Nya Ducati Superbike visas på Milano

sandstream skrev:
2568022 Har det kommit några prisuppgifter?

1198 som det ryktas om till 2008 kan jag förstå men varför tar de fram en 1098 till 2007? Var det inte till 2008 de skulle försöka få WSBK-reglerna ändrade till att tillåta twinnar på max 1200?

Jag har hört ett MSRP på 15.000$ i USA på 1098. Förmodligen kommer basmodellen att ligga på ungefär samma pris som en 999 i dagsläget ligger på om man vågar sig på en gissning..

2007 kommer 1098 och 2008 skall enl. uppgift 1198R komma för tävlan i WSBK.. Osäkert vad de skall köra nästa år.

De kanske har fått OK på att köra 1100cc för 2007? Jag har f*n ingen aning. Känns ju skumt om de skulle köra en "gammal" 999 eller inte vara med i WSBK 2007.
 
Mr. Dante skrev:
2568055 Honda med NR750 -92?

Jag tror det.. men var det inte 1987 på LeMans lösningen visades första gången? Dessutom var ju deras system helt inneslutet i kutsen.
Honda_NR750_800x600.jpg


Sen vet jag att Bimota 1993 också hade det innan Ducati började med det 1994.
db2.gif


Första "volym"hojen med underseat var väl 916.. Antar jag..
 
Last edited:
Vem var först?

Det började väl med att någon satt en motor på en vanlig cykel?
Sen har utvecklingen gått vidare därifrån..
 
amullo skrev:
Sen vet jag att Bimota 1993 också hade det innan Ducati började med det 1994.


Första "volym"hojen med underseat var väl 916.. Antar jag..

Kom inte Tamburini från Bimota till Ducati? Jag har för mig att man brukar säga att han var "ta" i Bimota.

Var inte 916 första hojen för Ducati som ritades av Tamburini vilket förmodligen betyder att de hojar som Bimota presenterade under -93 även de var ritade eller åtminstone delvis ritade av Tamburini.

Ett rykte säger å andra sidan att Tamburini var så gott som helt klar med 916 när han fick se NR750 för första gången och då enligt sägnen slängde alla ritningar på 916 och började om från början.
 
Last edited:
amullo skrev:
2568047 Jag har hört ett MSRP på 15.000$ i USA på 1098. Förmodligen kommer basmodellen att ligga på ungefär samma pris som en 999 i dagsläget ligger på om man vågar sig på en gissning..
2007 kommer 1098 och 2008 skall enl. uppgift 1198R komma för tävlan i WSBK.. Osäkert vad de skall köra nästa år.
De kanske har fått OK på att köra 1100cc för 2007? Jag har f*n ingen aning. Känns ju skumt om de skulle köra en "gammal" 999 eller inte vara med i WSBK 2007.
Som regerande mästare lär de nog vara med nästa år också.

Motsvarande pris för R1000 K7 är $11.399 så då skiljer det bara cirkus 27.000 SEK med en kurs på 7.50.
amullo skrev:
Sen vet jag att Bimota 1993 också hade det innan Ducati började med det 1994.
De bara kopierar där nere i Italien, suck :rolleyes: :D
 
DR-Zätare skrev:
2568341 Kom inte Tamburini från Bimota till Ducati? Jag har för mig att man brukar säga att han var "ta" i Bimota.

Var inte 916 första hojen för Ducati som ritades av Tamburini vilket förmodligen betyder att de hojar som Bimota presenterade under -93 även de var ritade eller åtminstone delvis ritade av Tamburini.

Ett rykte säger å andra sidan att Tamburini var så gott som helt klar med 916 när han fick se NR750 för första gången och då enligt sägnen slängde alla ritningar på 916 och började om från början.

Jepp, han var med o grundade bimota..

916 var inte första hojen.
Paso, 851, 888, 916

För att senare hoppa över till MV o designa F4an..
 
emullo skrev:
2568429 Jepp, han var med o grundade bimota..

916 var inte första hojen.
Paso, 851, 888, 916

För att senare hoppa över till MV o designa F4an..

Matnyttig information, jag visste inte att han ritat Paso och 851-familjen!
 
amullo skrev:
2568047 Jag har hört ett MSRP på 15.000$ i USA på 1098. Förmodligen kommer basmodellen att ligga på ungefär samma pris som en 999 i dagsläget ligger på om man vågar sig på en gissning..

2007 kommer 1098 och 2008 skall enl. uppgift 1198R komma för tävlan i WSBK.. Osäkert vad de skall köra nästa år.

De kanske har fått OK på att köra 1100cc för 2007? Jag har f*n ingen aning. Känns ju skumt om de skulle köra en "gammal" 999 eller inte vara med i WSBK 2007.
Pratade med Patrik och Panta på Biscaya, dom hade hört rykten om att priset skulle matcha 999:ans och att 1098 cc var det som gäller. I övrigt är allt gällande den nya hypern spekulationer, det enda vi kan vara säkra på är att det blir en kioskvältare (det är ju en posörmoppe... :hihi )

emullo skrev:
2563603 R1ans blås ? hur menar du nu?
Menade att dom inte är ser ut som traditionella smidiga fina Ducceunderseatpipes (coolfajber Termisar) utan i mina ögon liknade dom R1:ans. Inga andra likheter med R1, tack. :D Har väl med avgas och bullerkrav att göra förmodar jag. Dessutom lägger nog inte Ducati så stor vikt vid just denna detaljen, vem behåller orginalblåsen?!!? :tungan
 
Last edited:
sandstream skrev:
2568403 Som regerande mästare lär de nog vara med nästa år också. Motsvarande pris för R1000 K7 är $11.399 så då skiljer det bara cirkus 27.000 SEK med en kurs på 7.50.
De bara kopierar där nere i Italien, suck :rolleyes: :D

Håller med.. OM MSRP priset nu stämmer.. Vilket man bara kan gissa



Maverick_ou812 skrev:
2568792 Pratade med Patrik och Panta på Biscaya, dom hade hört rykten om att priset skulle matcha 999:ans och att 1098 cc var det som gäller.

Dessutom lägger nog inte Ducati så stor vikt vid just denna detaljen, vem behåller orginalblåsen?!!? :tungan

Håller med. 1098 och Singelsving är det enda HELT säkra.. Kan tillochmed bli torrkoppling!:näsblod

Och precis som du säger.. Vem kör en ducce med orginalblås? Kanske de första 100 milen, men sen skall de f*n AV!
 
amullo skrev:
Håller med. 1098 och Singelsving är det enda HELT säkra.. Kan tillochmed bli torrkoppling!:näsblod

Mitt hjärta håller på att stanna när jag läser det där, är det inte torrkoppling på 999??
 
DR-Zätare skrev:
2568943 Mitt hjärta håller på att stanna när jag läser det där, är det inte torrkoppling på 999??
Jo.

TRANSMISSION
Gearbox 6 speed
Ratios 1st 37/15, 2nd 30/17, 3rd 28/20, 4th 26/22, 5th 24/23, 6th 23/24
Primary drive Straight cut gears; ratio 1.84
Final drive Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 36
Clutch Dry multiplate with hydraulic control
 
Maverick_ou812 skrev:
2568951 Jo.

TRANSMISSION
Gearbox 6 speed
Ratios 1st 37/15, 2nd 30/17, 3rd 28/20, 4th 26/22, 5th 24/23, 6th 23/24
Primary drive Straight cut gears; ratio 1.84
Final drive Chain; Front sprocket 15; Rear sprocket 36
Clutch Dry multiplate with hydraulic control

Nu kan jag pusta ut...
 
DR-Zätare skrev:
2568960 Nu kan jag pusta ut...

Anledningen till att jag skrev det vara att Ducati på senare tid mer och mer går över till blötkopplingar..

Jag hoppas att superbiken får torrkoppling, men jag har en gnagande känlsa av att det kanske blir blött på backen om man byter till ventilerad kopplingskåpa på en ny 1098..

Hoppas jag har fel.. Jag vill ha torrkoppling!:huvet
 
Fan vad jag ser fram emot att få se nästa dräpare från Ducati. Det ser ju lovande ut
 
amullo skrev:
2570028 Hoppas jag har fel.. Jag vill ha torrkoppling!:huvet

Eftersom ????

# Duccen fortsätter vara mer av en entusiastmaskin ?

# Torrkopplingen låter så att du skrämmer gamla tanter ?

# Man kan byta kopplingskåpa till en som gör att eländet låter ännu mer ?

# Det är Ducatis själ, låt vara att det låter som en stenkross ?

//P
 
amullo skrev:
2570028 ...Jag hoppas att superbiken får torrkoppling...

Är den där kopplingen blöt, så har de lyckats maskera det väldigt väl! Ser ju ut
som att man kan flytta över befintlig kopplingskåpa direkt, eller hur!
 

Bifogat

  • koppl_1098.jpg
    koppl_1098.jpg
    49 KB · Visningar: 43
  • koppl_S4R.jpg
    koppl_S4R.jpg
    44.2 KB · Visningar: 272
Froven skrev:
2570085 Eftersom ????

# Duccen fortsätter vara mer av en entusiastmaskin ?

# Torrkopplingen låter så att du skrämmer gamla tanter ?

# Man kan byta kopplingskåpa till en som gör att eländet låter ännu mer ?

# Det är Ducatis själ, låt vara att det låter som en stenkross ?

//P

Torrkoppling ÄR rejs fy fan..

Och allt ovanståede, förutom det där ordet "eländet"
 
stronzo skrev:
2570163 Är den där kopplingen blöt, så har de lyckats maskera det väldigt väl! Ser ju ut som att man kan flytta över befintlig kopplingskåpa direkt, eller hur!
Jo.. Jag hoppas att det blir torrkoppling.. ST´n och 800:an fick ju blötkoppling. Det är däför jag misstänker att det kanske blir en sånn.

Froven skrev:
2570085 Eftersom ????
# Duccen fortsätter vara mer av en entusiastmaskin ?
# Torrkopplingen låter så att du skrämmer gamla tanter ?
# Man kan byta kopplingskåpa till en som gör att eländet låter ännu mer ?
# Det är Ducatis själ, låt vara att det låter som en stenkross ?

//P

Japp!:yoparty
om du byter ordet eländet till ordet kopplingen
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top