nya regler för mc p-biljett

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
Tjo va i stan i går och ställde mig på en kommunal betalparkering, såg att där va en p-vakt tänkte bäst o lägga i en slant o vissa att man har betalt, sagt o gjort fixar jag en biljett och går fram till snubben pekar på hojen o biljetten,

han säger då att den 'MÅSTE' vara synlig på hojen annars blir det böter, jag svarar men då kör man till polisen som tar boten o river den.

går inte säger han, och förklarar att dom har ändrat reglerna nyligen för biljetten till MC, den måste va synlig annars böter och polisen river inte den.

vi står o snacka om hur man ska sätta den och han säger hela tiden i en plastficka på insidan av kåpglaset, men om det är tonad syns ju inte biljetten säger jag samt folk i dagens samhälle snor ju allt, men han bara "nya regler så är det"

någon som vet något mer om detta eller något sånt?

du får ta ett kort på biljetten med mobilen ifall nån snor den så du har bevis =)

Tjo va i stan i går och ställde mig på en kommunal betalparkering, såg att där va en p-vakt tänkte bäst o lägga i en slant o vissa att man har betalt, sagt o gjort fixar jag en biljett och går fram till snubben pekar på hojen o biljetten,

Vilken stad??
Du vet väll att (nästan) alla städer har sina egna regler?
Det finns ett överordnat regelverk, men hur mycket av det som följs och/eller är modifierat skiljer ju en del. Vissa städer som t.ex Göteborg har ju till och med lagt ut sina MC-parkerings regler på en websida, och senast jag kollade följde de väll inte helt och hållet det allmäna regelverket. (gbg's är/var bättre)

Så hur ska då vi göra som har hojar utan kåpa?? :va :hihi

Reglerna är faktiskt inte så nya. Det snackades om dem redan förra eller kanske till och med förr förra året. Och de var lika idiotiska då... :hihi
Och sedan så snackar en del p-list rätt mkt skit. Vissa är precis hur justa som helst, medans andra verkar ha permanent PMS...

:hej

orka lappa en hoj liksom....

Lösning på mc-parkering?
Varje vecka får SMC ett antal telefonsamtal från motorcyklister som fått p-böter. Kvittot har blåst bort eller stulits eller legat i fickan på mc-jackan. Nu har Easypark telefonparkering kommit med ett klistermärke som ska lösa detta.

Klistermärket, 4 x 4,5 cm, fästs på motorcykeln och visar att man parkerat biljettlöst genom Easypark. MC-förarens mobil, reg nummer och kreditkort registreras hos Easypark. Telefon 0770-11 22 00. Inom 24 timmar kommer mc-dekal hem med post tillsammans med instruktion. Parkering startar genom att man ringer ett samtal, anger taxakod som står på närmaste biljettautomat. Parkering avslutas genom att man ringer samma nummer och loggar ut. P-tiden mellan samtalen dras från kreditkortet. Pressmeddelande från Easypark hittar du här.

Det finns dock mängder av gratis mc-parkeringar runt om i Sverige där ingen biljett är nödvändig. På www.trafiken.nu finns alla mc-parkeringar i Stockholm med.

Får du p-böter med din motorcykel, trots att du löst avgift, har SMC en infosida med hur du kan gå tillväga.

http://www.motorcyklisterna.org/templates/NewsPage.aspx?id=4414

Last edited:
Det finns dock mängder av gratis mc-parkeringar runt om i Sverige där ingen biljett är nödvändig. På www.trafiken.nu finns alla mc-parkeringar i Stockholm med.[/url]

Problemet jag upplever med alla MC-parkeringar är att det står allt från fyrhjulingar till EU-mopeder över hela rutorna. Det finns ju sällan plats i dom. :mad:

Frågade 2 parkeringsvakter när jag var på besök i Ängelholm för 2 dagar sedan.
De rekommenderade att jag tog biljetten med mig och då skulle få pengar tillbaka om jag fick en bot på en "vanlig" parkeringsruta.

Mc ruta = gratis. (men det är det väl överallt?) :va

Finns det några regler om bortforsling av hoj utan reg.plåt?
Kan dom ta den direkt eller måste det gå X antal timmar?

SMS-biljett är ju bombsäkert annars, lite jobbigt att förnya varje timma bara...

Finns det några regler om bortforsling av hoj utan reg.plåt?
Kan dom ta den direkt eller måste det gå X antal timmar?

Det bör det ju göra, bara kolla på alla skrotbilar som står här och där, dom kan ju stå minst en månad innan dom får den röda eller orangea lappen eller klistermärket :gnissla

Det bör det ju göra, bara kolla på alla skrotbilar som står här och där, dom kan ju stå minst en månad innan dom får den röda eller orangea lappen eller klistermärket :gnissla

står dom i vägen blir dom bortforslade direkt men står dom inte ivägen tar det upp till 3 månader pratade med en bergar snubbe som va å lämna en hoj på jobbet!

I Borås fick jag förklarat av två lapplisor (de gaddade ihop sig vid ett tillfälle då jag satt på ett utefik!) att det går bra att sätta lappen varsomhelst på hojen bara den är synlig. Innanför kåpglaset, tanklocket och regplåten var några förslag. Så det är inget unikt för din stad.

EasyPark e klockers för mina få men irriterande parkeringar-där-det-är-läge-att-pröjsa-för-säkerhets-skull. Har det till bilen också :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT