Nya invandringsregler-förslaget

Jag är lite skeptisk till de där 80%-siffrorna. Ett helt ovetenskapligt besök på häktet här i Gbg och en snabb koll på en tavla med de intagnas namn visade att högst 10 av 200 hade svenskklingande namn. Visst, de kan säkerligen vara födda i Sverige & vara svenska medborgare men oavsett orsaker så är nåt fel. Ja, det är säkert jätteannorlunda på övriga häkten/anstalter :rolleyes:

Kan nog mycket väl stämma. Minns att farsans jobbarpolare (bor i virsan i Uppsala) blev att med kört kortet en gång. Han var iaf tvungen att fortsätta köra till Sthlm då ingen lokaltrafik gick i närheten. Men han blev ju stoppad ett par ggr för att ha kört utan körkort. Så efter 5ggr åkte han in i finkan. Han sa att han var den enda svensken och det enda han i princip hörde var ord som Svennefitta och liknande.

Till topic: Helt klart i rätt väg. Antligen någon som inte vill blunda för problemet HELA tiden.

Han har ju helt rätt. Utan statens hjälp är det svårt att komma in i ett samhälle, särskilt när man kommer som flykting.

Tänk den dag det blir krig i Sverige och du flyr, vill du inte kunna ta med dig din familj och kunna hamna i ett samhälle där du får en chans att komma in i det? Du behöver inte tänka så långt men det finns folk som gör det - Ilmar Reepalu må ha sagt många dumma saker men det han säger precis här ovanför är jävligt smart.

EDIT: Givetvis ska man även här se till att se skillnad på flyktingar och invandrare. För folk som frivilligt väljer att bege sig till Sverige tycker jag det är ett bra krav men för flyktingar som mot sin vilja måste bege sig från politiskt eller religiöst förtryck tycker jag det är dumheter.

kanske bara är jag men man stannar väl o försvarar???
sen är det bara rätt att dom ska försörja sig själva inte sitta o titta på parabol-tv hela deras liv och inte träffa vanliga svenskar

Sluta upp med att försöker hitta saker att klanka ned på om man yttrar sig.

NEJ jag skrev inget om kriminalitet. Jag syftade på språket, för utan språket kan dom inte anpassa sig till det svenska samhället.
Har en kompis som lyckats tagit sig igenom allt och idag läser på Universitetet tillsammans med mig. Vi båda brukar prata om hur tragiskt det är med invandrare som blir fast i dessa invandrarförorter och blir bara
drägg.

Jag grundar min åsikt på hur jag och andra personer skött sig när vi själva varit invandrare i annat land än Sverige. Inget vetenskapligt.

Men tänk så många svenska invadrare det finns i Spanien, tror du dom är lika stort problem? (Viserligen inte invandrare ifrån krig men det är väll inte alla här heller)

Man får göra sitt bästa för att anpassa sig, något jag tycker många skiter fullständigt i. Medans vissa sticker ut och gör det alldeles utmärkt.

Har inte orkat läsa igenom allt som skrivits i tråden, men just när det gäller språket är det så förbannat rätt. Det är nog den absolut viktigaste frågan i hela invandrarpolitiken, men ingen vågar ta tag i den ordentligt.

Något som faktiskt många glömmer i hela invandrarräkningen är att man gör inte skillnad på hudfärg där, så även jag tillhör kategorin "med utländsk bakgrund" eftersom min farsa invandrade från Finland. Tror dom flesta inte ens tänker på att även finnar, norrmän, tyskar, fransmän, amerikanare m.fl tillhör gruppen invandrare när dom bosätter sig i Sverige. Deras barn blir då andra generationens invandrare eller med invandrarbakgrund. Det går säkert att få fram statistik på det mesta, men faktum är att det är politikerna som faktiskt har ansvaret för att se till att dom som kommer hit ska lära sig svenska och sen skaffa sig arbete a.s.a.p.
Men som det ser ut just nu så kanske det börjar hända lite även där precis som det börjat hända saker inom sjukskrivningar och arbetslöshet.
Men efter nästa val återgår säkert allt till den gamla trygga bidragslunken igen, tyvärr.

Har inte orkat läsa igenom allt som skrivits i tråden, men just när det gäller språket är det så förbannat rätt. Det är nog den absolut viktigaste frågan i hela invandrarpolitiken, men ingen vågar ta tag i den ordentligt.

Något som faktiskt många glömmer i hela invandrarräkningen är att man gör inte skillnad på hudfärg där, så även jag tillhör kategorin "med utländsk bakgrund" eftersom min farsa invandrade från Finland. Tror dom flesta inte ens tänker på att även finnar, norrmän, tyskar, fransmän, amerikanare m.fl tillhör gruppen invandrare när dom bosätter sig i Sverige. Deras barn blir då andra generationens invandrare eller med invandrarbakgrund. Det går säkert att få fram statistik på det mesta, men faktum är att det är politikerna som faktiskt har ansvaret för att se till att dom som kommer hit ska lära sig svenska och sen skaffa sig arbete a.s.a.p.
Men som det ser ut just nu så kanske det börjar hända lite även där precis som det börjat hända saker inom sjukskrivningar och arbetslöshet.
Men efter nästa val återgår säkert allt till den gamla trygga bidragslunken igen, tyvärr.

Det kommer bli förändring, det måste bli förändring.
Tror nog dom flesta svenskarna är trött på att mjölkas.
Synd att dom flesta inte vågar stå för hur dom tycker, svensken är tystlåten och vill inte göra väsen av sig.

En stilla undran när det gäller irakiska flyktingar i Sverige:

Varför säljer de hus, hem och allting för att betala nån skojare 10k dollar (eller vad det nu kostar) att ta dem genom Turkiet, Grekland, halva Europa, Tyskland, Danmark, för att landa i SVERIGE? Varför söker de inte asyl i Turkiet, Grekland, halva Europa, Tyskland eller Danmark på vägen hit? Inte kan det väl bero på att det är så lätt att komma in i Sverige och bli försörjd?

Vad gäller statistik och brottslighet är det bara att kolla undersökningar från BRÅ (brottsförebyggande rådet) eller SCB (statistiska centralbyrån). Våldtäkter är t.ex. 6 gånger (har jag för mig det var) vanligare bland utlandsfödda än bland svenskfödda om hänsyn tages till den procentuella befolkningsandelen. Svenskfödda begår fler brott TOTALT sett dock, men det är gravt missvisande.

Last edited:
Det kommer bli förändring, det måste bli förändring.
Tror nog dom flesta svenskarna är trött på att mjölkas.
Synd att dom flesta inte vågar stå för hur dom tycker, svensken är tystlåten och vill inte göra väsen av sig.

Problemet är att folk inte fattar är att det faktiskt är politikerna som är det stora problemet, det är dom som ser till att en massa människor kan sitta och mjölka pengar och sparka sig trötta. Det finns jobb för den som vill jobba, men tack vare en massa sjuka regler så lönar det sig inte att ta vad som helst. Nä, nu hamna jag off topic igen:gnissla
Om alla som var förbannade över något drog iväg ett skäll-mail till berörd riksdagsman så kanske någonstans det skulle börja hända saker. Men istället gnälls det hemma i soffan över hur hemskt allting är. Oavsett om man får vettiga svar eller inte (oftast inte) så kanske politikerna börjar tänka lite om det ramlar in en helvetes massa arga mail varje dag.
Vad vet jag, ett par miljoner lär väl iaf vara arga över nåt varje dag...eller?

En stilla undran när det gäller irakiska flyktingar i Sverige:

Varför säljer de hus, hem och allting för att betala nån skojare 10k dollar (eller vad det nu kostar) att ta dem genom Turkiet, Grekland, halva Europa, Tyskland, Danmark, för att landa i SVERIGE? Varför söker de inte asyl i Turkiet, Grekland, halva Europa, Tyskland eller Danmark på vägen hit? Inte kan det väl bero på att det är så lätt att komma in i Sverige och bli försörjd?

Vad gäller statistik och brottslighet är det bara att kolla undersökningar från BRÅ (brottsförebyggande rådet) eller SCB (statistiska centralbyrån). Våldtäkter är t.ex. 6 gånger (har jag för mig det var) vanligare bland utlandsfödda än bland svenskfödda om hänsyn tages till den procentuella befolkningsandelen. Svenskfödda begår fler brott TOTALT sett dock, men det är gravt missvisande.

Helt rätt:tummenupp

Dom kommer väll hit eftersom deras släckt som redan befinner sig här sagt hur dumma i huvudet vi svenskar är och hur värdelösa straff man får om man är olydig. Sen att man kan slippa jobba och dylikt måste ju låta lockande de med.

Problemet är att folk inte fattar är att det faktiskt är politikerna som är det stora problemet, det är dom som ser till att en massa människor kan sitta och mjölka pengar och sparka sig trötta. Det finns jobb för den som vill jobba, men tack vare en massa sjuka regler så lönar det sig inte att ta vad som helst. Nä, nu hamna jag off topic igen:gnissla
Om alla som var förbannade över något drog iväg ett skäll-mail till berörd riksdagsman så kanske någonstans det skulle börja hända saker. Men istället gnälls det hemma i soffan över hur hemskt allting är. Oavsett om man får vettiga svar eller inte (oftast inte) så kanske politikerna börjar tänka lite om det ramlar in en helvetes massa arga mail varje dag.

Det är problemet, vi är för snälla och naiva.
Och här sitter vi r*vk**llade och håller det för oss själva.

Håller med dig Missvims.

Jag tycker förslaget regeringen lagt fram är ok. Faktum är det kan inte förtsätta som det gör. Segration ,utanförskap och brott kommer att bara öka inte att minska. Den politik som har bedrivits av tidigare regering. Ja vi ser ju hur det gått.

Det är ett hårt förslag mot barnen men se istället vad är det barnen kommer till idag är det igentligen bättre? i längden? Föräldrar som inte har jobb, kan inte språket, kulturkrockar, beroende av bidrag och så vidare.

Många av de här invandrarbarnen får inte godkänt i de viktigast ämnena i skolan. Varför??. Varför plugga och skaffa jobb när man får pengar ändå?

Alla invandarare är inte så men tyvärr ganska många.

Problemet är att folk inte fattar är att det faktiskt är politikerna som är det stora problemet, det är dom som ser till att en massa människor kan sitta och mjölka pengar och sparka sig trötta.

Politikerna får inte sina jobb av varandra, de får mandat av väljarna. Alltså är väljarna problemet.

Politikerna får inte sina jobb av varandra, de får mandat av väljarna. Alltså är väljarna problemet.

Inte under det senaste valet. Men nu gnäller väl de som svängt lite åt höger i senaste valet för att alla deras bidrag tas ifrån dom.

Faktum kvarstår dock, dom har problem
MEN varför ska detta bli vårt problem?

Det är synd om familjerna, men varför ska det i slutändan bli Sverige och svenskarna som får betala för kalaset?

Reepalu talar om ansvar, men som sagt, varför av alla länder ska vi ha så stor invandring.
Säga vad man vill men invandrare är överrepresenterade bland bidragstagare och förbrytare.

Det är ett problem och vi drar det på oss själva.

Instämmer !!

Bortsett från nåt fjantkrig på några dagar för att befria Norge från Danskarna, ett krig på papper mot England och viss inblandning i Napoleons förehavanden så har vi inte varit med i krig sedan 1790 mot Ryssland. Eller har jag missat nåt? :)
Om du har missat nåt? Såna som du har alltid missat "nåt" ( :rolleyes: ).

Det sista slaget/slagen på svensk mark stod 19-20 augusti 1809 vid Sävar och Ratan i Västerbotten. Svenskarna besegrades och i det efterföljande fredsfördraget fick Sverige, efter 600 år eller så, avstå från Finland. Du betraktar det säkert som ett "fjantkrig", men bildade människor brukar anse att det var en betydelsefull affär. Så betydelsefull faktiskt att en bok som skrevs om kriget betraktas som lite av ett nationalepos av inte bara ett utan två länder :)

Du får gärna fråga mer om saker som du känner dig osäker på :)

Nej, visserligen inte.
Men väljarna kan inte bara sitta och gnälla heller utan att faktiskt göra något. Oavsett vad väljarna gör så sitter ju politikerna rätt säkert på sina jobb, i opposition eller styrande. Det är ju inte direkt så att dom får gå på a-kassa för att dom förlorar valet.
Vi väljer efter vad som verkar bäst, men vi kan ju inte lita på att det som utlovas kommer bli verklighet.

Håller med dig Missvims.

Jag tycker förslaget regeringen lagt fram är ok. Faktum är det kan inte förtsätta som det gör. Segration ,utanförskap och brott kommer att bara öka inte att minska. Den politik som har bedrivits av tidigare regering. Ja vi ser ju hur det gått.

Det är ett hårt förslag mot barnen men se istället vad är det barnen kommer till idag är det igentligen bättre? i längden? Föräldrar som inte har jobb, kan inte språket, kulturkrockar, beroende av bidrag och så vidare.

Många av de här invandrarbarnen får inte godkänt i de viktigast ämnena i skolan. Varför??. Varför plugga och skaffa jobb när man får pengar ändå?

Alla invandarare är inte så men tyvärr ganska många.

Det är nog bättre för barnen att få vänta med att komma hit än att bo här, rota sig, få vänner och sen efter 4-5 år ska dom skickas tillbaka, sånt är inte schysst. Jag tror också förslaget kommer bli bra, för den som har familj bör ju faktiskt kunna försörja sig själv, om inte annat så för sin egen skull.

Last edited:
"Ilmar Reepalu hävdar att staten genom försörjningskravet smiter från ansvaret.
– Vi behöver en migrationspolitik i det här landet. Staten ska tillsammans med kommunerna ta ansvar för och finansiera familjens första år här. Tillsammans ska man se vad man kan göra för att få personerna att bli självförsörjande. "

Är det samma Ilmar som ville införa totalstopp för inflyttning av invandrare till Malmö under några år? Han säger vidare : Om vi ger uppehållstillstånd till en person som är gift och har fyra barn måste vi väl förstå att det är en familj vi ger tillstånd till. Vi kan inte ha ett system där vi straffar familjen som kan tvingas vänta i fyra år innan de träffas igen, säger han till Sydsvenskan.

Men om han vill avskaffa ebo innebär det väl att en familj som kommer i omgångar alltså kan placeras ut på olika orter i Sverige. Och således splittras. Hur går det ihop?

Han säger vidare : Om vi ger uppehållstillstånd till en person som är gift och har fyra barn måste vi väl förstå att det är en familj vi ger tillstånd till. Vi kan inte ha ett system där vi straffar familjen som kan tvingas vänta i fyra år innan de träffas igen, säger han till Sydsvenskan.

Om de kan återförenas snabbare någon annanstans så tror jag ytterst få skulle bli besvikna om de åkte dit faktiskt. En sak är att vara förvirrad, som många här i tråden t.ex. och tycka att vi ska ha en enorm och okontrollerad och väldigt oklar invandring, en annan är att tro att de faktiskt skulle bli besvikna om det inte kom fler 14-barnsfamiljer som alla tappat bort sitt pass på vägen.

Om de kan återförenas snabbare någon annanstans så tror jag ytterst få skulle bli besvikna om de åkte dit faktiskt. En sak är att vara förvirrad, som många här i tråden t.ex. och tycka att vi ska ha en enorm och okontrollerad och väldigt oklar invandring, en annan är att tro att de faktiskt skulle bli besvikna om det inte kom fler 14-barnsfamiljer som alla tappat bort sitt pass på vägen.

Men ärligt Marcus!!! Tror du själv på fullaste allvar att det finns människor som vill ha totalt okontrollerad invandring??? Tror du verkligen att 100% av dom som kommer hit gör det för att dom ska få bidrag?
Känner du överhuvudtaget några invandrare eller sitter du och spekulerar i vad dom tänker och känner bara för att det ska passa in i din världsbild?
Vad SD och andra sprider för propaganda om hur bra alla invandrare har det ska du nog ta med en ganska stor nypa salt, faktiskt. Att du inte gillar människor med fel ursprung är en sak, men försök iallafall ta bort dina skygglappar tidvis och var inte så rädd för att se lite åt sidorna för det finns inget farligt där.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka