Nya ZX-4R

Bevisligen inte bara du :gnissla Jag menar, argument som "Man kan pressa hårdare och riktigt tukta hojen utan att det går så in i helvete fort" låter i mina öron skrämmande likt den gamla goda undanflykten "Om jag körde sporthoj skulle jag köra ihjäl mig DirekCt" :hihi Vad är problemet egentligen? Bara för att effekten finns där så måste man väl inte nyttja precis allt alltid, eller? :va "Med 1000cc blir det inte mycket fullgas på gata", måste man alltid gasa fullt då? Tycker man att det går obehagligt fort så behöver man väl inte gasa mer än nödvändigt? :va Eller riktar sig 400-segmentet enbart till folk som har noll finkänslighet i gasnäven och bara kan ge antingen allt eller inget? :va :hihi Kan väl möjligen köpa att det blir svårare att köra över sin egen förmåga om man har en svagare hoj, men har man taskig gaskontroll kanske man ska fundera på att montera ett trottelstopp eller dylikt istället för att intala sig själv att man behöver en helt ny hoj... :gnissla :rofl

Sen upptäcker man att där det betyder något går det minst lika fort på en liten hoj som en stor, oftast lite snabbare till och med, och gör lika ont när man gör fel....
 
Näe, det finns ett nöjje i att försöka få ut det mesta ur en långsammare hoj. Det gör det helt klart. Varför tror du att SV650 blivit en sån ikon?

Det är roligt att jobba hojen helt enkelt, jobba med kroppsvikten för att få ut max kurvastighet, arbeta växellådan för att hålla motorn i effektbandet... Det har inte att göra med att inte kunna gasa mindre och köra ihjäl sig med en Hyabusa, men många har inte kapaciteten att faktiskt jobba en 1000-kubikare ens på bana, och att göra det på gata är rent idiotiskt även om du kan.

Att det inte är för alla är väl en annan sak.
Det finns också ett nöjje i en literklubba där 200hk motor dominerar hela upplevelsen, den kraften som vanliga dödliga aldrig annars får uppleva någon annan stans än på en stor sporthoj.
Det kommer inte denna att leverera. Men det är inte meningen heller. Att döma den på de kriterierna är därför poänglöst.
Fast det argumentet håller ju bara så långt. Varför har de då bemödat sig med att plocka fram en ylande 400 på 80 hästar? Är det nu meningen att hojen ska vara trött kan de ju lika gärna sätta en 20 hästars enstånka i samma chassi och kränga hojen med argument som att "Med denna får du VERKLIGEN jobba" :hihi

Jaja, jag kommer nog aldrig att förstå syftet med just denna hoj riktigt. För min del så känns det som att ska man kategorisera den så passar den bäst i ett segment som redan är fullt av hojar som gör samma sak som den fast bättre, den är såpass jämförbar med en 600 på alla plan utom effekten och då har jag svårt att se syftet med den. Hade haft lättare att fatta poängen om den både vägt och kostat bra mycket mindre, då hade den platsat i en alldeles egen kategori.
 
Fast det argumentet håller ju bara så långt. Varför har de då bemödat sig med att plocka fram en ylande 400 på 80 hästar? Är det nu meningen att hojen ska vara trött kan de ju lika gärna sätta en 20 hästars enstånka i samma chassi och kränga hojen med argument som att "Med denna får du VERKLIGEN jobba" :hihi

Jaja, jag kommer nog aldrig att förstå syftet med just denna hoj riktigt. För min del så känns det som att ska man kategorisera den så passar den bäst i ett segment som redan är fullt av hojar som gör samma sak som den fast bättre, den är såpass jämförbar med en 600 på alla plan utom effekten och då har jag svårt att se syftet med den. Hade haft lättare att fatta poängen om den både vägt och kostat bra mycket mindre, då hade den platsat i en alldeles egen kategori.
Motorerna skall klara euro5. Där har du saken..

Gsxr borta, R6 borta. O säkert flera
 
Motorerna skall klara euro5. Där har du saken..

Gsxr borta, R6 borta. O säkert flera
Borta och borta, nu var det väl inte så länge sedan en del av dem slutade säljas så vill man ha en sportig hoj i den här viktklassen kan man säkert hitta en fräsch 600 av fjolårets modell. Mycket möjligt att 400 blir det som dominerar detta segment av hojar framöver, men där är vi väl ändå inte riktigt än?

Jaja, ska sluta söla ner tråden med mitt gnäll.

Hoppas att den motsvarar era förväntningar, ni som nu ser fram emot hojen :)
 
Borta och borta, nu var det väl inte så länge sedan en del av dem slutade säljas så vill man ha en sportig hoj i den här viktklassen kan man säkert hitta en fräsch 600 av fjolårets modell. Mycket möjligt att 400 blir det som dominerar detta segment av hojar framöver, men där är vi väl ändå inte riktigt än?

Jaja, ska sluta söla ner tråden med mitt gnäll.

Hoppas att den motsvarar era förväntningar, ni som nu ser fram emot hojen :)
Jag tycker den är cool. Det jag gillar med små fyror är att de varvar som en geting. Det är rätt coolt. Nu vet jag inte vad denna varvar men hade gärna haft något ettrigt som måste köras rumt 18krpm
 
Jag tycker den är cool. Det jag gillar med små fyror är att de varvar som en geting. Det är rätt coolt. Nu vet jag inte vad denna varvar men hade gärna haft något ettrigt som måste köras rumt 18krpm
Tyvärr så ger länge slaglängd mer komplett förbränning vilket är nödvändigt för nya avgaskrav. Så extremt kortslagiga högvarviga "screamers" får vi nog inte mer ☹️
 
Finns det någon gräns vid 400 i dessa länder?

Annars fattar jag inte grejen, jag har redan en rad4 som varvar 15´ och väger 180 fast min har effekt som matchar chassivikten...

Sen fattar jag absolut att R6an endast sålde några få ex, det är ju samma hoj som 2008(plus lite elektronik osv då men det som betyder något, ram motor sving)och prisad nästan som en 1000.

Har funderat på att byta men jag får ju inget annat än tom plånbok av den affären, gaffel/bakdämp är bättre men med öhlins i så är det ingen märkbar skillnad, inga normala racedäck behöver elekronik för att få ner effekten i backen på en 600 utan det enda den kan göra är att strypa bort effekt så det går låmgsammare, snyggt instrument då men tittar ändå mest på loggern så det finns inget för mig i ett byte.

På gata finns ju lite att hämta med elektroniken då, och abs(som faktiskt är välfungerande i okontrollerbara miljöer som gata är)men då finns ju 1000 för nästan samma pris och som utvecklats till nu med så varför köpa ny r6 när första modellen 2016 är likadan?
Ofta säljs även denna av gatåkaren efter ett år eller tre till avsevärt lägre pris för att byta till större/annat(är ju inte så jävla kul att köra racehoj på gata och r6 är väldigt racig redan orginal och riktigt jävla obekväm att toura runt på...)

Men fan, är ju gammal så det är säkert därför jag inte fattar. D

Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)
 
Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
 
Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)

Hade bestämt för mig det var 750 i Japan som var Max i trafik, och ett krav att kunna resa upp den så uppkörningen började med hojen liggande på sidan sen var det bara att ställa upp den.

Aja, minnet. . . ?
 
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
Jo jag har också ett sådant minne, det var nåt med just CB650 att den hamnade i fel försäkringsklass?
 
Fan va gamla vi börjar bli :) Allt norr om 600cc var ju oförsäkringsbart ju!
750 var ju över 100hk!!
 
Var inne på ProBike idag och pratade om denna hojen. De hade fått in att den var beställningsbar osv men väntade fortfarande på försäkringsbolagen. Säljaren jag pratade med verkade ganska övertygad om att den skulle bli snordyr att försäkra precis som övriga sporthojar.
 
Näe, det finns ett nöjje i att försöka få ut det mesta ur en långsammare hoj. Det gör det helt klart. Varför tror du att SV650 blivit en sån ikon?

Det är roligt att jobba hojen helt enkelt, jobba med kroppsvikten för att få ut max kurvastighet, arbeta växellådan för att hålla motorn i effektbandet... Det har inte att göra med att inte kunna gasa mindre och köra ihjäl sig med en Hyabusa, men många har inte kapaciteten att faktiskt jobba en 1000-kubikare ens på bana, och att göra det på gata är rent idiotiskt även om du kan.

Att det inte är för alla är väl en annan sak.
Det finns också ett nöjje i en literklubba där 200hk motor dominerar hela upplevelsen, den kraften som vanliga dödliga aldrig annars får uppleva någon annan stans än på en stor sporthoj.
Det kommer inte denna att leverera. Men det är inte meningen heller. Att döma den på de kriterierna är därför poänglöst.

SV650 blev väl ändå en ikon för att den hade ett väldigt agilt på gränsen till nervöst chassi och en körställning som bjöd in till att köra på hörntänderna. Inte för att den hade lite effekt eller relativt tråkig motorkaraktär iaf… samma vikt som denna hojen tråden handlar om för övrigt, ca 190 kg våtvikt.
 
SV650 blev väl ändå en ikon för att den hade ett väldigt agilt på gränsen till nervöst chassi och en körställning som bjöd in till att köra på hörntänderna. Inte för att den hade lite effekt eller relativt tråkig motorkaraktär iaf… samma vikt som denna hojen tråden handlar om för övrigt, ca 190 kg våtvikt.
Ja, lite av poängen är ju att där finns annat än motor att hämta...
 
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
När jag tog mitt körkort på 80-talet var det klasserna
125
126-400
401-600
601-
som gällde. Minns inte om där var en klass över 1000 cc också
Tex RD350 var tokbillig att försäkra då men det ändrades efter några år.
 
När jag tog mitt körkort på 80-talet var det klasserna
125
126-400
401-600
601-
som gällde. Minns inte om där var en klass över 1000 cc också
Tex RD350 var tokbillig att försäkra då men det ändrades efter några år.
Så var det ja...:)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top