca 0,28 på denna ninja400... Jag undrar ju lite hur den är tänkt att leverera "överlägsen accelerationskänsla" med nästan halverad kiloprestanda jämfört med en mer än 20 år gammal literklubba... :gnissla Men absolut, den är säkert smärt och smidig att slänga runt tighta kurvor förutsatt att man själv väger som ett frimärke...
Varför jämför vi ens med en 25 år gammal literklubba? Vill du köra literklubba så gör det, då är det väl bara inte för dig? De gamla 400orna låg alla runt 170-180kg körklara med 55-65hp, ingen klagade på det. Fattar inte riktigt hur man kan förvänta sig extrema konstruktioner OCH lågt pris.
 
Varför jämför vi ens med en 25 år gammal literklubba? Vill du köra literklubba så gör det, då är det väl bara inte för dig? De gamla 400orna låg alla runt 170-180kg körklara med 55-65hp, ingen klagade på det. Fattar inte riktigt hur man kan förvänta sig extrema konstruktioner OCH lågt pris.
Kanske just för att de bevisligen inte kräver några extrema konstruktioner? Jag menar, om det nu inte är så svårt att bygga en lätt hoj med hög effekt, varför ska man då välja en tung och trött 400 om det inte märks av i plånboken? Det måste väl ändå finnas någon slags existensberättigande för detta segment av hoj, de måste antingen vara väldigt lätta och kraftfulla i förhållande till sin storlek eller helt enkelt jävligt billiga. Varför köpa en hoj som inte har någon av dessa kvaliteter? :va Det är ju inte mycket till kompromiss menar jag...
 
Kanske just för att de bevisligen inte kräver några extrema konstruktioner? Jag menar, om det nu inte är så svårt att bygga en lätt hoj med hög effekt, varför ska man då välja en tung och trött 400 om det inte märks av i plånboken? Det måste väl ändå finnas någon slags existensberättigande för detta segment av hoj, de måste antingen vara väldigt lätta och kraftfulla i förhållande till sin storlek eller helt enkelt jävligt billiga. Varför köpa en hoj som inte har någon av dessa kvaliteter? :va Det är ju inte mycket till kompromiss menar jag...
Vem sa att det var lätt att bygga en lätt hoj med hög effekt? Särskilt med Euro 5/6 så är ju verkligenheten något helt annat. R1 -22 väger ju fortfarande 205kg och kostar 250 lök. R6an har samma vikt som ZX-4RR men kostar 70k mer och då får den inte ens köras på gata.
 
Vem sa att det var lätt att bygga en lätt hoj med hög effekt? Särskilt med Euro 5/6 så är ju verkligenheten något helt annat. R1 -22 väger ju fortfarande 205kg och kostar 250 lök. R6an har samma vikt som ZX-4RR men kostar 70k mer och då får den inte ens köras på gata.
Tja, för 25 år sedan kunde man bevisligen bygga en hoj som hade närapå dubbla effekten men inte ens vägde 20kg mer än denna nya ZX-4R så... Anledningen till att jag drog i med min gamla dinosaurie till hoj var mest för att jag tyckte att det blev en smått bisarr jämförelse. Andra i tråden har redan noterat att det finns moderna 600or med 50 fler hästar som väger i princip samma som den här hojen och som kostar i princip lika mycket... Jag hade kunnat förstå det om en 400 vägde sisådär hälften av en literklubba men ändå presterade över 50% av dess effekt till en bråkdel av priset, men jag ser inte varför just 400cc skulle vara ett säljargument om hojen i övrigt inte presterar eller skonar plånboken avsevärt jämfört med andra hojar i det segmet som den är tänkt att vara konkurenskraftig i. Det enda jag kan tänka mig är om vi nu pratar raceklasser, men då torde ju inte gatlegaliteten vara en faktor som över huvud taget behöver tas hänsyn till...
 
Tja, för 25 år sedan kunde man bevisligen bygga en hoj som hade närapå dubbla effekten men inte ens vägde 20kg mer än denna nya ZX-4R så... Anledningen till att jag drog i med min gamla dinosaurie till hoj var mest för att jag tyckte att det blev en smått bisarr jämförelse. Andra i tråden har redan noterat att det finns moderna 600or med 50 fler hästar som väger i princip samma som den här hojen och som kostar i princip lika mycket... Jag hade kunnat förstå det om en 400 vägde sisådär hälften av en literklubba men ändå presterade över 50% av dess effekt till en bråkdel av priset, men jag ser inte varför just 400cc skulle vara ett säljargument om hojen i övrigt inte presterar eller skonar plånboken avsevärt jämfört med andra hojar i det segmet som den är tänkt att vara konkurenskraftig i. Det enda jag kan tänka mig är om vi nu pratar raceklasser, men då torde ju inte gatlegaliteten vara en faktor som över huvud taget behöver tas hänsyn till...
Inte för att vara dum men men du måste väl ändå jämföra med vad du kan köpa för NYA grejor idag ifall det ska vara relevant?

+70kkr för en R6 t.ex är relevant som jämförelse.
En jämförelse med en enduro- eller crosshoj på 450cc kan också ge en fingervisning tycker jag. Men det har jag inte gjort för jag slösurfar bara.
 
Inte för att vara dum men men du måste väl ändå jämföra med vad du kan köpa för NYA grejor idag ifall det ska vara relevant?

+70kkr för en R6 t.ex är relevant som jämförelse.
En jämförelse med en enduro- eller crosshoj på 450cc kan också ge en fingervisning tycker jag. Men det har jag inte gjort för jag slösurfar bara.
Som sagt, jämförelsen med mitt gamla as till hoj var mest raljant och syftade främst till att belysa en uppenbar skevhet när vi pratar prestanda per krona och småkubik kontra större motorer.

Vill du ha en mer relevant jämförelse så absolut, då jämför vi:
MSRP $9700

MSRP $10700

ZX-6R väger alltså ca 7 kg mer än ZX-4R men har ca 130 hästar istället för 80 och kostar sisådär 10% mer än lillebror... Vem tycker att ZX-4R verkar som en bra deal i jämförelse? :va

För att ha någon slags existensberättigande så måste en mindre hoj väga upp för sina nackdelar på något sätt. Vill du krympa ner motorn och tumma på prestandan så får du sänka pris och tjänstevikt REJÄLT, annars finns det absolut inget syfte med den här typen av hoj i mitt tycke.

Om den inte riktar in sig på en marknad med specifika cc-gränser såklart, men något sådant system (där en 400 passar in i någon slags egen gruppering) har vi ju inte riktigt i Sverige.
 
Last edited:
Det som är ball med zx4r är ju att Kawasaki bemödat sig med att ta fram en euro-5 godkänd högvarvig fytcylindrig motor. Vi är ju några som föredrar adrenalinkicken av att varva ut en motor istället för att få all effekt direkt som på en twin med traktorkaraktär. ?
Jag tror att tillräckligt många tycker att den har "lagom" effekt för att vara en kul hoj på gatan och små knixiga banor. Dessutom verkar den komma i en version med ganska premium fjädringskomponenter för dom som vill ha det.
Visst hade dom kunnat bygga den lättare och mer avancerad, men då hade den varit omöjlig att sälja. En zx10r kostar ju från 230000 kr och det blir ju inte billigare att bygga en zx4r med samma teknik bara för att man minskar storleken på cylindrarna!
 
Den är väl rätt rimligt prissatt om man kollar på tex vad du får betala för en R7?

Literklubbor kostar en bra bit över 200k.

CBR 650 (som jag också kollat på) ligger på strax över 100k och de är rätt jämna i prestanda med Kawan.

R6 race kostar cirka 150k.

Tycker att den ligger där den ska ligga i pris. Givetvis hade jag velat köpa en sån hoj ny för 70k men det är inte realistiskt :). Är man ute efter en hårt trimmad 400 cc radfyra så finns inget annat alternativ. Det är en "nischprodukt" som inte är så långt i pris efter riktiga budgethojar med paralleltwinnar.
 
Last edited:
Som sagt, jämförelsen med mitt gamla as till hoj var mest raljant och syftade främst till att belysa en uppenbar skevhet när vi pratar prestanda per krona och småkubik kontra större motorer.

Vill du ha en mer relevant jämförelse så absolut, då jämför vi:
MSRP $9700

MSRP $10700

ZX-6R väger alltså ca 7 kg mer än ZX-4R men har ca 130 hästar istället för 80 och kostar sisådär 10% mer än lillebror... Vem tycker att ZX-4R verkar som en bra deal i jämförelse? :va
I sak håller jag med dig men...

Du utgår från att köparen är rationell. Denna hoj riktar sig inte till denna köpare.
 
Som sagt, jämförelsen med mitt gamla as till hoj var mest raljant och syftade främst till att belysa en uppenbar skevhet när vi pratar prestanda per krona och småkubik kontra större motorer.

Vill du ha en mer relevant jämförelse så absolut, då jämför vi:
MSRP $9700

MSRP $10700

ZX-6R väger alltså ca 7 kg mer än ZX-4R men har ca 130 hästar istället för 80 och kostar sisådär 10% mer än lillebror... Vem tycker att ZX-4R verkar som en bra deal i jämförelse? :va

För att ha någon slags existensberättigande så måste en mindre hoj väga upp för sina nackdelar på något sätt. Vill du krympa ner motorn och tumma på prestandan så får du sänka pris och tjänstevikt REJÄLT, annars finns det absolut inget syfte med den här typen av hoj i mitt tycke.

Om den inte riktar in sig på en marknad med specifika cc-gränser såklart, men något sådant system (där en 400 passar in i någon slags egen gruppering) har vi ju inte riktigt i Sverige.

Sen, om man inte jämför med nytt så kostade min -09 R6 jag har på gata ca:60' och det är ju en hoj som i princip är samma som den sista generationen som såldes på gata, små, mindre, uppdateringar som man kanske vill ha men egentligen inte behöver.

Skulle va ABS för gatåkaren då kanske men frågan är om det är en prioriterad grej för de som tittar på denna hojtypen.

Håller med i grundresonemanget, tycker denna var "mycket skrik för lite ull" ?

Jag menar, effekten är väl bra för en 400 då man vill den ska hålla ett tag men vikten. . . .
 
Last edited:
Back
Top